جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 303480
چرا در قرآن كريم بعضي از اسامي خاص با واژه عربي مي آيند يعني به عربي ترجمه مي شوند و بعضي به صورت اصل آن بكاررفته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هيچ اسم خاصي يعني هيچ اسم شخصي به عربي در قرآن ترجمه نشده است بلكه تلفظ آن به تلفظ عربي تغيير يافته است .هيچ وقت خداوند ابراهيم را اَلاَب العالي نمي گويد،هبچگاه يعقوب را اَلاَخذبالعقبه (پاشنه گرفته )نمي گويد،اسحاق رابشارت داده شده و نويد داده شده نم بیشتر ...
 خداوند در قرآن برای وزیر سلیمان ( آصف برخیا ) « علم من الکتاب » را بر می شمرد . این کتاب قطعاًقران نیست چون در آن زمان قرآن نازل نشده بود پس این کتاب چیست ؟ خداوند این علم را به چه کسانی داده است و این علم چگونه بدست می آید ؟ آیا این علم لدنّی است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مسلماًاين كتاب قرآن نيست مراد كتاب همان زمان و وحي اي كه در همان زمان نازل شده است يعني اين شخص از كتاب تدوين و وحي الهي علم واطلاعي داشت. پس اين كتاب مي تواند وحي الهي و كتاب دين باشد . همچنين كتاب دراين آيه مي تواند كتاب تكوين (كتاب طبيعت )باشد . بیشتر ...
در باب (حبط عمل ) داریم که خداوند اعمال این گروه را نابود می سازد بطوری که عملی برای بررسی باقی نمی ماند واز طرفی در قرآن کریم داریم هر کس به اندازه ی ذره ای کار نیک یا بد بکند جزای خیر و شر آن را خواهید دید لطفاَ ارتباط این دو را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آيه «فمن يعمل مثقال ذرةِ خيراَ/ شراَ يره » نشان مي دهد كه دقيقاَ مثقال ذره عمل هم محفوظ است .اما اين آيه را عام بدانيد و «مامن عامِ الا قَد خُص»هيچ عامّي نيست الا اينكه ‌تخصيص نداشته باشد . در مواردي خداوند همين آيه عام را تخصيص مي دهد.چند نکته خاص بیشتر ...
آيا اين درست است كه مي گويند قرآن اصلي يكي است و آن را هم حضرت علي (ع) نوشته اند و نزد صاحب الزمان است. چون در يك سوره آيه ها از نظر معني با هم متفاوت اند. آيا اين درست است كه قرآن هاي ما از نظر ترتيب آيه ها نامنظم اند و ممكن است آيه اي از سوره اي به سوره ديگر منتقل شده باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خير، قرآني كه شما مي بينيد همان قرآني است كه به رسول اكرم نازل شده است بدون هيچ گونه كاستي و افزودني ،سنت و رويه ي معصومين همين بوده و ايشان نيز همين قرآني را مي خواندند و قرآن پنهاني نداشتند . آنچه كه شما اينجا نوشته ايد ، قرآن نيست، بلكه چيزهايي مث بیشتر ...
منظور از 6 روزیکه خداوند آسمانها و زمین را آفریده است چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اينجا مراد روز نيست بلكه قرآن كلمه ي «يوم»را به كار برده است و كلمه ي «يوم» به معناي دوره زماني است حال اين دوره ممكن است يك ميليارد سال ،يك ميليون سال و...باشد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
مؤمن آل یاسین چه کسی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حزقيل يا تئو فلس يا حبيب نجار كه در سوره يس در مورد او داريم : « وجاء من اقصي المدينه رجلٌ يسعي» بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا فاعل «زین للنّاس حبّ الشهوات ...» هم خداوند است و هم شیطان؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر مراد همان شهوات و كشش هايي كه در وجود ما و مورد نيز ماست ،مزين خداوند است اما اگر « حب الشهوات » است مزين شيطان است اينها به خودي خود خوب هستند اما « حب ّالدنيا رأس كل خطيئة » يعني دلبستگي و وابستگي به اينها كار شيطان است پس در مجموع همان طور كه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در برنامه عصر ایمان شنیدم که فقط بعضی از گناهان موجب فشار قبر می شود واین مسئله که همه به فشار قبر مبتلا می شوند صحیح نیست لطفاً درباره این گناهان و صحت این مطلب توضیح بفرمائید ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ظاهراً همين مطلبي را كه شنيده ايد درست است و فشار قبر نوعا درمورد دو دسته گناه است(صريح روايات معصومين است) 1- در مورد گناهاني كه از زبان صادر مي شود مانند غيبت ، تهمت ،دروغ، بهتان ، ناسزا، فحاشي. 2- حق الناس . بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا این جمله در مورد حضرت عیسی صحیح است که کسی به آسمانها راه نمی آید مگر اینکه دوباره متولد شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
من اين جمله را در مورد حضرت عيسي نديدم. اگر چنين جمله اي از حضرت عيسي باشد ممکن است اشاره به اين مطلب باشد که « رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ – غافر11» ما در قرآن قائل به دو مرگ و دو حيات هستيم، يك تولد در اين دنيا و تو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چرا در قرآن كريم هر موقع از عذاب صحبت به ميان مي آيد از واژه ذوقو (چشيدن) استفاده مي کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در بعضي از موارد از واژه ذوقو استفاده مي شود نه همه موارد، علت هم اين است كه ما تحمل شنيدن اصل عذاب را نداريم لذا خداوند از مقدمات آن به ما مي گويد؛ ذق به معناي چشيدن است که قبل از خوردن است. خداوند چشيدن عذاب را به ما تذکرمي دهد چون ما تحمل خوردن عذ بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 303480