جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
د. اصول فقه، فقه و حقوق (آثار پر استناد)
>
1- اصول فقه و فقه شیعه
>
احادیث فقهی (شیعه)
>
مستدرک الوسائل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 212
عنوان :
زواج المتعة المجلد 3 (تحقیق و دراسة)
نویسنده:
سيد جعفر مرتضى عاملي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: المرکز الإسلامي لدراسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ازدواج موقت
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
نکاح موقت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
استبصار
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تاریخ طبری
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
کلیدواژههای فرعی :
متعه حج ,
تحریم متعه ,
افعال امام علی (ع) ,
افعال حضرت محمد (ص) ,
مطاعن عمر ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
بدعت های عمر ,
بدعت در دین اسلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
ارکان نکاح موقت ,
احکام نکاح موقت ,
شبهات کلامی ,
بدعت های اهل سنت ,
مومن طاق ,
چکیده :
مجموعه سه جلدی حاضر از جناب محقق ارزشمند سید جعفر مرتضی عاملی درباره بحث "ازدواج موقت" یا "متعه" می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زواج المتعة المجلد 1 (تحقیق و دراسة)
نویسنده:
سيد جعفر مرتضى عاملي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: المرکز الإسلامي لدراسات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ازدواج موقت
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
نکاح موقت
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
استبصار
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
تحریم متعه ,
مطاعن عمر ,
بدعت های عمر ,
آیه نکاح ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
ارکان نکاح موقت ,
ایجاب و قبول نکاح موقت ,
اسباب انحلال نکاح موقت ,
احکام نکاح موقت ,
مهریه نکاح موقت ,
عده زوجه موقت ,
جنگ خیبر ,
بدعت های اهل سنت ,
نسخ سنت به قرآن ,
نسخ سنت به سنت ,
چکیده :
مجموعه سه جلدی حاضر از جناب محقق ارزشمند سید جعفر مرتضی عاملی درباره بحث "ازدواج موقت" یا "متعه" می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إثبات الوصیّة فی شرح الخطبة الشقشقیّة
نویسنده:
اسماعيل حريري
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار الولاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خطبه شقشقیه
,
امام شناسی
,
خلافت
,
احقیت علی به خلافت
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
خلافت امام علی(ع)
,
خلافت عثمان بن عفان
,
خلافت ابوبکر
,
خلافت عمر بن خطاب
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
نهج الحق: علامه حلی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
افعال امام علی (ع) ,
مطاعن عمر ,
مطاعن ابوبکر ,
مطاعن عثمان ,
ابتلای امام علی (ع) ,
احتجاجات امام علی (ع) ,
افعال عمر بن خطاب ,
انکار موت نبی اکرم(ص) ,
پاره کردن نامه حضرت زهرا(س) ,
جهل ابوبکر ,
خلافت امام علی(ع) ,
سیره امام علی علیه السلام ,
صلات تراویح ,
غصب خلافت ,
کلام امام علی (ع) ,
مخالفت با نص ,
تجهیز عایشه بعد از جنگ ,
تبری امام علی (ع) از قتل عثمان ,
بیعت سقیفه ,
خلافت ابوبکر ,
فسق زبیر ,
فسق طلحه ,
وصی بلا فصل پیامبر(ص) ,
بیعت امام علی(ع) با ابوبکر ,
فضایل امام علی(ع) ,
افضلیت امام علی(ع) ,
فصاحت امام علی علیه السلام ,
وصایت خلافت امام علی ,
چکیده :
کتاب ارزشمند"إثبات الوصیّة فی شرح الخطبة الشقشقیّة" شرح خطبه شقشقیه امام علی علیه السلام در نهج البلاغه است و به بررسی موضوع خلافت و این که امام علی افضل از بقیه و احق به خلافت بعد النبی بوده اند و این امر را محکم به اثبات می رساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسول المصطفی صلی الله علیه و آله و الشعائر الحسینیة
نویسنده:
باسم حلّي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار الأثر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت امام حسین (ع)
,
فضایل امام حسین (ع )
,
احادیث و روایات
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
زیارت امام حسین (ع)
,
روزه عاشورا به انگیزه اندوه
,
قیام عاشورا
,
شعائر حسینی
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تاریخ طبری
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
کلیدواژههای فرعی :
عزاداری برای امام حسین (ع) ,
رثای امام حسین (ع) ,
تعظیم شعائر الهی ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
افعال حضرت محمد (ص) ,
افضلیت امام حسین (ع) ,
حدیث حسین علیه السلام باب الجنه ,
احادیث فضایل حسنین (ع) ,
نص پیغمبر صلی الله علیه و آله بر امامت حسین بن علی علیه السلام ,
معجزات امام حسین(ع) ,
اخبار به شهادت امام حسین علیه السلام ,
شعائر الله ,
سیدا شباب أهل الجنة ,
ذکر عطش امام حسین ( ع ) ,
حرم امام حسین(ع) ,
آثار زیارت امام حسین ,
توسل به امام حسین ,
کودکی امام حسین (ع) ,
حدیث درباره گریه برای امام حسین ,
ثواب گریه برای امام حسین ,
چکیده :
کتاب ارزشمند حاضر درباره امام حسین علیه السلام ، فضایل ایشان، فضایل زیارت ایشان، اخبار شهادت امام حسین، کربلا، پاسخ به شبهات و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار و برکات الصلوات : أحادیث و قصص في آثار و برکات الصلاة علی النبي و آله الطاهرین علیهم السلام
نویسنده:
علي ابراهيمي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: البلاغ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
آیه صلوات بر نبی ( ص )
,
احادیث و روایات
,
صلوات
,
صلوات بر حضرت محمد (ص)
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تاریخ طبری
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
02- نهج البلاغه
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
فوائد صلوات
کلیدواژههای فرعی :
شفاعت ,
استجابت دعا ,
حدیث صلوات بر اهل بیت علیهم السلام ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
صلوات بر امام (ع ) ,
نسیان صلوات با شنیدن اسم حضرت محمد (ص) ,
حب اهل بیت (ع) ,
حب پیامبر (ص ) ,
کیفیت صلوات ,
فضایل صلوات ,
احکام صلوات ,
مفهوم تسلیم در روایات ,
بخشش گناهان ,
تسبیح ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره صلوات بر پیامبر و اهل بیتش ، اهمیت ، آثار و فوائد دنیوی و اخروی آن می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أجوبة النجفية عن الفتاوى الوهابية
نویسنده:
هادی کاشف الغطاء
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب قم(مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
نقض فتاوی وهابیت
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیه - دفاعیهها و ردیهها
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب رد وهابیت
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
تاریخ طبری
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
اعتقاد به توحید ,
امامت ,
توسل ,
شفاعت ,
طلب شفاعت ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
شفاعت انبیا ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
ساخت بنا بر قبر ,
نذر ,
جهاد ( فقه) ,
نماز بالای غرفه های قبر ,
شفاعت اولیاء ,
زیارت قبور ,
زیارت قبور توسط زنان ,
مسح ضریح ,
شابک (isbn):
978-964-548-976-0
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بیان الفرقان : فی توحید القرآن
نویسنده:
مجتبی قزوینی خراسانی،تعلیقات: سید جعفر سیدان
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
15. کلام نقلی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
نبوت
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
وحی
,
مکتب تفکیک
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
فروع کافی
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
آیات قضا و قدر ,
احادیث قضا و قدر ,
تجرد روح ,
جبر determinism ,
استحاله بداء ,
آیات توحید ,
تجرد نفس ناطقه ,
تفویض ,
اعتقاد به بدا ,
اشتمال بر علم توحید(علوم قرآن) ,
بداء ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن کریم ,
خداشناسی مکتب تفکیک ,
قضا و قدر ,
کتب مکتب تفکیک ,
آثار مکتب تفکیک ,
قرآن شناسی مکتب تفکیک ,
شابک (isbn):
9789643975814
چکیده :
این کتاب، اولین مجلد از دوره 4 جلدی بیان الفرقان است. موضوع کتاب شامل اعتقادات از دیدگاه فلسفه، عرفان و قرآن مجید در موضوع توحید الهی بوده و تمایزات و تشابهات مطرح در هر سه دیدگاه را بیان داشته و به رد دودیدگاه اول و دفاع از دیدگاه سوم می پردازد. نویسنده محترم، در قسمتی از مقدمه چنین مینگارند: بر ارباب اطلاع و واردین در علوم، واضح است در قدیم الأیام طریق فقهای آل محمد(ع) که پیروان قرآن مجید و سنّت سیدالمرسلین(ص) میباشند، از طریق فلاسفة یونان و عُرَفای صوفیه ممتاز بوده و پیروان فلسفه و عرفان هم از یک دیگر ممتاز بودهاند و هر یک، طریق خود را حق و دیگری را باطل میدانستهاند و باکی از مخالفت با یک دیگر نیز نداشتند. از این جهت، هر یک از دیگری تَبَرِّی و بیزاری میجستند. همچنین از مُسَلَّمات بوده که طریقِ قرآن و سنت مخالفِ طریق فلسفه [و عرفان] است. فلسفة یونان در عصر خلفا ترجمه شده و متکلمین که پیرو قرآن بودند از ائمه متابعت نکردند خواستند که مطالب فلسفه را مطابق با قرآن کنند و به دو فرقة «اَشاعره» و «مُعْتَزِلَه» متفرق شدند. (ص27 ـ 28 کتاب)... آیت الله شیخ مجتبى قزوینى (1318ق ـ 1386ق) از شاگردان برجستۀ میرزا مهدى اصفهانى، پایهگذار مدرسه معارفى خراسان است. کتاب «بیان الفرقان» از مهمترین منابع اصحاب مکتب تفکیک به شمار مىرود. مروجان مکتب تفکیک در زمان ما، اغلب از شاگردان شیخ مجتبى قزوینى هستند. استاد محمدرضا حکیمى نیز که از شاگردان وى است، انتخاب نام «مکتب تفکیک» را الهام گرفته از نام کتاب «بیان الفرقان» استاد خود مىداند. وى انگیزۀ خود را از این نامگذارى، چنین بیان مىدارد: تصور این بنده این است که واژه «تفکیک» رسانندۀ همه ابعاد این منظور هست؛ زیرا هنگامى که قرار باشد سه مکتب شناختى و معارفى معروف (قرآن، فلسفه، عرفان)، از یکدیگر جدا شود، باید هر یک نیز به خوبى شناخته و تبیین گردد. پس بیان معارف قرآنى در «مکتب تفکیک»، جزو عناصر اصلى است، بلکه اصلىترین عنصر است؛ و استاد ما ـ رضوان الله علیه ـ دوره کتابى را که در این مقصود (از نوع «تألیف عام» اهل این مکتب) نوشت، «بیان الفرقان» نامید؛ به معناى تشریح تفاوت و تبیین فرق و فاصله میان سه مشرب و مکتب معروف؛ و او در «بیان الفرقان» نمىخواست کتابى فلسفى و عرفانى (حتى فلسفى و عرفانى انتقادى) بنویسد و مطالب «شفا» و «فتوحات» و «اسفار» را دوباره در کتاب بیاورد، بلکه در صدد بود تا به قدر ضرورت به مطالب اشاره کند و سپس مبانى معارف قرآنى را تشریح نماید؛ و بدینگونه نام «مکتب تفکیک» از تدبّر تداعىگر «بیان الفرقان» نیز الهام گرفته است. به هر حال غرض از این نامگذارى، یکى این است که تعبیرى روشن و واژهاى ساده و کوتاه در دسترس باشد؛ واژهاى که نیروى تذکر و تداعى آن نیز قوى باشد تا نیاز به تعبیرهاى طولانى نیفتد.[1] مجموعۀ بیان الفرقان تألیف شیخمجتبى قزوینى (م 1386ق) در پنج جلد به فارسى نگاشته شده است: جلد اوّل، «توحید در قرآن» است و به بررسى این موضوعات مىپردازد: تبیین روشهاى فکرى گوناگون، نقل احادیث در ردّ تصوف، نفى تأویل غیر ضرور، تبیین توحید فطرى، انواع تذکر به آیات، آیات آفاقى و انفسى، انسانشناسى، ماهیت نفس از نظر مادیّون و فلاسفه منابع دینى، علم و عقل، خداشناسى در فلسفه و عرفان، علم خداوند، حدوث عالم، جبر و تفویض، قضا و قدر، سعادت و شقاوت، هدایت و ضلالت و دعا. جلد دوم به «نبوت در قرآن» اختصاص دارد و از این موضوعات بحث مىکند: نبوّت عامه و خاصّه، اقسام خوارق عادات، وظایف انبیا، اعجاز قرآن و وجه اعجاز. جلد سوم به «معاد در قرآن» مىپردازد. موضوعات طرحشده در این جلد، عبارتاند از: حدوث عالم و کیفیّت آن، خلقت انسان و عوالم آن، خلقت حضرت آدم، خلقت عالم آخر، عالم برزخ، نقد اصولى فلسفى ملاصدرا در معاد، پاسخ به شبهات مطرح پیرامون معاد. جلد چهارم در موضوع امامت، با عنوان «میزان القرآن» است و در آن از این موضوعات بحث شده است: اثبات امامت، نقد دیدگاههاى اهل سنّت در راههاى تعیین خلیفه، اجماع، شورا، بیعت، استخلاف، قهر و غلبه، و خاتمهاى در نقد روش عرفا و فلاسفه. جلد پنجم، دربارۀ رجعت و غیبت است. موضوعات این جلد در سه بخش غیبت، رجعت و شفاعات سامان یافته است. بخش نخست به اثبات امامت امام عصر؟عج؟ و مسائل مرتبط با غیبت و ظهور حضرت مهدى؟عج؟ اختصاص دارد و بخش دوم و سوم بررسى موضوع رجعت و شفاعت را برعهده دارد. موضوع این مجموعۀ پنج جلدى، بر دو محور استوار است: 1. ارائه معارف اسلامى و اصول دین و مذهب شیعه بر مبناى قرآن، حدیث و عقل (استدلالى)؛ 2. نقد اندیشه عرفانى و فلسفى متأثر از یونان در قلمرو فرهنگ اسلامى، به ویژه نقد و انتقاد شدید از آراى صدرالدین شیرازى. همچنین در بخش امامت، نقد آراى اهل سنّت دربارۀ امامت و به خصوص نقد آراى غزالى در این زمینه و همچنین دفاع از آرمانهاى رهبرى و امامت شیعى مطرح شده است.[2] چاپ نخست کتاب در مجموعه پنج جلدى، با این مشخصات منتشر شده است: 1. بیان الفرقان فى توحید القرآن؛ ج 1، مشهد: شرکت چاپخانه خراسان، 1370ق، وزیرى، 216ص. 2. بیان الفرقان فى نبوّت القرآن؛ ج 2، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1371ق، رقعى، 218 ص. 3. بیان الفرقان فى معاد القرآن؛ ج 3، تهران: مرکز جامعه تعلیمات اسلامى، 1373ق، وزیرى، 122ص. 4. بیان القرآن فى میزان القرآن؛ ج 4، [تهران]: چاپخانه زوّار، [1375ق]، وزیرى، 167ص. 5. بیان الفرقان: غیبت و رجعت؛ ج 5، مشهد: چاپخانه طوس، 1339ش/1380ق، وزیرى، 320ص. چاپ دیگرى از این اثر پنج جلدی در یک مجلد، بدون تحقیق و حروفنگارى جدید دو سال قبل با این مشخصات منتشر شده است: بیان الفرقان؛ با مقدمهاى از استاد محمدرضا حکیمى، به اهتمام نقى افشارى؛ چ 1، قزوین: حدیث امروز، 387، وزیرى، 1044 ص. چاپ جدید کتاب با تحقیق مدرسه علوم دینى حضرت ولى عصر؟عج؟ در مشهد و تعلیقات آیتالله سیّدجعفر سیّدان منتشر شده است. در این چاپ، آیتالله سیدان مطالبى که مؤلف به اشاره از آن گذشته است و نیازمند واشکافى بیشتر بوده، در پاورقى تشریح کرده است. همچنین در تحقیق کتاب، این کارها انجام شده است : 1. آیات و روایات مستند شده است؛ 2. آیات و روایاتى که در متن ترجمه نشده است، داخل «[]» ترجمه شده است؛ 3. هرکجا عبارت از نظر لفظ و معنى مشکل و نارسا به نظر مىرسیده، با استفاده از علامت «[]» این نارسایى برطرف شده و در موارد ضرورى در پىنوشت یادآورى گشته است؛ 4. از آنجا که متن بیان الفرقان با زبان فارسى روان نگارش نیافته است و گاه فهم آن براى خواننده دشوار مىنمود، ویرایش متن با حفظ اصل آن با استفاده از علایم ویرایشى و پاراگرافبندى انجام شده است و مشکلاتِ فراوانى که ممکن بوده خواننده را دچار اشتباه در فهم و برداشت سازد، برطرف گشته و بر گویایى متن افزوده است. شیخ مجتبى قزوینى در مقدمۀ جلد نخست بیان الفرقان، عناوین برخى از اختلافات اساسى فلسفه و عرفان با مکتب وحى را چنین برمىشمارد: 1. شناختن خداوند متعال و اثبات وجود او امرى است نظرى و محتاج به اقامه برهان؛ و برهان متوقف است بر تحقیق و بحث در علت و معلول و ابطال تسلسل؛ 2. توحید واجب الوجود متوقف است بر اثبات اصالة الوجود و تشکیک در حقیقت وجود یا اقامۀ برهان تعیّن یا اثبات وحدت اطلاق؛ 3. قول به ثبوت قدیم با ذات خداوند نه در مرتبۀ ذات مانند مثل افلاطونیه یا قول به صورت زایده بر ذات و قائمه به ذات و انحصار علم خداوند به کلیات یا قول به اینکه علم خداوند عبارت است از نفس حضور موجودات نزد او بدون علم سابق بر اشیا یا قول به اینکه «بسیط الحقیقة کل الاشیاء» یا علم اجمالى در عین کشف تفصیلى و امثال اینها که عرفا قائل شدهاند؛ 4. توحید در افعال، یعنى اسناد تمام افعال به خداوند به سلسله علت و معلول، بدون امکان تخلّف حتى افعال بشریه بالتبع و استناد شرور به خداوند یا انکار شرور در عالم؛ 5. اثبات لذایذ و آلام روحى که سبب آنها اخلاق حسنه و رذیله است و سبب آنها امور تکوینیه و اسبابى که منجر شوند به اسباب غیر اختیاریه که منتهى است به علم خداوند به ذات و نظام عالم؛ 6. اثبات قدم اصول عالم حتى عناصر؛ 7. انحصار حوادث به حوادث یومیه ازلاً و ابداً که مستند مىباشند به اسباب تکوینى؛ 8. اثبات عدم امکان تغییر و تغیّر در عالم و انکار بداء؛ 9. انکار نسبت حسن و قبح در عالم به اراده و اختیار بشر؛ 10. انکار معاد جسمانى؛ 11. انکار نبوت به معنایى که در ادیان وارد شده است و انکار ملائکه و جبرئیل به معنایى که از مجارى وحى رسیده است؛ 12. محدودشمردن علم و قدرت خداوند به امور و موجودات کائنه؛ 13. اثبات سنخیّت بین واجب و ممکن؛ 14. انکار خلود در عذاب. بر ارباب فضل آشکار است که طریق انبیا و آثار آن، مخالف و مباین نتیجههاى فوق است. از آنچه گذشت اجمالاً آشکار شد که ورود در طریق دوم و سوم [فلسفه و عرفان] مأمون از خطا نبوده، خطاى آن مسلم است و باید طریقى را طى نمود که مأمون از خطا باشد و آن، طریق انبیا عهم؟ است؛ چون سعادت بشر در پیروى از عاقلترین مردم است و پیمبران عاقلترین تمام مردماند.[3] [1] . محمدرضا حکیمی؛ مکتب تفکیک؛ قم: دلیل ما، ص 160 ـ 161. [2] . برخى بهاشتباه این اثر را «تفسیر فارسى بیان الفرقان» معرفى کردهاند. برای مثال، ر. ک به: بهاءالدین خرّمشاهى؛ قرآن شناخت: مباحثى در فرهنگآفرینى قرآن؛ چ 1، تهران: طرح نو، 1374، ص 160. عبدالحسین شهیدى صالحى؛ بیان الفرقان، دایرة المعارف تشیّع؛ زیر نظر احمد صدر حاج سید جوادى، کامران فانى، بهاءالدین خرّمشاهى و حسن یوسفى اشکورى؛ ج 4، چ 3، تهران: نشر شهید محبّى، 1381، ص 572. عبدالحسین شهیدى صالحى؛ «[تفسیر] بیان القرآن»، دانشنامه قرآنپژوهى؛ به کوشش بهاءالدین خرّمشاهى، ج 1، چ 1، تهران: دوستان ـ ناهید، 1377، ص 670 ـ 678. همچنین این اثر جزو منابع معرفىشده در «کتابنامه تفسیر و تفاسیر جدید» در چهار جلد شناسانده شده است. ن. ک به: بهاءالدین خرّمشاهى؛ تفسیر و تفاسیر جدید؛ چ 1، تهران: کیهان، 1364، ص 205. روشن است که این اثر تفسیر نیست، بلکه همانند کتب اعتقادى و کلام عقلى و نقلى، در ارائه عقاید، از قرآن به عنوان یکى از منابع اصلى استفاده شده است؛ همانگونه که در کتاب نهج المسترشدین علامه حلّى، در همه موارد لازم از آیات قرآن بهره مىجوید؛ در حالى که نهج المسترشدین کتاب تفسیرى به شمار نمىآید؛ بنابراین نامگذارى «بیان الفرقان فى توحید قرآن»، «نبوت القرآن»، «معاد القرآن» و «میزان القرآن»، به معناى تفسیربودن این اثر نیست، بلکه تأکید بر اهمیت و نقش محورى قرآن در عرصه عقاید در زمینه توحید، نبوّت، معاد، رجعت و غیبت از نگاه مؤلف است. حتى این مجموعه را «تفسیر موضوعى» نیز نمىتوان نام نهاد (ر.ک به: هادی ربّانى؛ «شناخت قرآن شناخت» و کاستىهاى آن»، صحیفه مبین، شماره 5، بهار 1375، ص 51). [3] . بیان الفرقان فى توحید القرآن؛ چ 1، ج 1، قم: دلیل ما، 1389، ص 49 ـ 60 (نقل با تصرف).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامی از زلال کوثر
نویسنده:
محمد تقی مصباح یزدی؛ تحقیق و نگارش محمد باقر حیدری
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، مرکز انتشارات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضایل حضرت فاطمه(س)
,
شهادت طلبی
,
سیره فاطمی (فاطمه زهرا س)
,
حضرت زهرا(س)
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
فدک ,
خطبه فدکیه ,
امامت ,
افعال حضرت فاطمه (س) ,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س) ,
عصمت حضرت فاطمه(س) ,
افضلیت حضرت فاطمه (س) ,
پوشش از نامحرم ,
ولایت پذیری اهل بیت علیهم السلام ,
همسرداری اهل بیت ,
الگوی اخلاقی (وابستخ اخص مرجعیت اخلاقی) ,
حدیث فاطمهُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی ,
ولایت مداری حضرت فاطمه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شماره ديويي:
297/973
چکیده :
این کتاب مجموعه ای است برگرفته از سخنان استاد درباره شخصیت ممتاز و پرفضیلت یگانه بانوی اسلام، حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)، و سجایا و سیره اخلاقی آن حضرت. این عناوین در مباحث این کتاب شریف به چشم می خورند: 1. جلوه ای از جمال فاطمه: این بخش ویژگی ها و صفات شخصیتی و اخلاقی حضرت زهرا(علیها السلام) را بررسی می کند. 2. رسالت مجالس ذکر اهل بیت: این بحث ناظر به حکمت و فواید مجالس ذکر و بزرگ داشت اهل بیت(علیهم السلام) و از جمله حضرت زهرا(علیها السلام) است. 3. اسوه پذیری از سیره فاطمی: این بخش از کتاب ابتدا انواع اسوه پذیری های نادرست و روش های اصلاح اسوه پذیری را بیان می کند و در نتیجه بحث، حضرت زهرا(علیها السلام) را الگویی کامل و والا معرفی می نماید. آن گاه عوامل تأثیرگذار بر شخصیت اسوه ها بررسی می شود. این بررسی انواع عوامل تأثیرگذار، از قبیل وراثت، محیط، سن، وجدان اخلاقی را ارزیابی می کند و در نهایت عامل اراده را مهم ترین عامل می شمارد. به مناسبت همین بحث، عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت حضرت زهرا(علیها السلام) بیان شده است و در آخر شیوه اسوه پذیری از سیره فاطمی تبیین می گردد. 4. جلوه هایی زیبا از سیره فاطمی: این بحث، جلوه هایی از عبادت، حجاب، وارستگی، تلاش، جهاد فرهنگی و اخلاق خانوادگی حضرت زهرا(علیها السلام) را یادآور می شود. 5. حماسه فاطمی و عبرت های آن: ولایت مداری و فداییِ ولایت بودنِ حضرت فاطمه(علیها السلام)، خطبه های فصیح و بلیغ آن حضرت، ظلم هایی که بر ایشان رفته است، و نیز علل و ریشه های این ظلم ها (مانند تفرقه، نفاق، سطحی نگری و تأویل ها و قرائت های دینی منحرفانه) از جمله مباحث این بخشِ کتاب اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله قیاس : تحلیل کاربرد قیاس در اصول و فروع دین
نویسنده:
علیرضا رحیمیان
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی انتشارات منیر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
اصطلاحنامه فقه
,
قیاس
,
قیاس
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
شرح گلشن راز: لاهیجی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
تمثیل(منطق) ,
قیاس ,
مقدمات قیاس ,
حدود قیاس ,
قیاس استثنائی ,
قیاس اقترانی ,
برهان ( صناعت ) ,
شماره ديويي:
297/324
چکیده :
موضوع کتاب حاضر، بررسی و تحلیل کاربرد قیاس در اصول و فروع دین است. کتاب در پنج فصل و با زبانی علمی ـ فلسفی تدوین شده و مستند به آیات و روایات و متون منطقی و فلسفی است. هدف از نگارش اثر، شرح و تبیین آرای «میرزای اصفهانی» و نقد افکار ایشان است. «معنای لغوی و اصطلاحی قیاس»، «ایرادات عقلی میرزای اصفهانی به قیاس»، «شواهد نقلی بر نفی قیاس در دین»، «پاسخ به نخستین ناقدان میرزای اصفهانی در بحث قیاس» و «پاسخ به ناقدان اخیر مرحوم میرزا در بحث قیاس»، محورهای اصلی پژوهش حاضر هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عالم ذر و ارواح در فطرت توحیدی انسان
نویسنده:
محمد بیابانکی اسکویی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه فرهنگی نبا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
15. کلام نقلی
,
ارواح
,
عالم ذر
,
معرفت خدا
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
شرح منظومه: سبزواری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الغدیر: علامه امینی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
تفسیر القرآن الکریم (شبر، تربیتى)
,
تفسیر ملاصدرا (فلسفى و عرفانى)
,
حق الیقین: علامه مجلسی
کلیدواژههای فرعی :
حدیث من عرف نفسه ,
آیات خداشناسی ,
راه آیات الهی ( نشانه ) ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
احیای معرفت دینی (مسائل جدید کلامی) ,
دین و معرفت شناسی ,
هدایت ,
راه های معرفت ,
شماره ديويي:
210
چکیده :
نوشتار حاضر، محصول مجموعه مقالاتی است که در مجله سفینه از شماره 7 تا 18، سلسله وار به چاپ رسیده و بعد از حذف و اضافاتی در قالب کتاب به جامعه علمی تقدیم می شود. نگارنده با الهام از قرآن و روایات اهل بیت به دنبال ارائه روشی نو در بحث معرفت خداوند متعال است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
تعداد رکورد ها : 212
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید