جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1310
یک هزار رخسار: کند و کاوی در باب شناخت حق و اسماء و صفات او در عرفان ابن عربی
نویسنده:
نويسنده:میرمسعود فاطمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: شرکت نشر بهینه فراگیر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این کتاب، پس از طرح دانستنی‌های ضروری درباره محی‌الدین ابن عربی و مکتب او، مبانی و الگوهای اصلی در ارائه تفسیرهای هستی شناسانه و معرفت شناسانه نسبت به حق و صفات او از دیدگاه نام‌آوران مکتب عرفان نظری بررسی شده است و نظر برخی از عرفا در این باره؛ چون قونوی، مؤیدالدین جندی و ملاعبدالرزاق ذکر شده است. در بخش دوم کتاب نیز تطبیق آرای فیلسوف و عارف در باب معرفت حق و اسماء و صفات حق بحث و بررسی شده است. وحدت و هستی؛ سریان حق در موجودات؛ تقسیمات اسماء و صفات؛ نفی صفات؛ معرفت‌شناسی اسماء و تطبیق و تلخیص از جمله موضوعاتی هستند که در کتاب به تفضیل شرح داده شده‌اند.
یقین‌شناسی در عرفان ابن عربی
نویسنده:
عبدالحسین خسرو پناه، محمود خونمری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مفهوم یقین از جمله مفاهیمی است که در حوزه‌های متعددی مانند فلسفه و عرفان موضوع بحث قرار می‌گیرد. در عرفان اسلامی نیز عارفان مسلمان به مفهوم یقین با توجه به استعمال آن در آیات قرآن کریم و روایات توجه کرده‌اند. هدف نویسنده در مقاله حاضر بررسی مفهوم یقین در آثار ابن عربی است. نویسنده با مراجعه به آثار ابن عربی تلاش می‌کند تا ضمن بیان چیستی مفهوم یقین از دیدگاه ابن عربی به آثار و مراتب آن نیز اشاره نماید. نتیجه‌ای که محقق با تکیه بر تحلیل دیدگاه ابن عربی در مورد مفهوم یقین بدان رسیده است توجه به تمایزی است که وی در مورد یقین روانشناختی و یقین منطقی ایجاد می‌نماید. همچنین در مورد مراتب یقین در کنار اقسام سه گانة آن وی قسم جدیدی بنام «حقیقة الیقین» را نیز معرفی می‌نماید. البته مقصود ابن عربی از یقین نه مطلق یقین، بلکه یقین خاصی است که ارزش دینی و عرفانی داشته و تنها از طریق عبادت به دست می‌آید. نوآوری دیگری که می‌توان در دیدگاه این عربی شناسایی نمود مسالة اعتقاد وی به «یقین بلا محل» است که مصداقی از آن را با استناد به یکی از آیات قرآن و بر طبق برداشت خاص خود نشان داده است. اما به نظر می‌رسد مسألة یقین بلا محل با دیدگاه کلی ابن عربی در مورد عرض، مبنی بر نیازمند دانستن آن به موضوع و محل، در تعارض آشکار است. ضمن آن که به تصریح خود ابن عربی، یقین به عنوان امری مستقل و قائم به خود در خارج موجود نمی‌شود، بلکه متکی به انسان موقن است، همانند قیام علم به عالِم. اما اگر یک عملی را محل یقین بدانیم، باید گفت چنین فرضی خارج از طور عقل متعارف است.
صفحات :
از صفحه 13 تا 35
التوحید بین الفلسفة المادیة و المدرسة العرفانیة: دراسة نقدية لأسس المدرسة الحسية ومباني نظرية وحدة الوجود (تقريرا لدروس الفقيه المدقق والأصولي المحقق سماحة آية الله المعظم السيد حسين الشمس)
نویسنده:
نويسنده:ضیاءالسیدعدنان خبازالقطیفی؛ نويسنده:حسین شمس
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: کتاب ناب,
چکیده :
شرح و بررسی ابعاد مختلف توحید و براهین و استدلال‌های مربوط با آن با استناد به آیات و روایات و ادله عقلی و فلسفی و مقایسه دیدگاه‌های اسلام و مکاتب مادی در این زمینه است. در این نوشتار ابتدا به بحث در مورد مفهوم واژه "الله" و مفهوم وجود او نسبت به سایر موجودات پرداخته شده و تفسیری از شیئیت خداوند متعال و امکان تعریف برای ذات او از منظری فلسفی ارایه شده است. آنگاه به بیان راه‌های اثبات وجود حق‌تعالی و براهین موجود در این زمینه پرداخته شده و فرق بین وجود ممکن، وجود واجب و وجود ممتنع بیان شده است. در ادامه نویسنده با توجه به انواع علم و نقش آن‌ها در شناخت و اثبات وجود خداوند متعال، به بیان دیدگاه‌های فلسفه مادی در این زمینه پرداخته و اذعان فلاسفه مادی در مورد عقلی بودن اثبات موجودات غیرمادی را منعکس کرده است. در بخش دیگری از کتاب حاضر نویسنده از منظری عرفانی به موضوع توحید و اثبات وجود خداوند متعال اشاره نموده و اقوال و دلایل عارفان را در مورد وحدت وجود و سخنان برخی از عارفان به ویژه سید حیدر آملی، صدرالدین قونوی و محیی‌الدین ابن‌عربی را در مورد اثبات نظریه وحدت وجود و علم حضوری نسبت به مسایل مربوط به توحید و خداشناسی نقد کرده است.///===
وح‍دت‌ وج‍ود
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍س‍ن‌ ش‍ف‍ائ‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
م‍ح‍س‍ن‌ ش‍ف‍ائ‍ی‌، ۱۳۶۹.,
وحدت دين و اختلاف شرايع از ديدگاه ابن عربي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامي طهور,
کلیدواژه‌های اصلی :
وحدت وجود از منظر علامه محمد تقی جعفری
نویسنده:
حمزه نادعلی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شاید بتوان مهم‌ترین بحث از مباحث کلام، فلسفه و عرفان نظری را، بحث پیرامون توحید و حقیقت آن دانست. در این بین دیدگاه‌ها و اختلاف نظرات بسیاری بین اهل کلام و فلاسفه و عرفا وجود دارد که کتاب‌های بسیاری را در این عرصه، به خود اختصاص داده است. اهل کلام و فلاسفه‌ی مشاء، به بینونت خالق و مخلوق رأی داده‌اند؛ متفکرین اشراقی به نوعی وحدت معتقدند که کثرت را شامل می‌شود. موسس حکمت متعالیه به تبع فهلویون، وحدت تشکیکی را مطرح ساخت و سپس به تبع اهل عرفان، نوعی از وحدت شخصی وجود را مطرح نمود. عرفا نیز وحدت شخصی وجود را رأی ادق می‌دانند. یکی از متفکرین معاصر، یعنی استاد محمد تقی جعفری نیز در آثار خود به طور پراکنده به این مسأله پرداخته است و در ظاهر امر به مخالفت‌های بسیار و اشکالات متعددی در مقابل دیدگاه وحدت وجود همت گمارده است. ما در این رساله، ضمن طرح و بررسی اشکالات ایشان، به تشخیص دیدگاه ایشان در رابطه با «ارتباط خالق و مخلوق» پرداخته‌ایم و نتیجه گرفته‌ایم که باید نظریات استاد جعفری را در دو مقام مورد توجه قرار داد. در مقام نتیجه‌گیری ضمن اشاره به این دو مقام، شباهت‌های بسیاری بین دیدگاه استاد جعفری و نظریه‌ی ذوق‌التأله از علامه جلال الدین دوانی دیده شد که در متن رساله بدان اشاره شده است.
نقش نگاه هستی شناختی ابن عربی در تبیین چیستی و هستی وحی
نویسنده:
محمد قادری، سید رضی قادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
چیستی و هستی وحی در قلمرو اسلامی از مسائل غامضی است که علما و اندیشمندان برای تبیین و تحلیل آن نظریات گوناگونی ارائه کرده اند. در این میان تبیین ابن عربی از وحی، جایگاهی ویژه یافته و کانون توجه سایر اندیشمندان قرار گرفته است. در این مقاله نخست برخی مباحث پیرامونی وحی از جمله مفهوم شناسی وحی، ضرورت وحی، مراتب وحی و رابطه وحی و مکاشفه را بررسی کرده ایم و ازآنجاکه تحلیل ابن عربی از کیفیت نزول وحی با نگاه هستی شناسانه او گره خورده است، با مبنا قرار دادن این نگاه ویژه ابتدا توضیحی مختصر در این باره بیان داده ایم و سپس با ارائه چهار ویژگی اساسی وحی که آنها را از همان نگاه هستی شناختی محی الدین برگرفته ایم، به تحلیل و تبیین کیفیت نزول وحی و حقیقت آن از دیدگاه ابن عربی پرداخته ایم.
صفحات :
از صفحه 67 تا 78
بررسی رابطه خدا با جهان از دیدگاه ابن عربی و شارحان او (قونوی، قیصری و فناری) با ملاصدرا
نویسنده:
نویسنده:زینب ولیان؛ استاد راهنما:عظیم حمزئیان؛ استاد مشاور :علی سنایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از نگارش این پژوهش، شناسایی شاکله‌ای از هستی و به تبع آن رابطه‌ای است که خدا با جهان دارد. هدف مذکور، در این پژوهش در دو بستر فکری پیش می‌رود. یکی نظام فکری ابن عربی و شارحانش و دیگری نظام فکری ملاصدرا. در این پژوهش سعی بر آن است که مسئله رابطه خدا با جهان در نظام فکری این دو اندیشمند بزرگ جهان اسلام، شرح و بررسی شود. به منظور شناخت چهارچوب کلی پژوهش سوالات اصلی پژوهش را ذکر می‌کنیم: 1- ابن عربی و شارحان او (قونوی، قیصری و فناری) از طریق چه اصول عرفانی، مسئله رابطه خدا با جهان را مطرح کرده‌اند؟ 2- ملاصدرا از طریق چه اصولی از فلسفه خود، مسئله رابطه خدا با جهان را مطرح کرده است؟ 3- چه وجوه اشتراکی میان ملاصدرا و ابن‌ عربی در موضوع رابطه خدا با جهان وجود دارد؟ 4- چه تفاوت‌هایی میان ملاصدرا و ابن‌ عربی در موضوع رابطه خدا با جهان وجود دارد؟ ابزارهای این پژوهش خلاصه می‌شود در کتاب و فیش‌های تهیه شده. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-مقایسه‌‌ای است؛ به این صورت که دیدگاه‌ها شرح داده شده و در آخر با رویکردی تطبیقی، اشتراکات و تفاوت‌ها تبیین شده است. یافته‌های این پژوهش به این شرح است: در اندیشه عرفانی ابن عربی، جهان چیزی نیست جز «تجلی» الهی، بنابراین درک رابطه خدا با جهان منوط به درک چیستی تجلی است. اگر مسئله محوری تجلی مطابق طرحی که ابن عربی و شارحانش ارائه داده‌اند، درک شود، نه‌تنها هستی، بلکه رابطه خدا با هستی نیز درک می‌شود. مفهوم اساسی دیگری که در بازبینی از تجلی به دست می‌آید، «وجود منبسط» است که راه‌گشای خیلی از مسائل مهمی است که درباره مسئله هستی و رابطه خدا با جهان پیش می‌آید. وجود منبسط همان گستره‌ای است که تمام عالم وجود در این گستره معنای خود را می‌یابد. حق اول و تنها صادر الهی است که مطابق قابلیت‌های مختلف «اعیان ثابته» در مظاهر جلوه‌گر می‌شود. ملاصدرا نیز با بیانی فلسفی و آغشته به عرفان، این مسئله را با میزان «وجود» تبیین می‌کند. وی ابتدا با اصول فلسفی خویش یعنی اصالت وجود و تشکیک وجود به واجب بالذات می‌رسد و تمام عالم را نیازمند به او می‌داند و سپس با نظریه «حرکت جوهری» خویش، مشخص می‌کند که حرکت جزوء ذاتی عالم ماده است و به این شکل مسئله ربط واحد به کثیر را حل می‌کند.
بررسی تطبیقی فنا فی الله در عرفان اسلامی و مُکشه در مکتب ادویته ودانته با تأکید بر آراء ابن عربی و شَنکَره
نویسنده:
نویسنده:حسن عبدی؛ استاد راهنما:رضا الهی منش؛ استاد مشاور :سیدمحمد روحانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در میان مکاتب عرفان غیراسلامی، آموزه‌های مکتب ادویته ودانته با اصول و مبانی عرفان اسلامی تا حدودی قرابت دارد. در میان آموزه‌های این مکتب، آموزه «مُکشه» از ابعاد مختلفی به مقام «فنا فی الله» در عرفان اسلامی شباهت پیدا می‌کند. مطالعه تطبیقی میان تبیین‌های ارائه شده در مکتب ادویته ودانته به ویژه از سوی شَنکَره درباره مُکشه و تبیین محقّقان عرفان اسلامی به ویژه ابن‌عربی از مقام فنا فی الله می‌تواند به درک عمیق‌تر از آموزه فنا فی الله کمک کند و ابعاد ناشناخته آن را بازنمایی کند. از این رو این که «چه وجوه اشتراک و چه وجوه تفاوتی میان مقام «فنا فی الله» در عرفان اسلامی با تأکید بر آراء محیی الدین ابن‌عربی و مقام «مُکشه» در مکتب ادویته ودانته با تأکید بر آراء شَنکَره می‌توان یافت؟» دغدغه اصلی این پژوهش است. در این تحقیق در مرحله جمع‌آوری اطلاعات، از روش توصیفی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیلی بهره گرفته شده است و در بخش تطبیق نیز از شیوه مقایسه‌ای استفاده شده است. بر اساس یافته‌های تحقیق به رغم وجود وجوه اشتراکی میان دو مکتب درباره فنا و مُکشه مانند وحدت شخصیّه بودن، تأکید بر نقش معرفت، و ابزاری شمردن عمل، این دو مکتب در تحلیل نهایی از فنا فی الله و مُکشه تفاوت‌های اساسی با یک‌دیگر دارند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: وجودی – معرفتی بودن مقام فنا در عرفان اسلامی و شهودی صرف بودن مُکشه در مکتب ادویته ودانته، تأکید بر مبدء بودن حرکت حبّی برای فنا در عرفان اسلامی و مبدء بودن سَمساره برای مُکشه در مکتب ادویته ودانته، محور بودن انسان کامل در فنا در عرفان اسلامی و عدم آن در مکتب ادویته ودانته، پذیرش وجه خاصّ در عرفان اسلامی و ردّ آن در مکتب ادویته ودانته، اذعان به مرحله بقا بعد الفنا در عرفان اسلامی و ردّ آن از سوی مکتب ادویته ودانته اشاره کرد.
نظریه تقلید از خدا: در معرفت‌شناسی ابن عربی
نویسنده:
نويسنده:نصرالله حکمتويراستار:شکیبا ماهیار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: الهام,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع بحث در کتاب حاضر، نظریه «تقلید از خدا» در معرفت‌شناسی عرفانی «ابن عربی» است. جایگاه طرح این مبحث در عرفان «ابن عربی»، پس از «نقد عقل» است. این کتاب نظریه «تقلید از خدا» را مورد نقد و بررسی قرار داده است. شناخت غیرذاتی و تقلید، علم خدا به اشیا ذاتی، باید از خدا تقلید کنیم، پیوند استوار معرفت و زهد، تقلید از خدا در مورد خدا، نقد ادراک عقلی، نقد ادراک حسی، دانش بشری دانشی تقلیدی، خطای قوای ادراکی، ضرورت تقلید از خدا، منزلت و حکمت، هدایت و راهنمایی عقل و انسان در وضعیت هبوط از محورهای اصلی مورد بحث در این کتاب هستند.
  • تعداد رکورد ها : 1310