جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
>
معرفت شناسی اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 331
عنوان :
نسبت عقل و نقل نزد ملا محسن فیض کاشانی و ابوحامد غزالی
نویسنده:
مهدی حاجیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه تطبیقی
,
عقل و دین در اسلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وهم و خیال و کارکرد آنها در معرفتشناسی اسلامی با تمرکز بر آرای ملاصدرا
نویسنده:
نرجس رضایی آدریانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
واهمه
,
خیال(معرفت شناسی)
,
وهم(معرفت شناسی)
چکیده :
در میان قوای باطنی نفس، قوهی وهم و خیال کارکردهای قابلتوجهی در معرفتشناسی اسلامی بهخصوص آرای صدرایی دارند. در نگاه صدرایی خیال گاه حافظ صور و گاه مدرک آنها معرفی میگردد. رفع این ناسازگاری جز با تمسک به مبانی خاص وی امکانپذیر نیست. این قوه به لحاظ معرفتی کارکردهای عامی چون حفظ و نگهداری صور، تبدیل علوم حضوری به حصولی، تجسم و تمثل، بازیابی و بازشناسی و کارکردهای اختصاصی چون تأثیر در خواب و رؤیا، وحی و الهام، کشف و شهود دارد. صدر المتالهین برخلاف مشهور، وهم را قوهای مستقل نمیداند، بلکه معتقد است عقل در تنزل خود با همراهی حس نسبتهایی با متعلقات خود مییابد که جزئیات وهمی حاصل آن است نه اینکه صفات جسمانی قائم به نفس باشد. درک معانی جزئی، ایجاد مغالطات و تأثیر وهم در ارکان و منابع معرفت از کارکردهای قوهی واهمه در معرفتشناسی اسلامی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات العقل الكل
نویسنده:
دواني، محمد بن اسعد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
معرفت شناسی اسلامی
,
عقل کل
کد کنگره:
BP 203/2-215
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت و گستره عقل از نگاه دکتر سید حسین نصر و نقد و بررسی آن بر اساس آیات و روایات
نویسنده:
پدیدآور: مریم گرامی؛ استاد راهنما: احمد کریمی ؛ استاد مشاور: مهدی اهور نصرتیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گستره عقل
,
حدود عقل
,
سنت گرایان
,
15. کلام نقلی
,
معرفت شناسی اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی و چرایی تطور امور عامه عقلی در کلام امامیه از مدرسه بغداد تا مدرسه حله (با تاکید بر آرای سید مرتضی و علامه حلی)
نویسنده:
پدیدآور: محمدحسین منتظری استاد راهنما: رضا برنجکار استاد راهنما: محمدتقی سبحانی استاد مشاور: حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مباحث لطیف الکلام
,
19. مسایل کلامی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
امور عامه
چکیده :
نظام مباحث لطیف الکلام در کلام امامیه و در انتقال از مدرسه بغداد به مدرسه حله، دستخوش تغییرات قابل توجهی شد. همین تغییر پرسشی مهم در برابر پژوهشگر قرار میدهد که این تطور در چه مسائلی و به چه صورتی رخ داد؟ و چه عواملی در تطور این دست مسائل در کلام امامیه دخیل بود؟ در دوره متقدم دانش کلام برای پاسخ به پرسشهای عامّ و غیر الهیاتی بخش خاصی در نظر گرفته میشد که عمدتاً در مقدمه دانش کلام از آن بحث میکردند و از آن برای تبیین و مدلل ساختن مسائل مختلف دانش کلام بهره میبردند. از این مسائل به «لطیف الکلام» یاد میشد. مسائل کلام لطیف در سه بخش مسائل جهان شناختی، فعل شناختی و معرفت شناختی قابل طبقه بندی است. مطالعه توصیفی آثار متکلمان متقدم امامیه نشان میدهد آنان در مباحث جهانشناختی از الگوی ترکیبی جزء لایتجزی و عرض ابوالهذیل علاف بهره بردهاند و بیشتر تحت تأثیر قرائت بهشمیه از این الگو بودهاند. بعدها معتزلیان متأخر به سبب تعامل با فلسفه اسلامی در پارهای از مولفههای نظام جهانشناختی معتزله تجدید نظر کردند و تعریفی جدید از «عرض» و «اکوان» ارائه نمودند. آنان همراه با فیلسوفان مسلمان ایده «شیئیت معدوم» معتزله متقدم را به چالش کشیده، وجود دو عرض «فناء» و «تألیف» را انکار کردند. از سوی دیگر با به رسمیت شناختن منطق تفکر فلسفی توسط اشعریان متأخر، امور عامه فلسفه مشاء نیز وارد ادبیات علمی دانش کلام شد. بدین ترتیب متکلمان امامیه در مدرسه حله میراث دار دو نظام جهانشناختی معتزله بهشمیه و معتزله متأخر و نیز دستگاه هستی شناختی فلسفه مشاء بودند. آنان با پذیرش تغییرات ایجاد شده توسط معتزلیان متأخر از یک سو و پذیرش سه مولفه اساسی فلسفه مشاء از سوی دیگر نظام لطیف الکلام خود را تا حد زیادی به امور عامه فیلسوفان نزدیک کردند. در پی این تغییر، مفاهیمی چون «وجود و ماهیت» و «امکان و وجوب» وارد در مباحث امور عامه شد و مفهوم «علت» کلامی به «علت» فلسفی تغییر یافت. در این بین مفاهیمی چون «عرض»، «کون»، «حرکت» و «سکون» نیز به تبع تغییری که توسط معتزله متأخر ایجاد شده بود، تغییر کرد. مولفههایی مانند «صفت»، «سبب» و «فعل» هم به حاشیه رفته و جایگاه خود را از دست داد. با این همه متکلمان مدرسه حله همچنان به وجود جزء لایتجزی باور داشتند و جسم را بر پایه همین مولفه تعریف میکردند. آنان بر همین پایه همین مولفه تعریف می کردند. آنان بر همین پایه دلایل اثبات جواهر مجرد را نیز مخدوش می دانستند. این تطور در پی کمرنگ شدن حساسیت های متکلمان امامیه به نظام هستی شناختی فیلسوفان و تحمیل آن بر نظام جهام شناختی کلام متقدمان، به سبب پذیرفته شدن آن توسط مکاتب دیگر کلامی رخ داد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و دین در اسلام (قسمت دوم)
سخنران:
آیت الله سید حسن مصطفوی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
معرفت شناسی اسلامی
,
عقل و دین در اسلام
,
هماهنگی عقل و دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و دین در اسلام (قسمت اول)
سخنران:
آیت الله سید حسن مصطفوی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
معرفت شناسی اسلامی
,
عقل و دین در اسلام
,
هماهنگی عقل و دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من الاجتهاد إلى نقد العقل الإسلامي
نویسنده:
محمد ارکون؛ ترجمه: هاشم صالح
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الساقی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ساختار جنود عقل و جهل بر پایه سه مؤلفة فکر، حال و عمل؛ با تأکید بر شرح اصول کافی ملاصدرا
نویسنده:
بی بی بهاره فکور یحیی یی ، عباس جوارشکیان ، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
حضرت امام جعفر صادق(ع) در حدیث شریف عقل و جهل، لازمهی هدایت بشری را شناخت لشکریان عقل و جهل معرفی میکنند. صدرالمتألهین شیرازی در کتاب شرح اصول کافی خود به شرح این حدیث اهتمام ویژه نموده است. این نوشتار با روش تحلیلی در پی آن است تا با واکاوی شرح ملاصدرا، دستهبندی نوینی را از لشکریان عقل و جهل حول سه محور فکر، حال و عمل، که اضلاع اصلی فعل ارادی انسان هستند ارائه دهد و روابط و نسب میان این سه مؤلفه را در منظومه اخلاق جعفری کشف کند. در بررسی لشکریان هفتاد و پنجگانه عقل و جهل، از منظر مؤلفه های یاد شده و مبادی و نتایج آنها میتوان فضایل و رذایل اخلاقی را در شش حیطه : مبادی و اصول، افکار، افکار و احوال، افکار و اعمال، افکار و احوال و اعمال و همچنین حیطه ثمرات و آثار این قوا، دسته بندی نمود. با این تبیین به این نتیجه نایل میشویم که برای نیل به هدایت حقیقی انسان باید الگویی از خصوصیات اخلاقی تنظیم گردد که به تمامی ابعاد وجودی بشر نظاره داشته و با لحاظ روابط متقابل اضلاع سهگانه وجود او، بتواند گامهای سلوک اخلاقی انسان را ترسیم نماید تا به زمامداری قوه عقل، در شخصیت انسان فضایل انسانی و اخلاقی مجال ظهور و بروز بیابند و به میزان فعلیّت کمالات الهی، سعادت دنیوی و اخروی حاصل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حجیت عقل از منظر منابع دینی با تاکید بر نظرات آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
مرتضی براتی ، فاطمه السادات ترابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
عقل و دین در اسلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
حجیت عقل از نظر اسلام ثابت بوده و اندیشمندان مسلمان (جز گروهی اندک) از ابتدا در حجیت آن تردید نداشتهاند؛ در فقه، مهمترین دانش اسلامی نیز عقل جزء منابع چهارگانه شمرده شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی حجیت عقل از منظر منابع دینی است. بررسیها نشان داد دلایل حجیت عقل از منظر استاد جوادی آملی را میتوان در این موارد برشمرد: شناخت عقلى که عبارت از دانش مفهومى نسبت به حقایق ثابتى است که حتی امور متغیر عالم را نیز پوشش مىدهد؛ بیان ارتباط علّی و معلولی عالم و پدیدهها در منابع دینی دلیل دیگری بر حجیت عقلانیت است؛ یکی دیگر از دلایل حجیت عقل از نظر قرآن بیان فلسفه و چرایی احکام و دستورات دینی است. در ادامه مقاله به این نکته مهم اشاره میشود که پذیرش نظام خلقت و آفرینش، انسانِ مخلوق، از قوۀ اندیشه و عقل خود استفاده کرده و با تفکر در خود و سایر مخلوقات، به وجود خالق پی برده وبا معرفت خداوند را عبادت میکند؛ لذا با توجه به مبانی تفسیری و حِکمی آیتالله جوادی آملی نتیجه گرفته میشود که اگر از عقلانیت وحیانی بهخوبی بهرهوری نشود، عقل در جایگاه خود شناخته نشده و این امری است که با هدف آفرینش او ناسازگار است؛ پس یکی از اهداف ارسال رسل و شرایع آسمانی برای هدایت بشر به استفاده از عقلانیت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
تعداد رکورد ها : 331
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید