جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
تکلیف انسان ، خدایی شدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يك. از نظر قرآن، انسان مسافرى است كه با شتاب و تلاش، در حال سير و سفر است و پايان سير او نيز ملاقات با خداوند است. «2» در اين صورت حركت او سيرى عمودى و طولى (تكاملى و ملكوتى) است نه سيرى افقى و اقليمى؛ زيرا خداوند در منطقه و جايگاه ويژه نيست؛ بلكه ان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
وحى و عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«وحى» در لغت داراى معانى مختلف است؛ از جمله: اشاره، كتابت، نوشته، رساله، پيغام، سخن پوشيده و اعلام در خفا «1». اين واژه در قرآن كريم در چهار مورد به كار رفته است: اشاره پنهانى، «2» هدايت غريزى «3»، سروش غيبى (الهام) «4» و وحى رسالى. «5» اين واژه در ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شهود يا توهم عارفان‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قلب آدمى- كه موضع شهود است- مثل خانه‏اى است كه درهاى متعدد دارد و از طريق اين دريچه‏ها، «حالات مختلف»، عارض قلب و داخل در وجود لطيف انسانى مى‏شود. از اين رو برخى از عارفان، قلب را به منزله هدفى مى‏دانند كه مورد اصابت تيرهاى مختلف واقع مى‏شود.
برخ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت تكوينى و خلافت الهى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكم. بايد دانست كه مقصود از اين انسان، «انسان كامل» است؛ انسانى كه روحش را از آلودگى‏ها و تعلق‏ها پاك ساخته و خود را به اصل خود رسانده است؛ يعنى، «روح خدا» كه داراى ويژگى‏هاى خاص خويش است. «1» رسيدن انسان به اصل خود، تنها با شكستن خودخواهى و خودبينى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
سلوك معنوى و استاد
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
شكى نيست در هر علم و رشته‏اى كه انسان بخواهد با دقّت و ظرافت و تحقيق از خصوصيات و لطايف آن آگاهى يابد؛ ضرورى است كه از استاد متخصص آن فن استفاده كند. اين مطلب در خصوص رشته‏هايى كه تجربيات استاد، در آن مدخليت داشته باشد و يا مربوط به عوالم ماوراى طبي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ديدن خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ دهى به اين پرسش و سؤالات ديگر از اين نوع (مانند شهود وجه‏اللَّه يعنى چه؟ فناى وجه‏اللَّه يعنى چه؟ چگونگى آنها و ...) مسائل و موضوعاتى است كه يافتنى و رسيدنى بوده و در قالب الفاظ و در محدوده مفاهيم ذهنى نمى‏آيد. دريافت اصل موضوع و چگونگى آنها، از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ولايت در عرفان اسلامى‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
به اعتقاد تشيع، مقام «ولايت» مرتبه‏اى است كه در درجه نخست برازنده رسول خدا صلى الله عليه و آله و پس از او اهل بيت عليهم السلام است. عرفان شيعى «ولايت حقيقى» را به طور كامل و تام در چهارده معصوم عليهم السلام مى‏داند؛ امّا پاره‏اى از اهل تصوف غير شيعى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
چشم باطن‏
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست نزد اهل حكمت و عرفان، عالم برزخ، عالمى فراتر از عالم دنيا است. لذا به هر مقدار، از دلبستگى و وابستگى به ماديات دنيا دور شويم، به عالم مافوق آن، بيشتر دسترسى مى‏يابيم. بنابر آنچه از روايات به دست مى‏آيد، علاوه بر انجام واجبات و ترك محر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
راه ورود به مسير عرفان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر مقصود شما «عرفان نظرى» باشد، براى كسب آن فراگيرى منطق، يك دوره فلسفه اسلامى و سپس برخى از متون عرفان نظرى- چون تمهيد القواعد ابن تركه يا فصوص الحكم ابن عربى- نياز است.
امّا اگر منظور شما «عرفان عملى» است؛ در يك نگاه كلى با دو مرحله مى‏توان به بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
دنيا و سير و سلوك‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه «دنيا» در لغت مؤنث «أدنى» به معناى نزديك‏تر و يا پست‏تر است.
«دنيا» در واقع صفت تفضيلى است؛ اما در آيات فراوانى اين واژه بدون موصوف و در برابر آخرت به كار رفته است. «1» اگر دنيا از «دنائت» باشد، به معناى پست‏تر و اگر از «دنوّ» باشد به معناى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 48