جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
چرا شیعیان خلافت را تنها حق على‏ علیه السلام و برخی از فرزندان او مى‏ دانند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعيان معتقدند كه خلافت و امامت، منصبى الهى است كه بايد از جانب خداوند تعيين و به‏وسيله پيامبرش معرفى شود؛ يعنى امامت امرى انتصابى است نه انتخابى، و همچنان‏كه خداوند براى هدايت بشر و تكامل و سعادت وي پيامبران را مبعوث نموده است، لازم است كه براى ادام بیشتر ...
 در مورد ائمه ـ علیهم السّلام ـ آن گونه که بیان شده است بعضی از امامان دارای چند فرزند بوده که یکی از آن‌ها لیاقت امامت را پیدا می‌کرد، چگونه با توجه به این‌که ما معتقدیم که ائمه اطهار در تربیت فرزندان موفق‌ترین انسان ها بوده‌اند، بعضی از فرزندان آن‌ها به درجه امامت رسیده‌اند و بعضی نرسیده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جواب این سوال درابتداباید دیدچه عواملي در رشد و شكل‌گيری شخصيت انسان مؤثر است ونقش پدر و مادر تا چه حد است؟ روان شناسان عوامل مؤثر در رشد انسان را سه دسته مي‌دانند: الف. پايه‌های زيستی رشد؛ ب. پايه‌های محيطی رشد؛ ج. پايه‌های ارادی رشد.[1] در دسته بیشتر ...
 این که تمامی دوازده امام از یک خاندان هستند چگونه توجیه می‌‌شود؟ آیا این امر به صورت جبری محقق شده یا اکتسابی است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سوال در چند محور ارائه می‌‌شود تا همه­ی زوايای پرسش جواب داده شود: 1. در مورد اين فراز از پرسش كه(آيا انتخاب امام جبری است و به جبر بر عهده امام گذاشته می‌‌شود يا خود امام هم در پذيرش آن نقش دارد؟) اولاً بايد گفت: جبر و اختيار به معنای مصطلح آن بیشتر ...
اگر علي اكبر از صحنه كربلا زنده بيرون مي آمد بعد از سيدالشهداء باز هم سيدالساجدين به مقام امامت می رسید يا شباهت علي اكبر مانع از امامت آن بزرگوار مي گردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه امامت را ادامه رسالت مي داند و معتقد است، همانطور كه نبوت يك مقام و منصب الهي است، و امكان ندارد فردي از طريق گزينش مردم به مقام نبوت برسد، اما مت نيز مقا مي الهي است و هرگز فردي از طريق انتخا ب مردم به اين مقام نمي رسد.[1] شهيد مطهري در تبيين ا بیشتر ...
 اگر امامت انتصابی است نه انتخابی پس چرا پیامبر گرامی اسلام در عشیرة الاقربین فرمودند هر کس الآن بخواهد می تواند وصی من باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شیعیان معتقدند که امامت یک منصب الهی و تابع تشریع و نصب الهی است، به گونه ای که حتّی شخص پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هم نقش استقلالی در تعیین جانشین خود نداشت، بلکه آن را به امر الهی انجام داده و امیر مؤمنان علی بن ابی طالب ـ علیه السلا بیشتر ...
شیعه معتقد است که قدرت امام معصوم منبعث از خداست، امام را مردم انتخاب نمی کنند بلکه امامت مثل نبوت به دستور خداست، دلیل این اعتقاد چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسأله امامت از بزرگترين مسائل بحث انگيز ميان مسلمانها بوده است. تا آنجا كه درباره آن گفته شده: «در اسلام آنقدر كه براي امامت شمشير كشيده شد، براي هيچ اصل ديني ديگر شمشير كشيده نشد»[1] اين بحث و جدال، دربارة اصلِ لزوم امام نبوده است. چه اين كه هر جامع بیشتر ...
چرا خداوند مقام امامت را مخصوص ذریه حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ کرده آیا این امر نمی تواند تبعیض نژادی باشد؟ آیا تعداد امامان از اول قرار بوده که حتماً 12 تن باشند شاید افرادی که شایسته امامت بودند از این کم تر یا بیشتر بودند، آن وقت چه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ از مقام عبدالله بودن به مقام نبوت و رسالت برانگيخته شد، خداوند متعال پس از امتحانات فراوان و آزمايشات گوناگون وي را به مقام امامت منصوب فرمود. آن حضرت پس از اينکه به اين مقام رسيد از خداوند متعال درخواست چنين مقامي ر بیشتر ...
اگر امامت، منصبی الهی است، پس چرا امام علی(ع) از مردم می‌خواهد که او را رها کرده و به دنبال دیگری بروند و امام حسن(ع) خلافت را به معاویه بخشید؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت، منصبی الهی بوده و خود خداوند، فرد مورد نظر را برگزیده و به وسیله پیامبر اکرم(ص) معرّفی کرده است. این مطلب دلایل و شواهد مختلفی داشته که در پاسخ‌های دیگر به تفصیل بدان پرداخته‌ایم و در این مختصر نیازی به بیان مجدد آنها نیست. از طرف دیگر، در تار بیشتر ...