جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال خارق العاده
>
فعل خارق العاده الهی
>
معجزات
>
معجزات انبیا
>
معجزات حضرت محمد(ص)
>
قرآن
>
اعجاز قرآن
>
امی بودن آورنده قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
نگاهی دوباره به مساله امی بودن پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
عباس همامی، رحمت شایسته فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
امی بودن آورنده قرآن
,
علم پیامبر (ص)
کلیدواژههای فرعی :
قرآن و زندگی پیامبر ,
امام شناسی ,
اهل بیت(ع) ,
احتجاج امام رضا(ع) ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
امیون ,
سوره آل عمران ,
سوره جمعه ,
سوره اعراف ,
سوره بقره ,
سوره عنکبوت ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
مساله «امی بودن» پیامبر اکرم (ص) و اینکه واژه «امی» به چه معناست، موضوع مقاله حاضر است. شکی نیست که قرآن کریم به صراحت استمرار خواندن و نوشتن آن حضرت را پیش از بعثت نفی کرده است. همچنین در اینکه پیامبر اکرم (ص) امی بوده اند اختلافی نیست، اما آیا امی بودن ایشان به معنای بی سوادی است؟ در این پژوهش با بررسی ریشه لغوی این واژه، آیات، برخی روایات و متون تاریخی نتیجه گرفته شده اینکه غالب مفسران واژه «امی» را که صفت پیامبر اکرم (ص) است، به معنای «ناخوانا و نانویسا» یا «بی سواد» دانسته اند، وجهی ندارد و حداقل قرآن کریم این صفت را برای نبی مکرم اسلام (ص) به چنین معنایی به کار نبرده است بلکه به معنای اهل ام القری یا مکه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی تفسیر المیزان با رویکرد تنزیه معنا و آثار آن در سوره النجم
نویسنده:
الهه عرب زاده، ندا خداشناس فیروزآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
قرآن
,
سوره نجم
,
تفسیر قرآن
,
روششناسی تفسیر قرآن
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
معنا شناسی دین ,
روایات تفسیری ,
اهل بیت(ع) ,
امی بودن آورنده قرآن ,
تنزیه معنا ,
تفسیر ادبی ,
تفسیر روایی ,
تنزیه مکان نزول آیات ,
تنزیه معنای النجم ,
تنزیه معنای افق اعلی ,
تشتت ذهن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اندیشمندان در مورد شیوه تفسیری المیزان بر سه مساله اتفاق نظر دارند: اول این که؛ علامه کاری بزرگ انجام داده است، دوم این که؛ المیزان روشمند است و سوم آن که؛ آرا مختلف تفسیری، روایی، لغوی و فلسفی از ترازوی نقد ایشان گذشته است. اما، کدام روش است که این هر سه را در بردارد؟ این نوشتار سعی در معرفی این روش و پیامدهای مثبت آن را در زمان علامه و پس از آن را دارد. علامه با استفاده از ادله لفظی و معنوی، چند رای تفسیری، روایی، لغوی را نادرست یا باطل اعلام نموده و در مواردی خواننده را به سمت رای صحیح سوق می دهد. این ویژگی سبب شده تا در «تمیز معنا» در مسیر انحرافی وارد نشده و مسیر صعودی معنای آیه مشخص شود. او در بسیاری موارد احتیاط نموده و نظر قطعی را اعلام نمی نماید، بلکه فقط تلاش نموده تا از نزول سطح فهم مخاطب به معانی نادرست جلوگیری نماید. این روش را «تنزیه معنا» نام گذاری نموده و در این نوشتار سعی داریم روش شناسی المیزان را با رویکرد «تنزیه معنا» در «سوره النجم» نشان دهیم. روش تنزیه معنا از دو جنبه قابل بررسی است: یکی تعیین مصادیق و از آن مهم تر فرهنگ «تنزیه معنا» است. از دیگر ویژگیهای روش «تنزیه معنا» جلوگیری از تشتت ذهن، جمع دلالی برخی روایات و آموزش نوعی روش در معناشناسی واژگان یعنی «فقه اللغه» می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامبر اسلام(ص) که سواد خواندن و نوشتن نداشت؛ چرا هنگام وفاتش قلم و کاغذ میخواهد که وصیتی بنویسد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امی بودن پیامبر اکرم (ص)
,
امر پیامبر(ص) به احضار قلم و دوات
,
امی بودن آورنده قرآن
,
وصیت پیامبر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه ممکن است پیامبری که به همه رموز جهان آگاه بوده است امی باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
این سؤال از دو بخش تشکیل شده است: 1. معنای "امی" بودن پیامبر (ص) چیست؟ 2. اگر أمی بودن به معنای کسی است که سواد خواندن و نوشتن ندارد، این چگونه با پیامبری که جهان هستی را می خواند و به رموز جهان آگاه بود سازگار است؟ در پاسخ بخش اول باید بگوئیم امی ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دلیل نقلی امی بودن پیامبر (ص)
,
دلیل عقلی امی بودن پیامبر (ص)
,
امی بودن آورنده قرآن
,
امی بودن پیامبر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از اينكه گفته ميشود پيامبر گرامي اسلام (ص) «امي» بودند چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه ي امي از ماده امّ به معناي مادر يا از امت به معناي جمعيت گرفته شده است. دانشمندان درباره معناي امّي اختلاف دارند. جمعي آن را به معناي درس نخوانده ميدانند؛ يعني امي کسي است که به همان حالتي كه از مادر متولد شده باقي مانده و مكتب و استادي را نديد
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
ویژگی انبیای اولوالعزم
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
امی بودن پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
امی بودن پیامبر اکرم (ص) ,
امی ,
مفهوم امی ,
دلیل نقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
دلیل عقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
پیامبر شناسی ,
صفات حضرت محمد(ص) ,
عصمت پیامبر (ص) ,
امی بودن آورنده قرآن ,
امی بودن پیامبر (ص) ,
شخصیت امی پیامبر (ص) ,
کابرد واژه امی ,
امی و امت ,
روایات امی بودن پیامبر (ص) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«امی»؛ درس ناخوانده یا غیر اهل کتاب؟
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده، علیرضا کاوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
امی بودن آورنده قرآن
,
پیامبر شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
امی ,
صلح حدیبیه ,
اهل بیت(ع) ,
اهل کتاب ,
ام ,
قرآن ,
کتابت قرآن ,
خواندن قرآن ,
نوشتن قرآن ,
النبی الامی ,
روایات امی بودن پیامبر (ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
واژه امی از ریشه «ام» یا «امه» است. مشهورترین معنای واژه «ام» به ضم همزه، «مادر» است، زیرا «مادر» اصل و ابتدای فرزندان است و آنها از او متولد می شوند. نیز مشهورترین معنای «امه»، «جماعت» است که یک مجموعه واحد هستند. معنای این دو واژه، در معنای نمودن «امی» تاثیر دارد، زیرا «امی» منسوب به آن دو است. امی از نظر لغوی به معنای «درس ناخوانده» است، یعنی کسی است که نزد کسی برای آموزش خواندن و نوشتن نرفته و بر این دو امر توانا نیست. با استفاده از منابع تفسیری و حدیثی می توان دریافت که «امی» بودن پیامبر (ص) به معنای «درس ناخوانده» بودن ایشان است و ایشان پیش از بعثت بر خواندن و نوشتن توانمند نبوده ولی پس از بعثت بر خواندن و نوشتن توانمند شده و در مواردی فعل خواندن از ایشان سر زده است ولی در هیچ موردی ننوشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم القرآن المجلد 3 : يبحث عن عالمية الرسالة المحمدية و خاتميتها و امية النبي الاكرم صلي الله عليه و آله و سلم و اطلاعه علي الغيب باذن الله سبحانه و حياته في القرآن
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت : مؤسسة التاریخ العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امی بودن پیامبر اکرم (ص) ,
پیامبر شناسی ,
آیات نبوت ,
صفات حضرت محمد(ص) ,
علم غیب ,
نبوت ,
آیات خاتمیت ,
خاتمیت ,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ,
خاتمیت رسالت ,
مقام خاتمیت ,
امی بودن آورنده قرآن ,
رسالت جهانی ,
احادیث و روایات ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
تفسیر امامیه ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BP 98 /س2م7
چکیده :
كتاب «مفاهيم القرآن» اثر آيت الله جعفر سبحانی، نخستين تفسير موضوعی قرآن كريم و به زبان عربی می باشد كه در ده مجلد به نگارش درآمده و به چاپ رسيده است. مفسر در آغاز كتاب با مقدمه ای در اهميت قرآن و تفسير در جامعه اسلامی به بايستگی انقلاب در جهان تفسير اشاره كرده و دانشمندان را از تكرار در شيوه تفسير برحذر داشته است، آنگاه به مباحثی در زمينه نهايت ناپذيری قرآن و سير تطور تفسير و انواع تفسير و روش تفسير موضوعی اشاره كرده است. جلد سوم: موضوع اصلی در اين جلد، رسالت جهانی، امی بودن پيامبر اكرم (ص)، خاتميت و زندگی ايشان در قرآن كريم است. مطالب اين مجلد به صورت مشروح و مفصل تر در دو مجلد هفت و ده از تفسير «منشور جاويد» به زبان فارسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه پذیری قرآن میان نفی و اثبات
نویسنده:
شهره شاهسوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امی بودن آورنده قرآن
,
وحیانی بودن قرآن
,
ترجمه ناپذیری
,
ترجمه ناپذیری قرآن
,
زبان قرآن
,
ترجمه پذیری
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
اسلوب ادبی قرآن
,
ترجمه و مترجمان قرآن
,
تفسیر و مفسران
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر تحلیلی
,
تفسیر موضوعی
,
ترجمه قرآن
,
ترجمه تفسیری قرآن
,
تقدیم و تأخیر
,
اعجاز محتوایی قرآن
,
اعجاز بیانی قرآن
,
مخالفان ترجمه قرآن
,
موافقان ترجمه قرآن
,
ترجمه پذیری قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عدم تحریف قرآن ,
آیه 014 نساء ,
آیه 14 مومنون ,
آیه 5 مزمل ,
آیه 41 فصلت ,
آیه 2 روم ,
آیه 157 اعراف ,
آیه 58 آل عمران ,
کتابت قرآن ,
اعجاز عددی قرآن ,
اعجاز علمی قرآن ,
آیه 18 قیامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
یکى از مباحث قرآنى مورد بحث اندیشمندان مسلمان ترجمه پذیرى و ترجمه ناپذیرى قرآن است. برخى قایل به ترجمه پذیرى آن و گروهى نیز آن را امرى غیر ممکن و حرام تلقى نموده اند. هر دو دیدگاه در میان متقدمان و متأخران طرفدارانى دارد. این مقوله از جنبه شرعى و نیز از جنبه زبان شناختى و امکان برگردان متن قرآن به زبان هاى دیگر قابل بررسى است. مقاله حاضر، به ترجمه پذیرى و ترجمه ناپذیرى قرآن از منظر زبانى پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجوه اعجاز قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وجوه مختلفى براى اعجاز قرآن گفته شده[1] که میتوان آنها را به سه بخش طبقهبندى نمود: 1. اعجاز لفظى قرآن 2. اعجاز محتوایى قرآن 3. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن 1. اعجاز لفظى قرآن اعجاز لفظى قرآن به دوگونه مطرح شده است: اعجاز بلاغى و اعجاز عددى. بحث اعجا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجزات حضرت محمد(ص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عدم اختلاف در قرآن ,
اعجاز لفظی قرآن ,
امی بودن آورنده قرآن ,
اخبار غیبی قرآن ,
اعجاز محتوایی قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
اعجاز عددى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
این که گاهی ادعا می شود که: "تمام پیامبران قبل از حضرت عیسی (بجز خود حضرت عیسی) مرتکب گناه شده اند و پیامبر اسلام هیچ معجزه ای از خود نداشته و قرآن نیز رونوشتی از انجیل است" آیا چنین حرفی صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
عدم تحریف قرآن
,
انجیل
,
تحریف انجیل
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف ناپذیری قرآن
,
اعجاز عدم تحریف قرآن
,
صفات و زندگی پیامبران
,
اعجاز قرآن
کلیدواژههای فرعی :
امی بودن آورنده قرآن ,
اسلام و مسیحیت ,
سوره نحل ,
امی بودن پیامبر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید