جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تصوف
>
صوفیان (صوفیه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 139
عنوان :
الفرق الصوفية في الإسلام
نویسنده:
سبنسر ترمجنهام؛ ترجمه و تعلیق: عبدالقادر البحراوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالمعرفة الجامعیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
مکتب های تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در ایران: ریشههای صفوی مفهوم مدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ata Anzali (عطا انزلی)
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
The University of South Carolina Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
مکتب های تصوف
,
تاریخ تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
تاریخ عرفان
,
صفویان
,
تاریخ عرفان در ایران
چکیده :
ترجمه ماشینی: در آغاز قرن شانزدهم، زمانی که صفویان کنترل ایران را به دست گرفتند، سیاست و فرهنگ منطقه دستخوش دگرگونی شدیدی شد که پیامدهای آن تا به امروز باقی مانده است. این امپراتوری که توسط نوادگان استاد صوفی صفی الدین اردبیلی (متوفی 1334) تأسیس شد، بخش اعظم ایران را تحت یک نهاد سیاسی واحد با رنگ و بوی مشخص ایرانی و شیعی متحد کرد که آن را از همسایگان سنی ترک و عرب خود جدا کرد. گرچه در دهههای اخیر ویژگیها و پیامدهای چندوجهی این دوره از تاریخ ایران موضوع تأمل علمی بوده است، اما تأثیر صفویان بر اسلام عرفانی و «شیعهسازی تصوف» که در زمان حکومت آنان آغاز شد، بهعنوان جنبهای مورد مطالعه قرار نگرفته است. «عرفان» عطا انزلی در ایران، نسخه اصلاح شده ای از رساله دکتری او (دانشگاه رایس، 2012)، به دنبال پر کردن این شکاف علمی است. خط سیر تاریخی عرفان، مقولهای از عرفان شیعی را در مقابل عرفان عمدتاً سنی که معمولاً به عنوان «تصووف» نامیده میشود، نشان میدهد و ظهور و تبلور تدریجی فضای معنایی، گفتمانی، عملی و سازمانی آن را از قرن هفدهم به دقت بررسی میکند. به بعد. این جلد با مقدمهای آغاز میشود که به تقابل «عرفان» و «تصووف» در ایران پس از انقلاب میپردازد. نقش آیت الله خمینی (متوفی 1989)، رهبر با پیشینه قوی در عرفان اسلامی، در گنجاندن عرفان در برنامه درسی حوزه علمیه شیعیان ایران و همچنین مشکلاتی که پس از مرگ وی برای عرفان در چشم انداز ایران به وجود آمد را برجسته می کند. . فصل اول نسبتاً کوتاه، مروری تاریخی بر ظهور اصطلاح عرفان و دیگر مشتقات ریشه عربی «-ر-ف» (دانش، شناخت)، مانند معرفه و «عارف» در متون پیش از صفویه ارائه میکند. این استدلال میکند که واژه عرفان، بر خلاف دو مشتق اخیر، یک اصطلاح حاشیهای در کتابهای کلاسیک و واژگان صوفی باقی ماند، اگرچه در فلسفه اسلامی، بهویژه در آثار ابن سینا (متوفی 1037) شهرت یافت. فصل دوم توضیح میدهد که چگونه امپراتوری صفوی، علیرغم شجرهنامه صوفیانه خود و تأسیس آن با کمک قزلباشهای نیمهصوفی آناتولی، به محل اصلی کارزار برای سرکوب فرقههای صوفیانه (طریقاس) تبدیل شد. ظهور علمای شیعه و پس از آن نقد تند صوفی گری توسط سنت گرایان، اصولگرایان و عقل گرایان آن زمان را توضیح می دهد. پاسخ صوفیان به این گونه نقدها در فصل بعد مورد بحث قرار می گیرد. در حالی که اعضای چندین طارق سنی به هنگام مهاجرت به سرزمینهای عثمانی و هند، بیشتر فرقههای باقیمانده در قلمرو صفوی به تشیع گرویدند و شروع به بازتعریف گذشته سنی خود کردند. مثال ذهبیه، شاخهای از کبرویه که «در ابتدای پیدایش خود هم شیعه و هم ماهیت صفوی بود» (71)، برای اثبات چنین فرآیند تصاحب و ترکیبی استفاده میشود. فصل چهارم، خواننده را از اصفهان، پایتخت صفویان و تا آن زمان مورد توجه کتاب، به شیراز، یکی دیگر از قطبهای فرهنگی امپراتوری میبرد. این شهر که با اقلیم مسامحه همراه با عرفان فعال شیعی و فضای شدید شعری و فلسفی مشخص می شود، خاکی حاصلخیز برای جوانه زدن مفهوم عرفان تلقی می شود. به جای اعضای سرشناس دانشگاه اصفهان، دو تن از علمای حلقه شیراز، یعنی شاه محمد دارابی (متوفی ۱۷۱۸) و احیاگر ذهبی قطب الدین نیریزی (متوفی ۱۷۶۰)، به عنوان مبتکران معرفی شده اند.این تصور. گامی دیگر در توسعه عرفان و ارتقای آن به عنوان یک «گفتمان» در دوران پس از صفویه موضوع فصل بعدی است که به بررسی نفوذ آن در محافل علمای ایران و عراق، نهادینه شدن تدریجی آن در مدارس شیعه و سرانجام ظهور گروهی از علمای عرفانی. احیای نعمت اللهی و ظهور نهضت بابیه، هر دو تحت تعقیب و به حاشیه رانده شدن توسط قدرت علما-تجمع دولتی، نیز مورد بحث قرار گرفته است. فصل ششم آخرین مرحله بلوغ عرفان شیعی را بررسی می کند. این کتاب جذابیت عرفان را برای متفکران مدرنیست در ایران قرن بیستم توضیح میدهد - که آن را معنویتی جهانشمول، فردگرا و برابریخواهانه میدانستند که با یک weltanschauung مدرن سازگار است - و گسترش آن در میان طبقه متوسط رو به رشد ایرانی. شخصیت کلیدی مورد بحث کیوان قزوینی واعظ سابق نعمت اللهی (متوفی 1938) است که صورت بندی مدرن عرفان شیعی او بر سکولارهای بعدی و علمای نوسنت گرا به طور یکسان تأثیر گذاشت. سرانجام، پایان نامه به رد عمدی نویسنده از رویه معمول ترجمه عرفان به عنوان «عرفان» می پردازد. انزلی میگوید که او این کار را عمدتاً برای پرهیز از دیدگاه اروپامحور در نظر گرفتن عرفان خصوصیشده و فردگرایانه بهعنوان پدیدهای اصالتاً غربی انجام میدهد که بعداً وارد محیطهای غیرغربی شد. «عرفان» در ایران با استفاده از مدل سهگانه اختراع-نهادسازی-مدرنسازی در بررسی مسیر عرفان، در کشف ریشههای تاریخی بحثهای معاصر ایران در ارتباط با عرفان اسلامی و نشان دادن دلالتهای دینی و سیاسی-اجتماعی این بحثها کاملاً موفق است. از طریق کشف سنت دیرینه عرفان در مدارس شیعه، ایده رایج تمایز یا تضاد میان گرایشهای عرفانی و ارتدوکس/ارتوپراکس در اسلام را به چالش میکشد و بدین ترتیب پویایی درونی عرفان اسلامی و نیز ناهمگونی اسلامی را برجسته میکند. ارتدکس روایت روان کتاب (به استثنای برخی از سکسکهها در نیمه دوم فصل 3) با ارجاعات متعدد به منابعی که به سختی در دسترس خوانندگان غیرفارسی زبان قرار دارند، از جمله نسخههای خطی اصلی و مجموعهای غنی و در عین حال عمدتاً بدون مشورت از پژوهشهای ایرانی اثبات شده است. دانشگاهیان انزلی که نه تنها در عرفان شیعی بلکه در فقه و فلسفه اسلامی نیز تبحر دارد، در سراسر کتاب پیشنهادهای متعددی برای تحقیق بیشتر ارائه میکند. او به خوبی به اهمیت تحلیل گفتمان عرفان در برابر زمینه های وسیع تر جهان اسلام و از منظر جهانی واقف است (38n, 230-33)، هر چند در مجلد کنونی چنین کاری دغدغه او نبود. علیرغم اینکه عرفان توسط طرفدارانش اساساً بر خلاف طعووف تعریف شده است، همانطور که انزلی نشان می دهد، مطالعات تکمیلی که بر پیوستگی جهان اسلام و تعاملات بین عرفان شیعه و سنی تأکید می کند – که دومی نیز در قرون اخیر مراحل اصلاح و نوسازی را پشت سر گذاشته است – نشان خواهد داد. یافتههای این کتاب را تکمیل کرده و دیدگاهی گستردهتر از موضوع ارائه میکند. به طور خلاصه، کتاب خواندنی انزلی نقطه عطفی در بررسی تاریخ فکری عرفان شیعی و منبعی روشنگر برای همه خوانندگان علاقه مند به تحولات معنوی، فکری و سیاسی تشیع از اوایل دوره جدید است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در ایران: ریشههای صفوی مفهومی مدرن [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Ata Anzali (عطا انزلی)
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
University of South Carolina Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
مکتب های تصوف
,
تاریخ تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
تاریخ عرفان
,
تاریخ نگاری عصر صفویه
,
صفویان
شابک (isbn):
9781611178074
چکیده :
ترجمه ماشینی: در آغاز قرن شانزدهم، زمانی که صفویان کنترل ایران را به دست گرفتند، سیاست و فرهنگ منطقه دستخوش دگرگونی شدیدی شد که پیامدهای آن تا به امروز باقی مانده است. این امپراتوری که توسط نوادگان استاد صوفی صفی الدین اردبیلی (متوفی 1334) تأسیس شد، بخش اعظم ایران را تحت یک نهاد سیاسی واحد با رنگ و بوی مشخص ایرانی و شیعی متحد کرد که آن را از همسایگان سنی ترک و عرب خود جدا کرد. گرچه در دهههای اخیر ویژگیها و پیامدهای چندوجهی این دوره از تاریخ ایران موضوع تأمل علمی بوده است، اما تأثیر صفویان بر اسلام عرفانی و «شیعهسازی تصوف» که در زمان حکومت آنان آغاز شد، بهعنوان جنبهای مورد مطالعه قرار نگرفته است. . «عرفان» عطا انزلی در ایران، نسخه اصلاح شده ای از رساله دکتری او (دانشگاه رایس، 2012)، به دنبال پر کردن این شکاف علمی است. خط سیر تاریخی عرفان، مقولهای از عرفان شیعی را در مقابل عرفان عمدتاً سنی که معمولاً به عنوان «تصووف» نامیده میشود، نشان میدهد و ظهور و تبلور تدریجی فضای معنایی، گفتمانی، عملی و سازمانی آن را از قرن هفدهم به دقت بررسی میکند. به بعد. این جلد با مقدمهای آغاز میشود که به تقابل «عرفان» و «تصووف» در ایران پس از انقلاب میپردازد. نقش آیت الله خمینی (متوفی 1989)، رهبر با پیشینه قوی در عرفان اسلامی، در گنجاندن عرفان در برنامه درسی حوزه علمیه شیعیان ایران و همچنین مشکلاتی که پس از مرگ وی برای عرفان در چشم انداز ایران به وجود آمد را برجسته می کند. . فصل اول نسبتاً کوتاه، مروری تاریخی بر ظهور اصطلاح عرفان و دیگر مشتقات ریشه عربی «-ر-ف» (دانش، شناخت)، مانند معرفه و «عارف» در متون پیش از صفویه ارائه میکند. این استدلال میکند که واژه عرفان، بر خلاف دو مشتق اخیر، یک اصطلاح حاشیهای در کتابهای کلاسیک و واژگان صوفی باقی ماند، اگرچه در فلسفه اسلامی، بهویژه در آثار ابن سینا (متوفی 1037) شهرت یافت. فصل دوم توضیح میدهد که چگونه امپراتوری صفوی، علیرغم شجرهنامه صوفیانه خود و تأسیس آن با کمک قزلباشهای نیمهصوفی آناتولی، به محل اصلی کارزار برای سرکوب فرقههای صوفیانه (طریقاس) تبدیل شد. ظهور علمای شیعه و پس از آن نقد تند صوفی گری توسط سنت گرایان، اصولگرایان و عقل گرایان آن زمان را توضیح می دهد. پاسخ صوفیان به این گونه نقدها در فصل بعد مورد بحث قرار می گیرد. در حالی که اعضای چندین طارق سنی به هنگام مهاجرت به سرزمینهای عثمانی و هند، بیشتر فرقههای باقیمانده در قلمرو صفوی به تشیع گرویدند و شروع به بازتعریف گذشته سنی خود کردند. مثال ذهبیه، شاخهای از کبرویه که «در ابتدای پیدایش خود هم شیعه و هم ماهیت صفوی بود» (71)، برای اثبات چنین فرآیند تصاحب و ترکیبی استفاده میشود. فصل چهارم، خواننده را از اصفهان، پایتخت صفویان و تا آن زمان مورد توجه کتاب، به شیراز، یکی دیگر از قطبهای فرهنگی امپراتوری میبرد. این شهر که با اقلیم مسامحه همراه با عرفان فعال شیعی و فضای شدید شعری و فلسفی مشخص می شود، خاکی حاصلخیز برای جوانه زدن مفهوم عرفان تلقی می شود. به جای اعضای سرشناس دانشگاه اصفهان، دو تن از علمای حلقه شیراز، یعنی شاه محمد دارابی (متوفی ۱۷۱۸) و احیاگر ذهبی قطب الدین نیریزی (متوفی ۱۷۶۰)، به عنوان مبتکران معرفی شده اند.این تصور. گامی دیگر در توسعه عرفان و ارتقای آن به عنوان یک «گفتمان» در دوران پس از صفویه موضوع فصل بعدی است که به بررسی نفوذ آن در محافل علمای ایران و عراق، نهادینه شدن تدریجی آن در مدارس شیعه و سرانجام ظهور گروهی از علمای عرفانی. احیای نعمت اللهی و ظهور نهضت بابیه، هر دو تحت تعقیب و به حاشیه رانده شدن توسط قدرت علما-تجمع دولتی، نیز مورد بحث قرار گرفته است. فصل ششم آخرین مرحله بلوغ عرفان شیعی را بررسی می کند. این کتاب جذابیت عرفان را برای متفکران مدرنیست در ایران قرن بیستم توضیح میدهد - که آن را معنویتی جهانشمول، فردگرا و برابریخواهانه میدانستند که با یک weltanschauung مدرن سازگار است - و گسترش آن در میان طبقه متوسط رو به رشد ایرانی. شخصیت کلیدی مورد بحث کیوان قزوینی واعظ سابق نعمت اللهی (متوفی 1938) است که صورت بندی مدرن عرفان شیعی او بر سکولارهای بعدی و علمای نوسنت گرا به طور یکسان تأثیر گذاشت. سرانجام، پایان نامه به رد عمدی نویسنده از رویه معمول ترجمه عرفان به عنوان «عرفان» می پردازد. انزلی میگوید که او این کار را عمدتاً برای پرهیز از دیدگاه اروپامحور در نظر گرفتن عرفان خصوصیشده و فردگرایانه بهعنوان پدیدهای اصالتاً غربی انجام میدهد که بعداً وارد محیطهای غیرغربی شد. «عرفان» در ایران با استفاده از مدل سهگانه اختراع-نهادسازی-مدرنسازی در بررسی مسیر عرفان، در کشف ریشههای تاریخی بحثهای معاصر ایران در ارتباط با عرفان اسلامی و نشان دادن دلالتهای دینی و سیاسی-اجتماعی این بحثها کاملاً موفق است. از طریق کشف سنت دیرینه عرفان در مدارس شیعه، ایده رایج تمایز یا تضاد میان گرایشهای عرفانی و ارتدوکس/ارتوپراکس در اسلام را به چالش میکشد و بدین ترتیب پویایی درونی عرفان اسلامی و نیز ناهمگونی اسلامی را برجسته میکند. ارتدکس روایت روان کتاب (به استثنای برخی از سکسکهها در نیمه دوم فصل 3) با ارجاعات متعدد به منابعی که به سختی در دسترس خوانندگان غیرفارسی زبان قرار دارند، از جمله نسخههای خطی اصلی و مجموعهای غنی و در عین حال عمدتاً بدون مشورت از پژوهشهای ایرانی اثبات شده است. دانشگاهیان انزلی که نه تنها در عرفان شیعی بلکه در فقه و فلسفه اسلامی نیز تبحر دارد، در سراسر کتاب پیشنهادهای متعددی برای تحقیق بیشتر ارائه میکند. او به خوبی به اهمیت تحلیل گفتمان عرفان در برابر زمینه های وسیع تر جهان اسلام و از منظر جهانی واقف است (38n, 230-33)، هر چند در مجلد کنونی چنین کاری دغدغه او نبود. علیرغم اینکه عرفان توسط طرفدارانش اساساً بر خلاف طعووف تعریف شده است، همانطور که انزلی نشان می دهد، مطالعات تکمیلی که بر پیوستگی جهان اسلام و تعاملات بین عرفان شیعه و سنی تأکید می کند – که دومی نیز در قرون اخیر مراحل اصلاح و نوسازی را پشت سر گذاشته است – نشان خواهد داد. یافتههای این کتاب را تکمیل کرده و دیدگاهی گستردهتر از موضوع ارائه میکند. به طور خلاصه، کتاب خواندنی انزلی نقطه عطفی در بررسی تاریخ فکری عرفان شیعی و منبعی روشنگر برای همه خوانندگان علاقه مند به تحولات معنوی، فکری و سیاسی تشیع از اوایل دوره جدید است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلیات اندیشه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sadiq Anqa (صادق عنقا) ؛ Richard Burnham(ریچارد برنهام)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب عمیق، ارائهای کلاسیک از حکمت بیزمان تصوف است، با استفاده از چشمههای بیرونی وسیع درون، نویسنده به ما چشماندازی برای دیدن آینده و درک منشأ خود ارائه میدهد. این جوهر روشن و قدرتمند تصوف است».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب کلامی سیستان: از آغاز پیدایش تا پایان قرن هفتم هجری قمری
نویسنده:
محمدرضا پیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: آیات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب حنفی
,
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
ازارقه (خوارج)
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
حمزیه (خوارج عجارده)
,
زیدیه
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
حنفی
,
مذهب شافعی
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ازارقه (خوارج)
,
صوفیان (صوفیه)
,
خوارج
,
شافعیه
,
تاریخ علم کلام
,
کرامیه (صفاتیه)
,
خوارج (فرق کلامی)
,
4- خوارج
,
1- قدریه
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
مکتب کلامی سیستان
,
فرقه عطویه
چکیده :
یکی از مباحث کلامی، بررسی مکاتب کلامی است که در منطقــــه جغرافیایی وجود داشته و دارای پیروانی بوده اند؛ سیستان نیز یکی از مناطقی است که اکثر فرقه های اسلامی در آنجا دارای عالمان سرشناسی بوده اند؛ مانند «شیعه اثناعشری، زیدی، اسماعیلی، خوارج، اهل حدیث، شافعی، معتزلی، حنفی و صوفی» و بعضی از این عالمان دارای آثار کلامی یا دارای آثار حدیثی بوده اند که با رویکرد کلامی- اعتقادی احادیث را نقل می کرده اند؛ لذا در این کتاب مکاتب کلامی آنجا و آثار کلامیشان و اندیشه های کلامی آنجا را بررسی می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أثر المعنى النحوي في توجيه الفعل القرائي للنص القرآني: المعتزلة والشيعة والمتصوفة -نماذج-
نویسنده:
یعقوب، الزهرة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
معتزله (اهل سنت)
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
صوفیان (صوفیه)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
"الفرماوية" قمصانها خضراء وتكفّر من يذهب للعلاج لدى الأطباء
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
حفریات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
صوفیان (صوفیه)
,
فرقه فرماویه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
"الفرماوية".. طريقة صوفية يحرّم أتباعها العمل وزيارة الطبيب
نویسنده:
رنده عطية
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
نون پست: noonpost,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
صوفیه
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
مکتب های تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
فرقههای صوفیه
,
فرقه فرماویه
چکیده :
ترجمه ماشینی: *- ماجرا ادامه پیدا کرد تا اینکه برخی از پیروان فرماوی به جایی رسیدند که او را «رسول پیامبر» نامیدند. از دیدگاه آنها، او دائماً با خداوند متعال در ارتباط است و دستورات خود را مستقیماً از او می گیرد. او را، و آنها را به پیروانش در زمین می رساند. *-عضو گروه در خاطرات خود به بررسی برخی از اصول اعتقادی که گروه به آن معتقدند می پردازد که در رأس آن عبارت است از: ترک ادله که این اصل یکی از اصول اساسی در مسیر آنها بوده است و بر همین اساس او بیشتر عقاید آنها را پذیرفتند، چیزی که شیخ اهل طریقت آنها را به آنها القا کرد. *-کناره گیری و خلوت و عدم اختلاط با مردم از بارزترین ارکان اعتقادی این گروه است که شیخ طریقت آنان را در وجودشان نهادینه کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج الشيخ المهدي البوعبدلي في التأصيل التاريخي للتيار السلفي بالجزائر
نویسنده:
محمد الكبير فقيقي
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
صوفیان (صوفیه)
,
وهابیت (فرق کلامی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پژوهش به رویکرد «المهدی البوعبدلی» مورخ الجزایری (1907-1992) در طرح موضوع جنبش سلفی در الجزایر می پردازد و مراحل پیدایش و توسعه آن را از قرن چهاردهم میلادی بررسی می کند. تا پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، چون او را نخستین روش این موضوع میدانند و مبانی مطالعه به او سپرده شد و بر نخستین نشانههای تاریخی تولد ایستاد. آن جنبش در الجزایر از طریق مطالعه خود با عنوان: عبدالرحمن الاخدری و مراحل سلفی گری در الجزایر. در مجله العسله که توسط وزارت آموزش اصلی و امور دینی الجزایر صادر شده بود، در شماره 53 سال 1978 میلادی به چاپ رسید. البوعبدلی میبیند که جنبش سلفی در الجزایر بهعنوان واکنشی اصلاحی در برابر انحرافات و بدعتهایی که در عرفان اسلامی در مغرب میانه رخ داده بود، ظهور کرد. از این رو اختلاف میان اصلاح طلبان سلفی و مدافعان تصوف شدت گرفت. البوعبدلی متعهد بود که این جریان سلفی را در نظام تاریخی خود و مطابق با ویژگی های فرهنگ اسلامی مغرب اسلامی قرار دهد. یکی از ویژگی های آن این است که از محیط صوفیانه اهل سنت که برگرفته از فقه مالکی و عقیده اشعری است، پدید آمده است، اما از دوران جدید به دلیل تأثیری که بر سلفی گری شام داشته، به جنبشی علیه فرهنگ صوفی تبدیل شده است. به خصوص انشعاب وهابی آن. تجربه تاریخی بیهودگی تلاش برای از بین بردن تفکر صوفیانه در مغرب مرکزی را ثابت کرده است، زیرا سلفی گری الجزایر برای قرن ها با جوهر تصوف همسو بود. با توجه به اینکه پیشگامان اصلی اصلاحات سلفی در مغرب مرکزی این دوگانگی را در اظهارات و مواضع خود تجسم می بخشیدند، باید به پدیده جفت شدن سلفی گری با تصوف پرداخت. امثال: «عبد الرحمان الاخضری»، «عبدالکریم الفکون القسنطینی» و «ابو رأس الناصری المعسکری»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حال الفناء عند أتباع الطريقة الدسوقية
نویسنده:
عبد الناصر على محمد على
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
دسوقیه
,
فنا
,
صوفیان (صوفیه)
,
مقام فناء
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1647 تا 1679
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 139
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید