جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیات تعلیمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
بررسی و تحلیل حکمت های تجربی در آثار منثور فارسی صوفیه تا قرن هشتم
نویسنده:
سعید بزرگ بیگدلی , فرزاد کریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کشف المحجوب
,
حکمت تجربی
,
مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کتب صوفیه
,
علم(حصولی و حضوری)
,
تعالیم تصوف
,
کتاب مرصاد العباد
کلیدواژههای فرعی :
حکمت اشراق ,
معرفت دینی ,
عقل عملی ,
ادبیات تعلیمی ,
نثر عرفانی فارسی ,
ادبیّات فارسی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
نثر عرفانی ,
نثر فارسی قرن پنجم ,
نثر صوفیانه ,
تاریخ تصوف ,
مقام زهد ,
ایده آلیسم ,
ویژگی سبکی کشف المحجوب ,
ویژگی های سبکی مرصادالعباد ,
نثر فارسی در قرن هفتم ,
نثر فارسی در قرن هشتم ,
چکیده :
تاکنون درباره ادبیات تصوف مطالب بسیار گفته و تحقیقاتی گوناگونی انجام شده و درباره حکمت های موجود در آن نیز پژوهش هایی انجام گرفته است. در این مقاله، ویژگی های گونه ای خاص از حکمت بررسی شده است. این حکمت ها، که از آنها به «حکمت تجربی» یاد می شود، بیش از آنکه بر پایه اصول دینی یا مسلکی باشند، برگرفته از تجارب زیستی بشر در طی نسل ها هستند. تتبع در تحقیقات انجام شده بر آثار صوفیه، فقدان بحث و بررسی در این زمینه را به روشنی نشان می دهد. در پژوهش پیش رو، وضعیت این گونه از حکمت در سه اثر عمده صوفیه کشف المحجوب هجویری، مرصادالعباد نجم رازی و مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه عزالدین محمود کاشانی از نظر کمی و کیفی بررسی شده است. گذشته از اینکه این آثار از مهم ترین مکتوبات اهل تصوف اند، سیر تحولات حدود چهار قرن، از قرن پنجم تا قرن هشتم هجری، یعنی دوره اصلی رواج تصوف و ادبیات مربوط به ایشان را دربر می گیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای عناصر حماسی و اساطیری شاهنامه در دیوان و حدیقه الحقیقه سنایی
نویسنده:
ابوالقاسم قوام ,زهره هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکیم سنایی
,
شاهنامه
,
سیمرغ
,
رستم
,
ادبیات تعلیمی
,
حدیقه الحقیقه
,
دیوان اشعار سنایی
,
عناصر حماسی و اساطیری
,
اسکندر مقدونی
,
اسطوره و حماسه در شاهنامه
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جمشید در اساطیر
کلیدواژههای فرعی :
کوه قاف ,
حضرت خضر(ع) ,
زال ,
اسفندیار ,
آب حیات ,
ضحاک ,
سام ,
جام جم ,
حکایت های تعلیمی ,
شعر تعلیمی ,
بهمن ,
بیژن ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
شعر سنایی ,
خسرو ,
عرفان و ادبیات ,
اسطوره سیمرغ ,
فر ایزدی ,
یمه ,
اسب در شاهنامه ,
فریدون و ضحاک ,
خضر در ادبیات ,
رخش ,
اسکندر و دارا ,
سد اسکندر ,
نوذر ,
چکیده :
در ادبیات کلاسیک فارسی از سنایی به عنوان یکی از نخستین حلقه های نوآوری و گسترش درونمایه شعری در جهات مختلف مدحی، عرفانی و خصوصا تعلیمی و حکمی نام می برند. او در پرتو بینش عرفانی و اخلاقی، نگرشی نو به مضامین و عناصر مختلف شعر - اعم از غنایی، حماسی و غیره - داشته است. در این جستار برآنیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که سنایی چگونه عناصر حماسی و اساطیری شاهنامه را در حدیقه الحقیقه و دیوانش به کار گرفته است و شیوه نگرش وی به این عناصر چگونه بوده است؟ نگارندگان پس از مطالعه اشعار و استخراج این عناصر دریافتند که سنایی از آنها در چهار محور عمده زیبایی شناسی، تعلیمی، عرفانی و ستایشی بهره برده است و میزان کاربرد این عناصر به ترتیب کمیت عبارت بوده از: ستایشی، تعلیمی، زیبایی شناسی و عرفانی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیوانه نمایی و دیوانه نماها در مثنوی معنوی
نویسنده:
هاتف سیاه کوهیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
ذوالنون مصری
,
جنون الهی
,
عقلای مجانین
,
حکایت های مثنوی
,
عرفان اسلامی
,
عقل و عشق از نظر مولوی
,
ادبیات عرفانی
,
احوال (عرفان)
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت انسان کامل
,
بهلول
کلیدواژههای فرعی :
عرفان و عقل ,
مولانا ,
کتمان سر ,
جهان بینی عرفانی ,
ادبیات تعلیمی ,
شعر تعلیمی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
شاه و کنیزک مولوی ,
سلطنت معنوی ,
عرفان مولوی ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام فقر ,
مقام فناء ,
چکیده :
عقلای مجانین یا فرزانگان دیوانه نما که گاه بهالیل نیز خوانده می شوند، جایگاه ویژه ای در ادبیات عرفانی دارند. در برخی از حکایات مثنوی، اقوال و احوال حکیمانه و در عین حال رازآلود این شوریدگان با ظرافت خاصی در قالب حکایات عامیانه بیان شده است. مولانا با آوردن تمثیل های پرمعنا، در پی نشان دادن حکمت و معرفت عمیق این دسته از اولیای الهی، خلاف ظاهر غیرعادی و دیوانه وار آنان و تبیین لایه های عمیق شخصیت آنهاست. وی شناخت این نوع دیوانگان از دیوانگان معمولی را مستلزم نوعی بصیرت باطنی و فراست معنوی می داند. حال و مقام این شوریدگان و اطوار جنون معنوی آنها، به ویژه در دفتر دوم مثنوی معنوی، بیان شده است. مولوی جنون مافوق عقل این دیوانگان را نمادی از اماته نفس و إحیای قلب عارفان و نشانه ای از حریت و آزادگی آنان می داند. وی در حکایت «آن بزرگی که خود را دیوانه ساخته بود»، ضمن توصیف دقیق خصوصیات و مراتب معنوی این عارفان دیوانه نما، آنها را دارای مقام ولایت دانسته و جنون یا جنون نمایی ظاهری آنان را گاه بهانه ستر حال آنان برای وارد نشدن در نظام قدرت و نیز وسیله ای برای اعتراض در برابر ارباب قدرت از طریق نفی عظمت جباران عصر می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه سبک حماسه سرایی ایلیاد و شاهنامه از منظر تعهد ادبی
نویسنده:
حسینعلی قبادی ,سعید بزرگ بیگدلی ,حجت عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردوسی
,
شاهنامه
,
قهرمان
,
شخصیت پردازی
,
رسالت ادبی
,
اثر خودگو و تعلیمی
,
ادبیات حماسی
,
ضد قهرمان
,
ایلیاد
,
حماسی و تعلیمی
,
ادبیات
,
دلیل سرودن شاهنامه
,
رسالت هنر و ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
نمادپردازی ,
ادبیات تعلیمی ,
اسطوره های ایرانی ,
فرهنگ ایرانی ,
حماسه سرایی ,
سروده های حماسی ,
شعر حماسی ,
ایران بعد از اسلام ,
اسطوره و حماسه ,
اساطیر یونان ,
مکاتب ادبی ,
اطناب ,
منظومه های حماسی ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
فرهنگ یونانی ,
حماسه های جهان ,
تشبیه گسترده ,
قهرمان حماسی ,
عصر هومر ,
عصر فردوسی ,
چکیده :
ایلیاد هومر به عنوان اثری که تاثیری کلان بر جامعه خویش نهاده است، از اولین آثاری است که از منظر «رسالت و تعهد» به آزمون نهاده شد. شاهنامه فردوسی نیز محصول ضرورت و رسالتی است که تاریخ بر دوش شاعر نهاده است. پژوهشِ پیش رو در پی آن است که نشان دهد داوری یک اثر ادبی از نظر رسالت و تعهد، مستلزم در نظر داشتن دو عامل اساسی است: «شرایط عصر» و «بینش ادیب» که البته خواه ناخواه از اوضاع زمانه خود متاثر است. از این رهگذر درمی یابیم «یک اثر ادبی بنا بر ضرورت های تاریخ و مقتضیات اجتماع وقت» چیزی غیر از آنچه هست، نمی تواند باشد. تبیین تاثیر و کارکرد رویکردهایی که دو شاعر از منظر تعهد ادبی در سبک داستان سرایی خود در پیش گرفته اند، مقصد دیگر این پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصرفات مولانا در حکایات صوفیه
نویسنده:
ناصر نیکوبخت, سعید بزرگ بیگدلی ,حسن حیدرزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
ادبیات تعلیمی
,
حکایات صوفیه
,
حکایت های مثنوی
,
داستانپردازی مولانا
,
سرچشمه حکایات مثنوی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
ادبیات
,
کارکرد قصه
کلیدواژههای فرعی :
حکایات تمثیلی ,
متون تعلیمی- عرفانی ,
داستان گویی ,
قصه دقوقی ,
ادبیات داستانی ایران ,
سرچشمه حکایات مثنوی ,
عبرت آموزی ,
سیره نویسی ,
تعلیم و تربیت ,
حکایت مرید شیخ حسن خرقانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
حکایات صوفیه بخش مهمی از ادبیات عرفانی را تشکیل می دهد. این حکایات با اهداف گوناگونی در کتب صوفیه به کار گرفته می شوند که عمده ترین آنها ترغیب و تعلیم صوفیه در سیر و سلوک است. مولانا نیز در آثار خود توجه زیادی به قصه و حکایات صوفیه دارد، به گونه ای که در همه آثار او، این حکایات دیده می شود. در آثار او، حکایت صوفیه از نظر کمیت تنوع زیادی دارند و برخی از آنها کوتاه و برخی طولانی هستند. مولانا در روایت برخی حکایات به روایت مآخذ پای بند است، اما در بیشتر موارد در روایات پیشینیان دخل و تصرف می کند. وی گاهی زمان و مکان و گاهی شخصیت های حکایت را تغییر می دهد و با افزودن توصیف، گفت و گو، شخصیت و ...، پیرنگ داستان کوتاه را توسعه داده بر جذابیت آن می افزاید. این مقاله کوشیده است با نشان دادن مهم ترین تصرفات مولانا در حکایات صوفیه، هدف او از این تغییر و تصرفات را بیان کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربردهای پرسش در حدیقه سنایی
نویسنده:
محمود براتی ,محبوبه همتیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکیم سنایی
,
حدیقه الحقیقه
,
استفهام
,
مقاصد ثانوی
,
شعر تعلیمی
,
جملات پرسشی
,
علم معانی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
استفهام انکاری
,
استفهام تقریری
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
کارکردهای شعر ,
شعر سنایی ,
اقسام جمله ,
استفهام توبیخی ,
استفهام استبعادی ,
چکیده :
حدیقةالحقیقه یکی از متون تعلیمی عرفان و تصوف بهشمار میرود که گاه جنبۀ تعلیم در آن بر ذوق و خیال غلبه دارد و میتوان آن را نوعی دایرةالمعارف عرفانی دانست. یکی از ابزارهای زبانی که خطیبان، شاعران و سخنوران در آثار تعلیمی برای تأثیرگذاری بیشتر سخن بر مخاطبان، از آن استفاده میکنند، به کاربردن جملههای پرسشی در کلام است. سنایی نیز در منظومۀ تعلیمی خود، حدیقه، از این ابزار بهره برده است. در این پژوهش از میان 11500 بیت حدیقه، حدود 20 درصد ابیات از نظر کاربرد جملههای پرسشی بررسی شد. براساسِ تحقیقِ پیش رو، از میان مقاصد متعدد و متنوعی که در کتب بلاغی دربارۀ جملههای پرسشی نقل شده است، تنها سیزده مورد از آنها را در اینگونه جملهها در حدیقه میتوان یافت. این مقاصد به ترتیب بیشترین کاربردشان در حدیقه عبارت است از: استفهام انکاری، تأکید و تقریر خبر، نهی، توبیخ و ملامت، منافات و استبعاد، تعجب و حیرت، بیان عجز و ناتوانی، ملال و خستگی ناشی از کثرت، تحقیر، امر به طریق غیرمستقیم، اظهار غم و اندوه، تعظیم، تمنی و آرزو. در نهایت این بررسی نشان میدهد طرح پرسش در زبان گفتار سنایی عادی و معمولی است و او تأکیدی بر طرح پرسش ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی گلستان سعدی و کیمیای سعادت امام محمد غزالی از نظر فکری و زبانی
نویسنده:
علی احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
ادبیات تعلیمی
,
حکمت
,
هنر و علوم انسانی
,
گلستان (کتاب)
,
کیمیای سعادت (کتاب)
چکیده :
گلستان سعدی گنجینه ای جامع و ارزشمند از پاک ترین احساسات، عواطف و اندیشه های بشری است و به دلیل گستردگی مفاهیم آن هنگام خواندن برخی متون احساس می شود بین آن و آثار دیگر تشابهات عمیق اندیشه ای و تعلیمی وجود دارد. بررسی این تشابهات نشان می دهد سعدی در خلق اثر خود، علاوه بر آنکه بر تجربیات سفر و زندگی خود متکی بوده از آثار دیگری نیز بهره برده که یکی از آنها کیمیای سعادت است. غزالی نیز که اثر خود را با انگیزه تعلیم نوشته است سعی کرده دستورالعمل های اخلاقی و دینی را در عرصه های مختلف بیان کند. هدف تحقیق حاضر بررسی محتواییو زبانی گلستان و کیمیای سعادت است که با روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. میان این دو اثر وجوه مشترک محتوایی و زبانی دیدم می شود و بسترهایی مانند عرفان و آموزههای دینی، وجه تعلیمی این دو اثر، برخی ویژگی های زبانی مانند ایجاز و سخنآرایی و برخی موارد ساختاری ماتنند استفاده از حکایت در تبیین اخلاق، این دو اثر را بسیار به هم نزدیک ساخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسائل اخلاقی و تربیتی در قصاید سنایی
نویسنده:
کبری مزگی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
ادبیات تعلیمی
,
قصاید سنایی
,
مضامین اخلاقی و تربیتی
چکیده :
یکی ازدرونمایههای شعری که همواره در زندگی انسانها اثر مفید و سازندهای دارد مضامین اخلاقی - تربیتی است و از آنجا که سنایی غزنوی یکی از شاعران بزرگ و پیشگام در پردازش این مضامین است، بررسی و تحلیل این مضامین در قصاید این شاعر موضوع این پژوهش است. این مضامین در فرهنگ ایرانی - اسلامی از آیات، احادیث، گفتار و سیرهی پیامبران و ائمّهی معصومین نشأتگرفتهاست. سنایی با نگاهی منتقدانه به کاستیهای جامعه و روابط انسانی توجّهداشتهاست و توانسته بهخوبی از قالب قصیده برای انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی بهره ببرد بهگونهای که حتّی قصاید مدحی او توأم با پند و اندرز است. این پژوهش با روش کتابخانه-ای و ضمن تحلیل محتوایی نکات اخلاقی و تربیتی به چگونگی هنر سنایی در آفرینش این مضامین از نظر اعتقادی و زیبایی شناسی پرداختهاست. بایدها و نبایدهای اخلاقی و تربیتی و جایگاه آن در قصاید سنایی بخشهای اصلی این پژوهش را شاملمیشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مضامین مشترک اخلاقی و حِکمی در نهج البلاغه و بوستان سعدی
نویسنده:
سید محمد آرتا,الیاس نورایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سعدی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
ادبیات تعلیمی
,
بوستان
,
مضامین اخلاقی
,
امام علی (ع)
چکیده :
تأثیر فرهنگ اسلامی در متون ادب فارسی، که از عالی ترین عناصر فرهنگی و اندیشه ایِ جامعه محسوب می شوند، امری انکارناپذیر است و کم تر شاعر یا نویسنده ای است که بازتاب معارف اسلامی را در کلام خود نداشته باشد. در این بین، نهج البلاغه تأثیر شگرفی در شعر و نثر فارسی گذاشته است؛ بسیاری از شعرای زبان فارسی کوشیده اند تا با توجه به میزان درک و توانایی خود از نهج البلاغه و آموزه های اخلاقی و تعلیمی آن بهره مند شوند. سعدی از جمله نویسندگانی است که در آثارش از نهج البلاغه تأثیر پذیرفته است و میزان این تأثیرپذیری درخور تأمل است؛ تا آن جا که می توان اذعان داشت که بعد از قرآن کریم، نهج البلاغه کامل ترین و مهم ترین سرمشق او بوده است. مطالعة بوستان سعدی در این پژوهش نشان داد که سعدی در آرمان شهر خود از سخنان گهربار و ارزش مند امام علی (ع) در نهج البلاغه بهره های فراوانی برده است و از این راه صبغۀ حکیمانه و اخلاقی اثر خویش را پررنگ تر کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید