جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حدوث نفس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 64
عنوان :
معاد جسم عنصری (دلایل نقلی و نقد دیدگاههای رقیب)
نویسنده:
غلامرضا فیاضی، مهدی شکری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ه),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد جسمانی
,
حکمت اشراق
,
معاد جسم عنصری
,
امکان عقلی معاد
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معراج ,
معاد روحانی ,
حدوث نفس ,
اتحاد نفس و بدن ,
عین ثابت نفس ,
معاد و خلق اول ,
ادله نقلی معاد ,
معاد در قرآن ,
آفرینش انسان از خاک ,
خروج از قبر ,
مماثلت بدن عنصری و اخروی ,
عینیت بدن عنصری و اخروی ,
معاد با جسم فلکی ,
معاد با بدن بدون ماده ,
وحدت شخصیه موجودات ,
تشخص انسان ,
روح بخاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
معاد بهمثابه موضوع کلامی دارای ابعاد مختلفی است که جسمانی بودن از مهمترین آنها بهشمار می آید و بسیاری آن را از ضروریات دین دانستهاند. ادله نقلی افزون بر امکان و وقوع، حتی برخی ویژگی های معاد جسم عنصری را نیز بیان می کنند؛ اما علاوه بر اختلاف درباره حقیقت انسان، شبهاتی (عقلی و نقلی) که برخی آنها را دلیل قطعی بر انکار معاد جسم عنصری پنداشتهاند نیز موجب اختلاف دیدگاههایی شده و ازاین رو بسیاری کوشیدهاند تا تصویر دیگری از معاد جسمانی ارائه دهند. این نوشتار بر آن است که ادله نقلی را بهمثابه روشی برای بحث بیان کند و بر مبنای آن، به بررسی دیدگاهها رقیب درباره معاد جسمانی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«بازتنیابی»؛ نگاهی قرآنی ـ فلسفی : 21 : فصلنامه علمی - پژوهشی اندیشه نوین دینی
نویسنده:
محمد تقی فعالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها- دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناسخ
,
حیات اخروی
,
تعلیم آموزه های دینی
,
علم نفس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
ملاصدرا ,
تناسخ ,
کمال ,
بدن مثالی ,
ارواح ,
حدوث نفس ,
قوه و فعل ,
تناسخ ملکی ,
تناسخ ملکوتی ,
تعلق ,
تناسخ انفصالی ,
کنش (عمل - فعل) ,
ابن سینا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2008-9481
چکیده :
جنبشهای نوپدید معنوی دارای مبانی مشترکی هستند. یکی از بنیادهای مهم عرفانهای نوظهور، مسئله «تناسخ» یا «بازتنیابی» است. تناسخ از مسئلههای مهمی است که مورد توجه ویژه متفکران مسلمان اعم از فیلسوفان، متکلمین، عارفان و مفسران بوده است.<br /> مقالة حاضر قصد دارد پس از بررسی معناشناسی و تحلیل انواع تناسخ، به بررسی دلایل آن بپردازد. دلایل مطرح شده دراینباره سه دستهاند؛ برخی عقلی یا فلسفیاند، بعضی دیگر نقلی ـ اعم از قرآنی یا روایی ـ اند. البته در پارهای از دلایل نقلی نیز شبهة امکان تناسخ، وجود دارد. مقالة پیشرو به تحلیل و بررسی هر سه دسته دلیل میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انسجام در قول به بقای نفس همراه با فساد بدن
نویسنده:
احمدرضا شاهرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
ملاصدرا
,
حدوث نفس
,
ابن سینا
,
حدوث بدن
,
زوال بدن
,
صدرالدین شیرازی
,
صدرالدین شیرازی
,
بقای نفس
,
صدرالدین شیرازی
,
بقای نفس
چکیده :
فاسد شدن بدن بعد از جدایی نفس امری محسوس است که به استدلال نیازی ندارد. اما با توجه به دخالتی که بدن در حدوث نفس دارد فاسد نشدن نفس با زوال بدن نیازمند برهان است. از این رو مقاله پیش رو در تلاش است از منظر سه فیلسوف بزرگ اسلامی، ابن سینا، سهروردی و صدرالدین شیرازی به این پرسش پایه ای در فلسفه اسلامی پاسخ دهد که «چگونه با وجود دخالت بدن در حدوث نفس، با زوال بدن، نفس همچنان باقی می ماند؟». در بررسی پاسخ های این سه فیلسوف به پرسش یادشده به نظر می رسد طبق نظر صدرالدین شیرازی، که بین حدوث و بقای نفس از حیث تجرد تفاوت می گذارد، بدن می تواند در ابتدای پیدایش، شرط حدوث نفس باشد، ولی در بقا بی نیاز از بدن باشد. اما طبق دیدگاه ابن سینا و سهروردی که نفس را در حدوث و بقا مجرد می دانند نفس در هر دو حالت وابسته به علت قابلی (بدن) و علت فاعلی است و نفی وابستگی نفس به علت قابلی (بدن) در مرحله بقا و عدم فساد آن با زوال بدن ادعایی بدون دلیل است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی رویکرد تطبیقی و موجودیّت نفس
نویسنده:
اسحاق طاهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
بساطت نفس
,
وحدت نفس
چکیده :
چگونگی پیدایش نفس و نحوه موجودیت و ارتباط آن با بدن موضوع سخن این نوشتار است. در بحث حدوث نفس، ارسطو قائل به حدوث جسمانی است؛ گر چه بر اساس برخی دگر از گفته های وی، می توان او را قائل به حدوث روحانی نفس دانست. امّا ابن سینا به حدوث روحانی نفس قائل است و صدرا آن را در بدو پیدایش، جسمانی دانسته است. ارسطو، ابن سینا و ملاصدرا هر سه، بر وحدت نفس اصرار دارند؛ هر چند معنا و مفهوم وحدت را نزد آنان نمی توان در یک سطح دانست. مسأله دیگر چگونگی تعامل و ارتباط نفس با بدن است؛ ارسطو گاهی نفس را صورت بدن و در مواردی عامل حیات و موجودیت بدن و گاهی هم آن را علّت و اصل موجود زنده دانسته است. ابن سینا نفس را مدبّر بدن و ذاتاً بی نیاز از آن دانسته و در مواردی نیز جسم را تنها، شرط حدوث نفس، و نه شرط بقای آن میپندارد. امّا از نظر ملاصدرا ارتباط نفس با بدن از قبیل ارتباط شیئ با مرتبه ای از خود است؛ از این منظر بدن مرتبه نازله نفس و نفس مرتبهی علیای بدن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین وجودشناختى فطریات از طریق مبانى حکمت متعالیه
نویسنده:
محسن ایزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت(کلام)
,
حکمت متعالیه
,
امکان استعدادی
,
امور فطری
,
فطریات
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
تجرد برزخی نفس ,
حرکت اشتدادی نفس ,
فطری ,
تمایز عقل نظری و عملی ,
آیات فطرت ,
نظریه حدوث جسمانی نفس ,
تجرد عقلی نفس ,
حرکت جوهری ,
استعداد ,
استعداد سابق ,
استعداد فطری ,
امکان ذاتی ,
فطری بالفعل ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
مراتب عقل نظری(اصطلاح وابسته) ,
مراتب تجرد نفس ,
اشتراک معنوی امکان ,
اشتراک لفظی امکان ,
فطریات انسان ,
حدوث نفس ابن سینا ,
ویژگىهاى فطریات ,
اقسام فطریات ,
فطریات مربوط به عقل عملی ,
فطریات مربوط به عقل نظری ,
وجود شناختی فطریات ,
نسبت وجودی استعداد و ذات مستعد ,
نحوه وجود بودن امکان استعدادی ,
مسبوقیت حادث زمانی به ماده ,
استدلال ابن سینا بر مسبوقیت حادث زمانی به ماده ,
معقول ثانی بودن امکان استعدادی ,
اشکالات روحاینة الحدوث بودن نفس ,
فطری بودن مکاشفات ,
عرض انضمامی بودن امکان استعدادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
فطریاتِ انسان، از جهات پرشمارى درخور بررسى هستند. این مقاله به تبیین وجودشناختى حقایق فطرى موجود در انسان مى پردازد. امور فطرى عبارت اند از استعدادهاى انسان که به تدریج در قلمرو عقل نظرى و عقل عملى تجلى مى یابند. امور فطرى در این صورت مشمول قاعده فلسفى «کل حادث مسبوق بقوة و مادة تحملها» خواهند بود که مبیّن نیاز آنها به محل (موضوع) مادى است. نیاز امرى مجرد (مانند ادراک عقلى) به موضوعى مادى، با اصول فلسفى رایج در فلسفه هاى پیش از صدرالمتألهین تبیین پذیر نیست؛ اما با استفاده از اصول فلسفى حکمت متعالیه مى توان اثبات کرد که امور فطرى، استعدادهاى موجود در نفس انسان هستند که به تدریج از طریق حرکت جوهرى اشتدادى فعلیت مى یابند. بر اساس اصول فلسفى صدرالمتألهین، فطریات نحوه وجود انسان هستند و نه صفاتى عارض بر وجود او.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرکت جوهری و تجدد امثال: تأملات و پرسش ها
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوه و فعل
,
موضوع حرکت
,
حرکت در اعراض
,
غایتمندی
,
هستی شناسی اسلامی
,
طبیعت گرایی متافیزیکی
,
فلسفه الهی
,
حرکت جوهری
,
تشخص
,
اصالت وجود
,
نظریه تجدد امثال
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
حدوث و قدم ,
حرکت اشتدادی ,
کمال اول ,
عین ثابت ,
نسبت جوهر و عرض ,
بعد چهارم ماده ,
حدوث تجددی اجزای عالم ,
معاد(کلام) ,
امتناع ماهیت بر خدا ,
حرکت حبی ,
اشتداد وجودی ,
ترکیب ماده و صورت ,
خلع ولبس ,
لبس بعد لبس ,
جعل بسیط ,
جعل مرکب ,
نظریه حدوث جسمانی نفس ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی) ,
کون و فساد ,
تغیر جوهری ,
مقوله حرکت ,
هیولی ,
اجزاء بالفعل ,
اجزاء بالقوه ,
اجزاء حرکت ,
مقولات اربع ,
زمان ( ماهیت ) ,
اعتباریت ماهیت ,
تشکیک ماهیت ,
شی ء تدریجی ,
وحدت اتصالی ,
وحدت اتصالی جسمی ,
احکام واجب الوجود ,
غنی محض (اسماء ذات) ,
مقولات عشر ,
حرکت ,
زمان ,
صورت نوعیه ,
اتحاد جوهر و عرض ,
علت معطی حرکت ,
ربط متغیر به ثابت ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
وحدت جهان ماده ,
انکار حرکت ,
حیثیت بالقوه و بالفعل ,
شبهه عدم بقای موضوع ,
شبهه عدم بقای نوع ,
انکار حرکت جوهری ,
رد بر حرکت جوهری ,
ادله حرکت جوهری ,
شبهات حرکت جوهری ,
واحد بالعموم ,
علیت جوهر برای اعراض ,
تبعیت اعراض از جواهر ,
رابطه قوه و فعل ,
اصل تغییر ,
تکامل در عالم ماده ,
هستیهای آنی در فلسفه بودیسم ,
حرکت در بودیسم ,
آیات قرآنی مربوط به حرکت جوهری ,
طور عقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
صدرالدین شیرازی با طرح نظریه حركت جوهری، بحث حركت در فلسفه را به ساحت ما بعد الطبیعی بسیار عمیقتری از آنچه در گذشته بوده است، میرساند. وی نه به ادراك حسی از حركات سطحی قناعت میكند و نه به ذوق عارفانه و شاعرانه بسنده مینماید، بلكه بر مبنای یك هستیشناسی اصالة الوجودی با براهین گوناگون حركت عام و بنیادین عالم مادی را اثبات میكند و بر پایه آن، برای بسیاری از مسائل پیچیده فلسفی پاسخهای راهگشایی عرضه میكند. نوشتار حاضر، حاصل تأمّلاتی پیرامون این نظریه و تدقیق در براهین و نتایج آن است. نتیجه این تأمّلات، طرح ملاحظات و پرسشهایی است كه امید است اعتنا به آنها، در تعمیق و پیشبرد این بحث سودمند واقع شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ادلۀ عقلی و نقلی اندیشۀ تقارن حدوث نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و اندیشمندان نخستین امامیه
نویسنده:
محمدحسین منتظری، یحیی کبیر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
دلیل عقلی(مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اسلامی
,
دلیل نقلی(قسیم دلیل عقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
,
تقارن حدوث نفس و بدن
کلیدواژههای فرعی :
قوای نفس ,
عالم ذر ,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری) ,
علم الهی ,
علم نفس ,
حرکت جوهری ,
تناسخ ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
خلقت پیشین ارواح ,
نیازمندی نفس به بدن ,
تقدم حدوث نفس بر بدن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دو ساحتی بودن انسان و دارا بودن دو نشئۀ جسمانی و روحانی از امور پذیرفته شده نزد ارباب ادیان و فیلسوفان الهی است. فلاسفۀ مسلمان، با وجود اختلاف در نوع حدوث نفس، دربارۀ اصل «حدوث نفس و عدم تقدم آن بر بدن» اتفاق نظر داشته اند. در این بین ابن سینا و ملاصدرا در نگاشته های خود دلایل متعددی را به نفع «حدوث نفس و عدم تقدم آن بر بدن» ذکر می کنند. از سوی دیگر بی تردید، بسیاری از ادلۀ نقلی، در «حدوث نفس پیش از بدن» ظهور دارند. مقالۀ حاضر با ارزیابی و بیان اشکال های دلایل ملا صدرا بر این اندیشه، نشان می دهد که تعارض میان عقل و ظاهر نقل، تعارضی ادعایی است و به سبب نبود دلیل عقلی قطعی بر خلاف ظاهر ادلۀ نقلی، دلیل محکمی برای صرف نظر از ظواهر ادلۀ نقلی نداریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 687 تا 720
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
میزان تطبیق تبیین های حکمی فلاسفه با دیدگاه قرآن و روایات، درباره حدوث و قدم نفس
نویسنده:
مرضیه رضوی، محمدمهدی گرجیان، اصغر هادوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
نفس در قرآن
,
نظریه افلاطونی نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
خلقت نوری ائمه ,
احادیث طینت ,
حرکت اشتدادی نفس ,
امانت الهی ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
وجود جمعی اشیاء ,
ثنویت روح - بدن مشائی ,
آیات حدوث نفس ,
آیات قدم نفس ,
شیء مذکور ,
آیات خلقت انسان ,
روایات خلقت انسان ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده: یکی از سؤالات اساسی درباره نفس انسان این است که آیا قبل از تعلق به بدن و افاضه به آن، وجودی مفارق و قائم به ذات داشته که با حدوث بدن به آن می پیوندد، یا اینکه مانند بدن بوده، همراه هر بدن یا به واسطه آن (مع البدن) حادث می گردد. در بین حکیمان مسلمان، سه دیدگاه درباره حدوث و قدم نفس وجود دارد و هر دیدگاه برای اثبات مدعای خود، به دسته ای از آیات و روایات متوسل شده و با مبنا قرار دادن دیدگاه عقلی خود، سعی در توجیه آیات و روایاتِ مؤید نظریه مقابل داشته است. ملاصدرا نیز با توجه به رویه اش در سازگار نمایاندن اندیشه های فلسفی خویش با متون دینی و باور عمیق به یگانگی عقل و نقل و شهود، بر آن شده تا اقوال حکما و مضمون برخی آیات و روایات دال بر وجود پیشین نفس را به نفع نظریه خود توجیه نماید. با توجه به اهمیت این بحث و عدم تبیین آن از نگاه کتاب و سنت، در این نوشتار تلاش بر آن است تا هر آنچه دربارۀ این موضوع در آیات و روایات آمده، جمع آوری و بررسی شود و سازگاری یا عدم سازگاری آن با دیدگاه های فلسفی ارزیابی گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین حکمی و عرفانی حدیث «من عرف نفسه»
نویسنده:
امیر شیرزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث «من عر نفسه» از نظر حکمی
,
حدیث «من عر نفسه» از نظر عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
علیت ,
حدوث نفس ,
خداشناسی ,
نفس آدمی ,
خودشناسی ,
فطرت(کلام) ,
علم نفس ,
قرآن ,
فطرت ,
رب ,
احاطه و معیت قیومیه ,
ظهور و بطون ,
علو و دنو ,
جامعیت و فاعلیت ,
تجلی (پدیداری) ,
علیت ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
تجلی ,
رب (اسماء فعل) ,
قرآن کریم ,
معرفت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
معرفت نفس، به حکم حدیث شریف من عرف نفسه فقد عرف ربه رهنمون معرفت رب است. از این رو بعضی از عالمان و عارفان به تبیین حکمی و عرفانی آن پرداخته اند. برخی آن را از قبیل تعلیق به محال دانسته اند و بعضی به طرق گوناگون در صدد توجیه و تبیین کیفیت معرفت رب از راه معرفت نفس بر آمده اند. از نظر این گروه، معرفت فطرت، حدوث، امکان، حرکت، تجرد و فقر هستی نفس ما را به خدای متعال دلالت می کند و نفس از جهات جامعیت، احاطه، معیت، ظهور و بطون، علو و دنو، وحدت، فاعلیت و وجوه بسیار دیگر، ظلال و مثال باری تعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث نفس انسانی از دیدگاه فلاسفه اسلامی و سازگاری آن با آموزۀ «عالم ذرّ»
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
حدوث و قدم
,
حقیقه و رقیقه
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
آیه میثاق ,
رویت قلبی خداوند ,
مجرد ,
وحدت نفس ,
منشا کثرت ,
تعلق نفس به بدن ,
وجود نفس قبل از بدن ,
ماهیت عالم ذر ,
رابطه تدبیری نفس و بدن ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
قاعده «الواحد» ,
نفس در حکمت مشاء ,
نفس در حکمت متعالیه ,
توجیه کثرت در عالم ,
وحدت عقلی نفس ,
وجود تجردی موجودات ,
عالم ذَر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این مقاله ابتدا مهمترین ادله فلاسفه اسلامی برای اثبات حدوث نفس انسانی نقد و بررسی شده است. این ادله با دقت در مقدمات و لوازم، به وسیله اشکالهایی جدید و ابتکاری مورد خدشه قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از پنج دلیل مذکور قابل اعتماد و استوار نیست. سپس مهمترین آراء مفسران درباره چگونگی و نحوه عالم ذر با تحلیل نقادانه بررسی شده است. به دو نظریه، علاوه بر اشکالهای محمدحسین طباطبایی، اشکالهای جدیدی وارد شده است و هر یک از دو نظریه دیگر (که یکی از آنها نظریه مختار محمدحسین طباطبایی است) با اشکالهایی ابتکاری ابطال شده است. پس از ابطال هر چهار نظریه، نظریهای ابداعی توسط نگارنده طرح شده است. از آنجاکه این نظریه (همانند بسیاری از آراء دیگر) مستلزم حدوث نفس انسانی نیست، این نتیجه به دست آمده است که هرچند به دلیل بطلان مهمترین ادله اثبات نظریه حدوث نفس انسانی نمیتوان به آن نظریه قائل شد، اما اعتقاد به عالم ذر نیز با آن نظریه منافاتی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 64
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید