جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
وجود نفس و سیر و غایت استکمال آن با تأکید بر آثار رمزی سهروردی
نویسنده:
قاسم پورحسن , ملیحه آقائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق
,
نفس آدمی
,
پیر طریقت
,
نظام نور و ظلمت
,
سرّ
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
تصوف (صوفیگری) ,
مکاشفه ,
امام محمد غزالی ,
اخوان الصفا ,
کمال نهایی نفس ,
رابطه تدبیری نفس و بدن ,
جمع میان کشف و شهود ,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
عالم خیال سهرودی ,
نور اسفهبدیه ,
علم النفس اشراقی ,
عینیت نفس و آگاهی ,
نور مدبر ,
سیر استکمالی نفس ,
چله نشینی ,
رهایی از بند نفس ,
نفس در آثار رمزی سهروردی ,
تاویل آثار رمزی سهروردی ,
فردوسی ,
ابن سینا ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
نفس در نگاه سهروردی نوری از انوار اسفهبدیه است که در شرق هستی ریشه داشته، لیکن به بدن مادی تعلق گرفته و به تدبیر و تصرف در او مشغول شده است، از عالم قدسی به ظلمتکدۀ ناسوت هبوط کرده و در آن اسیر گشته است. پس از معرفت خویشتن، جایگاه حقیقی خویش را مییابد و در پی رسیدن به آن به جستجو میپردازد. راه بازگشت به سرای حقیقی، موانع پیش رو و مراحلی را که نفس میبایست طی نماید با راهنمایی پیرِ راه، موضوع غالب رسالههای رمزی شیخ اشراق است که به زبان رمزی نگاشته شده است. وی کسب معرفت نسبت به خویشتن خویش، قوای نفسانی و جهان ظلمت را به عنوان مقدمه حرکت لازم و ضروری شمرده و راه رهایی از بند قوا و بندهای جسمانی را کسب معرفت کسبی و بحثی همراه با ترک تعلقات دنیوی میداند. در سیر استکمالی، نفس قابلیت آن را داراست که نه تنها از خود و مقام حقیقی خویش فراتر رفته، بلکه خود عقلی از عقول مفارق شود که صفیر او خفتگان را بیدار کرده و نفوس و ماده از او منفعل گردند. نظریه نفس در سهروردی با رویکرد هستی شناسانۀ نوری او در پیوند است. بدون فهم دقیق آرای نظام نوری او نمیتوان به درستی مسأله نفس و سیر کمالی آن و نیز چگونگی کسب معرفت را دریافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت مشرقی ابن سینا و حکمت اشراقی سهروردی
نویسنده:
انشااله رحمتی، فاطمه سنقرکلایه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
کلیدواژههای فرعی :
سهروردی ,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
رساله حی بن یقظان ,
لغت موران ,
ابن سینا ,
ابن سینا و فلسفه مشاء ,
آثار سهروردی ,
رساله های تمثیلی ابن سینا ,
اشارات ابن سینا به حکمت مشرقی ,
آثار ابن سینا ,
فلسفه اشراق و مشاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
می دانیم که نسبت میان حکمت مشاء و حکمت اشراق، یکی از بحث های مهم فلسفه اسلامی است. بنابراین در این نوشتار ابتدا به تعریف دو حکمت مذکور پرداخته و سپس آثاری که حاوی حکمت مشرقی در میان تالیفات ابن سیناست و نیز توضیحاتی راجع به رساله های تمثیلی سهروردی آورده می شود. پس از آن یازده مورد از وجوه اشتراک این نوع تألیفات بیان می شود که از مهم ترین موارد میان این نوع آثار دو فیلسوف، می توان کاربرد زبان تمثیل، بررسی و شناساندن نفس و قوای آن، استفاده از رمز پرنده در اکثر این رسائل و ... را نام برد. در نهایت به این نتیجه می رسیم که ابن سینا یک و نیم قرن پیش از سهروردی و همچو وی دارای تجربه عرفانی و یا حکمت مشرقی بوده و نیز یکی از رساله های تمثیلی وی، نقطه آغازین نگارش آثاری از این نوع توسط سهروردی بوده است. بنابراین نمی توان ابن سینا را فیلسوفی صرفا مشائی و ناآگاه از حقایق عرفانی دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیخ اشراق و جریان فلسفه اسلامی
نویسنده:
جلیله علم الهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
عقل(منطق)
,
عقل(قوه عاقله)
,
تجدید حکمت مشرقی
کلیدواژههای فرعی :
حجیت عقل ,
حکمت خسروانی ,
خمیره حکمت ,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
راه کشف و شهود ,
دین و فلسفه ,
اشارات ابن سینا به حکمت مشرقی ,
نقادی فلسفه اسلامی ,
نوشته های رمزی سنت اسلامی ,
رابطه عقل و فلسفه ,
اتصال حکمت ذوقی و فلسفه ,
معنای اشراقی عقل ,
نقد غزالی بر فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
موقعيت تاريخی و خاستگاه حكمت اشراق با توجه به بارز ترين وجه سده هفتم هجری يعنی حملات غزالی به فيلسوفان و نقد رواج فلسفه در جهان اسلام، به خوبی قابل تبيين است. تلقی و دريافت سهروردی از انتقادات غزالی نسبت به فلسفه با نوع مواجهه و تقابل ابن رشد با غزالی تفاوت اساسی دارد. از نظر سهروردی، غزالی نه يك انديشمند مخالف با تعقل، بلكه منذری است كه شكاف و فاصله عقل و فلسفه را گوشزد می كند. با وجود اين، سهروردی بر خلاف غزالی با رويكردی اصلاحی و با طرح حكمت ذوقی در كنار استدلال و حكمت بحثی و از طريق احيای حكمت به بازسازی بنيان فلسفه اسلامی و تداوم آن اقدام كرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند اسطوره و عرفان، برداشت های عرفانی سهروردی از شاهنامه فردوسی
نویسنده:
الیاس نورایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
حکمت خسروانی
,
فردوسی
,
اسطوره
,
کیخسرو
,
زال
,
اسطوره و عرفان
,
جام کیخسرو
,
نور محمدی (ص)
,
داستان رستم و اسفندیار
,
اسطوره سیمرغ
,
فر ایزدی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
تاویل آثار رمزی سهروردی ,
سکینه ,
عروج کیخسرو ,
شناخت مشاهده ای و شناخت اشراقی ,
جام گیتی نما ,
کیخسرو در شاهنامه ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فنا ,
نور الانوار ,
آثار سهروردی ,
سیمرغ در عرفان ,
درخت طوبی ,
جام در عرفان ,
چکیده :
سهروردی از جمله عارفان علاقه مند به حکمت ایران باستان است که در آثار خود به عناصر و شخصیت های اساطیری ایران بسیار اشاره کرده است. وی از برخی از شخصیت های اساطیری، مانند«سیمرغ»، «زال»، «رستم» و «اسفندیار» و سرگذشت آنان برداشت های عرفانی کرده و هر یک را نمادی برای بیان حقایق فلسفی و عرفانی خود قرار داده است. در نوشتار حاضر به بررسی مفهوم «خورنه» (فر)، ارتباط آن با نور محمدی و سکینه، و یکی شدن این دو مفهوم در اندیشه های سهروردی پرداخته شده است، همچنین برخی شخصیت ها و عناصر حماسی و اساطیری که در آثار رمزی سهروردی صورت عرفانی به خود گرفته اند و سرگذشت آنها تاویل ها و تفسیرهایی به همراه داشته است، بررسی شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحران های انسان امروز و پاسخ حکمت اشراق به آنها
نویسنده:
حسینعلی قبادی,مریم عاملی رضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
بحران معنویت
,
حکمت اشراق
,
از خود بیگانگی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
ماتریالیسم
,
عقلانیت جدید
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مراتب وجود(خاص)
,
عقل(قوه عاقله)
,
علم زدگی(اصطلاح وابسته)
,
آثار سهروردی
,
عشق در اندیشه سهروردی
کلیدواژههای فرعی :
خود محوری ,
انسان شناسی عرفانی ,
نظام نور و ظلمت ,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
تساهل و تسامح ,
حکایات تمثیلی ,
مصرفگرایی ,
رسائل عرفانی سهروردی ,
حکیم الهی ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
مقام سکینه ,
وجود در فلسفه سهروردی ,
عقل و دل ,
منفعت طلبی ,
ترک تعلقات دنیوی ,
هستی شناسی سهروردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ادبیات عرفانی ایرانی - اسلامی، گنجینه عظیمی از دستاوردهای فکری و روحانی انسان است که درجهان امروز می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و آسیب های روحی و معنوی باشد. انسان امروز گرچه به پیشرفت های چشمگیری دست یافته، اما در حل بحران و چالش های روحی خویش چندان موفق نبوده است. این امر برآمده از جداسازی علم و معرفت از وجه قدسی آن و به فراموشی سپردن دیدگاه شهودی و عرفانی نسبت به هستی و عالم است. در این مقاله با تکیه بر دیدگاه عرفانی و شهودی سهروردی و حکایات تمثیلی وی و با در نظر گرفتن بحران های روحی انسان معاصر، به تناظر میان این بحران ها و حکمت اشراق پرداخته و چگونگی پاسخگویی معرفتی شیخ اشراق به مسائل انسان معاصر از خلال متون تمثیلی و عرفانی وی دنبال می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار داستان های شیخ اشراق بر اساس الگوی ویلادیمیر پراپ
نویسنده:
محمدعلی آتش سودا ,سمیرا صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
,
غربت غربی
,
لغت موران
,
ساختار داستان
,
قصه مرغان شیخ اشراق
,
ریخت شناسی پراپ
,
عقل سرخ
,
رساله آواز پر جبرئیل
,
آثار سهروردی
,
فی حالة الطفولیة
,
فی حقیقه العشق
,
صفیر سیمرغ
,
روزی با جماعت صوفیان
کلیدواژههای فرعی :
سهروردی ,
تاویل آثار رمزی سهروردی ,
نقد ادبی ,
خویشکاری ,
جام کیخسرو ,
ساختارگرایی ,
ولادیمیر پراپ ,
نظریه پراپ ,
ادبیات عرفانی ,
فرمالیست های روسی ,
چکیده :
مقاله پیش رو به بررسی ساختار داستان های شیخ اشراق بر اساس الگوی ویلادیمیر پراپ می پردازد. برای نیل به این هدف، ابتدا شاخصه های الگوی پراپ از کتاب وی اخذ و سپس با بررسی داستان های فارسی شیخ اشراق، تلاش شد تا سازه های مشترک میان آنها مشخص شود. چنین به نظر می رسد که غیبت، حرکت، راهنما، هدف، انجام کار دشوار، و وصال، مهم ترین سازه های مشترک داستان های شیخ اشراق باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به نماد خورشید در تمثیلات سهروردی
نویسنده:
حسین خسروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
حکمت خسروانی
,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
,
هرمس
,
لغت موران
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
ادبیات عرفانی
,
هورخش(حکمت اشراق)
,
آثار سهروردی
,
خورشید در ادبیات
,
خورشید در اشعار
کلیدواژههای فرعی :
نور (اسماء ذات الهی) ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
عقل سرخ ,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش) ,
میتراییسم (ادیان خاموش ایران باستان) ,
نور الانوار ,
صفیر سیمرغ ,
تاثیر ابن سینا بر سهروردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
«خورشید» به عنوان یک موضوع همیشه موردتوجه شاعران بوده است. در دوره آغازین شعر فارسی توصیفاتی که از خورشید ارایه شده است، تنها جنبه تصویرسازی دارد. در سده های ششم و هفتم، خاقانی، عطار و مولانا بیش از دیگران به خورشید توجه نشان داده اند سهروردی (549 ـ 587 ﻫ . ق) ـ فیلسوف شهید و شهیر ایرانی ـ در آثار خود پی در پی از تمثیلاتی استفاده کرده که حضور خورشید در آنها از نظر بسامد قابل توجه است. این حضور چنان قوی، پررنگ و گسترده است که می توان خورشید را پایه تمثیلات و حتی تفکر او به شمار آورد.در هفت قصه از مجموعه قصه های ده گانه کتاب لغت موران، خورشید نقشی محوری و اصلی دارد و حضور آن در بافت متن چنان قوی و موثر است که با حذف آن، شالوده قصه به هم می ریزد. این نقش آفرینی خورشید از تفکر فلسفی و اندیشه های اشراقی سهروردی مایه می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رمز و رمزگرایی با تکیه بر ادبیات منظوم عرفانی
نویسنده:
محمدرضا نصراصفهانی ,حافظ حاتمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
آرایه های ادبی
,
ادبیات سیاسی
,
داستان رمزی
,
گونه های رمز
,
رمز عرفانی و رمزگشایی عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
ادبیات
,
رمز در عرفان
,
رمز در ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
نمادگرایی ,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
اسطوره ,
خرابات ,
فابل ,
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
جام جم ,
استعاره مصرحه ,
نماد در مثنوی ,
پارابل ,
استعاره و نماد ,
رساله های تمثیلی ابن سینا ,
اسطوره زدایی ,
آیه 41 آل عمران ,
شعر سمبولیک ,
تمثیل در شعر عطار ,
نماد در شعر سپهری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
تلاش برای بیان تعریفی مستقل از رمز و تبیین آن به عنوان تصویری خیالی جدای از دیگر صور خیال، برای هر پژوهشگر آثار ادبی و عرفانی بایسته و شایسته است. از سوی دیگر، طرح این موضوع نیز برجسته و با اهمیت است که رمز در عین رابطه بسیار فشرده با کنایه، استعاره مصرحه، تمثیل رمزی، اضافه سمبلیک، کهن الگو، تشبیه تمثیل و نوع ادبی فابل، تصویری جدای از اینهاست. لزوم توجه شعرا و نویسندگان به رمز، تاریخچه و انواع آن، اشاره به رمز و اشتقاق آن در دیگر زبان ها و اشاره ای کوتاه به رمز در گونه های ادب حماسی، غنایی، انتقادی و سیاسی و فرهنگی به عنوان مدخلی برای ورود به رمز عرفانی، موضوعاتی هستند که این مقاله در پی تفسیر و تبیین آنها است.کوتاه سخن آنکه در این پژوهش تلاش بر این است که سیر گذر نمادهای شناخته شده عرفانی نامی، هرچند کوتاه و مختصر، بیشتر بررسی و به آن توجه شود و بنابراین، پژوهش پیش رو، بر یک یا دو عارف خاص متمرکز نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراکات باطنی سینوی در رسانه های رمزی سهروردی : شماره 41 : حکمت سینوی (مشکوة النور)
نویسنده:
نادیا مفتونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
,
فلسفه مشاء
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
حواس باطنی اخروی
,
قوای ادراک ظاهری
کلیدواژههای فرعی :
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی ,
تاویل آثار رمزی سهروردی ,
نبوت ,
هرمنوتیک ,
انواع ادراک ,
افعال نفس ,
عقل ( جوهر ) ,
عقل(منطق) ,
تفسیر عرفانی ,
تخیل(راه های معرفت) ,
حافظه ,
وهم(معرفت شناسی) ,
نظریه ابصار سهروردی ,
رمز ده موکل ,
رمز ده برج ,
رمز ده گور ,
تبیین فلسفی وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
سهروردی احاطه به تعاليم مشايی را شرط لازم برای ورود به حکمت اشراقی می داند و در همه آثار خود غير از حکمه الاشراق به نحو عمده معطوف به آموزه های سينوی است. وی در نفس شناسی نيز از همين روی آورد برخوردار است. به عنوان نمونه، او در مساله ادراکات باطنی، پنج قوه ای را که ابن سينا مفهوم سازی نموده است. در حکمت الاشراق مورد نقادی قرار می دهد، اما در داستان های رمزی خود که همگی تلاش و جهاد سالک برای رهايی از زندان درون را حکايت می کند، در همه مواردی که از ادراک باطنی سخن می گويد، نمادهايی برای پنج حس سينوی به کار برده است. از آنجا که حواس ظاهری هم پيش يا پس از حواس باطنی مطرح می شوند، همه اين رمزها ده گانه اند: ده پرنده، ده موکل، ده گور، ده برج، پنج حجره و پنج دروازه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حرکت استکمالی انسان نزد شیخ اشراق : سال هفتم، شماره 25 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
نادیا مفتونی,محمود نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
سعادت
,
استکمال نفس
,
رسائل رمزی و تمثیلی سهروردی
,
تاویل آثار رمزی سهروردی
,
کمال
,
کمال نفس
,
شیخ اشراق
,
فلک
,
فلسفه اخلاق سهروردی
,
لذت
,
رمز
,
عقل
,
آثار سهروردی
کلیدواژههای فرعی :
غربت غربی ,
لغت موران ,
کمال عقلی (نظری) ,
کمال عملی (اخلاقی ,
رابطه سعادت و لذت ,
عقل سرخ ,
رابطه لذت و کمال ,
رساله آواز پر جبرئیل ,
مراتب لذت ,
فی حالة الطفولیة ,
فی حقیقه العشق ,
صفیر سیمرغ ,
روزی با جماعت صوفیان ,
چکیده :
شیخ اشراق حرکت استکمالی انسان را هم به زبان علم، هم به زبان نماد، مورد توجه قرار داده و در قالب داستان های متعدد روایت کرده یا بدون قالب داستانی، به نمادسازی در این مسئله پرداخته است. تحلیل و رمزگشایی از نمادهایی که سهروردی در رساله های خویش برای تصویرسازی سیر نفس به سوی سعادت به کار برده، نشان دهنده عوامل و اسباب کمال و سعادت انسان، در دیدگاه او است. اساسی ترین مراحل سیر استکمالی نفس عبارت اند از: یک؛ چیرگی بر قوای نفسانی، به ویژه حواس ده گانه ظاهری و باطنی؛ دو؛ اتصال به نفوس ناطقه فلکی؛ سه؛ اتصال به عقل فعال و دیگر عقول ده گانه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید