جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 299051
 بررسی آثار صدق و صداقت در زندگی فردی و اجتماعی انسان با تکیه بر آیات قرآن و احادیث
نویسنده:
عبدالله رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث اصلی این پایان نامه در پنج گفتار تدوین شده اند. در گفتار اول تعریف صدق و صادق و انواع صدق از دیدگاه قرآن و حدیث و مفسران و متکلمان بررسی شده است. در گفتار دوم صدق به عنوان یکی ازاوصاف باریتعالی مورد تحقیق قرار گرفته و نظرمتکلمان امامیه، معتزله و اشاعره درباره آن بیان شده است. گفتار سوم به بررسی معجزه به عنوان شاهدصدق مدعای پیامبران اختصاص دارد. گفتار پنجم درباره صداقت به عنوان یکی از فضائل اخلاقی است.
سرانجام نظام سیاسی جهان
نویسنده:
شیرودی مرتضی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
بیشتر اندیشه ها، مذهب ها و نحله های فکری در پی ایجاد نظمی نوین و نظامی مطلوب برای آینده جهان اند. در سه دهه اخیر، سه نظریه جهان گرایانه «پایان تاریخ» (فوکویاما)، «جنگ تمدن ها» (هانتینگتون)، «اسلام سیاسی» (امام خمینی) در دو قالب پیش نظام مردم سالاری دینی (جمهوری اسلامی) و نظام کامل، قطعی و نهایی حکومت مستضعفان (امام زمان)، بیش از دیگر نظریه ها توجه جهانیان و اندیشه ورزان را به خود جلب کرده و ندای ساختن جهانی جدید را سر داده اند. در واقع، سه نظریه برای جهانی شدن یا جهانی سازی پیش و روی جامعه جهانی است که می توان آن را در دو نظام لیبرال ـ دموکراسی شامل دو نظریه جهان شمولانه و هم خانواده فوکویاما و هانتینگتون و مردم سالاری دینی شامل دو نظریه مرتبط به هم و از یک سنخ امام خمینی و امام عصر خلاصه کرد. پرسش این است که کدام یک از این نظریه ها، ظرفیت و توان لازم را برای تاسیس نظام جهانی دارند؟ با مرور و مطالعه مختصات و صفات این نظریه ها و نظام ها، پاسخ به این پرسش را پی می گیریم.
صفحات :
از صفحه 165 تا 198
پیامبر ( ص) و آسیب های اجتماعی
نویسنده:
فاطمه چمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
انسان موجودی است اجتماعی که برای رسیدن به سعادت حیات اجتماعی نیازمند الگو و اسوه ای حسنه می باشد که بتواند با پیروی از او عقل و فطرت خود را شکوفا سازد و زمینه خوشبختی خویش و جامعه اش را فراهم نماید. برای رفع این نیاز حیاتی خداوند رسول خود را به عنوان الگو و اسوه حسنه در همه عرصه های زندگی معرّفی می نماید. بر این اساس کسانی که خواهان رسیدن به سعادت اجتماعی و فردی هستند باید تمام ابعاد شخصیت آن حضرت را مورد تحقیق قرار دهند. با توجه به نسبی بودن آسیب و متفاوت بودن آسیب های اجتماعی در هر جامعه ، بسته به مبانی و ساختار فرهنگ ، عقاید ، اصول و قوانین جوامع ، ما در این نوشتار در ابتدا به بیان جامعه سالم از منظر پیامبر ? تا تفاوت اصول جامعه نبوی با جوامع غربی نمایان شود و به شناسایی بهتر آسیب ها در جامعه دینی دست یابیم . بررسی آسیب های عصر جاهلیت در زمینه های مختلف فرهنگی ، اعتقادی ، سیاسی ، اقتصادی و اقدامات پیامبر اکرم ? برای رفع آنها از جمله راه های شناسایی آسیب های اجتماعی و پیشگیری و درمان از منظر پیامبر اکرم ? می باشد . بوجود آمدن جامعه سالم و به دور از هر گونه آسیب که سعادت بشر را تضمین می کند ، از هدفهای اصلی خداوند در ارسال رسل بوده است . پیامبر اکرم ? هم به عنوان آخرین رسول برگزیده الهی این وظیفه خطیر را بر عهده داشتند و توانستند با تعالیم وحیانی و الهی جامعه سراسر آسیب و اختلال عصر جاهلی را به جامعه ای سالم تبدیل کنند . یکی از عوامل اصلی موفقیت پیامبر اکرم ? در برخورد با آسیب های اجتماعی در برابر جامعه شناسان غربی این بود که ایشان به بررسی علل اصلی آسیب های اجتماعی از دیدگاه دین در جنبه های مختلف فردی و اجتماعی پرداختند و همین امر ایشان را در رفع ، پیشگیری و درمان آسیب ها یاری نمود . مسئله ای که جوامع غربی از آن غفلت نمودند و همین امر سبب عجز آنها در درمان آسیب های اجتماعی شده است . این نوشتار در چهار بخش تنظیم یافته است : در بخش اول معنای آسیب و آسیب های اجتماعی در لغت و اصطلاح مورد بررسی قرار گرفته و به بیان ترادفات آسیب و آسیب های اجتماعی از منظر پیامبر و جامعه شناسان پرداخته شده است . در بخش دوم به تبیین جامعه سالم از منظر نبوی ? پرداخته شده و آسیب های عصر جاهلیت و اقدامات پیامبر در جهت رفع آنها بیان شده تا از این طریق مبانی جامعه سالم از منظر پیامبر اکرم ? روشن شود . در بخش سوم به بسترها و عوامل پدید آورنده آسیب های اجتماعی از منظر قرآن و پیامبر اکرم ? و جامعه شناسان غربی اشاره شده است تا تفاوت دیدگاه های پیامبر ? در بیان آسیب ها با جامعه شناسان غربی مشخص گردد . در بخش چهارم بعد از ذکر انواع آسیب های فردی و اجتماعی در زمینه های مختلف اخلاقی ، روانی ، جسمی ، خانوادگی ، اقتصادی و سیاسی به راه های درمان آنها اشاره شده است . در آخر این بخش هم به اقدامات اسلام از قبیل کارکرد اصول و فروع دین ، قوانین کیفری و آموزه های اخلاقی نظیر توبه ، عفو و بخشش و دعا و نیایش و اصلی مهم و مستمر برای پیشگیری از آسیبها در جامعه اسلامی یعنی ولایت و رهبری امامان معصوم ? اشاره شده است . از جمله منابع دسته اول که سنت و سیره پیامبر اکرم?را بیان کرده است امور زیر می باشد : منابع دست اول روایی مانند : ( مجموعه ورام ابن ابی فراس) ، ( بحارالانوار، محمدباقر مجلسی) ، ( جامع الصغیر فی احادیث البشیر النظیر سیوطی) ، ( محجه البیضاء فیض کاشانی ) ، ( ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق) . کتابهای تاریخی مانند : ( تاریخ طبری) ، ( سیره النبویه ابن هشام)،(مجمع البحرین طریحی) ، ( صحیح مسلم بخاری) ، ( فتوح البلدان بلاذری) ، ( مروج الذهب سیوطی) . همچنین چون موضوع مورد نظر بررسی آسیبها در جامعه می باشد لازم است علاوه بر سیره رسول اکرم ? به کتابهای جامعه شناسی در زمینه بیان آسیبها توجه شود. از جمله : ( آسیب شناسی اجتماعی، رحمت الله صدیق سروستانی)، ( زمینه های فساد در جامعه و درمان آن، علی اکبر بابازاده) ، ( پیشگیری از وقوع جرم ، جعفر رشادتی) واژگان کلیدی: گناه- جرم- آسیب- انحراف- فساد- ناهنجاری- آسیبهای اجتماعی- کجروی اجتماعی- پیامبر-پیشگیری.
چشمه ای از خورشید حقیقت: ویژگیهای حکومت امام مهدی ( عج)
نویسنده:
اشرف سادات نوعی باغبان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این مجموعه سعی گردیده ویژگیهای حکومت حضرت مهدی ( عج) را بررسی نموده تا خوانندگان بدانند که اگر حکومتی باید جهانی شود و همه ی جوامع را ر برگیرد، باید رهبر و حکومت آن دارای چنین ویژگیهایی باشد تا توانایی اداره ی حکومت بر جهان را داشته باشد. لذا این اثر دارای چهار بخش است که بخش دوم آن دارای سه فصل و بخش سوم، دارای پنج فصل و بخش چهارم دارای دو فصل می باشد. در بخش اول که کلیات است به اهداف تحقیق، فرضیه ها، روش تحقیق، پیشینه موضوع محورهای پژوهشی مهدویت، پیشینه مهدویت در آثار فرهنگی شیعه و ضرورت و اهمیت بررسی ویژگیهای حکومت امام مهدی ( عج)، واژهای کلیدی و تعریف حکومت پرداخته شده است. در بخش دوم که شرایط و عوامل تشکیل حکومت امام مهدی ( ع) است، در فصل اول آن عرصه های آمادگی و آرمان حکومت جهانی حضرت، در فصل دوم آن امکان تحقق حکومت جهانی و اهداف حضرت، در فصل سوم دوران حکومت و اوضاع عمومی جنان در حکومت حضرت، مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم ویژگیها و سیرت حکومتی حضرت می باشد و درای پیشگفتار و در فصل اول آن ویژگی و سیرت رهبر حکومت جهاغنی، در فصل دوم ویژگی و سیرت مدیریت و سیاسی حکومت حضرت، در فصل سوم ویژگی و سیرت علمی و فرهنگی حکومت حضرت، فصل چهارم ویژگی و سیرت اقتصادی و اجتماعی حکومت حضرت، در فصل پنجم به ویژگی و سیرت قضایی حکومت حضرت پرداخته شد. در بخش چهارم که عنوان آن، حضرت و فرق و مذاهب می باشد و دو فصل دارد. فصل اول مبارزه با انحرافات و آیین جدید می باشد، که شامل: مبارزه با خرافات و بدعت ها، مهدی و آیین جدید، حضرت و نسخ احکام، تجدید دعوت به اسلام و قرآن است، فصل دوم عاقبت ادیان وتحقق وعده ی الهی، که شامل: برخورد حضرت بامسیحیان، سرنوشت یهود و نصاری سرنوشت کفار و مشرکین، معامفه با فرق و مخالفین، حکم جزیه از یهود و نصاری، شیعه و قیام حضرت مورد توجه واقع گردید. در بخش پایانی، نتیجه ی موضوع مورد تحقیق، پیشنهاد و راهکار و بعد از آن چند تذکر کلی، سخن آخر، عرض سلام به امام مهدی ( ع) و شهادت به حقانیت حضرت، طلب دستگیری و فهرست منابع تحقیق بیان شده است. بنابراین با بررسی ویژگیهای حکومتحضرت به این نتیجه می رسیم که جوامع عصر حاضر تنها به بعضی از ویژگی های مادی فوق آن هم به طور ناقص دست یافته اند و در دیگر ویژگی های واقعی توسعه یافتگی بسیار عقب افتاده هستند و توانایی آن را ندارند که بتوانند یک حکومت جهانی را اداره کنند. بدین ترتیب جوامع اسلامی برای دستیابی به یک جامعه ی موفق، باید راه دیگری را بپیمایند که محور آن معنویت و خداپرستی و ایجاد مسئولیت در انسانهاست و پیرایه های آن عدل و حکمت وعلم و رفاه و مساوات و قانونمندی می باشد. تا در جهان آمادگی های لازم و لیاقت و استعداد حکومت توحیدی، بوجود آید که حکومت و ساست عدل گرایانه و فراگیر جهانی حضرت، تحقق یابد. ان شاء الله.
ویژگیهای حکومت امام زمان ( عج)
نویسنده:
زینب رنگ آور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خداوند منّان را شکرگزارم که این فرصت را برای من فراهم کرد تا مطالعه ای هرچند کوتاه در مورد حکومت حضرت مهدی ( عج) داشته باشم . از آنجا که آشنایی با چهره ی درخشان حضرت مهدی ( عج) و مدینه ی فاضله ی آن حضرت و ارائه ی الگوی عملی از مدیریّت اجرایی و روش حکومتی نقش مؤثّری در هدایت جامعه ی بشری دارد ، در این نوشتار سعی شده است از کتابهای روایی – تاریخی و همچنین از روش کتابخانه ای استفاده شود و این مجموعه با چند آیه ی قرآنی درباره ی مهدویّت آغاز و تفسیر هر آیه نیز ذکر شده . در بخش دوم این مجموعه به علائم ظهور در آخرالزّمان اشاره شده که شامل بر سه فصل می باشد ، از جمله وضعیّت دین و قرآن در آخرالزّمان که چگونه متروک و غریب هستند و همچنین وضعیّت علماء در آخرالزّمان و وضعیّت زنان و مردان در نزدیکی ظهور در آخر بخش پرداخته شده است . در بخش سوم ، به ویژگیهای حکومت امام زمان ( عج) اختصاص یافته که در هر فصل آن به یک ویژگی از آن حکومت درخشان اشاره شده ، از جمله جهانگیر بودن و عدالت که اشاره به خصوصیّات حاکم و کارگزاران عادل شده و در فصل های دیگر این بخش از رفاه اقتصادی و اینکه عوامل مؤثّر در رفاه اقتصادی ، عمران و آبادی و کشاورزی و گسترش و شکوفایی این موارد در زمان حکومت امام زمان ( عج) ع پرداخته شده و از رفاه اجتماعی و رشد عقلی و اینکه در این زمان عقل ها کامل می شود و علم و صنعت به سوی پیشرفت عظیمی قدم برمی دارد و در این دوران اسلام که تحریف شده است مجدّداً توسّط امام ( عج) احیاء می گردد و همچنین اشاره به بهداشت و شکوفایی آن در حکومت امام زمان ( عج) و بحث آخر درباره ی گسترش امنیّت در زندگی مردم ، امنیّت راهها و امنیّت قضایی اختصاص یافته است . نتیجه ای که می توان از این نوشتار به دست آورد ، اینکه حکومتی به رهبری اهل بیت تشکیل خواهد شد که ویژگیهای خاصّی دارد به طوری که تا به آن زمان هیچ حکومتی چنین ویژگیهایی نداشته است ، از جمله جهان شمولی آن که تمام جهان را در برخواهد گرفت و عدالت که همه چیز براساس عدالت خواهد بود و می توان از رفاه اقتصادی بالا در بین مردم و همچنین شکوفایی علم و دانش ، بهداشت و امنیّت به سر حدّ خود خواهد رسید . به امید رسیدن چنین روزی واژگان کلیدی : حکومت ، ظهور ، عدالت ، شکوفایی ، رفاه ، امنیّت .
بررسی آراء فلسفی علامه محمدمهدی نراقی
نویسنده:
هاشمی بقا، صدیقه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
ريزش‌ها و رويش‌هاي انقلاب اسلامي؛ آسيب‌ها و تکاليف
سخنران:
نوع منبع :
سخنرانی , کتابخانه عمومی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امکان مابعدالطبیعی عرفان و بررسی علل پیدایش ان
نویسنده:
فتحی حسن
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
 برترین همسر: بررسی ازدواج های پیامبر ( ص) و فلسفه آن
نویسنده:
معصومه سالخورده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج از این نظر که عاملی برای نجات از آلودگی، موجب نجات از تنهایی و سبب بقای نسل است، خودداری از آن همیشه سبب ایجاد بی تعادلی، نابهنجاری رفتاری و فساد شخصیت و حتی بیماری جسمی می گردد. بنابراین؛ بهترین نعمت ها برای هر زن و مرد از نظر اسلام تشکیل خانواده است. از آنجا که پیامبر هم بشری است مثل ما، پس باید این امر مقدس را انجام دهد و کانون پر مهری ایجاد کند. ولی با توجه به نقش رسول خدا(ص) و ضرورت های پیش آمده، پیامبر ما ازدواج های متعددی داشته است. آن تعددی که در حال حاضر مدت ها است که دشمنان اسلام آن را دست مایه ای قرار داده اند تا به پیامبر ( ص) ضربه بزنند. اگر مسلمانان موضوع را به درستی می دانستند، هیچ دشمن کینه توزی نمی توانست تا این اندازه در مورد تعدد همسران پاک پیامبر ( ص) زبان به طعنه گشاید. آن تعددی که خداوند آن را از مختصات پیامبر خود قرار داده است و در حقیقت سرچشمه افتخار، حکمت و رفعت والای انسانیت برای این پیامبر عظیم الشان محسوب می شود. پس مروری بر ازدواج های پیامبر(ص) و علت های آن : زندگی معصومانه آن حضرت در میان قریش مکه چنان گذشت که در سن 25 سالگی با زنی ازدواج نمود که 15 سال از خودش بزرگ تر بود و تا 25 سال با او زندگی را ادامه دادو آن هم بدین شکل که ماه ها خانه را گذاشته در خار حراء به عبادت مشغول بودو ازدواج های دیگر بعد از 50 سالگی به وقوع پیوست. این زندگی 50 ساله در نظر اهل مکه گذشت. هرگز به هیچ یک از دشمنان فرصتی نرسید که بتوانند تقوی و طهارت رسول را مورد شک قرار دهند و بگویند که ازدواج های پیامبر به انگیزه ی ارضای شهوات جنسی بوده است. پس با هیچ حسابی ان را نمی توان به انگیزه های علاقه جنسی پیوند داد، زیرا با اینکه مسئله ازدواج متعدد در میان عرب در آن روز بسیار ساده و عادی بوده و هیچ گونه محدودیتی برای گرفتن همسر قائل نبودند، برای پیامبر ازدواج های متعدد در سنین جوانی نه مانع اجتماعی داشت نه شرایط سنگین مالی و نه کمترین نقصی محسوب می شد. جالب اینکه پیامبر تنها با یک زن باکره بعد از خدیجه(س) ازدواج کرد که عایشه بود و به پیش نهاد پدرش این ازدواج صورت گرفت بقیه همسران پیامبر همه زنان بیوه بودند که طبعا نمی توانستند از جنبه های جنسی چندان تمایل کسی را برانگیزند. اما بعد از ازدواج با خدیجه(س) با سوده بنت زمعه برای این ازدواج نمودند که او از جمله زنان مهاجر اول بود و بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه، شوهرش را از دست داده بود و اگر با او این ازدواج صورت نمی گرفت، باید به آغوش خانواده خویش برمی گشت و آن ها چون مشرک بودند او را اذیت می کردند و از دینش جدا می ساختند. ازدواج رسول خدا(ص) با عایشه و حفصه به پیشنهاد پدر این دو و به خاطر پیوند با قبایل معروف و بزرگ عرب که همان حکمت سیاسی است بود. ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش : او دختر عمه پیامبر بود و با زید فرزند خوانده پیامبر ازدواج کرد و به دلایلی مثل نداشتن تفاهم اخلاقی طلاق گرفت پیامبر به دستور الهی برای ابطال سنت غلط جلهلی که زن فرزند خوانده را مانند زن واقعی حرام می دانند تن به این ازدواج داد. ازدواج با جویریه بنت حارث : او بزرگ قوم مصطلق بود که به اسیری مسلمانان درآمد و وقتی با پیامبر ازدواج کرد همه ی اسیران بنی مصطلق آزاد شدند و خود سبب اسلام آوردن بنی مصطلق به اسلام نیز گردید. ازدواج با زینب بنت خزیمه : ملقب به ام المساکین، شوهرش عبدالله بن جحش در روز احد شهید شده بود و رسول خدا(ص) نخواست که او را بیچاره و بی پناه بگذارد تا رنج بکشد و خواست تا ازدواج با وی تسکینی برای این زن صبور و وامانده باشد. ازدواج رسول خدا با ام سلمه به خاطر تسلی خاطرش بود، زیرا او شوهرش ابوسلمه را از دست داه بود و هیچ کس دیگر غیر از پیامبر نمی توانست جای ابوسلمه را پر کند. ازدواج رسول خدا با ام حبیبه(دختر ابوسفیان) برای این بود تا قومش به اسلام راه یابند و این ازدواج بعد از آن بود که او با شوهرش عبدالله بن حجش در هجرت دوم که به حبشه رفته بود و ام حبیبه خود بر دین اسلام ثابت قدم مانده بود؛ بعد از فوت شوهرش که در اثر زیاده روی در خوردن شراب بود دردیار غربت تنها مانده و به سوی قومش هم نمی توانست برگردد. بنابراین؛ رسول خدا(ص) با او ازدواج می کنند. ازدواج رسول خدا(ص) با صفیه : دختر حی بن اخطب بزرگ قبیله بنی قریظه که در خیبر به اسارت درآمده بود، به خاطر آزاد کردن او از اسارت صورت گرفت. ازدواج رسول خدا(ص) با آخرین همسر ایشان، میمونه دختر حارث هلالیه بعد از وفات شوهر دوم آن صورت گرفت که او هم با بنی مخزوم نزدیکی داشت بنابراین پیامبر به عنوان داماد این دو قبیله شناخته می شد. در پایان هم رفتار پیامبر در خانواده با این همسران بررسی شد. منابع مورد استفاده در این تحقیق، کتاب های تاریخی است. هر چند از کتاب های تفسیری و اخلاقی هم استفاده شده است. در ابن تحقیق به بسیاری از سؤالات راجع به ازدواج های پیامبر(ص) و فلسفه آن و رفتار پیامبر با این همسران پاسخ داده می شود. مزیت این تحقیق نسبت به کتب دیگر این است که هم از کتب تاریخی و منابع تفسیری و اخلاقی همه موارد آورده شده است. وازگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : پیامبر – ازدواج – زوج – تعدد
 برتری جویی از دیدگاه قرآن وحدیث
نویسنده:
مجید مشایخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تفسیر روح المعانی تألیف سید محمود شهاب الدین آلوسی کتاب است که در علوم مختلف از جمله: صرف، نحو، بلاغه، فقه، قرائت قرآن و... بحث می کند. نگارنده در این پایان نامه، شواهد صرفی، نحوی و بلاغی سه جزء آخر قرآن کریم [ 30، 29، 28 ] را در تفسیر روح المعانی مورد بررسی قرار داده است. که این کار با مراجعه به کتابهای معتبر صرفی، نحوی، بلاغی و تفسیر صورت گرفته است که مهمترین آن کتابها عبارتند از شرح این عقیل، مبادی العربیه ج 4، شذور الذهب، شرح مختصر المعانی، جواهر البلاغه، بلاغه الواضحه، مجمع البیان، التبیان فی اعراب القرآن، تفسیر کشاف و... شواهدی که در روح المعانی بیان شده با کتابهای فوق الذکر تطبیق و مطالب ریشه یابی شده اند تا مستند باشند. نگارنده در بیشتر جاها در حد توان به توضیح و تفصیل مطالب پرداخته است و مطالب را واضح و گویا بیان کرده تا برای خواننده آسان باشد. همچنین شواهدی که در روح المعانی ذکر نشده اند، با استفاده از کتابهای یاد شده در این پایان نامه بیان شده اند. نگارنده علاوه بر ذکر منابع و مأخذ، توضیحات اضافی و مطالب استنباط شده خود را در داخل [ کروشه ] که با ستاره مشخص شده قرار داده است.
  • تعداد رکورد ها : 299051