جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > نقد ادبی > 1389- دوره 3- شماره 9
  • تعداد رکورد ها : 9
نویسنده:
بامشکی سمیرا, قوام ابوالقاسم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
روایت شنو یکی از چهار نقش اصلی در روایت (نویسنده واقعی، خواننده واقعی، راوی و روایت شنو) است؛ از این رو آگاهی از آن به شناخت ویژگی های متن روایی منجر می شود. پرسش مقاله حاضر این است که تاثیر علایق و واکنش های مخاطب در بسط داستان و نحوه گسترش پیرنگ چگونه است؟ و روایت شنو چه نقش های دیگری در روایت دارد؟ روایت شنو در مثنوی بسیار آشکار است؛ راوی مستقیم او را مورد خطاب قرار می دهد و مخاطبی است که اقتدار دارد و از راه نظرها و پاسخ های واقعی ادراک می شود. بنابراین، نقشی تعیین کننده در روایت دارد تا جایی که سوال ها، پاسخ ها و کنش هایش حتی می تواند مسیر پیرنگ را تغییر دهد. به طور کلی، چهار نقش منحصربه فرد و مهم را می توان برای روایت شنوی مثنوی برشمرد که در این مقاله به بررسی این نقش ها می پردازیم.
صفحات :
از صفحه 91 تا 113
نویسنده:
غفاری سحر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
شگردهای چاپی و نوآوری در شیوه روایت، رمان بیوتن(1387)  نوشته رضا امیرخانی را به یک فراداستان شبیه کرده است. فراداستان، یکی از شایع ترین انواع داستان های پسامدرن، داستانی است خود - ارجاع که با فنون گوناگون نحوه برساخته شدن خود را آشکار می کند. بیوتن در نگاه اول دارای چنین فنونی است؛ ولی با بررسی دقیق تر شگردهای این داستان معلوم می شود که این رمان چندان با قلمرو پسانوگرایی همسو نیست.
صفحات :
از صفحه 73 تا 89
نویسنده:
بهین بهرام
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 7 تا 28
نویسنده:
هاشمی زهره
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تمثیل از اصطلاحاتی است که با وجود کاربرد گسترده و قدمتش در بلاغت غرب، به سبب برخی اشتراک ها و اختلاط هایی که با دیگر آرایه های بلاغی مانند استعاره، نماد، رمز، کنایه و... داشته، منتقدان ادبی و بلاغی ها را در ارایه تعریف دقیق و تعیین حدود و کارکرد هایش با سردرگمی رو به رو کرده است؛ از این رو در دوره های مختلف و براساس مکتب های فکری موجود، اهمیت و اعتبارش دچار افت و خیزهای فراوان شده است.نظریه پردازان مکتب رمانتیسم برای اولین بار ویژگی ها و کارکردهای تمثیل را در مقایسه با نماد بررسی کردند. آن ها سعی کردند با ارایه تعریف دقیق و مشخص کردن ویژگی های هریک، مرزهای این دو اصطلاح را روشن کنند. در واقع معنای مدرن تمثیل مدیون نظریات کسانی چون گوته، شلینگ، اگوست ویلهلم شلگل و کالریج است. این نظریه پردازان اولین تلاش های نظام مند را در تبیین و تعریف اصطلاح تمثیل به معنای امروزی انجام دادند. بنابراین هدف نگارنده در این جستار، ارایه گزارشی از کارکردها و ویژگی های تمثیل در مکتب رمانتیسم از رهگذر مرور نظریات منتقدان صاحب نظر در این حوزه مانند گوته، شلینگ، شلگل و کالریج است.
صفحات :
از صفحه 49 تا 72
نویسنده:
فاطمی سیدحسین, عمارتی مقدم داوود
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
نویسنده:
هاشمی زهره
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 171 تا 175
نویسنده:
سنگی نرجس السادات
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در نخستین نگاه به مقاله «ژرف ساخت اسطوره ای رمان رود راوی» بین چکیده و اصل مقاله گسست و نا هماهنگی به چشم می خورد. عنوان مقاله مدعی بررسی ژرف ساخت اسطوره ای رمان است و چکیده از نقل رمان یا رویکرد پساساختارگرایی سخن می گوید؛ اما متن مقاله همسو با عنوان و مطالب چکیده نیست.
صفحات :
از صفحه 165 تا 170
نویسنده:
گرجی مصطفی, کوپا فاطمه, کهندانی محمدرضا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«درد و رنج» به عنوان یکی از وجوه برجسته تراژیک زندگی، از مسایلی است که هر انسانی در زندگی خود با آن روبه روست. این مساله در هنر و ادبیات به طور عام، و به طور خاص در ادبیات معاصر به ویژه شعر زنان به گونه ای منعکس شده که بررسی و تحلیل آن، نیازمند تحقیق وسیع و جامعی است. موضوع این مقاله، بررسی اشعار دو شاعر برجسته زن معاصر یعنی فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی با توجه به ماهیت، مفهوم و مصادیق مختلف درد و رنج و با تاکید بر مساله وجودشناسی درد و رنج (انواع، علل و نتایج آن) است. نویسندگان در این پژوهش ضمن اشاره به ماهیت و نتایج درد و رنج به مقایسه جنبه های وجودشناسی درد و رنج در اشعار این دو شاعر می پردازند؛ گفتنی است زمینه اصلی بحث، تمرکز بر فلسفه وجودی درد و رنج در حوزه های انواع درد و رنج، علل درد و رنج و راه های رهایی از آن است.
صفحات :
از صفحه 141 تا 162
نویسنده:
کردزعفرانلوکامبوزیا عالیه, حاجیان خدیجه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 115 تا 139
  • تعداد رکورد ها : 9