غريزه جنسي و هدف آفرینش | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
غريزه جنسي و هدف آفرینش
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
غريزه جنسي و هدف آفرینش
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
غایت آفرینش
,
غریزه جنسی
,
غریزه و فطرت انسان
,
شهوت جنسی
کلید واژه فرعی :
غایت خلقت ,
هدف از آفرینش ,
هدف خلقت ,
سوال:
با توجه به آسيب پذيري انسان در مقابل غريزه جنسي، هدف از آفرينش آآن چه بوده است؟
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست زندگى در هر مجموعه نظاممندى تابعى از هدفمندى ها و ابزارهاى لازم براى رسيدن به آن اهداف است. ازاينرو شرايط و امكانات و چگونگى زندگى در دوران جنين با زندگى در دنيا متفاوت است. چنان كه زندگى دنيا با چگونگى زندگى در نظام آخرت متفاوت است. پس از بيان اين واقعيت به خوبى قابل درك است كه زندگى در دنيا و برآوردن نيازهاى مختلف جسمى و روحى انسان و چگونگى روابط با دوستان و مقابله با دشمنان و... نيازمند نيروها و ابزارهاى ويژهاى مىباشد. از آن جمله نيروى شهوت، غضب، خيال و عقل و هر كدام در گردش سيكل زندگى شخص و روابط با ديگران نقش خاصى را ايفا مىكنند و اگر با نگاهى همه جانبه به زندگى انسان در دنيا نگريسته شود وجود همه نيروها و غرايز تعريف شده و نمايانگر هندسه مستحكم نظام هستى است.
البته چه بسا از نيروي شهوت و غضب سوء استفاده هاي فراواني شود و فتنه ها و آشوب ها بر پا گردد. اما مىتوان گفت براى شكلگيرى خوبان و آشكار شدن چهره زيبايىها لازم است هزينههاى آن نيز پرداخت شود چنان كه بر استحصال چند مثقال طلاى زرين لازم است چندين تن سنگهاى معدن در سوز و گداز كوره برافروخته شوند و براى دستيابى به يك رگه الماس بايد ميليونها سال فسيلها تحت فشارهاى مختلف قرار بگيرند كه از فرآيند آنها «الماسى» به فعليت برسد.
جامعه انسانى نيز از اين قاعده كلى در نظام دنيا مستثنى نيست. ازاينرو براى به فعليت رسيدن خوبان و پيدايى اولياى خدا بايد همگان در آن همه فراز و نشيب دنيا قرار بگيرند چنان كه براى پيدايى تعدادى فرهيختگان دانش بايد آن همه مدارس و مراكز آموزشى راهاندازى شود و هزينههاى بسيارى پرداخت شود. البته در مسير پيدايش طلا و الماس و شناخته شدن برترينهاى علم و معرفت هر كدام به مقدارى در مسير قرار گرفتهاند، بهرهاى از وجود و لذتى از زيبايىها بردهاند و مقام و درجهاى از علم و معرفت كسب كردهاند. بنابراين اينگونه نيست كه همه چيز و همگان فداى تعداد محدودى شده باشد، بلكه هر كس در جايگاه خودش و به مقدار تلاش خودش نقشى ايفا مىكند و در برابر آن از دستمزدهاى مادى و لذتهاى روحى و معنوى در دنيا و آخرت بهرهمند مىشود. اين همان تجلى «حكمت» خداوند است كه هندسه كلان نظام دنيا را بر آن بنيان نهاده است. البته براساس عدالت خود هر كس را به اندازه استعداد و امكانات او مورد سؤال قرار مىدهد.
تا اينجا با نگاهى كلان از آغاز تا فرجام درباره وضعيت زندگى در دنيا پاسخى كوتاه مطرح شد و از اين راه اصل وجود غرايز در انسان كه دو چهره زشت و زيبا دارند توجيه منطقى پيدا كرد. اگر چه بسيارى از انسانها گرفتار چهره زشت آن شدهاند و در اين باره نقطه ضعف دارند. اما اين هزينههايى است كه بايد براى شكلگيرى نظام زندگى دنيا و هدفمندى آن، پرداخته شود.
البته با چشمانداز شخصى و اجتماعى درباره غريزه جنسى بايد گفت، سركشى اين غريزه يا فروكشى آن و يا كنترل آن، هر كدام وابسته به زمينهها و عواملى است كه فاكتورهاى مهم آن، اراده انسان و برنامهريزى شخصى او از قبيل خواب و خوراك و خيال... است و همچنين وابسته به برنامهريزىهاى كلان فرهنگى، اجتماعى جامعه مىباشد به گونهاى كه بستر هنجارها هر چه بيشتر گسترانيده شود و زمينههاى ناهنجارى هر چه زودتر برچيده شود.
براى توضيح بيشتر در اين باره به چند نكته اشاره مىشود:
1- اين كه «خداوند انسان را از ناحيه غريزه جنسى و ديگر غرايز آسيبپذير آفريده» تعبير دقيقى نيست. خداوند انسان را با دو دسته كنش و واكنش نيرومند (معنوى و مادى) آفريده است و اين خود انسان است كه مىتواند با تكيه بر اراده نيرومندى كه خداوند به اوداده است، حكم هر يك از آنها را بر ديگرى غلبه دهد و به پيروى يا سرپيچى از هر كدام اقدام كند. بنابراين آسيبپذيرى انسان تابع خواست و اراده او است. بنابراين آنچه مستقيما به كار خدا مربوط مىشود قرار دادن چنين غريزه نيرومندى است نه آسيبپذيرى انسان.
2- شايد گفته شود سؤال اصلى همين بود كه چرا خداوند چنين نيرو و توانمندى دوسويه را در انسان قرار داده آيا نمىشد تنها توانايى بر خوبىها را داشته باشيم؟
در پاسخ بايد گفت معناى قدرت و توانمندى همين است كه انسان در دو جهت مخالف امكان فعاليت داشته باشد و در غير اين صورت قدرت و توانمندى معنا نداشت. ازاينرو انتساب حدوث زيبايى به هر كس و اثبات قابليت و لياقت براى هر چيز آن گاه معنا دارد كه او توانايى بر انجام زشتى و قدرت رهايى از انجام مسؤوليت را داشته باشيد.
3- نكته مهمتر آن كه شكلگيرى خوبان و بدان انجام نمىپذيرد مگر با وجود غرايزى همچون شهوت و غضب كه داراى دو چهره خوبى و بدى مىباشند و ظرفيت وجودى ما ساخته و پرداخته نمىشود مگر آن كه در كنار عقل و قلب، داراى نيروى شهوت و غضب نيز باشيم تا لياقت راهيابى به بهشت را پيدا كنيم و يا با نگونبختى جهنم را براى خود بسازيم، زيرا بهشت و جهنم ما بايد با گذر از اين دنيا ساخته شود و شكل بگيرد. ازاينرو به عنوان يك اصل كليدى گفته مىشود كه «دنيا محل حدوث و اثبات قاليتهاست و آخرت جايگاه ظهور و ثبات قابليتهاست» به عبارت ديگر، دنيا بستر «شدن»هاست و آخرت استقرار در «شده»هاست.
لذا اينگونه نيست كه «درجات بهشتى» ما يا «دركات جهنمى» ما از قبل ساخته شده باشد، بلكه بايد آن را بسازيم و ساخته شدن آن وابسته به وجود نيروهاى شهوت و غضب در كنار عقل و قلب است.
4- چهره زيبايىها آنگاه آشكارتر مىشود كه در كنار زشتىها قرار گيرد و هنر مردان خدا آن گاه بيشتر جلوهگر مىشود كه با سستعنصران و آلودگان به شهوت مقايسه شوند و در برابر حقستيزان قرار گيرند. ازاينرو با نگاهى كلان به زندگى انسانها وجود شهوت و غضب در تجلى زيبايىها و حتى به فعليت رساندن خوبان نقش موثرى دارد.
5- در پايان شايد گفته شود با وجود اين كه اكثر انسانها در برابر غرايز جنسى و خشم خود نقطه ضعف دارند آيا سزاوار بودخداوند اين غرايز را در انسان قرار دهد؟!
ناگفته نماند اگر چه زمينههاى فساد فراوان است و دغدغه آن بسيارى از جوانان را آزرده مىكند. اما بايد دانست كه خروش شهوت و برافروختگى غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جواندلان نه تنها قابل فروكشى است؛ بلكه حتى با يك بار ايستادگى در برابر شهوت مىتوان همچون يوسف و ابنسيرين به مقامات دست يافت و از رسوايىها دور ماند و خاطره خوش آن تجربه نورانى در زندگى آدمى ماندگار خواهد شد به طوري كه در صحنههاى بعدى بسيار آسانتر مىتواند بحرانها را پشت سر بگذرد و شايد اين تجربه براى خود شما نيز اتفاق افتاده باشد.
در اين مسير لطف خداوند و امدادهاى غيبى او نيز هميشه همراه و راهگشاست والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين و كسانى كه در راه ما كوشيدهاند به يقين راههاى خود را بر آنان مىنماييم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1227
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت