جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5350
دلائل الدين من طريق الجزم و اليقين
نویسنده:
هرندي، عبدالله بن محمد هادي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اصول دين را با تفضيل بسيار با استفاده ازآيات قرآن کريم و اخبار اهل بيت (ع) وبدور از ادله عقلي و فلسفي تشريح کرده و بحثها را بدرازا کشيده است. و داراي يک مقدمه و نه باب و يک خاتمه به شرح ذيل مي باشد: مقدمه: درامتياز حيوان از انسان؛ باب اول: دروجود إله؛ باب دوم: درتوحيد رب حميد؛ باب سوم: درشرک خفي؛ باب چهارم: دراثبات عدل؛ باب پنجم: دراثبات نبوت حضرت آدم و نوح؛ باب ششم: در اثبات رسالت حضرت ابراهيم باب هفتم: در اثبات رسالت حضرت موسي؛ باب هشتم: در اثبات رسالت حضرت عيسي؛ باب نهم: در اثبات نبوت و خاتميت حضرت محمد؛ خاتمه: درحکايت ابوالعباس سفاح. جلد دوم: در اثبات امامت امام علي عليه السلام تا امام باقر عليه السلام شامل نه باب. جلد سوم: اثبات خلافت امام صادق عليه السلام تا امام زمان عليه السلام نه باب و يک مقدمه و يک خاتمه. رساله مفصلي است در اعتقادات و امامت درسه جلد با اين عناوين: جلد اول: در توحيد و عدل و حسن و قبح عقلي و نبوت شامل نه باب، جلد دوم: در اثبات امامت امام علي عليه السلام تا امام باقر عليه السلام شامل نه باب. جلد سوم: اثبات خلافت امام صادق عليه السلام تا امام زمان عليه السلام نه باب و يک مقدمه و يک خاتمه. درامامت است و ازملاعبدالله بن محمد هادي هرندي تهراني، درگذشته در اصفهان دفن شده در آب بخشان مي باشد. در پايان گويد جلد اول شامل عدل، حسن و قبح عقلي و نبوت و جلد دوم اثبات امامت علي تا باقر سوم از صادق تا آخر مي باشد. كتاب مفصلي است در اصول دين و اثبات نبوت پيامبر، در سه مجلد كه نسخه حاضر جلد اول كتاب و مشتمل بر مباحث توحيد و عدل و نبوت مي باشد در يك مقدمه و نه باب و يك خاتمه با اين عناوين: مقدمه: در امتياز انسان به عقل باب اول در وجود اله باب دوم در توحيد خداوند باب سوم در بيان شرك خفي باب چهارم در بيان عدل و احسان خداوند باب پنجم در اثبات نبوت انبياء و ذكر آدم و نوح باب ششم در اثبات نبوت ابراهيم باب هفتم در اثبات نبوت موسي بن عمران باب هشتم در اثبات رسالت حضرت عيسي باب نهم در اثبات نبوت و خاتميت محمد مصطفي خاتمه در ذكر حكايت ابي العباس جلد دوم اين كتاب در امامت ائمه هدي و جلد سوم در مبحث معاد مي باشد (جعفر اشكوري) آغاز كتاب: جلد اول: حمد بي حدو شکر و سپاس بي عد وثناي بي قياس و عدد خداوندي را سزاست که خلقت وجود اشرف اولاد آدم نمود جلد دوم: الحمدلله الذي هدانا لدين الاسلام. . اما بعد اين جلد دويم كتاب دلائل الدين من طريق الجزم و اليقين است و چون در جلد اول توحيد و عدل و نبوت در نه باب ايراد نمودم. جلد سوم: «الحمدلله الذي شدح صدورنا بنور العرفان و نور قلوبنا بقول شرايط الإيمان و الصلوة و السلام علي نبينا سيد الإنس و الجان و علي آله و أولاده» انجام كتاب: و اگر كردار بي نور است در ظلمت خواهد بود و از او دور نمي شود و اگر كرداز با نور است دايم، در فرح و سرور است و السلام علي آله و أولاد ... [الذريعة 8/250؛ نسخه هاي خطي، منزوي 2/943؛ مرعشي 7/47 و 9/33و 26/237 و 30/285 و36/90 و36/92؛ مجلس 37/300؛ معجم المؤلفين 6/143؛ نشريه 5/438؛ مجلس شورا 37/300؛ سپهسالار 4/458 (جلد سوم)؛ صدر خواجو ص 41؛ فهرستواره منزوي 9/103 (با عنوان «اصول دين» ]
سرمايه ايمان
نویسنده:
لاهيجي، عبدالرزاق بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين كتاب خلاصه اي است از گوهر مراد عبدالرزاق لاهيجي (م1072ق) وي گوهر مراد را ابتدا براي شاه عباس دوم صفوي (1052-1078هـ.) نوشت ولي چون آن كتاب درخور فهم عموم نبود به درخواست يكي از دوستان خود در سال 1058 از آن خلاصه اي ترتيب داد كه «بضبط مبتدي اقرب و بفهمش اسرع بود و منحصرباشد در مسائل ضروريه اعتقاديه كه درحصول ايمان كمتر از آن مجزي نبود» و آن را سرمايه ايمان ناميد و مشتمل بر يك مقدمه و پنج باب كرد. اين كتاب در هند و ايران به چاپ رسيده است. «اردلان» دوره مختصر استدلالي اصول عقائد و مسائل دينيه ضروريه شيعه است. مؤلف درين كتاب ملتزم بوده كه ادله قائمه بر مطالب را بهيئت شكل اول يا قياس استثنائي بياورد و بدين نحوه اثبات مدعا كند. كتاب مرتب بر يك مقدمه و پنج باب است و چاپ هم شده است. (مهدي ولايي) مؤلف در مقدمه مي گويد يكي از دوستان عظام چون نظر بر كتاب گوهر مراد افكند وآنرا كتابي ديد كه لازم منتهيانست نه مبتديان از من خواستار شد كه كتاب مختصري در فلسفه بنگارم تا مبتديان را بكار آيد. من نيز اتياناً لامره اين كتاب را در يك مدقمه كه حاوي بعضي از اطلاعات منطقي است و پنج باب كه در امهات فلسفي است پرداختم اين كتاب در حقيقت خلاصه اي از گوهر مراد مي باشد. « عبدالله انوار » نويسنده ميگويد يكي از عزيزان من كتاب گوهر مراد مرا خواند و آنرا پسنديد ولي معتقد بود كه اين كتاب از فهم مبتديان بيرونست پس بمن گفت كه من كتابي بر همان روش درباره دين بپردازم من نيز اين كتاب را طبق همان روش او پرداختم با يك مقدمه و پنج اصل كه پنج باب است: مقدمه: ‌در ذكر بعضي اصطلاحات منطقيه در بيان هيات شكل اول قياس و استثنائي. باب اول: در توحيد؛ باب دوم: در عدل؛ باب سوم: در نبوت؛ باب چهارم: در امامت؛ باب پنجم: در معاد. (عبدالله انوار) گزيده اي از «گوهر مراد» او، كه در ديباچه گويد: از من خواسته شد، از «گوهر مراد» كه از حوصله مبتديان زياد است، كتابي ساده براي مبتديان بنگارم. دوره اي ست كوتاه و استدلالي از اصول عقايد شيعي، در 1 «مقدمه» و 5 «باب» و هر يك در چند «فصل»، كه در 1058/1648م به پايان برده است. چاپ شده است. مقدمه در ذكر بعضي از اصطلاحات منطقي و بيان هيأت شكل اول و قياس استثنايي، باب 1. توحيد، ده فصل (: 1 معني وجود و عدم، 2. معني موجود بودن به ذات خود و ممكن ... 9. نفي شريك از واجب الوجود، 10. در صفات واجب الوجود). باب 2. عدل3. نبوت، 4. امامت 5. معاد. (احمد منزوي) گزيده و تلخيص كتاب گوهر مراد يك دوره فشرده و به شيوه استدلالي درباره اصول عقايد شيعه است كه در يك مقدمه (منطق). پنج باب در سال 1058 ق پايان يافته است «باريك بين، محمد كريم» الرسالة فارسية و هي مختصر گوهر مراد (خادمي، محمد علي) آغاز كتاب: اما بعد الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام ... چنين گويد العبد الملتجي عبدالرزاق اللاهيجي. . که موسومست بسرمايه ايمان. . بموافقت اصول خمسه بر پنج باب مرتب شد ... مقدمه درذکر بعضي اصطلاحات. انجام كتاب: و حق وجوب آن است بر هر که عالم باشد به حسن معروف و قبح منکر و تجويز تأثير و انتفاي مفسده کند هذا آخر ما اردنا ايراده في هذه الرسالة و الحمدلله اولا وآخرا. [نسخه هاي خطي فارسي، منزوي 955 و 2/801؛ الذريعة 12/172؛ مرعشي 2/140و 3/91 و 2/180و 21/46 و 16/262 و 16/116و 30/428 و 30/660 و 37/199 و 37/683؛ فهرست الفبايي آستان قدس ص 307؛ مجلس 38/615؛ فهرست سپهسالار 5/104؛ کتابخانه ملک 3/455و 6/48 و 5/302 و 5/303؛ کتابخانه جامع گوهرشاد 2/835؛ دانشكده ادبيات مشهد ص 103و 210؛ فهرست آستان قدس11/168 و 1/126-128 و 4/162 و 11/168؛ أعيان الشيعة 7/470؛ ريحانة‌ الأدب 4/362-363؛ شخصي ميبدي 1/168 و 1/183؛ مدرسه حجتيه ص 16؛ كتابخانه وزيري 3/882؛ مدرسه فيضيه 2/69؛ ذريعه 12/172؛ ريحانة الادب 3/234؛ مشار؛ كتابخانه ملي 6/246؛ الهيات تهران ص 257؛ مجلس سنا 1/150؛ آستانه حضرت عبدالعظيم 1/302، فهرست نسخه هاي خطي فارسي، منزوي: ‌2/801؛ الذريعه: 12/172؛ فهرست مجلس: 38/615؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1257 و 1438؛ علامه طباطبايي 2/172؛ مجلس شورا 10/143 و 10/437 و 23/657 و 38/615؛ فهرست كتابهاي چاپي مشار: 655؛ فهرست رضوي 1: ش 33و 4: ص 162؛ فهرست دانشگاه تهران 581: 3 و 614و 2106: 10 و 8/110 و 11/2106 و 17/58 و 17/98 و 20/169 و 20/412؛ دانشكده حقوق تهران 136؛ سريزدي 1/87؛ مكتبة الزهراء ص 95 و 110؛ فيلم دانشگاه 2/98؛ مدرسه فيضيه 1/337 و 1/338؛ دائرة المعارف اسلامي 1/207؛ ذريعه 9/852 «ديوان فياض»، همانجا 12/172 «سرمايه ايمان»، كه در هر دو جا مرگش نادرست 1051ق آورده شده، همانجا، 18/250 «گوهر مراد» ؛ اعلام 2/1327؛ طبقات 11/319: ‌كه مرگش را بررسي كرده 1072ق آورده است؛ مشترك، 2/964 «سرمايه ايمان» ؛ نسخه ها 2/801؛ مشار، 3/2995 «سرمايه ايمان في اثبات العقايد بطريق البرهان» كه نشاني 3 چاپ آن را داده؛ بغدادي، هديه، 1/567؛ مرعشي 2/140: كه مرگش را همان 1051ق آورده.؛ الهيات مشهد 1/310؛ نشريه 5/35 و 4/385 و 7/178 و 13/357 و 11/55؛ اهدائي به آستان قدس ص291؛ فهرست الفبائي آستان قدس ص 307؛ كتابخانه شيخ علي حيدر 3/177؛ امام صادق چالوس ص 228؛ رايانه ملي ص 93 و 180؛ مكتبة اميرالمؤمنين 2/407 و 2/408؛ شورا 1/23/33؛ فهرستواره منزوي 6/166؛ رايانه آستان قدس؛ دنا 6/108-111؛ مجلس شورا 2/626/29] شرح و حواشي: منتخب سرمايه ايمان (-)
الفقه الأكبر الأبسط
نویسنده:
ابوحنيفه، نعمان بن ثابت
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
مناظره با عالم مسيحي
نویسنده:
تنكابني، محمد بن سليمان
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
مناظره اي است كه مؤلف با يكي از عالمان نصاري در مسائل توحيد و نبوت و اعتقادات انجام داده است. (صدرائي خوئي، علي)
الروض الازهر في شرح الفقه الاكبر (ترجمه)
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فقه اكبر در علم كلام تأليف ابوحنيفه نعمان بن ثابت كوفي (م 15) مي باشد شرح آن از علي بن سلطان محمد قاري است كه در شوال 1010 از تأليف آن فراغت يافته و در سال 1304 در چاپخانه دولت عثماني بطبع رسيده. نام اين شرح بنابر نوشته كشف الظنون ج2 ص 1287 «منح الازهر يا منح الروض الازهر» ميباشد لكن نام مترجم فارسي آن معلوم نشد [صارم الدوله ص 120؛ فهرستواره منزوي 9/208]
العقد الجوهر في شرح الفقه الاكبر
نویسنده:
سلاحي، سليمان طالب
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
خطبة الدرس
عنوان :
نویسنده:
فخر رازي، محمد بن عمر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در 3 مسئله. در مسائل اصول (توحيد) و برخي از فروع. رازي در پايان بخش اصول، قاعده اي براي استخراج كل احكام از قرآن ياد مي كند. (اشكوري، صادق) آغاز كتاب: الحمد لله الذي يستجيب لعظمته ... [مجلس شورا 22/303 و 41/84؛ ]
قضا و قدر [سایر نسخ]
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
مناظرة الشاري مع اليماني
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
قضا و قدر
عنوان :
نویسنده:
فيض كاشاني، محمد بن شاه مرتضي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله ايست در بيان قضا و قدر به عربي و فارسي و به شيوه رسائل شاه نعمت الله نگارش يافته است. شايد از «كلمات المكنونة» او گرفته باشد. آغاز كتاب: انا خلقنا كل شيئي بقدر انجام كتاب: و امثال ذلك من اركان العبودية [كتابخانه نوربخش 1/25 بدون نام مؤلف و آن را به شيوه كارهاي شاه نعمت الله ولي دانسته؛ فهرستواره منزوي 6/209 با انتساب به فيض كاشاني]
  • تعداد رکورد ها : 5350