جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10422
أبو عبدالله الحسین بن عبید الله بن إبراهیم الغضائريّ (/ت 411 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم از بزرگان شیوخ شیعه . کتابی در رد غلات و مفوضّه دارد.
أبوالحسن أحمد بن موسی الطبريّ (/ ت حوالي 340 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه و متکلم. صاحب اشعاری با محتوای زهد و حکمت. او را از قدمای معتزله می شمارند ولی بر خلاف معتزله در مساله خلق قرآن اظهار تردید می کرد و این را به تقیه تفسیر کرده اند.
أبو سعید إبراهیم بن طَهمان بن شعبة (/ت 163 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم. از اتباع تابعین. در مسیر سفر حج هنگام رسیدن به نشیابور اهالی آنجا را بر مذهب جهم بن صفوان دید و ترجیح داد که در نیشابور بماند تا اهل آنجا را از اعتقادات جهمیه به اعتقاد به ارجاء منتقل کند. بدین سان احتمالا او از مرجئه قدریه و قائل به اختیار بوده است. برخی از محدثین او را از ارجاء بدین سان تبرئه کرده اند که ارجاء فقها به معنای این نیست که ایمان قول بلاعمل است بلکه به معنای ارجاء و امید غفران برای اهل کبائر است . برخی به سبب روایت او از امام صادق(ع) او را شیعه می شمارند.
أبوبکر أحمد بن محمّد بن یحیی الأشقر النیسابوريّ (/ت 359 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه محدث و متکلم از اهالی نیشابور. ظن غالب این است که متکلمان اشعری است.
أبو إسحاق إسماعیل بن إسحاق بن إسماعیل الأزدي الجهضميّ (200 هـ/282 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه مالکی و متکلم و به شدت با کسانی که " اهل البدع" می نامیده است مخالفت می کرده است.
أبو عبدالله أحمد بن حرب بن عبد الله النیسابوري (166 هـ/234 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و فقیه از داعیان ارجاء
أبوإسحاق إبراهیم بن إسحاق بن إبراهیم الحربيّ (198 هـ/258 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه حنبلی که فقه را از احمد حنبل فراگرفت. از کبار محدثین عصر بوده است و در کلام به شیوه استاد خود احمد حنبل در مخالفت با گرایش عقلی بود و شاگردانش را از نشست و برخاست با اصحاب این گرایش عقلی بر حذر می داشت چرا که آنان را به "ابتداع " متهم می کرد. قائل بود که قرآن غیر مخلوق است.
أبو عبدالله الحسین بن عليّ المصريّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم شیعی کتاب الامامة و کتاب الردّ علی الحسین بن علیّ الکرابیسی" از اوست. او با ادله نقل و عقلی به اثبات امامت و نصب ائمه از جانب خداوند می پرداخت.
بشر بن خالد البصريّ (/ق 2 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم. از معتزله بصره و او را از طبقه شاگردان عمرو بن عبید می دانند.
«جُعَل» أبو عبدالله الحسین بن عليّ بن إبراهیم البصريّ البغداديّ (293 هـ/369 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه و متکلم. کلام را از ابو علی خلّاد و و ابو هاشم جبّائی فرا گرفت. ابو عبدالله بصری یکی از اساتید شیخ مفید و قاضی عبدالجبار بوده است. ابن ندیم او را در زمه فقهاء المتکلمین اورده است. خداوند را کائن ثبت می دانست و او را از جنس مرئیات نمی دانست. معتقد بود که نظر همراه با اعتقاد مدلول و ظن به آن تصحیح می شود. بعضی از رجالیون متاخر شیعه او را شیعه دانسته اند. کتب الایمان ، نقض کلام الراوندی و جواز الصلاة بالفارسیة از جمله آثار اوست.
  • تعداد رکورد ها : 10422