جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 2611
عنوان :
مفاهیم «بیماری» و «سلامت» از دانشنامه فلسفی استنفورد [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
D Murphy
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
بیماری
,
فلسفه پزشکی
,
سلامت و بیماری
,
سلامت
,
معناشناسی سلامت و بیماری
چکیده :
ترجمه ماشینی: از پزشکان خواسته می شود تا با بسیاری از امور رسیدگی کنند. همه آنها، بر اساس هر نظریه، بیماری نیستند. برای مثال، پزشکی که داروهای ضد بارداری تجویز می کند یا سقط جنین انجام می دهد، بیماری را درمان نمی کند. برخی از زنان به دلایل سلامتی نمی توانند حاملگی را به خطر بیندازند و از نظر تاریخی هم بارداری و هم زایمان قاتل اصلی بوده اند. با این وجود، آنها حالت های بیماری نیستند و زنان مدرن معمولاً از پیشگیری از بارداری یا سقط جنین در خدمت استقلال و کنترل زندگی خود استفاده می کنند. علاوه بر این، یافتن یک شکاف جالب فلسفی یا علمی بین بیماری ها و سایر شکایات بسیار دشوار است (Reznek 1987, 71-73). یکی از رشتههای غالب در پزشکی مدرن، بیماری را اساساً فرآیندی میداند که در بین افراد به اشکال کمی متفاوت عود میکند: بیماری نوعی انتزاعی است که به روشهای مختلف تحقق مییابد (Carter 2003: Whitbeck 1977). اما از آنجایی که یک بیماری یک توهین بیولوژیکی است، تشخیص آن از آسیب بسیار دشوار است. شاید صدمات به معنای مربوطه فرآیندی نباشند بلکه رویدادی باشند. این مقاله فرض میکند که مسائل مفهومی ناشی از بیماریها، آسیبها و سایر شرایط پزشکی به اندازه کافی مشابه هستند که اجازه میدهند این مشکل مرزبندی را کنار بگذاریم. معلولیت یکی دیگر از موضوعات مهم و مغفول مانده در سلامت و تندرستی است. در اینجا فقط کمی به آن پرداخته خواهد شد، زیرا بحث های معاصر در مورد بیماری و ناتوانی معمولاً جدا از یکدیگر ادامه می یابد. به ندرت نویسندگانی مانند گلاکین (2010) به هر دو می پردازند. البته شایان ذکر است که بحث ناتوانی معمولاً به گونه ای تنظیم می شود که شباهت زیادی به بحث در مورد بیماری دارد. طرفداران مدل پزشکی ناتوانی را محصول یک نقص عملکردی یا شکست در فیزیولوژی انسان می دانند. حداقل در مورد ارزیابی نقص بدنی، این شبیه چیزی است که در زیر مدل طبیعی بیماری نامیده می شود. این ادعا میکند که افراد دارای معلولیت، مانند افراد مبتلا به بیماریها، به دلیل این آسیبهای عملکردی بدتر میشوند و بار توضیحی آسیبهای آنها عمدتاً به دلیل ناتوانی فیزیولوژی یا روانشناسی آنها در انجام یک عملکرد طبیعی است. مفهوم ناتوانی به عنوان اختلال عملکرد توسط تصاویر رقیب از ناتوانی که در دهه های اخیر پیشرفت کرده اند، مقاومت کرده است. طبق "مدل اجتماعی" رقیب، ناتوانی انحراف از عملکرد طبیعی یا سالم انسان نیست که یک وضعیت غیر معمول را "تفاوت بد" با هنجار کند. بلکه یک "تفاوت صرف" است (بارنز 2016). اگرچه ناتوانی ها ممکن است به طور کلی وضعیت افراد را بدتر کند، اما این به دلیل نحوه تشکیل جامعه است، نه هر گونه آسیب جسمی. ناتوانی به خودی خود فقط تنوع است، مشابه ویژگی هایی مانند جنسیت، جنسیت و نژاد. این مدل اجتماعی توسط فعالان معلولیت ارائه شد که معلولیت را به عنوان "مضرات یا محدودیت فعالیت ناشی از یک سازمان اجتماعی معاصر که افراد دارای ناتوانی جسمی را کم یا اصلاً به حساب نمی آورد و در نتیجه آنها را از مشارکت در جریان اصلی فعالیت های اجتماعی محروم می کند" ارائه شد. (UPIAS 1975، به نقل از شکسپیر 2010). مبنای علمی این موضع به این ایده متوسل می شود که «تقسیم تغییرات انسانی به حالت عادی در مقابل غیرعادی، پایه محکم تر از تقسیم به نژادها ندارد. تنوع عملکرد یک واقعیت زیست شناسی است» (آموندسون 2000، ص 34). پارتیشن حاصل، به نظر می رسد، بازتابی از هنجارهای اجتماعی است تا آسیب های فیزیکی اساسی. این موضع شبیه به چیزی است که در اینجا موضع سازه انگاری در رابطه با سلامت نامیده می شود. سلامت کمتر از بیماری مورد توجه فلسفی قرار گرفته است و این مقاله به همین ترتیب کمتر در مورد آن برای گفتن خواهد داشت. زمین مفهومی در مورد سلامت کمی پیچیده تر از بیماری است. یکی از روشهای تفکر در مورد سلامت میگوید که این فقط نبود بیماری است، بنابراین اگر بیماری نقص یا ناهنجاری بیولوژیکی باشد، نتیجه آن این است که یک فرد سالم کسی است که همه سیستمهای بیولوژیکی او مرتب هستند. اما نگرش دیگری به سلامت اصرار دارد که این فقط نبود بیماری نیست، بلکه وجود چیزی بیشتر است. یک حالت مثبت اساسنامه سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامت را «وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی» تعریف میکند (WHO 1948). با توجه به دیدگاه هایی از این دست، ما باید نه تنها به سلامت و بیماری، بلکه به لحاظ سلامت، بیماری و عادی بودن فکر کنیم. این مقاله پس از اولین بحث در مورد بیماری، به نظریه های سلامت نگاه می کند. تمرکز روی افراد است، اگرچه برخی از نظریه پردازان (مثلاً Inkpen 2019) برای مشاهده انسان و میکروبیوم های مرتبط با آنها به عنوان بخشی از یک اکوسیستم که می تواند مانند سایر اکوسیستم ها سالم یا غیر سالم ارزیابی شود، استدلال کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ [استاد مطهري]
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
مرگ
,
جسم
,
ماده
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرد و گرم فلسفه
نویسنده:
محسن آزموده
نوع منبع :
مقالات روزنامهای , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیلی
,
فلسفه قاره ای
,
فلسفه گرم
,
فلسفه سرد
چکیده :
در عرف عام معمولا دو گروه از آدمها با ويژگيهاي رفتاري و گفتاري گاه متعارض را فيلسوف در معناي عاميانه آن ميخوانند، دسته اول افرادي هستند كه زياد مته به خشخاش ميگذارند و مدام بر بحثهاي خردورزي و منش عقلاني تاكيد ميكنند، كساني كه وقت و بيوقت سوالهاي سخت سخت ميپرسند و هيچ جوابي هم ايشان را قانع نميكند، همنشيني با اين آدمهاي ملانقطي چندان لطفي ندارد. دسته دوم دقيقا بر عكس گروه اول هستند، شوريدهسرند و چهبسا بارها فراتر از آن يكپارچه احساس و عاطفه و شور و هيجاناند، حرفهاي به ظاهر بيسر و ته ميزنند، موضوعات دم دستي و پيش افتاده را پيچيده ميكنند، معمولا ظاهري آشفته دارند، زياد در بند اينكه چه بپوشند و چه بخورند و چه طور راه بروند نيستند، اصلا گويي روي زمين زندگي نميكنند، تفاوتهاي ميان اين دو دسته رفتار كه از قضا ممكن است هر دو فيلسوفانه خوانده شود، بيخود و بيجهت نيست و از يك تفاوت اساسي و جدي در طريق يا روش فلسفهورزي بر ميآيد: فلسفهورزي سرد و فلسفهورزي گرم! اين تقسيمبندي به امروز و اينجا و اكنون هم مربوط نميشود، از همان آغاز فلسفه اين تفاوت مشهود بوده است، كافي است به تابلوي معروف رافائل با عنوان مدرسه آتن يك بار ديگر نگاه كنيم، در همان مركز تابلو تصوير دو بنيانگذار تاريخ فلسفه را ميبينيم: افلاطون و ارسطو. فيلسوفاني كه تا به امروز سايهشان از سر اهل فلسفه كم نشده، تا جايي كه بحق و چنان كه بزرگان گفتهاند، تاريخ فلسفه را ميتوان بسط يافته و شرح آنچه اين دو گفتهاند، خواند. در همين تصوير ميتوان دو تيپ شخصيتي بالا را بازيافت، افلاطون استاد، پيرمردي شوريده سر مينمايد، شبيه تصويري كه ما از عرفا داريم، پابرهنه است و انگار اهميتي هم به آن نميدهد، بر عكس، او با انگشتانش آسمان (شايد عالم ايده ها) را نشانه رفته است، چندان نگران ظاهرش نيست، از همين روست شايد كه پاپوشي ندارد و ردايش بر زمين كشيده ميشود، ميدانيم كه از خانوادهاي اشرافي است، اما در مقايسه با ارسطو كه در آتن يك خارجي محسوب ميشود، زيورآلات لباسش كم است، نقطه مقابل افلاطون، شاگرد بزرگش ارسطو موسس منطق است، كتاب اخلاق را در دست دارد، با دستانش به زمين اشاره ميكند، هر دو پايش پوشيده در صندلي يوناني بر خلاف استاد روي زمين سفت و سخت قرار دارد و با احتياط دامن لباسش را جمع كرده است، چهره او متفكري معقول و سنجيده را به خاطر ميآورد و از وجنات و سكناتش هيچ رفتار غيرمنطقياي نميتوان انتظار داشت. همين دو تيپ شخصيتي به شكل دو سنت فلسفي يا فلسفهورزي در تاريخ فلسفه تا به امروز تكرار ميشود و دو تيپ شخصيتي را كه بر شمرديم، بازتوليد ميكند: آنها كه فلسفهشان يا شكل فلسفهورزيشان گرم است، مثل افلاطون، فلوطين، آگوستين، پاسكال، هگل، شوپنهاور، ماركس، كي يركگارد، نيچه، هايدگر، فوكو، دلوز و بهطوركلي فيلسوفان قارهاي يا اروپايي (continental) و آنها كه فلسفه يا شيوه فلسفهورزيشان سرد است مثل ارسطو، آكويناس، دكارت، لاك، هابز، هيوم، كانت، جان استوارت ميل، راسل، مور، كواين و بهطور عام فيلسوفان تحليلي يا آنگلوآمريكن. مشخص است كه در اين تقسيمبندي نميدانيم جاي كسي مثل ويتگنشتاين كجاست! فيلسوفي كه يكي از بنيانگذاران و اصليترين چهرههاي فلسفه تحليلي است، اما با تقسيمبندي بالا دست كم در منش شخصي و خصوصي بسياري از ويژگيهاي فيلسوفان گرم و بلكه داغ را نيز دارد! همين استثناها هم نشان ميدهد كه اين تقسيمبندي چندان سفت و سخت نيست و مرزهاي دقيقي كه مو لاي درزش نرود، نميتوان ترسيم كرد؛ اگرچه تقسيمبندي فلسفهها يا شيوههاي فلسفهورزي به گرم و سرد در موارد زيادي راهگشاست و ميتواند به فهم ما از جريانهاي فلسفي ياري رساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی میرشمسالدین ادیب سلطانی درباره دو اصطلاح فلسفه تحلیلی و فلسفه قارهای
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تحلیلی
,
فلسفه قاره ای
,
فلسفه گرم
,
فلسفه سرد
چکیده :
میر شمسالدین ادیب سلطانی با اشاره به دو مفهوم فلسفه گرم و فلسفه سرد گفت: فلسفه سرد به گزارش، تعبیر و تفسیر جهان میپردازد و بیشتر با نظاره ارتباط دارد اما فلسفه گرم نماینده تغییر جهان است. این چنین است که میتوان گفت در بریتانیا بر روی هم فلسفه سرد جریان دارد هر چند فلسفه تحلیلی فقط بریتانیایی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعجم النقدي لعلم الاجتماع
نویسنده:
ريمون بودون, ف. بورّیکو؛ ترجمه: سلیم حداد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: الموسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
چکیده :
توضیح ترجمه فارسی کتاب: این فرهنگ ترجمه شده دربرگیرندهی اصطلاحات و نظریههای جامعهشناسی، نیز برخی از بنیانگذاران این رشته است که با هدف تحلیل انتقادی از سنت جامعهشناختی تدوین گردیده است. منظور از انتقاد در این تعریف، بررسی دلایل شکست یا پیروزی نظریههاست. گفتنی است این فرهنگ با مدخل آزمایش (تجربه) آغاز و با واژهی "هنجارها" به پایان میرسد. همچنین در پایان هر مبحث فهرست مقالات مرجع، فراهم آمده است. نمایهی موضوعی و فهرست مقالههای کتاب اعم از فرانسه فارسی و انگلیسی فارسی نیز در پایان کتاب درج گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واژگان بوردیو [کتاب فرانسوی]
نویسنده:
Christiane Chauviré, Olivier Fontaine
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Ellipses Marketing,
زبان :
فرانسه
چکیده :
ترجمه ماشینی: این واژگان مفاهیم بنیادی اندیشه بوردیو را ارائه میکند که بیشتر آنها از سنت بزرگ فلسفی، بهویژه مفهوم معروف عادت (habitus) مشتق شدهاند. در حالی که به دنبال ساختن جامعهشناسی است که بتواند از ساختارگرایی و ذهنیتگرایی فراتر رود. بوردیو به بسیاری از پرسشهای کلاسیک فلسفه عمومی: موضوع، بدن، عمل، عقل عملی، آزادی، خشونت، جهانشمول و در عین حال تلاش برای انتزاع خود از «دیدگاه مکتبی» که بر اساس آن، به شیوهای بدیع برخورد کرد و به آن پرداخت. او رویکرد فیلسوفان را مغرضانه می کند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معجم بورديو
نویسنده:
ستيفان شوفالييه, کریستیان شوفیری؛ ترجمه: الزهرة ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: النایا للدراسات و النشر والنوزیع,
زبان :
عربی
چکیده :
ترجمه ماشینی: برای درک مفهومی کل مجموعه پیر بوردیو. این فرهنگ شامل حدود چهل مدخل است: کنش، جبر، سلطه، دولت، ناخودآگاه، ساختارگرایی و غیره.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معجم المصطلحات النفسية والتربوية
نویسنده:
اعداد: محمد مصطفی زیدان
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
جده - عربستان: دار الشروق للنشر والتوزیع والطباعة,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معجم المصطلحات السياسية (إنجلیزی - عربی / عربی - إنجلیزی): یضم مفردات و مصطلحات فی السیاسة و الاقتصاد و الإدارة
نویسنده:
اعداد: عبد الوهاب علوب؛ ترجمة: نخبة من المترجمين
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المرکز القومی للترجمة,
زبان :
انگلیسی , عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معجم مصطلحات التاريخ
نویسنده:
يحيى محمد نبهان
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 2611
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید