جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های درس گفتار،جزوه وتقریرات
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 1772
عنوان :
درسگفتارهای روانشناسی سیاسی
مدرس:
هادی صمدی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
«روانشناسی سیاسی» برای دانشجویان ترم نخست کارشناسی علوم سیاسی در سال ۹۹ و در ده جلسه عرضه شده است. جلسهی نخست به تعریف سیاست اختصاص دارد. جلسهی دوم به دو دستهی کلی از تبیینهای روانشناختی در تبیین رفتارهای سیاسی اشاره دارد. جلسهی سوم از رفتارگرایی اسکینر در تبیین رفتارهای سیاسی بهره گرفته میشود. جلسهی چهارم به تبیین علل فرمانپذیری انسانها اشاره دارد. جلسهی پنجم شرحی است از یکی از معروفترین آزمایشهای تاریخ روانشناسی موسوم به آزمایش زندان استنفورد. در جلسهی ششم از نحوهی تصمیمگیریهای سیاستمداران در اطاقهای فکر سخن میرود و توضیح داده میشود چگونه است که گاه چنین تصمیمات نادرستی اتخاذ میکنند. هفتمین جلسه به شرح حال روانی سیاستمداران اختصاص دارد و درهشتمین جلسه دوقطبی معروف راست و چپ معرفی میشود. در جلسه نهم بحث دوقطبی پیگرفته و به بیان میشود که چرا سیاستمداران سخنان مخالفان خود را نمیشنوند. جلسه آخر به رویکردهای زیستی به سیاست اشارهای میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتارهای نوروزی «عرفان، معنای زندگی، اقتصاد و جامعهشناسی» خیریه غدیر (سیاست امید)
مدرس:
مقصود فراستخواه
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
سلام به دوستان، همراهان و همیاران عزیز. دوباره سال نو را تبریک میگوییم. سالی که اگر چه دستانمان بهم نرسید تا به گرمی بفشاریمش، ولی دلهایمان از هم دور نشد. در این روزگاری که همه مجبور به خانه نشینی هستیم، غدیر رسالت فرهنگی و اجتماعی خود را فراموش نکرد و حتی ویروسی کوچک با تبعاتی بزرگ به نام کرونا هم نتوانست قطار در حال حرکت غدیر را متوقف کند، ولو مدتی کوتاه. در این روزها که به حکم عقلانیت و منطق از دیدار یکدیگر محرومیم و امکان حضور در کنار هم فراهم نیست، از نعمت فضای مجازی بهره میگیریم تا در کنارهم باشیم و با هم بر داشتههای علمی و معرفتی خود بیافزاییم. از اینرو خیریه غدیر سلسله درسگفتارهای نوروزی ، با موضوع عرفان، معنای زندگی، اقتصاد و جامعهشناسی را برگزار میکند. باز هم لطف اساتید بنام این سرزمین شامل حالمان شد و وقت گرانقدر خود را در اختیارمان گذاشتند تا بهرهای ببریم از دریای دانش این بزرگواران. به امیدخدا تا پایان فروردین ماه، درسگفتارها ادامه خواهد داشت و در خدمت دوستان و اساتید خواهیم بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتارهای حقیقت و روش اثر هانس-گئورگ گادامر
مدرس:
امیر مازیار
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
«حقیقت و روش» احتمالا مبناییترین اثر در حوزه هرمنوتیک فلسفی است و گادامر شاخصترین فیلسوف این حوزه. محور بحث گادامر در بخش نخست این کتاب «هنر و حقیقت» است. فشرده فلسفه هنر گادامر در این بخش آمده اما در متن به بسی موضوعات دیگر نیز پرداخته شدهاست که اهمیت معرفتشناختی و تاریخی دارند. گادامر در این متن کل مسئله «روش شناخت» و «مفهوم حقیقت» در تاریخ مدرن را به چالش میکشد. این دوره ده جلسه خواهد بود. در جلسه نخست به اختصار نکاتی کلی درباره ۱.گادامر ۲. هرمنوتیک و هرمنوتیک فلسفی ۳. کتاب حقیقت و روش بیان کردم. درباره کتاب به بحث از الف. عنوان و مدعای کلی کتاب و ب. ساختار کلی کتاب پرداختم و سپس به اختصار ساختار بخش نخست کتاب را که موضوع این دوره است توضیح دادم. جلسه دوم به بحث از ” مساله روش ” اختصاص دارد که گادامر کتاب را با آن میآغازد .در ذیل این عنوان آرای منتقدان علوم انسانی پوزیتیویستی در آلمان و در نیمه دوم قرن نوزدهم میآید و گادامر به آرای هلمهولتز، درویزن و دیلتای اشاره میکند. از نظر گادامر تلاش این منتقدان در جهت جدا ساختن علوم انسانی از علوم طبیعی تحت سیطره الگوی ” روش” و مفهوم ” علم” انجام میگرفت آنگونه که در علوم طبیعی پدیدآمدهبود و از این جهت ایشان در تاسیس بنیادی مستقل برای علوم انسانی کامیاب نبودند. موضوع این جلسه بخش ” مفاهیم راهبر اومانیستی ” است و در این نوبت به توضیح گادامر درباره دو مفهوم ” bildung ” و ” common sense ” ،به ویژه در آرای هردر و ویکو پرداخته شدهاست. در این جلسه در ذیل بخش ” مفاهیم راهبر اومانیستی” به ادامه بحث درباره مفهوم ” حس مشترک” و دو مفهوم ” حکم ” و ” ذوق” پرداخته شدهاست. موضوع این جلسه نقد گادامر بر زیباییشناسی کانت است. گادامر رویکرد سوبژکتیو کانت به زیبایی را نقد میکند و نسبت برخی از مفاهیم کلیدی زیباییشناسی کانت را ،مانند زیبایی آزاد و وابسته، ایدئال زیبایی ، علقه به زیبا و ذوق و نبوغ ، با رویکرد کلی کانت روشن میکند. در این جلسه به ادامه بحث گادامر از روند سوبژکتیو شدن زیباییشناسی پرداختهشدهاست و گسترش یافتن زیباییشناسی مبتنی بر نبوغ بعد از کانت ، مفهوم تجربهزیسته ( erlebnis) و کاربرد آن در حوزه تاریخنگاری و زیباییشناسی ، و جایگاه سمبل و تمثیل ( allegory)در مقام نمونهای نمایانگر غلبه تلقی استتیکی در این رویکرد توضیح دادهشدهاست. گادامر در فصل ” وجودشناسی اثر هنری” نحوه وجود “بازی” را راهنمای تبیین نحوه وجود اثر هنری میداند و آن را مقدمه اصلیاش در شرح نسبت هنر و حقیقت قرار میدهد. در این جلسه به ابعاد گوناگون نحوه وجود بازی از منظر گادامر پرداخته شدهاست. نسبت ” محاکات” ( میمسیس) با اثر هنری و شان حقیقتنمایی هنر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار بازخوانی کتاب نیروی حال اکهارت تُله
مدرس:
ایرج شهبازی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
خلاصه جلسات
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
شش سخنرانی، درباره “خودشناسی و زیستن در زمان حال” در جلسات مربوط به “بازخوانی کتاب نیروی حال”، از اکهارت تُله، ایراد شدهاند به شما تقدیم کردم که به لطف حق، با استقبال خیلی خوب علاقهمندان روبهرو شد. ازآنجاکه اندیشۀ «زیستن در زمان» حال مانند یک شمشیر دولبه است و میتواند آسیبهای زیادی به بار بیاورد، لازم دیدم باز هم یادآوری کنم که همواره باید مراقب باشیم، به نام زندگی در زمان حال، از گذشته و آینده غافل نشویم. به همین سبب یک سخنرانی کوتاه را که در سال ۱۳۹۵ در پژوهشگاه علوم انسانی ارائه کردهام، به شما تقدیم میکنم. هدف این سخنرانی آن است که تبیینی از زندگی در زمان حال به دست بدهد که با درسآموزی از گذشته و برنامهریزی برای آینده تعارضی نداشته باشد. در آغاز بخش پنجم نیروی حال نیز به همین مسأله اشاره کردهام، ولی در اینجا، به تفصیل بیشتری، این موضوع مهم بررسی میشود. پیشاپیش به خاطر برخی مطالب تکراری در این سخنرانی از شما پوزش میطلبم، ولی باور دارم که این سخنرانی میتواند تکمیلکنندۀ مباحث پیشین باشد و به برخی از پرسشها و نقدهای نظریۀ زیستن در زمان حال پاسخ بدهد. از کسانی که این هفت سخنرانی را گوش میکنند، خواهشمندم که کتابهای اکهارت تله را با دقت تمام بارها بخوانید و در آنها تأمل کنید. این سخنرانیها به هیچ وجه شما را از آن کتابهای عمیق و ارزشمند بینیاز نمیکنند. هدف این سخنرانیها ارائۀ چارچوب اصلی اندیشۀ اکهارت تُله است و مطالب مهمی در لابهلای کتابها هست که در این سخنرانیها نیامدهاند. آثاری که پیشنهاد میکنم در کنار این سخنرانیها، از آنها بهره ببرید، عبارتند از: ۱) آدمی دیگر (قدرت حال)، از اکهارت تله، ترجمۀ سیامک عاقلی، نشر نامک. ۲) مُلکی دیگر، ملکوتی دیگر (ترجمۀ کتاب زمین نو)، از اکهارت تله، ترجمۀ سیامک عاقلی، انتشارات نامک. ۳) تمرین نیروی حال، از اکهارت تله، ترجمۀ فرناز فرود، نشر حمیدا. ۴) سکون سخن میگوید، از اکهارت تله، ترجمۀ فرناز فرود، نشر حمیدا. ۵) اینک و اینجا، شامل پانزده گفتگو با اکهارت تله، ترجمۀ وحید مهدیخانی، نشر ترنگ. ۶) سفر به خویشتن، گردآوری و ترجمۀ وحید مهدیخانی، نشر ترنگ. ۶) عمیقترین پذیرش، از جف فوستر، ترجمۀ وحید مهدیخانی، نشر ترنگ. امیدوارم با مطالعۀ دقیق و عمیق این آثار، بتوانید وجود نازنینتان را از دردهای زائد و رنجهای بیهوده رهایی ببخشید و هر لحظۀ زندگی را به جشنی شکوهمند تبدیل کنید. از دوستان عزیزم در موسسه فرهنگی علیمرادیان سپاسگزارم که شرایط لازم برای این کار فرهنگی مهم را فراهم آوردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتارهای نگاهی به مقوله اعتماد اجتماعی
مدرس:
آذرخش مکری
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
فیلم
زبان :
فارسی
چکیده :
چرا بعضی افراد زود اعتماد میکنند یا سادهلوحاند و بعضی سخت اعتماد میکنند یا بدبینند؟ چه میشود ما به افرادی اعتماد میکنیم و به افراد دیگری اعتماد نمیکنیم؟ اعتماد فردی و اعتماد اجتماعی به تربیت خانوادگی بستگی دارد یا ژنتیکی است؟ آیا به هوش یا هورمونهای مغزی ارتباط دارد؟ روانشناسی اعتماد چیست؟ اعتماد پایدار است یا سیال (از اول تا آخر عمر با انسان میماند یا تغییر میکند)؟ آیا اعتماد مقوله اخلاقی/عقلانی است؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتارهای «کانت: راهنمایی برای خواندن کتاب نقد عقل محض»
مدرس:
محمدرضا واعظ شهرستانی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفه و تاریخ فلسفه یکی هستند. ما نمیتوانیم به یکی از این دو فارغ از دیگری بپردازیم. بنابراین، اگر کسی میخواهد فهم کافی از مسائل، پرسشها و موضوعات معین در زمینۀ فلسفه داشته باشد، ضروری است که پیشینۀ آنها را بداند. در این میان، کانت مهمترین فیلسوف دوران مدرن و کتاب نقد عقل محض(۱۷۸۷) یکی از مهمترین کتابهای فلسفی تاریخ فلسفه تا به امروز است.[۱] کانت چهرهای بنیادی در چند قرن گذشته در سنت غربی است. او، به ویژه در نقد عقل محض، دیدگاههای پیشگامانش در اوایل دوران مدرن (خردگراها و تجربهگراها) را ترکیب کرد و قسمت عمدۀ دستور کار آیندگان در قرون نوزدهم، بیستم و بیست و یکم (ایدهآلیست، پراگماتیست، نئوکانتی، تحلیلی و قارهای) را تعریف کرد. تا به امرزو، معرفتشناسان، فیلسوفان زبان و متافیزیکدانان مشغولِ موضوعاتی بودهاند که به طور محوناشدنی توسط کانت صورتبندی شدهاند. همچنین حتی زمانی که کانت خود به صورتبندی آنها نپرداخته است، منابع مفهومی او، درست به همان اندازه برای روشنسازی آنها کفایت میکنند. در این زمینه، این عبارت به اُتو لیبمن[۲] نسبت داده شده است که : “هر کس میتواند موافق و یا مخالف کانت فلسفهورزی کند، اما هیچکس نمیتواند بدون در نظر گرفتن کانت فلسفهورزی کند.”[۳] از این رو لزوم ارائۀ راهنمایی به علاقهمندان فلسفه به منظور خوانش این کتاب، به خصوص برای افرادی که از طریق دورههای دانشگاهی و آکادمیک نمیتوانند به چنین امکانی دست یابند، ضروری به نظر میرسد. این جلسات به تدریس برخی از مباحث مهم کتاب نقد عقل محض، به عنوان راهنمایی مقدماتی، به منظور فهم بهتر متن این کتاب به هنگام مطالعه اختصاص دارد. لازم به ذکر است که دورۀ اول درسگفتار حاضر، با تغییراتی، در طی شش جلسه برای دانشجویان کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه اصفهان در ذیل درس فلسفۀ غرب نیمسال دوم ۱۳۹۷ و همچنین در هشت جلسه، در تابستان و پاییز سال ۱۳۹۸ در خانۀ حکمت اصفهان برگزار شده است. مهمترین موضوعات مورد بحث در این درسگفتار: ۱) درآمد: چرا کانت؟ چرا نقد عقل محض؟؛ ۲) مفاهیم ضرورت، کلیت اکید، کلیت تجربی، پیشینی، پسینی، تحلیلی، ترکیبی، شناخت محض، عقل محض و نقد عقل محض، شناخت استعلایی و فلسفه استعلایی؛ ۳) حسیات استعلایی: صور محض شهود تجربی (مکان و زمان)؛ ۴) منطق استعلایی: قوۀ فاهمه و انواع حکم؛ ۵) معقولات دوازدهگانه و شاکله؛ ۶) علیت، هیوم و کانت؛ ۷) قوۀ تخیل و متافیزیک تجربه؛ ۸) قوۀ عقل؛
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفکر سیاسی اثر گلن تیندر
مدرس:
محمدمهدی مجاهدی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
جلسه اول این پرسشهای اصلی گفتوگوی ما را دربارهی فصل اول کتاب راهنمایی میکند: – با این که پرسشهای اساسی در اندیشهی سیاسی هیچ پاسخ قطعی یا نهایی ندارند، چرا باید با تفکر سیاسی درگیر شد؟ به تعبیر دیگر، چرا تفکر سیاسی به زحمتش میارزد؟ – آیا برای زندگی مدنی، هیچ راه میانبری هست که ما را با پرسشهای اساسی در اندیشهی سیاسی مواجه نکند؟ – آیا اندیشیدن به پرسشهای اساسی سیاسی از ما انسانهای بهتری میسازد؟ به بیان دیگر، در اندیشهی سیاسی چه عنصر رهاییبخشی هست؟ جلسه دوم این پرسشهای اصلی گفتوگوی ما را دربارهی فصل اول کتاب راهنمایی میکند: – با این که پرسشهای اساسی در اندیشهی سیاسی هیچ پاسخ قطعی یا نهایی ندارند، چرا باید با تفکر سیاسی درگیر شد؟ به تعبیر دیگر، چرا تفکر سیاسی به زحمتش میارزد؟ – آیا برای زندگی مدنی، هیچ راه میانبری هست که ما را با پرسشهای اساسی در اندیشهی سیاسی مواجه نکند؟ – آیا اندیشیدن به پرسشهای اساسی سیاسی از ما انسانهای بهتری میسازد؟ به بیان دیگر، در اندیشهی سیاسی چه عنصر رهاییبخشی هست؟ جلسه سوم این پرسشهای اصلی گفتوگوی ما را دربارهی فصل دوم کتاب راهنمایی میکند: – آیا انسانها ذاتاً با هم بیگانه اند؟ – اگر نه، چرا این همه تفرقه و تعارض میان آنان هست؟ – آیا با عقل میتوان بر بیگانگی فایق آمد؟ جلسه چهارم این پرسشهای اصلی گفتوگوی ما را دربارهی فصل دوم کتاب راهنمایی میکند: – آیا برای غلبه بر بیگانگی به ایمان دینی نیازمندیم؟ – آیا باید همهی مردمان در جامعهای واحد و جهانی متحد شوند؟ – آیا باید همهی تمایزهای طبقاتی محو شود؟ جلسه پنجم – آیا انسانها ذاتاً با هم نابرابراند؟ – اگر برخی انسانها ذاتاً برتر از دیگران باشند، چگونه و چه کسانی میتوانند ایشان را شناسایی کنند؟ – اگر انسانها ذاتاً برابر باشند، آیا همهی نابرابریهای قراردادی نادرست اند؟ – اگر همهی نابرابریهای قراردادی رفع میشدند، آیا نشانی از آزادی بر جای میماند؟ – اگر همهی نابرابریهای قراردادی محو میشدند، آیا نشان جدایی بر میافتاد؟ – آیا مردان و زنان را باید همیشه و در همهی زمینهها یکسان در نظر گرفت؟ جلسه ششم – آیا انسانها ذاتاً با هم نابرابراند؟ – اگر برخی انسانها ذاتاً برتر از دیگران باشند، چگونه و چه کسانی میتوانند ایشان را شناسایی کنند؟ – اگر انسانها ذاتاً برابر باشند، آیا همهی نابرابریهای قراردادی نادرستاند؟ – اگر همهی نابرابریهای قراردادی رفع میشدند، آیا نشانی از آزادی بر جای میماند؟ – اگر همهی نابرابریهای قراردادی محو میشدند، آیا نشان جدایی بر میافتاد؟ – آیا مردان و زنان را باید همیشه و در همهی زمینهها یکسان در نظر گرفت؟ جلسه هفتم ⁃ اگر نابرابریهای قراردادی یکسره زدوده میشدند، نشان جدایی بر میافتاد؟ ⁃ آیا زنان و مردان همیشه و از هر جهت باید برابر گرفته شوند؟ جلسه هشتم – آیا سامان میتواند منبعی جز قدرت داشته باشد؟ – چه کسی باید حکومت کند؟ – اگر حکومت ازان مردم است، آیا خودشان باید حکومت کنند یا نمایندگانشان؟ – آیا قدرت داشتن خوب است؟ – باید اطاعت کرد؟ چرا؟ جلسه نهم – چه کسی باید حکومت کند؟ – اگر حکومت ازان مردم است، آیا خودشان باید حکومت کنند یا نمایندگانشان؟ – آیا قدرت داشتن خوب است؟ – باید اطاعت کرد؟ چرا؟ جلسه دهم (پایانی) – آیا قدرت داشتن ارزش دارد؟ – باید اطاعت کرد؟ چرا؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتارهای نوروزی «عرفان، معنای زندگی، اقتصاد و جامعهشناسی» خیریه غدیر (پرسشهایی از معنای زندگی)
مدرس:
محمود مقدسی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
سلام به دوستان، همراهان و همیاران عزیز. دوباره سال نو را تبریک میگوییم. سالی که اگر چه دستانمان بهم نرسید تا به گرمی بفشاریمش، ولی دلهایمان از هم دور نشد. در این روزگاری که همه مجبور به خانه نشینی هستیم، غدیر رسالت فرهنگی و اجتماعی خود را فراموش نکرد و حتی ویروسی کوچک با تبعاتی بزرگ به نام کرونا هم نتوانست قطار در حال حرکت غدیر را متوقف کند، ولو مدتی کوتاه. در این روزها که به حکم عقلانیت و منطق از دیدار یکدیگر محرومیم و امکان حضور در کنار هم فراهم نیست، از نعمت فضای مجازی بهره میگیریم تا در کنارهم باشیم و با هم بر داشتههای علمی و معرفتی خود بیافزاییم. از اینرو خیریه غدیر سلسله درسگفتارهای نوروزی ، با موضوع عرفان، معنای زندگی، اقتصاد و جامعهشناسی را برگزار میکند. باز هم لطف اساتید بنام این سرزمین شامل حالمان شد و وقت گرانقدر خود را در اختیارمان گذاشتند تا بهرهای ببریم از دریای دانش این بزرگواران. به امیدخدا تا پایان فروردین ماه، درسگفتارها ادامه خواهد داشت و در خدمت دوستان و اساتید خواهیم بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار درآمدی به فلسفه متاخر هایدگر
مدرس:
احمد رجبی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
چکیده :
در این درسگفتارها کوشیده شده است از طریق شرح و تفسیر دو نوشتار مهم و مشهور “اصل اینهمانی” و “قوام هستیخداشاختی متافیزیک” از رساله “اینهمانی و تمایز”، درآمدی به چارچوب اندیشه متاخر و پس از گشت هایدگر به دست داده شود. تاکید اصلی در مسیر تفسیر این دو متن، بر مساله امکان عقلانیت و حقیقت در فلسفه است، بدین معنا که بر خلاف دیدگاه رایج، هایدگر متاخر دقیقا دغدغه عقلانیت و مسئولیت آزاد عقلانی انسان در تعلق به افق الزامآور حقیقت را دارد. نقد بنیادینی که او به متافیزیک وارد میکند، برخاسته از بحرانیست که سیر تاریخی متافیزیک به واسطه نگاه بنیادگذارانه میان عقل و وجود تا هگل و نهایتا نیچه به سوی آن پیش رفته، و آن چیزی نیست جز اندراج وجود ذیل عقل خوداندیش و تبدیل آن به اراده به قدرت و بیمعنا شدن افق ظهور و وجود و حقیقت، و بدین ترتیب، بیمعنایی عقل و عقلانیت، و نیز تداوم آن بحران تا کنون در نگاه سلطهگرانه به جهان و انسان. اندیشه متاخر هایدگر و مفاهیم بنیادین آن، نظیر رویداد، پوشیدگی، بیبنیادی، تاریخ و تقدیر وجود و مانند آن، در پرتو این مساله بنیادین شرح و تفسیر میشوند که به چه معنا برای امکان عقلانیت و حقیقت، باید گشودگی عقل به وجود به منزله افق حقیقت، بر اساس احراز و به رسمیت شناختن عرصه مقدم فعل ظهور در تقدم مطلقش و از این حیث در دسترسناپذیریاش از نو طرح شود و چگونه اندیشه هایدگر یکسره معطوف به کشف و نشان دادن چنین ضرورتی به عنوان ضابطه بنیادین پدیدارشناسیست. تفسیر دو متن مذکور، این مجال را فراهم میکند که ساختار اندیشه متاخر هایدگر، فارغ از شیوه بیان نیمهشاعرانه و اشارتوار معمول او در سالهای واپسین حیات فکریاش، توجه را به شیوه تحلیل و واسازی دقیق او در خصوص مبانی نهایی عقلانیت سوق دهد، یعنی تحلیل اصل اینهمانی به عنوان نقطه آغاز بداهت عقلی و نیز اصل تمایز هستیشناختی میان موجود و وجود. این درسگفتارها در قالب درس تفسیر متون فلسفی در دوره ارشد فلسفه دانشگاه تهران در نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۴۰۱ توسط احمد رجبی (استادیار گروه آموزشی فلسفه دانشگاه تهران) ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار حکمت اشراق
مدرس:
سید محمد موسوی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
دوره 1391
دوره 1395-1396
عکس
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
چکیده :
سهروردی در ضمن تحصیل چنین استنباط کرد که موجودات دنیا از نور به وجود آمده و انوار به یکدیگر میتابد و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین جهت لقب شیخ الاشراق را یافت. نظریه فلسفی سهروردی این بود که هستی غیر از نور چیزی نیست و هرچه در جهان است و بعد از این به وجود میآید نور است، لذا جهان جز اشراق نمیباشد. منتها بعضی از نورها رقیق است و برخی غلیظ و برخی از انوار ذرات پراکنده دارد و پارهای دیگر دارای ذرات متراکم است و همانگونه که نورهای قوی بر ضعیف میتابد نورهای ضعیف هم بسوی انوار قوی تابش دارد. انسان هم از این قاعده مستثنا نیست و به دیگران میتابد، همانگونه که نورهای دیگران به او میتابد. بمناسبت اینکه از انسان به دیگران نور تابیده میشود انسان فیاض است و میتواند به دیگران نور برساند و از نور سایرین روشن شود. سهروردی میگفت که حکمت بر دو نوع است: حکمت لدنی و حکمت عتیق. حکمت عتیق یعنی حکمت قدیم همواره بوده و در قدیم هندیها و ایرانیها و بابلیها و مصریها و بعد از آن یونانیها برخوردار بودهاند. اما حکمت لدنی خاصان از آن برخوردار میشوند. اما در آغاز این دو حکمت از یک مبدأ سرچشمه میگرفته و آن ادریس بوده که نام دیگر آن هرمس است. بعد از اینکه مردم حکمت از ادریس آموختند به عقیده او به دو شاخه شد که یکی به سمت ایران ودیگری بهطرف مصر و بعد این دو شاخه وارد اسلام گردید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 1772
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید