جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99096
ملاقات با خرد درون (راه رشد فردی)
نویسنده:
مارگریت پینکرتون؛ ترجمه: مصطفی تبریزی، سمانه شهباء، سمانه اسماعیل زاده قندهاری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر فراروان,
چکیده :
راه رشد فردی را به ما معرفی می کند؛ مثلا “اگر من به اشتباه خودم را براساس شغلم، نقشم، سلامتیم و یا توانایی هایم به دیگران معرفی کنم، در واقع در موقعیتی قرار می گیرم که اگر در این حیطه ها شکست بخورم، احساس ناکامی کرده و دیگر احساس خوب بودن نمی کنم”. هنجارهای رقابتی و دستاوردهای فردی، می تواند به این فرآیند دامن بزند، چون هر شخص عادت دارد که خودش را با دستاوردهایش مقایسه کند. شیوه ی فکرکردن من چه مثبت باشد و چه منفی، بازتاب واقعی شرایط و میزان سلامت خود درونی من است. اگر افکار من از ابتدا منفی، منتقدانه و مبتنی بر قضاوت خودم و دیگران باشد.
توسعه‌ی تفکر برون‌ مغزی: نقش محیط در گسترش تفکر
نویسنده:
آنی مورفی پل؛ ترجمه: مریم تقدسی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: آسمان نیلگون,
چکیده :
آنی مورفی پال در کتاب توسعه‌ تفکر برون مغزی به طرح یکی از چالش برانگیزترین و جدیدترین ایده‌های مطرح‌شده در پژوهش‌های روانشناختی می‌پردازد که معتقد است از ابتدای تاریخ به بزرگ‌ترین دانشمندان و متفکران زمان در طرح و کشف ایده‌های جدید کمک کرده است. آنی مورفی پال با مطالعه و بررسی آثار متعدد پژوهشی در حوزه‌ی علوم شناختی و فلسفه‌ی ذهن به طرح شواهد و دلایل اثبات این ایده می‌پردازد که در واقع عوامل برون مغزی، از جمله شرایط جسمی، روابط اجتماعی و عوامل محیطی، بسیار بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کردیم در کاهش یا افزایش سطح «هوش» ما اثرگذار هستند.
ساختارگرایی
نویسنده:
ژان پیاژه؛ ترجمه: رضاعلی اکبرپور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: کتاب آبان,
چکیده :
برخلاف بسیاری از گونه‌های حیوانی که فقط با تغییر گونۀ خود می‌توانند خود را اصلاح کنند، انسان موفق شده است که با دگرگون کردن جهان، خود را دگرگون کند و با بنانهادن ساختارهایش، خود را ساختارمند نماید، بدون آن‌که به‌دلیل سرنوشت از ‌پیش‌ تعیین ‌شده، غیرزمان‌مندی این ساختارها از بیرون یا درون بر او تحمیل شوند. فعالیت کنشگر مستلزم تمرکززدایی مداوم است که او را از خویش‌محوری فکریِ خودجوش رها می‌سازد و زمینه را نه دقیقاً برای عامل جهان‌شمول از‌پیش‌تعیین‌شده و بیرون از او، بلکه برای فرایند وقفه‌ناپذیر هماهنگی‌ها و تناظرسازی‌ها مهیا می‌سازد؛ و همین فرایند است که ساختارها را تولید می‌کند که به ‌طور دائم در حال ساخته‌شدن یا بازسازی هستند. کنشگر وجود دارد، زیرا به‌‌طور‌کلی «وجود» ساختارها یعنی ساختارمند کردن آنها. ساختارگرایی» نوشته‌ی ژان پیاژه اثری مهم است که به بررسی اصول‌بنیادی و کاربردهای ساختارگرایی در روانشناسی و فلسفه می‌پردازد. پیاژه، یک روانشناس پیشگام سوئیسی که به خاطر کارهای پیشگامانه خود در روانشناسی ‌رشد شهرت دارد، بررسی جامعی از ساختارگرایی به عنوان چارچوبی نظری برای درک شناخت و رفتار انسان به خوانندگان ارائه می‌دهد. این کتاب با ردیابی منشأ ساختارگرایی آغاز می‌شود و ریشه‌های آن را در آثار فردیناند دو سوسور زبان‌شناس و کلود لوی استروس انسان‌شناس بررسی می‌کند. پیاژه یک دید کلی واضح و مختصر از مفاهیم و اصول‌ کلیدی ساختارگرایی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد، از جمله این ایده که تجربه‌ی انسانی توسط سیستم‌های زیربنایی از قوانین و الگوها ساخته شده است . یکی از موضوعات محوری کتاب پیاژه، کاربرد اصول ساختارگرایی در مطالعه‌ی رشد‌شناختی است. پیاژه با تکیه بر تحقیقات و مشاهدات خود از کودکان، نشان می‌دهد که چگونه ساختارگرایی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد راه‌هایی که افراد از طریق آن‌ها دانش کسب می‌کنند، معنا می‌سازند و با محیط خود سازگار می‌شوند، ارائه دهد. علاوه بر این، پیاژه مفاهیم ساختارگرایی را برای درک پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی بررسی می‌کند. او بررسی می‌کند که چگونه ایده‌های ساختارگرایانه در زمینه‌هایی مانند انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، و نظریه‌ی ادبی به کار گرفته شده‌اند و ساختارهای زیربنایی حاکم بر رفتار انسانی و نهادهای اجتماعی را روشن می‌سازد. «ساختارگرایی» نوشته‌ی ژان پیاژه علاوه‌بر بینش‌های نظری خود، مفاهیم عملی را نیز برای مربیان، روانشناسان و محققان ارائه می‌دهد. پیاژه بحث می‌کند که چگونه ایده‌های ساختارگرایانه می‌توانند شیوه‌های آموزشی، مداخلات بالینی و روش‌های تحقیق تجربی را آگاه کنند و ابزارهای ارزشمندی را برای درک و پرداختن به مشکلات دنیای واقعی در اختیار خوانندگان قرار دهند. همچنین کتاب پیاژه خوانندگان را دعوت می‌کند تا در‌مورد مفاهیم گسترده‌تر ساختارگرایی برای فلسفه و علم تأمل کنند. او رابطه‌ی بین ساختار و عاملیت، ماهیت واقعیت و محدودیت‌های دانش بشری را بررسی می‌کند و خوانندگان را به بازنگری در مفروضات خود درباره جهان و جایگاه خود در آن به چالش می‌کشد. «ساختارگرایی» نوشته‌ی ژان پیاژه برای هر‌کسی که علاقه‌مند به درک اصول اساسی و کاربردهای این چارچوب نظری تأثیرگذار است، کتابی ضروری است. سبک نوشتاری واضح و قابل‌دسترس پیاژه، همراه با بینش عمیق و تحلیل انتقادی او، این کتاب را به منبعی ارزشمند برای دانشجویان، محققان و خوانندگان عمومی تبدیل کرده است. چه در این موضوع تازه کار باشید و چه به دنبال تعمیق درک خود هستید، «ساختارگرایی» سفری غنی و پربار به پیچیدگی‌های تفکر، رفتار و فرهنگ انسانی ارائه می دهد.
فلسفه
عنوان :
نویسنده:
ادوارد کریگ؛ ترجمه: گلناز صالح کریمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ماهی,
جهان ادراک
عنوان :
نویسنده:
موریس مرلوپونتی؛ ترجمه: محسن رشیدی نیا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: جهان مهر,
چکیده :
اثر حاضر، با موضوع فلسفة ادراک و به قلم «مورسیس مولو پونتی» نگاشته شده است. هفت سخنرانی گردآوری شده در این جلد از کتاب، به سؤالات مختلفی از جمله «ادراک چیست؟»، «ادراک ما چگونه به جهانمان شکل می‌دهد؟»، «تلقی‌های دو جهان کلاسیک و مدرن از ادراک و جایگاه آن، چه پیش‌فرض‌هایی را برملا می‌کند؟» پاسخ می‌دهد. همچنین،‌ دو مسئلة «ابهام» و «ارزش» در جهان درون و کلاسیک را توضیح می‌دهد. «موریس مرلو پونتی» در هفت سخنرانی رادیویی به این مسائل با عناوین «جهان ادراک و جهان علم»؛ «کاوش در جهان ادراک: فضا»؛ «کاوش در جهان ادراک: اعیان حسی»؛ «کاوش در جهان ادراک: حیات حیوانی»؛‌ «انسان از منظر بیرونی»؛ «هنر و جهان ادراک» و «جهان قدیم و جهان جدید» اشاره کرده است.
ماتریالیسم
عنوان :
نویسنده:
تری ایگلتون؛ ترجمه: رحمان بوذری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر مرکز,
چکیده :
ایگلتون در این کتاب می‌کوشد دست به دست مارکس، نیچه، فروید و ویتگنشتاین بدهد تا ما را از حقیقت ماتریالیسمی که بر فعالیت‌های جسمانی زندگی هرروزه‌مان حاکم است و همواره از پیش بدان پایبند بوده‌ایم آگاه سازد. به این ترتیب به فرایندی پی می‌بریم که طی آن تاریخ طبیعی صورت‌های زندگی‌مان ما را وارد نوعی همبستگی جسمانی با یکدیگر می‌کند. شرح‌وبسط این فرایند به قلمرو پر زدوخورد سیاست شکل می‌دهد. نثر درخشان و کم‌نظیر ایگلتون بر این وعده صحه می‌گذارد که یک زندگی حقیقتاً مشترک ـ که همان زندگی معمول هرروزه باشد ـ برای موجوداتی همچون ما همچنان ممکن و در دسترس است.
تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز
نویسنده:
ویلیام ساهاکیان؛ ترجمه: حمیدرضا بسحاق
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: چرخ,
چکیده :
کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" به قلم "ویلیام ساهاکیان" به عنوان یک مرور سریع و مختصر از تاریخ فلسفه غرب، کتابی بسیار مفید است. این اثر خواننده را قادر می سازد تا در قالب یک کتاب مختصر، فیلسوف ، مکتب یا جنبش مشخصی را جستجو کرده، ایده ی کلی مدنظرش را بدست آورد و سپس از متون مفصل و مراجع اصلی بهره برده تا درک دقیق تر و تخصصی تری پیدا کند. ویژگی قلم "ویلیام ساهاکیان" و عملکرد او در کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" به گونه ای است که توسط اساتید مختلفی توصیه می شود و فلاسفه ی زیادی برای کار او احترام قائل هستند. یکی از ویژگی هایی که کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" را برجسته می کند تقسیم بندی او بر اساس مکتب یا جنبش فلسفی است؛ بسیاری از کتاب های موجود در این زمینه، اقدام به تقسیم بندی فرد محور نموده اند و توضیحات خود را پیرامون عملکرد فیلسوف ارائه کرده اند اما "ویلیام ساهاکیان" در "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" با تقسیم مکتب محور خود، کار را برای خوانندگان آسان کرده و جستجو در این کتاب به مراتب سریع تر و راحت تر از دیگر کتاب های مشابه است. عمدتا دانشجویان فلسفه یا دیگر رشته های علوم انسانی به کتاب "تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز" رجوع می کنند اما با توجه به متن سلیس و ترجمه ی روانی که از این اثر صورت گرفته، تمام مخاطبان فلسفه، از دانشجویان و پژوهندگان گرفته تا افرادی که به مطالعات فلسفی علاقه مند هستند، می توانند از خواندن این اثر درخشان لذت ببرند.
مبانی پدیدارشناسی
نویسنده:
دان زهاوی؛ ترجمه: علیرضا عطار زاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
نویسندۀ این کتاب، دان زهاوی، که خود یکی از پدیدارشناسان صاحب نظر است، بنا دارد با تکیه بر اندیشه‌های ادموند هوسرل، مارتین هایدگر و موریس مرلو-پونتی، و نیز گاهی امانوئل لویناس، ژان پل سارتر و میشل آنری، و تأکید بر اشتراکات فکری آن‌ها، به شرح مسائل بنیادین و روش پدیدارشناسی (بخش اول)، تحلیل‌های پدیدارشناختی از بعضی موضوعات اساسی (بخش دوم) و نیز کاربست پدیدارشناسی در سایر رشته‌ها (بخش سوم) بپردازد. سعی نویسنده در همۀ این مباحث نشان دادن مبنا و بذر اندیشه‌های پدیدارشناسان پساهوسرلی در آثار خود هوسرل است. این کتاب علاوه بر معرفی پدیدارشناسی و خصوصاً رفع بعضی سوءبرداشت‌های رایج از آن، خواننده را با شیوه‌ای آشنا می‌کند که بسیاری از پدیدارشناسان هم‌روزگار ما به فلسفه‌ورزی می‌پردازند.الفبای پدیدارشناسی درآمدی است کوتاه و تأمل‎برانگیز بر یکی از جنبش‌های فلسفی مهم قرن بیستم. این کتاب روشن و هیجان‌انگیز باب آشنایی با مفاهیم اساسی پدیدارشناسی را می‌گشاید، مفاهیمی که برای فهم اندیشمندان بزرگی همچون هوسرل و هایدگر و مولوپونتی اهمیت دارند. دن زهوی، یکی از متخصصان برجستۀ پدیدارشناسی، در این کتاب به شرح و بررسی مسائل کلیدی‌ای مانند اینها می‌پردازد: تحلیل پدیدارشناسانه چیست؟ پدیدارشناسی چه شالوده‌های روش‌شناسانه‌ای دارد؟ پدیدارشناسی دربارۀ بدن‌مندی و بیناسوبژکتیویته چه حرفی برای گفتن دارد؟ وجوه تمایز و ارتباط پدیدارشناسی با سایر حوزه‌های فلسفی کدام‌اند؟ ایده‌های متعلق به پدیدارشناسی کلاسیک با مباحث جاری در روان‌شناسی و پژوهش کیفی چه ارتباطی دارند؟ کتاب شامل فهرستی است از اصطلاحات کلیدی و پیشنهادهایی برای مطالعۀ بیشتر و به بررسی مسائل فلسفی مهمی در پدیدارشناسی می‌پردازد. به این ترتیب، این اثر متنی ایدئال است برای کسانی که در پی‌آمدی مختصر و قابل‌فهم بر پدیدارشناسی‌اند.
جعبه ابزار فیلسوف: برگزیده‌ای از مفاهیم و روش‌های فلسفی
نویسنده:
جولیان باگیانی، پیتر فوسل؛ ترجمه: کامران شهبازی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: کرگدن,
چکیده :
فن فلسفه مانند فن جراحی نیازمند تسلط بر پیکرۀ دانش است، ولی افزون بر آن نیازمند مهارت و تبحر در استفاده از ابزار یا وسایل نیز هست. جعبه‌ابزار فیلسوف را می‌توان مجموعه‌ای از همین ابزارها در نظر گرفت. اما برخلاف ابزارهای جراحی یا نجاری، ابزارهای ارائه‌شده در این متن مفهومی‌اند – ابزارهایی که می‌توانند برای تحلیل، دستکاری و ارزیابی مفاهیم، استدلال‌ها و نظریه‌های فلسفی استفاده شوند. این کتاب قرار است به‌مثابه جعبه‌آچار مفهومی عمل کند و هر کسی، از مبتدی تا استادکار، بتواند ابزاری را که لازم دارد از آن بیرون بکشد. کتاب شامل هفت بخش اصلی است و از ابزارهای استدلال‌آوری پایه تا مفاهیم و اصول پیچیدۀ فلسفی را در بر می‌گیرد. این بخش‌ها عبارت‌اند از: ابزارهای پایه برای استدلال کردن، ابزارهای پیشرفته‌تر، ابزارهای ارزیابی، ابزارهای تمایز مفهومی، ابزارهای فیلسوفان و مکتب‌های تاریخی، ابزارهای نقد اساسی، و ابزارهای محدود کردن. هریک از این بخش‌ها دربردارندۀ چند مدخل فرعی است که در هرکدام تبیینی از ابزار فلسفی یادشده، مثال‌هایی از چگونگی به کار بردن آن و راهنمایی‌هایی درمورد قلمرو و محدودیت‌های آن عرضه شده است. هر مدخل شامل ارجاع متقابل به مدخل‌های مرتبط دیگر است. همچنین در پایان هر مدخل پیشنهادهایی برای مطالعۀ بیشتر آورده شده است. فهرستی از منابع اینترنتی نیز در پایان کتاب موجود است.«جعبه ابزار فیلسوف» بستری را برای هم فکری و مشارکت در استدلال ، خواندن و تأمل موثر فلسفی فراهم می آورد. مدخل های اصلاح شده و بخصوصی که در اثر مورد استفاده قرار گرفته اند ، بخش کاملا جدیدی را گرفته اند که از روش های تاریخ فلسفه استخراج شده اند. این نسخه رویکردی گسترده و کثرت گرا دارد - برای خوانندگان هم در فلسفه قاره و تاریخ فلسفه و هم فلسفه تحلیلی جذاب است. مفاهیم دشوار را به راحتی توضیح می دهد ، و به استفاده و کاربرد این مفاهیم می پردازد. ثابت شده این کتاب برای دانشجویان فلسفه در هر دو سطح ابتدایی و پیشرفته می تواند بسیار کاربردی باشد. علاوه بر آن برای علاقه مندان فلسفه، خارج از مباحث آکادمیک و مقوله بندی شده حرف های نو و بدیعی را ارائه می کند. جولیان بگینی سردبیر و بنیانگذار مجله فیلسوفان است. از کتاب های مهم او می توان به :این همه چیز چیست؟ - فلسفه و معنای زندگی و خوکی که می خواهد خورده شود،نیز اشاره کرد. این کتابی معقول ، خواندنی و خوش نوشت است که مخصوصا برای تازه کارها یا غیر متخصصان مناسب است. متن در تبیین یا ترسیم اصطلاحات و مفاهیم اساسی فلسفی بسیار مفید است. این کاملا ارزشمند است زیرا آنها معمولا در ادبیات با این فرض ضمنی که خوانندگان از قبل معانی و مفاهیم آنها را می دانند به کار می روند.
سنت زیباشناسی آلمانی
نویسنده:
کای همرمایستر؛ ترجمه: محمدرضا ابوالقاسمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ماهی,
چکیده :
مفهوم زیبایی‌شناسی یکی از شاخه‌های رشته فلسفه است که معنای و هدف اصلی آن درک ماهیت زیبایی و فلسفه هنر است. حال اگر به پیشینه این سنت فکری بازگردیم، متوجه می‌شویم که این زیباشناسی فلسفی نه تنها در آلمان شکل گرفت، بلکه تغییر و دگرگونی این رشته هم به دو علت توسط آلمانی‌ها صورت پذیرفت. اولاً سنت زیباشناسی آلمانی به طرز عجیب‌وغریبی در مقابل اثرات خارجی مقاوم بود. نویسنده‌هایی که عضوی از این سنت بودند در گفت‌وگو با همدیگر از ایده‌های مرسوم در بحث‌وجدل‌های دیگر زبان‌ها استفاده نمی‌کردند. دوماً هر چند سنت زیباشناسی فلسفی آلمانی به خود متکی است، با این حال فیلسوفان دیگر به مفاهیم آلمانی عکس‌العمل نشان می‌دادند، بدون آنکه خود نقش مهمی در ایجاد این سنت ایفا کرده باشند. در نهایت رشته زیباشناسی فلسفی به طور کامل در اندیشه آلمانی زاده شد. کتاب پیش‌رو هدف‌های مختلفی دارد. نخست، مواضع اصلى در زیباشناسى فلسفى آلمانى را ارائه می‌دهد و از رابطه‌ی متقابل آن‌ها و سعی‌شان براى تسلط بر مواضع قبلی یا زنده کردن آن‌ها سخن مى‌گوید. در درجه دوم، بزرگ‌ترین چهره‌هاى این مکتب را معرفى مى‌کند، آن هم نه جدا افتاده و دور از هم، بلکه در بستر یک روایت تاریخى. سوم اینکه کتاب سنت زیباشناسی آلمانی (The German aesthetic tradition) مطرح‌کننده‌ی باورى است مبنى بر آنکه تاریخ فلسفه را نمى‌توان جدا و منفک از فلسفه‌ى نظام‌مند دانست. همچنین این کتاب مدعى است که روایتش از منطقى درونى بهره مى‌برد. مواضع زیباشناسى فلسفى که کای همرمایستر (Kai Hammermeister) مطرح می‌کند صرفاً از پى هم نمى‌آیند، بلکه بخش‌هایى از الگویى بزرگ‌ترند که با نگاهى پس‌نگرانه خودش را هویدا مى‌کند. بنا به نظریه‌ى این کتاب، مواضع الگووارِ فلسفه‌ى زیباشناسى در دوره‌ى ایده‌آلیسم آلمانى و رمانتیسیسم شکل گرفت و نویسندگان قرن نوزدهم متعاقباً این مواضع الگووار را به پرسش کشیدند و سپس در قرن بیستم تمامى آن‌ها دقیقاً طبق همان روالى که در ابتدا ظهور کرده بودند دوباره احیا شدند.
  • تعداد رکورد ها : 99096