جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1378
«انسان منطقی تام وجود ندارد»
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
سنت شکاکیت و شکاکیت نوین
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
تفاوتهای نهاد خانواده در جوامع سنتی و مدرن، کارکردها و چالشها
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
خرافه و جامعه دینی
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«مؤخرات عقلی ایمان، زندگی روزمره است و در این معنا عقل عملی، مبنای آن زندگی روزمره. بنابراین بازتولید عقلانی زندگی روزمره، مبنای راهکار خرافه ستیزی است». برای مقدمه بحثمان، لازم است ابتدا کمی به مقوله شناسی خرافه بپردازیم. خرافه چیست؟ آن را چگونه تعریف می کنید؟ • اصولا یک بحث بنیادی این است که دین مقوله ای همیشه شهودی است؛ یعنی اصل بنیانش شهود است. ایمان هم امری شهودی است و اصلا عقلی نیست. ممکن است به لحاظ برهانی ما به چیزهایی برسیم؛ اما برهان مهم نیست. آنچه هست شهودی است؛ یعنی ایمان قلبی و پس از آن شهودی است و در غیر این صورت، ایمان شکل نمی گیرد. به همین دلیل، دین با همین عنصر ایمان، مشترک میان نخبگان و عوام است و غیر از ایمان چیزی دیگر عامل اشتراک نیست. پس آنچه در دین، همه را به هم وصل می کند، همان ایمان است….
معنویت در جهانی بی معنا جلسه پنجم
سخنران:
بیژن عبدالکریمی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
معنویت در جهانی بی معنا جلسه دوم
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
عاشورا به مثابه امر دینی در جهان معاصر
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
معنویت در جهانی بی معنا جلسه چهارم
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
نظریه و روش در تفسیر و تحلیل تصویر
سخنران:
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
چکیده :
در مورد دو اصطلاح آیکونوگرافی و آیکونولوژی توضیح دهید و بفرمایید چرا آن را به شمایل نگاری یا شمایل شناسی ترجمه نمی کنید؟ بگذارید بحث را اینگونه آغاز کنم که من ترجیحاً این دو اصطلاح را به صورت آیکون نگاری و آیکون شناسی به کار می برم که صرفاً بخش دوم آن به فارسی برگردانده شده است؛ ولی بخش نخست آن با توضیحی که خواهم داد، اساساً فقط به شمایل قابل ترجمه نیست و این ناشی از تحول و تغییری است که خود این دو اصطلاح در محتوا و کاربردشان در تاریخ هنر غرب داشته اند. بی شک آیکونوگرافی و آیکونولوژی از مهمترین روش های پژوهش هنر به ویژه در تاریخ هنر و همچنین نظریه های تاریخ هنر به شمار می آیند…. … ببینید ایماژ اسطوره ای و مفهوم (concept) دو ابزار مختلف فهم جهان اند. مفاهیم باستانی به شکل متافور (استعاری) شکل گرفتند؛ یعنی به شکل معانی مجازی و مجرد مفاهیم عینی (concrete). جنبه ی تصویری متافور در دوران باستان آغاز شد و با انتقال این جنبه از معانی عینی به معانی انتزاعی در دوران متأخر کامل شد. در تفکر اسطوره ای نخستین خصیصه ی یک ابژه این بود که زنده قلمداد می شد، نوعی همزاد ابژه. ایماژهای اسطوره ای به شکل تقابلات زندگی و مرگ، یا مثبت و منفی شکل گرفته اند. این «این –همانی» یاد شده در بنیاد چنین تفکری، انسان را وادار به بخش کردن جهان به جفت هایی از پدیده ها می کند که چیزی به طور مشترک و متقابل دارند؛ یعنی زندگی و مرگ، سرما و گرما، نور و تاریکی و جز آن….
  • تعداد رکورد ها : 1378