جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های کتاب
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3354
تعداد رکورد ها : 36459
عنوان :
عقيدة الإمام الأشعرى مذهب السواد الأعظم من المسلمين فی الأصول
نویسنده:
مصطفى بن عبد الرحمن بن عبد الله بن علوي العطاس
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
حضر موت - یمن: دارالاصول,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اشاعره
,
عقاید اهل سنت
,
اصول اشاعره
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
چکیده :
این کتاب در دفاع از مکتب کلامی اشعری، آن را مذهب عموم اهل سنت در اصول دین و اعتقادات می داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرة علمية فى نسبة كتاب الإبانة جميعه إلى الإمام أبى الحسن الأشعرى : ویلیه فصل فی خلافات اهل السنة والخلافات المنقولة بین الماتریدیة والأشاعرة
نویسنده:
وهبی سلیمان غاوجی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار ابن حزم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اشاعره
,
عقاید اهل سنت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
الابانه: ابوالحسن اشعری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أنجم الزاهرة فى كسب الأشاعرة : بحث فی اصول الدین
نویسنده:
محمد بن على كرماط
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مراکش؟: بی نا,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة القضاء والقدر
نویسنده:
عصام الدين ابوالخير احمد بن مصلح الدین المشتهر بـ طاش کبری زاده؛ اعتنی به: محمد زاهد کامل جول
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کلن - آلمان: منشورات الجمل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
اراده الهی
,
اختیار انسان
,
قدر
,
خدا و اختیار انسان
,
قضاء
,
قدر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب القضاء والقدر
نویسنده:
أبو بكر أحمد بن الحسين بن علي بن موسى البيهقي؛ تحقيق: محمد بن عبد الله آل عامر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مکتبة العبیکان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سر الأسرار و مظهر الأنوار فيما يحتاج إليه الأبرار
نویسنده:
عبدالقادر الجیلانی؛ تحقیق: خالد محمد عدنان الزرعی, محمد غسان نصوح عزقول
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: دارالسنابل,
زبان :
عربی
چکیده :
«سر الاسرار و مظهر الانوار فى ما يحتاج اليه الابرار»، به زبان عربى، اثر شيخ عبدالقادر گيلانى است كه رسالهاى ارزنده براى شناساندنِ اصول تصوف و طريق ذكر براى وصول به شناخت حق و محو و فناء فى الله است. اين رساله، سالك را براى وصول به حقيقت در راهى كه هم دشوار و هم شيرين است، گامبهگام پيش مىبرد و رهنمون مىسازد و خطرها و موانع سر راه را گوشزد مىكند و او را در هر مرحله، از غافل شدن و خروج از راه راست برحذر مىدارد. در فصول بيست و چهارگانه كتاب، مطالب متنوعى همچون: «رجوع انسان به موطن اصلى خود»، «رانده شدن انسان به فروترين مرتبت»، «دكانهاى ارواح در كالبدها»، «عدد علوم»، «توبه و تلقين»، «اهل تصوف»، «اذكار»، «شرايط ذكر»، «ديدن خداى تعالى»، «حجابهاى ظلمانى و نورانى»، «نيكبختى و نگونبختى»، «فقرا»، «طهارت»، «نماز شريعت و طريقت»، «طهارت معرفت در عالم تجريد»، «زكات شريعت و طريقت»، «روزه شريعت و طريقت»، «حج شريعت و طريقت»، «وجد و صفا»، «خلوت و عزلت»، «اوراد خلوت»، «رؤيايى كه آدمى در حالت خواب و نيمهخواب مىبيند»، «اهل تصوف» و«فرجام كار» مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. نمونههايى از مطالب مطرح شده در پارهاى از فصول كتاب: 1. انسان بر دو نوع است: جسمانى و روحانى. جسمانى، انسان عام است و روحانى، انسان خاص. رجوع انسان عام بهوطنش، رجوع وى به درجات است به سبب عمل كردن به علم شريعت و طريقت و معرفت؛ اين، در هنگامى است كه انسان، عمل شايسته را بدون هيچگونه ريا و خودنمايى انجام دهد... رجوع و وصول انسانِ خاص به وطنش كه مقام قربت است، با علم حقيقت كه همان توحيد در عالم لاهوت است، حاصل مىشود. 2. هنگامى كه خداى تعالى روح قدسى را در عالم لاهوت در بهترين صورت آفريد و خواست كه آن را به مرتبه اسفل براند، نخست، آن را در حالى كه با خود بذر توحيد داشت، به عالم جبروت راند... سپس به عالم ملكوت و آنگاه، به عالم ملك... 3. دكان روح جسمانى، بدن و اعضا و جوارح ظاهرى است و كالاى آن شريعت است و معاملهاش، عمل به احكام ظاهريهاى است كه خداوند به آنها امر فرموده؛ آن هم بدون شرك ورزيدن... و دكان روح روانى، قلب است و كالاى آن علم طريقت و... دكان روح سلطانى، فؤاد است و كالاى آن، معرفت و... دكان روح قدسى، در سر است و كالاى آن، علم حقيقت و ... 4. علوم، به چهار نوع منحصر است: ظاهر شريعت از قبيل اوامر و نواهى و ساير احكام؛ باطن شريعت كه علم طريقت نام دارد؛ باطن طريقت كه علم معرفت نام دارد؛ بطن البواطن كه علم حقيقت ناميده شده است. بر اساس فرمايش رسول خدا(ص)، شريعت، به منزله درختى است و طريقت، شاخههاى آن و معرفت، برگهاى آن و حقيقت، ميوههاى آن و... 5. شايسته است كه سالك، زيرك و بينا و ناظر به عواقب امور باشد و در سپرى شدن و پشت نمودن آنها انديشه نمايد و فريب ظاهر احوال را نخورد... كرامات و احوال اولياء، ايمن از مكر و استدراج نيست؛ برخلاف معجزات انبياء(ع) كه تا ابد از مكر و استدراج، در امان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فتح الربانی والفیض الرحمانی
نویسنده:
عبدالقادر الجیلانی؛ مقدمه: خلیل المیس
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار الریان للتراث,
زبان :
عربی
چکیده :
کتاب الفتح الربانی و الفیض الرحمانی، تألیف عبدالقادر جیلانی (561-470ق) با مقدمه محقق آغاز و مطالب دربردارنده 62 مجلس وعظ میباشد که نویسنده در فاصله سالهای 545 و 546 ایراد کرده است. مطالب کتاب کاملا به صورت وعظ و خطابه بوده و در تأیید سخنان، از آیات قرآن استفاده شده است. در مقدمه، به موضوع کتاب و انتساب آن به نویسنده، اشاره شده است. مواعظ کتاب، در موضوعات مختلف و گوناگونی عرضه شده که از جمله آنها، عبارتند از: عدم اعتراض بر خدا؛ فقر؛ توبه؛ خیرخواهی برای برادر دینی؛ صبر؛ ابتلای مؤمن؛ عدم تکلف؛ معرفت خدای عز و جل؛ نهی از نفاق؛ عمل به قرآن؛ جهاد با نفس و هوی و شیطان؛ قول بدون عمل؛ خروج حب دنیا از قلب؛ زهد در دنیا؛ نهی از کذب؛ اعتراف به نعمتهای الهی؛ غضب محمود و مذموم؛ ادای اوامر و اجتناب از نواهی؛ رؤیت خدا در قیامت؛ نهی از کبر؛ تفقه در دین؛ اخلاص در عمل؛ حب اولیای الهی و صالحین؛ تقوی؛ نفس اماره؛ عمل صالح؛ رضا به قضای الهی؛ صدق؛ خواطر انسان؛ توحید و... خطابهها و مواعظی که در این کتاب جمع شده، بهترین قطعات عرفانی اسلامی است که در آنها، از لزوم محبت به کاینات و ترجیح نفوس دیگر بر نفس خویش، یعنی ایثار، سخن رفته است. صوفی کامل هرگز ترسی از آتش دوزخ ندارد. او در پی وصال است. صوفی کامل همه چیز را از خدا میبیند. بهشت و دوزخ به چشم او یکی است. آنچه میخواهد وصال دوست است. اما نویسنده بااینکه صوفی کاملی است و ادعا میکند که همه پردههای ظاهری از برابر چشمان او برداشته شده و او را بینایی کامل عطا گشته است، باز حفظ ظاهر را به مراد دل عوام سخن میگوید. او میکوشد که درهای دوزخ را به روی مسلمانان ببندد و به بهشتشان رهبری کند. وی در مواعظ خود، لغات و اصطلاحات علمی - عرفانی کم به کار میبرد، با همه اینها، یکی از مستمعان دایمی شیخ گفته که چیزی از مواعظ او نفهمیده است. نویسنده بااینکه از آوردن اصطلاحات عرفانی خودداری میکند، ولی به هیچ وجه از تعلیم مقدمات تصوف روی گردان نیست. او میکوشد بفهماند که زخارف دنیایی، میان عاشق و معشوق - که جز خدا نیست - حجابی بیش نیست. انسان باید بکوشد تا این ححاب از میان برداشته شود. او مردم را به نیکی و احسان میخواند، ولو این احسان موجب ضرر ظاهری آنان باشد. او در عین فروتنی و تواضع، خود را محکی برای شناسایی خلق الله معرفی میکند و منظورش این است که او میتواند اشخاص مستعد را از غیر مستعد تشخیص دهد. اما گاهی ادعاهای بزرگی میکند و عبارات غیر متعارف بر زبان میآورد؛ مثلا میگوید که من مافوق عقول مردم هستم و هفتاد باب از علم لدنی به روی من گشاده شده که وسعت هریک از آن بابها به قدر مابین زمین و آسمان است؛ یا میگوید که کره ارض را به من مسلم داشتند، اینک مشرق و غرب و بر و بحر و جبال و صحاری و تمامی اقطار آن، مرا به قطبیت خطاب میکنند. به هرصورت وی بااینکه یکی از اقطاب بزرگ زمان خویش بود، ولی نظر تازه ای در تصوف نداشته است. در انتهای کتاب، به حالات شیخ در زمان وفات و وصایای وی به فرزندان سخن رفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فتوح الغیب
نویسنده:
عبدالقادر الجیلانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مصر: شرکة مکتبة ومطبعة مصطفی البابی الچلبی واولاده,
زبان :
عربی
چکیده :
«فتوح الغيب»، اثر شيخ عبدالقادر گيلانى: در اين رساله، در بارهى موت معنوى، فناى از خلق، تقرب به خداوند متعال، كشف و مشاهده، نفس و احوال آن، تسليم در برابر اوامر الهى، خوف و رجاء، توكل و مقامات آن، كيفيت وصول به حق تعالى بهواسطهى مرشد، نهى از شكوى، احوال مريد، ورع، مذمت حسد و امر به ترك آن، نعمت و ابتلاء، مذمت نوم، ترك حظوظ، عدم منازعه در باره قدر الهى، بدايت و نهايت، محبت و محبوب، معرفت، امر به دعا و نهى از ترك آن، جهادِ با نفس و اهل مجاهده و محاسبه بحث مىشود و در تكمله آن، وصاياى شيخ عبدالقادر نسبت به اولادش بيان مىگردد؛ وصايايى از قبيل اينكه همواره تقواى الهى را پيشه خود سازند و از احدى غير از حق تعالى خوف نداشته باشند و بر كسى و چيزى غير از ذات مقدس الهى تكيه نكنند. نمونههايى از مطالب مطرح شده در پارهاى از مقالات كتاب: 1. هر مؤمنى در احوال خويش، ناگزير از سه چيز است: امرى كه آن را امتثال نمايد؛ نهىاى كه از آن اجتناب كند و قدرى كه به آن راضى شود. 2. هر گاه بنده به بليهاى دچار شود، نخست، به خويش تكيه مىكند؛ اگر خلاصى نيافت، از كسانى همچون سلاطين و صاحبمنصبان و دنياداران و... يارى مىجويد؛ اگر رهايى نيافت، با دعا و زارى و ثنا، به پروردگار خويش رجوع مىكند. وى تا زمانى كه خود بتواند گرفتاريش را رفع كند، به خلق مراجعه نمىكند و تا زمانى كه خلق را ياور خود بيابد، به خالق رجوع نمىنمايد. آنگاه اگر در نزد خالق نصرتى نيابد، خود را در پيش روى او مىافكند و پيوسته با بيم و اميد، درخواست و تضرع و زارى مىكند، سپس خالق دعاى وى را اجابت نمىكند تا از همه اسباب بريده شود... تا جايى كه جز فعل حق را نبيند و موحدى داراى يقين گردد... 3. اهل مجاهده را ده خصلت بايد كه اگر استوارش دارند، به مراتب عالى دست مىيابند: سوگند نخوردن به خدا، خواه راست و خواه دروغ؛ اجتناب از دروغ، خواه شوخى و خواه جدى؛ اجتناب از خلف وعده؛ اجتناب از لعنت كردن هر كسى؛ اجتناب از نفرين نمودن هر كسى، حتى كسى كه به وى ستم كرده و... نمونهاى از وصاياى شيخ به فرزندان خويش: وصيت به فرزندش، عبدالوهاب: بر تو باد تقواى الهى، از هيچكس جز خدا نترس، به هيچكس جز خدا اميدوار مباش، همه حوائج را به خدا واگذار و جز بر او تكيه مكن و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراجعات فی عصمة الأنبياء من منظور قرآنی
نویسنده:
عبدالسلام زین العابدین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: مؤلف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
مراجعات في عصمة الأنبياء من منظور قرآني، رسالهاى انتقادى و اجتهادى در زمينه تفسير موضوعى قرآن است كه استاد عبدالسلام زينالعابدين (ابومالك موسوى) براى نقادى مطالب استاد سيد جعفر مرتضى عاملى در كتاب «خلفيات كتاب مأساة الزهراء(س)» نوشته است. اين كتاب، خواندنى و سرشار از ارجاعات و استنادات علمى به كتابهاى تفسيرى قديم و جديد و مقايسه نظرات گوناگون و داراى روشمندى قابل تقديرى است و روحيه علمى و انصاف نويسنده محترم نيز بس ستودنى است. «خلفيات كتاب مأساة الزهراء(س)» نيز خودش نقدى بر مباحث علامه فضلالله در باره زندگى حضرت فاطمه(س) است كه در آن بسيارى از مباحث گوناگون تاريخى و تفسيرى و... مطرح شده است. ساختار: اين كتاب، از يك مقدمه و 5 رساله و ملحقات (نقد شفاهى و كتبى و پاسخ آن) تشكيل شده است. گزارش محتوا: موضوع اصلى كتاب، بحث عصمت پيامبران الهى و چگونگى نظر قرآن كريم به معصوميت حضرت آدم و يونس و يوسف و موسى و... است و اينكه آيا نظر علامه فضلالله در اين مورد صحيح است يا نه. به نظر استاد عبدالسلام زينالعابدين، اكثر قريب به اتفاق اشكالات و انتقادهاى مطرحشده نسبت به علامه فضلالله، ناوارد و ناشى از عجله و سوء تفاهم است. او در مقدمه بر اين نكته تأكيد كرده است كه نفرت يا عشق، مانع از واقعبينى مىشود و بهعنوان مثال يكى از كسانى كه گرفتار عشق شده، استاد سيد جعفر مرتضى عاملى است كه در سال 1400ق و سالها قبل از نگارش كتاب انتقادى «خلفيات كتاب مأساة الزهراء(س)»، خوانندگانش را در كتاب «الصحيح من سيرة النبي الأعظم(ص)» دعوت كرده كه كتاب «الإسلام و منطق القوة»، نوشته علامه سيد محمدحسين فضلالله را مطالعه كنند؛ درحالىكه خودش تصريح كرده كه آن كتاب را نخوانده است، ولى گفته كه اطمينان دارد كه كتاب مفيدى است و حقّ مطلب را ادا مىكند! جالب است كه نويسنده منتقد در اينجا انصاف داده و خودشكنى كرده و نوشته است كه من هرچند سخت كوشيدم كه خودم را از اين آفت در امان بدارم، ولى گاهى موفق نبودم و تحت تأثير احساسات قرار گرفتم و متوجه كلام آشكار علامه طباطبايى در باره داستان «داوود(ع) و آن دو نفرى كه با هم نزاع داشتند» نشدم و نقل به معناى ناروايى كه استاد جعفر مرتضى در كتاب «خلفيات كتاب مأساة الزهراء(س)» انجام داده در پيدايش اين اشتباه تأثير داشت. او افزوده است كه البته در اين چاپ (چاپ چهارم) آن اشتباه را تصحيح كردهام نويسنده منتقد بعد از انتشار كتاب استاد سيد جعفر مرتضى تحت عنوان «خلفيات كتاب مأساة الزهراء(س)» طى نامهاى براى او انتقاداتى را مطرح كرده و چون استقبال كتبى او را از انتقاد دريافته، نامههاى دوم و سوم و چهارم و پنجم را نيز نگاشته است، ولى متأسفانه استاد انتقادها را بىپاسخ نهاده و سرانجام نويسنده بعد از ماهها انتظار و با اصرار برخى از استادان حوزه علميه قم اقدام به انتشار اين كتاب و مجموعه آن انتقادات كرده است نويسنده منتقد در اين كتاب بر سه نكته اساسى تأكيد كرده است: آنچه علامه سيد محمدحسين فضلالله گفته، مطلب جديدى در عالَم تفسير نيست، بلكه اجماعى بين مفسران شيعى است و حتى بسيارى از آنچه استاد سيد جعفر مرتضى مىگويد، برداشتهايى شخصى و خارج از معانى لغات و روايات و اجماع مفسرين است. استاد سيد جعفر مرتضى برخلاف روش علمىاش در تأليف كتابهاى تاريخى، در اين مباحث خودش را به زحمت نيفكنده و به درياى منابع تفسيرى مراجعه نكرده و به همين جهت مطالب علامه فضلالله را غريب و نادر پنداشته است. استاد جعفر مرتضى، بهگونهاى غير علمى مطالب استاد فضلالله را نقل كرده كه خواننده ناشى مىپندارد مطالب فضلالله، شاذ و نادر و سخت عجيب و غريب است، ولى اين روش انتقادى، هرگز علمى و اخلاقى نيست نويسنده تصريح كرده كه البته مپنداريد كه مطالب اين كتاب، دفاعى متعصبانه و مطلق از مطالب استاد فضلالله و يا روش فكرى اوست، بلكه گاه در موارد لازم مخالفتهايى نيز با نظريات او صورت گرفته است، ولى سخن در اين است كه رعايت اعتدال شود و ديدن اشتباهات نبايد مانع از ديدن مطالب حق و صحيح گردد نويسنده منتقد بعد از پايان رسالههاى انتقادى پنجگانه، به دو گونه انتقاد شفاهى و كتبى كه بر كتاب حاضر وارد شده، بهصورت علمى و تفصيلى پاسخ داده است. وى در بين بحثهايش يادآور شده كه برخى از مدعيان كه خود را جمعى از فضلاى حوزه علميه قم ناميدهاند، با صدور اطلاعيهاى با عنوان «شرب خمر يا مصيبت عظمى» در باره آيه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاة وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون...» ، در سال 1418ق، چنين نوشتند كه: «فضلالله مىنويسد: «اين آيه در باره على بن ابىطالب و عبدالرحمن و شخص ديگرى نازل شده است» كه ظاهراً ايشان به روايتى كه سید قطب در كتاب خود، «في ظلال القرآن» نقل از «جامع البيان» طبرى آورده، اعتماد كرده... فضلالله، اين روايت نادر و شاذّ را از طريق اهل سنت نقل مىكند. جالب اينجاست كه اهل سنت خود نيز آن را قبول ندارند و نزد آنها معتبر نيست. بيان روايتى منبوذ و ضعيف از ايشان و نپذيرفتن روايات غير صحيح و غير معتبر در فضايل اهل بيت جاى بسى شگفتى است». استاد عبدالسلام زينالعابدين مىگويد: آيا اين عوامفريبى نيست؟! او شگفتزده مىپرسد: چگونه كسانى به خود اجازه مىدهند كه چنين نسبت بزرگى را به كسى بدهند بدون اينكه خودشان را به زحمت بيندازند و به آدرسى كه خودشان در اعلاميه آوردهاند، مراجعه كنند؟! زيرا در چاپ اول تفسير علامه فضلالله، «من وحي القرآن» كه قبل از صدور اين اعلاميه منتشر شده، اين روايت اصلاً ذكر نشده و بلكه حتى اشارهاى هم به آن نشده است و در چاپ دوم كه در بعد از اين اعلاميه و در سال 1419ق، انتشار يافته، روايت مذكور را قاطعانه ردّ كرده و با دليل و برهان، نادرستى و سستى آن را اثبات كرده و بعد تأكيد كرده است كه اگر اين نبود كه اين روايت در برخى از كتابهاى متأخران مانند سید قطب در كتاب «في ظلال القرآن» متداول است، بحثى از آن نمىكرديم؛ زيرا چنين روايتى سخيفتر از آن است كه مورد نقد و بررسى قرار گيرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد شناسی جلد ۳
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: انتشارات علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فشار قبر ,
استکبار ,
عالم قبر ,
ارواح ,
عالم ماده ,
عالم ملکوت ,
عالم برزخ ,
احوال مستضعفین در قیامت ,
مستکبران ,
مستضعف ,
حکایت و داستان ,
عالم کثرت ,
عالم ارواح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شماره ديويي:
297/44
چکیده :
«معاد شناسی»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می رود. دوره کتاب های «معاد شناسی» نگارش سخنرانی های مجالسی است که توسط علامه طهرانی با عنوان معاد برگزار می شده است. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان های جذاب و شیرینی اشاره می کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوین و مباحث جلد سوم عبارتند از: تلازم مشاهدۀ موجودات مثالیّه و نسیان عالم کثرت، امید عفو برای مستضعفینی که راه وصول به حقائق را ندارند، کیفیّت ارتباط عالم برزخ با عالم طبع و قبر، ارتباط ارواح با اهل دنیا، قرین بودن ملکوت برزخی انسان با او در برزخ.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3354
تعداد رکورد ها : 36459
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید