جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30257
دین در قرآن
عنوان :
نویسنده:
مرزبان کریمی سور شجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه تحقیقی است پیرامون ادیانی که درقرآن از آنها سخن رفته و منشأالهی دارند . سعی شده دین و شریعت براساس سیرتاریخی ازآغاز تاکنون موردبحث قرارگیرد. مباحث این پژوهش عبارتند از: تعریف اصطلاحات ادیان توحیدی، بررسی آیین حنیف ابراهیم(ع)، آیین صابئین، آیین مجوس، آیین یهود و سیرتاریخی یهود پس از استقرار درفلسطین، آیین مسیحیت،آیین اعراب قبل از اسلام، آیین اسلام و بعثت محمد(ص)و وقایع ده سال دوران هجرت آن حضرت.
آینده بشر از دیدگاه ادیان
نویسنده:
احدآزادی خواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی در تبیین آینده بشر از دیدگاه ادیان، خصوصاً ادیان ابراهیمی با استفاده از آیات و روایات است. نویسنده پایان نامه را در چهار بخش تنظیم کرده است وی در بخش اول به بررسی کلید واژه های دین، حق و باطل و عدالت پرداخته و در بخش بعدی «آینده بشر از دیدگاه ادیان قبل از اسلام» را مانند یهود، زرتشت، مسیحیت، هندوئیزم و سایر ادیان مطرح کرده که بدون استثناء در تمام ادیان یاد شده، موعود آخرالزمان از مسلّماتی است که پس از آنکه جهان و بشریت درگیر تضاد، فساد، جنگ و ناامنی می شود، منجی آخرالزمان ظهور نموده و بشریت را به عدالت، علم، امنیت و آسایش خواهد رساند. نویسنده در ادامه «دیدگاه اسلام در مورد آینده بشر» را مطرح نموده و در این بخش نظریات دین اسلام از منظر فریقین با اشاره به آیات و روایات مرتبط را بررسی شده و این نتیجه بدست آمده است که شیعه و سنی معتقدند آینده جهان در دست یکی از فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) که هم نام حضرت محمد(ص) است خواهد بود و با هدف ظلم ستیزی و توزیع عدالت و علم قیام خواهد کرد. و نیز یادآور شده که تنها سه نفر از بزرگان اهل سنت مخالف این عقیده اند و احادیث مربوط به مهدویت را زیر سؤال برده اند
جلوه های عرفانی قرآن در ادب فارسی از آغاز تا پایان قرن هفتم
نویسنده:
علی محمد موذنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف در این رساله یافتن آن دسته از آیات مبارکات قرآن است که بیشتر خود عرفا بدان توجه نموده اند و در برخی از موارد با سلیقه و ذوق خود آنرا تفسیر نموده اند. آیاتی که بیشتر مورد توجه آنها بوده است به موضوعاتی از قبیل آفرینش آدم و هبوط وی، کرامت انسان، عالم الست، عباد الرحمن (اولیاء الله)، آیات مربوط به انبیاء، سیمای خاتم پیامبران در ادب فارسی و... که در این رساله همین مجموعه به ترتیب حروف الفبائی آمده است، مربوط می گردد
سیری در مقوله منجی در ادیان
نویسنده:
هاجر سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از روزگاران کهن، مسئله ظهور منجی در آخر الزمان، اصلی اساسی بوده است که پیشینیان بشر پیوسته از آن سخن گفته اند.سیری کوتاه در افکار و عقاید ملل مختلف جهان،این حقیقت را به خوبی روشن می سازد که با وجود اختلاف آراء ،عقاید و اندیشه های متضّاد ، در انتظار مصلح موعود جهانی به سر می برند . منجی به معنای نجات دهنده و لقبی است که در اسلام به حضرت مهدی(علیه السلام)می دهند.و در آیین بودایی ، اندیشه موعود گرایی با مفهوم میترویه تبیین می گردد. در آیین هندو از نجات دهنده و موعودی به نام آواتارا سخن به میان آمده است.در منابع زرتشتیان، تصریحات بسیاری به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) شده است.و نیز می توان گفت: به اعتقاد یهودیان، نجات دهنده انسانی است همانند دیگران که برخوردار از جلوه و جبروت خدایی است . در کتاب انجیل آمده است که ،حضرت مسیح ( علیه السلام)به دنبال قیام حضرت قایم(علیه السلام)در فلسطین آشکار خواهد وبه یاری آن حضرت خواهد شتافت. چهار مذهب اصلی اهل سنت به ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام)تصریح کرده اند . به اعتقاد شیعیان نیز ،جهان پر از ستم و کینه را آزاد مردی سامان می دهد که ظهورش مسلم و قطعی است.این موعود که « مهدی» نامیده می شود ،آخرین امام از امامان دوازده گانه و فرزند امام حسن عسگری ( علیه السلام) است. مهدی(علیه السلام) حقیقتی است زنده،که هرگز نظرهای علمی نمی توانند او را از خرافات شمرده،از فهرست حقایق حذف نمایند.
عبادت و بندگی از دیدگاه قرآن و عرفان
نویسنده:
حسین ملکیان اصفهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در هفت گفتار با این عناوین تدوین شده است: انسان و پرستش، دین و عبادت، بندگی و اطاعت، رمز و راز عبادات، بندگی واقعی حق تعالی، اخلاص و کمال نهایی انسان. نتایج حاصله به این قرار است: در نظام تکوینی هر معلولی عبد علت خود است؛ اما در نظام تشریع به اختیار جن و انس وانهاده شده است. هدف از خلقت جن و انس عبادت است. عبادت عملی محدود است؛ ولی عبادت علمی نامحدود است. هدف نهایی خلقت انسان یقین شهودی است.
حکمت الهی در ادیان توحیدی
نویسنده:
سید شمس الدین عظیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی حکمت الهی در ادیان توحیدی و مقایسه آن با دیدگاه اسلام است. نوشتار حاضر در پنج بخش تنظیم شده و در پایان هر بخش نتیجه گیری شده است. بخش اول تحت عنوان «حکمت از دیدگاه صائبین» است، نویسنده بر این باور است که صائبین در تمامی اعتقادات دینی و تعالیم اجتماعی خود همواره از صفت حکمت یاد کرده و آن را همراه با خرد می دانند و خدا را به صفت حکمت متصف می دانند. نویسنده در بخش دوم از «حکمت الهی در آئین زرتشت» بحث کرده و معتقد است زرتشت و پیروان او حکمت را نوعی خردورزی می دانند و آنان خداوند را موجودی مرکّب معنوی معرفی کرده و معقتد به حکمت خداوند هستند. بخش سوم به تبیین صفت حکمت در مکتب یهود پرداخته و حکمت در منابع یهود و نقد تورات کنونی، کاربرد حکمت الهی در معارف یهودی و حکمت خدا در تعلیمات یهودیان را مورد بحث قرار داده است، «حکمت خداوند در آئین مسیحیت» عنوان فصل بعدی است که از حکمت الهی در نظام خلقت و نظم و غایت آن، حکمت خداوند در مبانی کلامی، فلسفی و اعتقادی مسیحیت سخن گفته است. بخش پایانی نیز به «حکمت الهی در دین مبین اسلام» اختصاص یافته و در این بخش به جایگاه کلامی و تبیین حکمت از دیدگاه آیات و روایات، ادلة اثبات حکمت، حکمت خدا در منابع و معارف اسلامی و شبهات حکمت الهی پرداخته شده است.
زمینه های گ رایش به عرفان اسلامی در ایران
نویسنده:
نعیمه هراتی نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
:هدف پژوهش بررسی تأثیر عرفان بر زندگی مردم ایران و ع لت روی آوردن مردم این سرزمین در دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام می باشد . روش پژوهش کتابخانه ای است . نتیجه کلی اینکه مردم دیندار ایران همیشه در پی رسیدن به حق و حقیقت بوده اند چه قبل از اسلام وچه بعد از اسلام و همواره تمایل و گرایش به سوی عرفان داشته اند .
جستجوی عرفان درفرهنگ ونمایش شرق بانگاهی به چند حکایت عرفانی از مولانا(موضوع پروژه عملی: بازی در نمایش پل به نقش ریم)
نویسنده:
رضا صمدپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث مطرح شده در این رساله شامل فصول ذیل است. فصل اول: - مراتب رسیدن به مقام «حدثنی قلبی عن ربی» - خاستگاههای متصور برای عرفان - ادله قرآنی - مروری کوتاه بر تاریخ عرفان در قرن اول هجری - مروری کوتاه بر تاریخ عرفان در قرن دوم هجری - وحدت وجود، تصور کلی عارفان از جهان هستی - سلوک نامه - طریقت و مراحل عملی آن - سلوک از دیدگاه عطار نیشابوری، وادی های هفت گانه
خسارت معنوی در اسلام و قوانین
نویسنده:
داوودپوراللهیارخانشیر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش توجه دادن به اهمیت خسارت معنوی و جلب رضایت زیان دیده از آن و وجود قوانین متناقض در خصوص جایگاه قانونی آن است روش پژوهش مراجعه به کتابخانه ها از جمله کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ، دانشکده علوم قضائی و کتابخانه مجلس و استناد به منابع فقهی و حقوقی شیعه و سنی و حقوق بین الملل است طرح پژوهش : مشتمل بر پیشگفتار، مفهوم ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، انواع ضرر و زیان معنوی و مصادیق آن ، شرایط و نحوه جبران زیان معنوی ، ضرر و زیان معنوی در فقه و حقوق ایران ، اعمال موجب مسوولیت در روابط بین الممل ، آثار مسوولیت ناشی از ایراد خسارت معنوی ، حذف خسارت معنوی در قانون آئین دادرسی ۱۳۷۸ است نتیجه گیری : حقوق خصوصی صرفا حقوق حاکم براموال و حقوق مالی نیست ، بلکه به صیانت حقوق مربوط به شخصیت نیز توجه دارد و وظیفه دادگاه هاست که به این امر به نحو مطلوب بپردازند
عرفان و تجلیات آن درآثار سعدی
نویسنده:
پروانه فروغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بررسی اصطلاحات عرفانی آثار منظوم و منثور سعدی و مقایسه با سایر متون عرفانی قسمت عمده واساسی این پایان نامه را تشکیل می دهد. در این راستا ابتدا دو واژه عرفان و تصوف بررسی شد. مروری بر عرفان و تصوف تا قرن هفتم و در قرن هفت انجام گردید تا مقدمه ایی برای ورود در عرفان شیخ اجل شود. بررسی اصطلاحات عرفانی در آثار شیخ و مقایسه با آثار عرفانی پیش از سعدی عرفان شیخ را به اثبات رسانید. تصور ما در مورد افصح المتکلمین این است که یک معلم پند و اندرز و شاعر اجتماعی است حال آنکه تخصص و دقت در اشعار و آثار شیخ عرفان و تصوف ناب اسلامی او را به اثبات می رساند. سعدی شیرازی صوفی عاشق و آزاده ایی می باشد که راه نیل به مطلوب نهایی و معشوق ازلی را از طریق خدمت به خلق ودستگیری از درویشان می داند آثار افصح المتکلمین آکنده از نکات عرفانی و اصطلاحات صوفیانه است که به هر یک از آنها می توان جداگانه پرداخت و کتابها نگاشت تا جنبه عرفانی آثار که گاه قالب داستان زمانی در قالب پند و اندرز و ... ریخته شده است ، روشنتر گردد. در این پایان نامه تنها گوشه ایی از این امر انجام شد تا انشاا.. مقدمه ای برای توجه به آثار شیخ سعدی شیرازی از جنبه عرفانی شود.
  • تعداد رکورد ها : 30257