جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30255
 آداب معاشرت: بررسی آداب معاشرت از منظر آیات و روایات
نویسنده:
زهرا چوپانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش به بررسی آداب معاشرت در گفتار و رفتار بر اساس آیات و روایات پرداخته است . از آن جا که انسان موجودی اجتماعی است، برای رفع نیازمندی های خویش ناگزیر است با گروه ها و افراد مختلف در جامعه روابطی برقرار سازد. زیبایی و پایداری این روابط نیازمند رعایت آدابی است که در میان این همه آداب اخلاقی و سنت های اجتماعی ، آداب معاشرت و حسن برخورد با عموم مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است ؛که با مطالعه ی آیات و روایات در این باره اهمیت و ضرورت آن کاملاً روشن می شود. این پژوهش به دنبال برقراری ارتباطی سالم ، پایدار و توأم با محبت است که البته در سایه رعایت آداب معاشرت گفتاری و رفتاری تحقق می یابد و از طرفی چون هدف انبیاء و اولیای الهی، رعایت آداب اسلامی وپایه ریزی برخوردها و معاشرت ها به سوی خیر و کمال بوده ،تلاش ما نیز رسیدن به این مطلب است. نتیجه حاصل از این تحقیق ، کشف معاشرت صحیح و اسلامی است . و در این راستا آداب معاشرت و اهمیت آن ، ضرورت حیات اجتماعی ، اصول و معاشرت اسلامی بررسی شده است و به دنبال آن آدابِ ارتباط کلامی و پرهیز از آفات و موانع ارتباط سالم گفتاری بیان شده و در نهایت به آداب معاشرت رفتاری با این عناوین: سلامت آداب رفتاری ، هنر مردم داری و رعایت حقوق در معاشرت ها اشاره شده است . واژگان کلیدی عبارت اند از : آداب ، معاشرت ، ارتباط ، کلام ، گفتار و رفتار.
 آرامش و طمأنینه در قرآن و حدیث
نویسنده:
ولی اله میرزایی اصل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه در پنج فصل تنظیم و تدوین شده است: در فصل اوّل کلیاتی درباره موضوع آمده و در فصل دوم طمأنینه و آرامش تبیین شده است. فصل سوم به بررسی عوامل و اسباب حصول آرامش اختصاص دارد و فصل چهارم درباره علل و اسباب سلب آرامش است و در فصل پنجم پیشنهاد و استنتاج پژوهش آمده است
آرا و نظرات تفسیری ابوعلی جبائی
نویسنده:
فرج الله محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه دیدگاههای ابوعلی جُبّائی (235303ق) از تفاسیری چون تبیان، مجمع البیان، تفسیر فخر رازی، کشّاف و فتح القدیر استخراج و تدوین شده است. مطالب آن در دو فصل آمده است: در فصل اول جبّائی و مکتب فکری اش معرفی شده و در فصل دوم دیدگاههای تفسیری جبائی به ترتیب مصحف آورده شده است.
آداب معاشرت در قرآن و حدیث
نویسنده:
عبدالله عبدالهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پایان نامه ی حاضر از سه فصل با این مباحث تشکیل یافته است: فصل اول، کلیات درباره ی معاشرت: معنای لغوی معاشرت و کاربرد آن در قرآن کریم، اهمیت معاشرت و فوائد آن، الگوهای معاشرت، موجبات و عوامل حسن معاشرت؛ فصل دوم، آداب معاشرت با خویشاوندان: معاشرت با والدین، معاشرت با فرزند، معاشرت با همسر، آداب معاشرت با ارحام؛ فصل سوم، آداب معاشرت با دیگران: معاشرت با همسایه، معاشرت با دوستان، معاشرت با معلمان، معاشرت با شاگردان، معاشرت با برادران دینی، معاشرت با بینوایان و محرومان، معاشرت با سالخوردگان، معاشرت با زیردستان.
مقایسه بین زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی از دیدگاه کتاب و سنت
نویسنده:
مرضیه رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه زهد اسلامی را با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معصومین بررسی کرده و با رهبانیت مسیحی مقایسه نموده است و چهار فصل دارد. در فصل اول از رهبانیت و در فصل دوم از زهد بحث شده و در فصل سوم از رابطه رهبانیت و تصوف سخن رفته است و در فصل چهارم بین رهبانیت مسیحی و زهد اسلامی مقایسه شده است.
مقایسه شهادت شهود اسلام (ایران ) با غرب (فرانسه )
نویسنده:
هجران مرحبا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش مقایسه شهادت شهود در اسلام (ایران ) و غرب (فرانسه ) و سپس پرداختن به وجوه اشتراک و افتراق این دو نظام حقوقی است روش پژوهش کتابخانه ای و فیش برداری است طرح پژوهش : پژوهش در چهار بخش تنظیم شده است نتیجه کلی : گویای این مطلب است که شهادت در تمامی کشورها بعنوان دلیل معتبر شناخته شده است اما درجه و اعتبار و کیفیت آن در هر کشوری متفاوت است
مرگ و زندگی از دیدگاه نهج البلاغه
نویسنده:
زهرا کامرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مرگ و زندگی مهمترین مسأله آدمی در طول تاریخ است.آدمی فطرتاً طالب حیات است و متقابلاً از مرگ فراری است لذا جدی ترین مسأله در زندگی را مرگ تشکیل می دهد که دغدغه انسان را به خود اختصاص داده و هر قوم بنا بر اقتضاءات فکری ،دینی و باورهای خویش دیدگاه خاصی را در این خصوص ارائه کرده است .نوع نگاه آدمی به مرگ تأثیر بسیار قابل توجهی در نحوه زندگی آدمی دارد. همچنین آنچه انبیاء و ائمه (علیهم السلام) همواره به آن دعوت کرده اند ایمان به معاد و جاودانگی است تا جایی که ایمان به معاد در کنار ایمان به یگانگی خدا ، در شمار اصول دین قرار گرفته است پیروان مکتب اسلام با تأسی از بزرگان مکتب اعتقاد به معاد را شالوده دین خود دانسته و آن را پاسخ مثبت به نیاز فطری بشر می دانند اما روشن است کسی که در عالم ملک است نمی تواند حقایق عالم ملکوت را بفهمد وآگاهی کامل زمانی حاصل می شود که این امر مورد تجربه انسان واقع شود. لذا راه برداشت از حقیقت مرگ و جهان پس از مرگ صرفاً در حیطه تعالیم انبیاء و اولیاست .حضرت علی (ع) که ولی مطلق الهی و صاحب ولایت کلیه و مطلقه الهی است جلوه هایی از روح بلند خویش و تجربیات درونی و معنوی خود را در "نهج البلاغه" به ظهور رسانده است به همین جهت پس از قرآن یکی از منابع صائبی است که می تواند زوایایی پنهان از آدمی و مرگ و حیات پس از مرگ را آنگونه که هست به طالبان بنمایاند. آنچه به عنوان یافته این تحقیق می توان گفت این است که در نگاه نهج البلاغه مرگ و زندگی معنایی فراتر ازمعمول دارند؛ مرگ حقیقی زمانی است که انسان فقط متوجه حیات دنیوی باشدو بالاترین نوع حیات،حیات معقول است که این امر حاصل نمی شود مگر با یاد مرگ و اجتناب از هوی و هوس و آرزوهای طولانی زیرا ازمنظر نهج البلاغه سخت ترین مانع در مسیر تکامل انسانها غفلت از مرگ است و یافته دیگر اینکه یاد معاد نه تنها دارای آثاری مثبت در سرای ابدی خواهد بود بلکه آثار آن در زندگی دنیوی نیز قابل توجه است. اهدافی که این نوشتار دنبال می کند عبارت است از :تبیین حقیقت مرگ و مرگ آگاهی از دیدگاه نهج البلاغه ، ارائه بیان روشنی از ارزش یاد مرگ از دیدگاه نهج البلاغه، اثبات معاد در نهج البلاغه و تبیین اثرات ایمان به معاد در زندگی از دیدگاه نهج البلاغه . روش تحقیق در این رساله توصیفی و اسنادی با تکیه بر تحلیل محتوا می باشد.
معرفت و شناخت از نظر لایبنیتس
نویسنده:
فرشته عبدالهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
معرفت شناسی بحثی سهل و متنع است که از ابتدای حیات بشر تاکنون مطرح بوده است . تاریخ عقاید انسانی را می توان یکی از منابع برای پیشرفت و توسعه شناخت دانست . برای اهمیت این موضوع همین دلیل کافی است که سرانجام سایر بخشهای دیگر فلسفه خود به شناخت شناسی باز می گردد . فلاسفه را از این لحاظ به دو دسته کلی اصالت عقلیان و اصالت تجربیان تقسیم کرده اند . لایبنیتس یکی از فلاسفه اصالت عقل است . او معرفت را عبارت از خود ایده ها می داند نه تطابق و عدم تطابق ایده ها . او معتقد است هر کس ایده ای داشته باشد ، معرفت دارد . از آنجائی که او قائل به منادهای مستقل بود معتقد به ادراکات فطری برای منادها بود . او معتقد بود تمام موجودات حتی حیوانات ، گیاهان و جمادات دارای ادراک هستند ولی تفاوت آنها در درجة وضوح و ابهام آن ادراکات است . او ادراکات را از نظر وضوح و یا ابهام به معرفت مبهم ، روشن ، آشفته ، متمایز ، ناکافی ، کافی ، نمادین و شهودی تفسیم می کند . خداوند مناد منادهاست که در بالاترین حد دارای ادراکات واضح و متمایز و لایتناهی است . انسان و خدا به مرحله ادراکِ ادراک نیز می رسد . لایبنیتس معتقد بود تمام جوهرها دارای ادراک و تلاش و تمایل هستند . از این رو او آنها را روح نامید . ولی از آنجائی که احساس چیزی بیش از ادراک ساده است نام مناد یا انتلکا برای جوهرهای ساده کافی است . روح به منادهایی اطلاق میفشود که ادراک آنها مشخص تر و همراه با حافظه است . لایبنیتس سعی داشت رابطه جسم و روح را از طریق اصل هماهنگی پیشین بنیاد که یکی از اصول هشتگانه فلسفه اوست حل کند و معتقد بود نظام عالم از پیش توسط حق تعالی منظم و مقرر شده است . فلسفه لایبنیتس بر مبنای اصول هشتگانه هو هویت ، عدم تناقص ، مساوات ، محال بودن ترجیح بلامرجع ، امور غیر متمایز ، جایز نبودن طفره ، اتصال و پیوستگی ، جهت کافی و هماهنگی پیشین بنیاد استوار است . برخی از فلاسفه از جمله لاک در مورد مسئله معرفت و ادراکات فطری لایبنتیس بر او ایراداتی داشته اند که لایبنیتس تلاش به پاسخگویی داشته است.
مدیریت زمان از دیدگاه قران و حدیث
نویسنده:
رضوان عمرانی رحمت آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این تحقیق مدیریت زمان در پنج فصل با تکیه بر آیات و روایات بررسی شده است. در فصل اول، کلیات بحث آمده و در فصل دوم، با عنوان شناخت زمان و اهمیت آن، مدیریت، ویژگی های مدیریت، زمان و مدیریت زمان تعریف شده اند. در فصل سوم با عنوان اهمیت زمان از دیدگاه قرآن و حدیث از آرای حکما درباره حقیقت زمان، اهمیت زمان در زندگی بشر، ماه و خورشید به عنوان تقویم طبیعی، زمان بندی در تدبیر الهی و زمان بندی در تکالیف الهی سخن رفته است. در فصل چهارم اصول مدیریت زمان نظیر هدف گذاری، تعیین اولویت، رعایت اولویت و برنامه ریزی بررسی شده است. در فصل پنجم با عنوان نظارت از راه های اعمال نظارت، محاسبه عمل و الگوهایی برای تنظیم زمان بحث شده است.
مرز تفکر و سخن درباره خدا (با تکیه بر متون عقل و نقل)
نویسنده:
مجید توسلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امروز بحث از دین و جایگاه آن در زندگی بشر و حدود و میزان دخالت آن در امور مختلف جامعه انسانی، معرکه آراء است . در این میان بحث از خدا، تصویر وشناختی که بشر از خدا دارد، اساسی ترین رکن در بررسی وشناخت دین بوده و رسالت سنگین متدین برای معرفی صحیح خداوند بر همگان آشکارر و واضح است. بدیهی است که برای انجام دادن صحیح این امر نباید از روشها و تلاشهای متفکران و اندیشمندان در حوزه ها و نحله های مختلف ومتمایز فکری غافل بود و قطعاً مطالعه و بررسی تفکرات و ثمره تلاش های آنان می تواند راه گشای متفکران امروز باشد. ما در این رساله به بحث پیرامون مرز و قلمرو تفکر و سخن درباره خداوند از دیدگاه عقل و مکاتب عقلی اعم از کلامی، فلسفی وعرفانی پرداخته و سپس دیدگاه آیات و روایات را در این خصوص (هرچند بصورت مختصر) مورد بحث وبررسی قرار داده ایم تا درخلال این مباحث به تبیین مرزهای تفکر وتکلم درباره خداوند ور وشن کردن منطقه های برون مرزی و درون مرزی آن از دیدگاه عقل و نقل دست یابیم.
  • تعداد رکورد ها : 30255