جنسيت در خلافت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جنسيت در خلافت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جنسيت در خلافت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ویژگی های نبی
سوال:
چه کسانی می توانند به مقام خلافت برسند؟ آيا زن يا مرد بودن در اين باره تأثير دارد؟
پاسخ تفصیلی:
پرسش شما کلي و ناظر به دو ساحت و بعد مختلف «خلافت» است:
الف. بعد عرفاني يعني خلافت الهي در روي زمين؛
ب. بعد سياسي يعني رسيدن به مقام رهبري جامعه اسلامي پس از پيامبراکرم(ص) و يا در حال حاضر.
در اينجا هر دو ساحت، مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد:
الف. بعد عرفاني
خلافت الهي يعني مظهر اسماء حق تعالي شدن. يعني تجلي اسماء الهي در وجود يک موجود که به واسطه آن شخص مي تواند در امور مربوط به آن اسم تصرف ولايي و تکويني داشته باشد. مثلا اگر کسي مظهر اسم محيي شد مثل حضرت عيسي(ع) مي تواند مردگان را زنده کند يا به موجود بي جان، جان بدهد. البته به واسطه آن اسم و چون چنين کاري به واسطه اسم خدا انجام مي شود. مي گويند به اذن خداست. « ... أَنّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللّهِ وَ أُبْرِئُ اْلأَكْمَهَ وَ اْلأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللّهِ ...(آل عمران/49) البته مراد اسم خدا، لفظ خدا نيست. اسماء الهي حقايقي هستند مافوق عالم عقل و ملائکه و مظهر اسماء الهي شدن يعني در مسير تکامل به مرتبه آن اسم رسيدن و با آن اسم متحد شدن. البته کسي هم که مرتبه ملائک مي رسد باز مظهر اسماء حق است لکن در حد ملائک. چرا که اسماء حق داراي مراتبي است و در هر عالمي ظهوري دارد. ولي خلافت واقعي آن است که انسان به مافوق عالم ملائک گام نهد. تا مسجود ملائک شود.
مظهريت براي اسماء الهي(خلافت) دو گونه است. تامه و ناقص. مظهريت تامه آن است که کسي مظهر جميع اسماء حق تعالي شود. يعني مظهر اسم جامع الله گردد. و مظهريت ناقص آن است که تنها مظهر برخي از اسماء حق تعالي شود و باز هم هر کدام از اينها تشکيکي هستند. يعني داراي مراتب اند. مثلا حضرت عزرائيل در مرتبه خود مظهر اسم مميت است. فرشتگان زير دست او نيز مظهر اين اسم هستند؛ ولي مظهريت حضرت عزرائيل قويتر است. البته هر موجودي، مظهر جميع اسماء حق تعالي است. لکن در هر موجودي يک اسم يا چند اسم غالب است و بقيه اسماء تحت سلطان آن اسم غالب قرار دارند. مثلا در جناب عزرائيل اسم مميت غالب است و در جناب عزرائيل اسم عليم غالب است. در چهارده معصوم(ع) همه اسماء حق تعالي ظهور تام و تمام دارند. و خلافت کليه از آن اين ذوات مقدسه است. حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) نيز صاحب اين مقام است. انبياء در مراتب بعد قرار دارند. و بين انبياء نيز در مراتب خلافت تفاوت است. « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ ... .»(بقره/253) و بعد از انبياء(ع) نوبت به ديگر اولياء الهي مي رسد.
لذا طي مسير خلافت براي همه ممکن است. و فرقي بين مرد و زن در اين مسأله وجود ندارد. و راه رسيدن به آن، خروج از دايره خودبيني است يعني انسان به جايي برسد که ذره هاي خود بيني و غيربيني در او نباشد و همه چيز را آيت حق ببيند و به هيچ چيز نظر استقلالي نداشته باشد. از چيزي نهراسد و به جيزي شاد نگردد و غيرخدا را هالک الذات ببيند. « لا إِلهَ إِلاّ هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاّ وَجْهَهُ ... .»(قصص/88) البته اين حالت امري دروني است ولي خدا در عين اينکه چنين حالتي در درون خود دارد. در ظاهر مثل يک انسان عادي زندگي مي کند تا آنجا که وقتي انبياء ادعاي نبوت مي کردند، مردم به آنها مي گفتند ما شما را نيز مثل خود بشر مي بينيم. « فَقالَ الْمََلأُ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراكَ إِلاّ بَشَرًا مِثْلَنا ... .»(هود/27) علي(ع) در وصف خلفاي الهي مي فرمايند: « ... علم و دانش با حقيقت و بصيرت به آنها روي آورده است و روح يقين را لمس کرده اند و آنچه دنيا پرستان هوسباز مشکل مي شمرند بر آنها آسان است. آنها به آنچه جاهلان از آن وحشت دارند، انس گرفته اند. در دنيا با بدنهايي زندگي مي کنند که ارواحشان به عالم بالا پيوند دارد. آنها خلفاي الهي در زمينند و دعوت کنندگان به دين خدا. آه چقدر مشتاق ديدارشان هستم.»(نهج البلاغه/حکمت147)
ب. بعد سياسي
«خلافت» به لحاظ لغوي مصدر «تخلف» و به معناي نيابت و جانشيني از غير است و معناي اصطلاحي آن در نزد اهل سنت، جانشيني و نيابت از صاحب شرع در حراست از دين و تدبير امور سياسي و دنيوي است. وجه تسميه اين منصب به خلافت، از آن رو است که خليفه، جانشين نبي در امت او است. در شيعه علاوه بر اين اصطلاح، از اصطلاح «امام» استفاده مي شود که مقامي بسيار والاتر و مهم تر از «خلافت» است. در صدر اسلام، خليفه را به معناي لغوي آن استعمال مي کردند و خليفه کسي بود هکاز پي و به دنبال رسول(ص) زعامت را برعهده گرفته و خليفه دوم کسي است که از پي جانشين رسول به زعامت رسيده، يعني خليفه خليفه رسول الله است. اما در گذر زمان، تقدير و تکريم معنوي اين منصب، دست مايه اي براي تثبيت حکومت هاي قرار گرفت و خليفه الرسول به منزله بهره مندي از شؤون معنوي رسول الله قلمداد شد.
در رابطه با اين بحث توجه به چند نکته ضروري است: يکم. حاکميت حق مخصوص خداوند سبحان است و جز او کسي حق حاکميت ندارد؛ مگر به اذن و اجازه او. قرآن مي فرمايد: « ان الحکم الا لله يقص الحق و هو خير الفاصلين». منظور از خلافت( در معناي امارت و فرمان روايي)؛ همان فرمان روايي از قبل خداي عالم است، يعني اصل و اساس خود خدا و فرمان موظف به اجراي فرمان هاي الهي است. اگر جانشينان رسول خدا را و حاکميت بر آن، اين است که خداوند، محور همه اشياء و موجودات بوده و احکام و قوانين حاکم بر آنها، از ناحيه او جعل شده است و نوع انسان، نقش جانشين و خليفه را از طرف خداي جهان ايفا مي کند لذا در مواردي قرآن کريم، خلافت را به همه انسان ها نسبت داده است.
دوم. از نظر شيعه، مقام امامت و خلافت، جايگاه بسيار مهمي در اسلام دارد و به همين جهت خليفه پس از پيامبر(ص) بايد از طرف خدا و توسط پيامبر شخصا تعيين شود. به همين جهت هر کسي نمي تواند عهده دار اين منصب مهم و گرانقدر شود بلکه اين انتخاب بايد از سوي شارع مقدس صورت گيرد و امر آن به دست مردم يا بزرگان سپرده نشده است. بر اين اساس خلفاي پيامبر(ص) دوازده امام معصوم(ص) هستند که از طرف خود آن حضرت تعيين و معرفي شده اند.
سوم. از آنجايي که امامت و خلافت، مقامي بس منيع و رفيع است، دارنده آن نيز بايد متصف به شرايط و ويژگي هايي باشد که در ديگران وجود ندارد که با بسيار کم رنگ است؛ مثل عصمت، علم، عدالت، مديريت و ... در اين صورت نيز خلافت پس از پيامبر(ص) تنها منحصر در دوازده معصوم است و کسي ديگر داراي شرايط و اوصاف «خليفه واقعي» پيامبر نيست.
چهارم. جانشيني از دوازده معصوم(ع) نيز يکي از مباحث مهم در انديشه سياسي شيعه است. در ميان اهل سنت همه کساني که به حکومت رسيده اند( از زمان ابوبکر خليفه اول تا انقراض حکومت عباسي)، خليفه ناميده مي شوند؛ ولي در شيعه به جانشينان دوازده معصوم(ع)، «ولي فقيه» گفته مي شود. رسيدن به مقام «ولايت فقيه» نيز داراي شرايط خاصي است که يکي از آنها مرد بودن است.(ر.ک جواهر الکلام، ج21، ص112)
بر اين اساس بانوان نمي توانند به مقام جانشيني از امامان معصوم(ع) است يا بنده از مردان نيز کساني که داراي مقام بالايي از فقاهت، عدالت، مديريت، بينش سياسي و ... هستند، مي توانند عهده دار اين منصب الهي شوند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AC%D9%86%D8%B3%D9%8A%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت