جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حمیدیه, بهزاد ( استادیار، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
ویژگیهای جنبشهای نوپدید دینی در عرفان کیهانی (حلقه)
نویسنده:
حمید میرزاخانی ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پژوهش حاضر بر آن است، میزان انطباق ویژگیهای جنبشهای نوپدید دینی را در مورد عرفان کیهانی(حلقه) ارزیابی کند و ادعای احیای عرفان اصیل اسلامی از سوی رهبر این مکتب را به روش توصیفیـتحلیلی و با نگاه انتقادی بررسی کند. یافتههای پژوهشی حکایت از این دارند که علیالظاهر اوصاف مکتب عرفان کیهانی(حلقه) با مشخصات جنبشهای نوپدید دینی کاملاً سازگار است؛ از جمله: وجود رهبر یا بنیانگذار کاریزماتیک با داعیۀ تجارب معنوی، پراکندهگزینی از نظام نظری و عملی مکاتب دیگر، شکستن مرجعیّت بیرونی و تأکید بر معنویت، انسانمحوری، ادعای درمانگری و شکوفاسازی استعدادهای درونی افراد، عرفیسازیِ تجربۀ دینی و عرفانی با وامگیری از شبهعلمها و روانشناسی، سهلالوصول بودن و قابلیّتِ دسترسی همگانی، بدون توجه به عقاید و اعمال دینی زمینهایِ افراد. افزون بر این، بر اساس پژوهش حاضر روشن میشود، دستیابی به هدف احیای عرفان اصیل اسلامی در عرفان کیهانی(حلقه) مستلزم تغییرات بنیادین در ساختار، شیوۀ بیان و نحوه دستیابی به آن است. این تغییر و تحولات، منجر به این خواهند شد که زبان ناب دین و عرفانِ اصیل بهکلی ویران شود و بهجای آن از زبان علم و شبهعلمها، از مشرب روانشناسی و از بیان مکاتب دیگر استفاده شود، که در این صورت، روشن است که زبان اصیل عرفانی، دیگر آن معانی رفیع یا عمیق خود را از دست داده و بیشتر بر دغدغههای امروزین بشر متمرکز میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی تعریف دین از نگاه توماس لوکمان
نویسنده:
سمانه فیضی ، مهدی حسن زاده ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
لوکمان دین را نظامی معنایی تعریف میکند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنشگر صحنهی اجتماعی تبدیل میکند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریهها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشهی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن میکند، در نوشتار حاضر مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی این تعریف بررسی شده است. لوکمان در هستیشناسی موضعی بینابین دارد؛ در اینکه دین در رابطه بیناذهنی افراد به وجود میآید برساختگرا و در اینکه به عنوان نهاد، قدرت کنترل اجتماعی دارد واقعگرا به نظر میرسد. او در معرفتشناسی و روششناسی، برساختگرا است و معتقد است پدیدارشناسی رهیافتی استکه میتواند چارچوبی برای درک مفاهیم و اندازهگیری واقعیت اجتماعی از موضع برساختگرا به دست بدهد اما در روش میان جامعهشناسی به عنوان علم و پدیدارشناسی به عنوان فلسفه تمایز مینهد و پدیدارشناسی را همچون زمینه نظری برای اندیشه خویش به کار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 164 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روایت روشنفکرانه « معنویت گرایی »
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی مسیحیتپژوهی در منابع اسلامیِ ده قرن نخست هجری
نویسنده:
محمد آسائی ، محمود واعظی ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مطالعه سایر ادیان در جهان اسلام سابقهای طولانی دارد. عالمان مسلمان از طرق مختلف به این زمینه پرداختهاند. در کتابهای ملل و نحل و کتابهای تاریخی میتوان آراء و عقاید مذاهب مختلف و گزارشهای توصیفی در زمینه اندیشهها و آداب سایر ادیان همچون یهودیت، مسیحیت و... را سراغ گرفت. به جز این منابع که عموماً بدون نقد و ردیه نویسی به این موضوع پرداختهاند، از طریق کتب نقد و ردیه نیز میتوان مطالبی درباره ادیان سابق بازجست. آنچه در تحقیق پیش̗رو مورد توجه است، پژوهش درباره دین مسیحیت است و دستاورهای مسلمانان در این باره طی ده قرن نخست هجری مورد کاوش قرار گرفته است. براساس یافتههای این مقاله، شناخت مسلمانان درباره مسیحیان قابل قبول و تفصیل است؛ اما ضعف این تحقیقات در آنجاست که به شکل مستمر صورت نگرفته است و به نیمه شرقی و یونانی کلیسا محدود بوده است. دلایل این موضوع برمیگردد به عدم تمایل و اقبال عمومی کافی نسبت به انجام مطالعات در زمینه ادیان، عدم اطلاع مسلمانان از میراث زبان و ادبیات لاتینی و نهایتاً عدم ارتباط سرزمینی گسترده با مسیحیت در غرب.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«زیستجهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز
نویسنده:
سمانه فیضی ، مهدی حسنزاده ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
زیستجهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که در پی ایجاد پایه های نظری برای جامعه شناسی تفسیری بود این مفهوم را برای بررسی ساختارهای ذهنی در زندگی روزمره به کار گرفت و از آن در جامعه شناسی استفاده کرد. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که زیست جهان چه تحولاتی در اندیشه شوتز از سر گذارند. نتیجه این پژوهش نشان می دهد شوتز میان آگاهی فرد و زیست جهان رابطه ای دیالکتیکی برقرار می کند، به طوری که هر یک دیگری را می سازد و بر آن اثر می گذارد. بر خلاف هوسرلکه زیست جهان را تنها واقعیت قابل درک دانسته، او به لایه های متعدد واقعیت اشاره کرده و اصطلاح فراروی(استعلا) هوسرل را برای چرخش میان این لایه ها مناسب می داند، در حالی که هوسرل استعلا را فقط در راستای آگاهی از تجربه دیگری به کار گرفته بود. به علاوه پدیدارشناسی استعلایی را مبنای مناسبی برای علوم اجتماعی ندانسته و به جای اگوی استعلایی از اگوی این جهانی برای طرح خویش بهره می برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 533 تا 561
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی سندی و دلالی روایت امیرالمؤمنین مبنی بر وجود اغلاط متنی در قرآنکریم
نویسنده:
احمد میرزایی ، مجید معارف ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
جیمز بلامی، استاد اسبق ادبیات عرب در دانشگاه میشیگان و از بزرگترین مدعیان «نقد متنی» و اصلاح متن رسمی قرآن، با استناد به روایتی ازامام علی علیه السلام مبنی بر این که ایشان پس از استماع آیۀ 29 سورۀ مبارکۀ واقعه «و طلح منضود» وجود کلمه «طلح» را در قرآنکریم استبعاد نموده و علیرغم درخواست راوی، تغییر قرآن را مخالف مصلحت دانستهاند، این روایت را حمل بر وجود قطعی اغلاط، در متن قرآن نموده، و معتقدند به طور خاص مفسران از صحابه، از جمله امام علی علیه السلام وجود اغلاط در متن قرآن کریم را قطعی میدانستند. از آنجا که روایت مذکور، یکی از دلایل جیمز بلامی جهت تأیید پیشفرض وجود اغلاط در قرآن کریم است، پژوهش حاضر به بررسی سندی ودلالی آن میپردازد تا نشان دهد استناد به آن، تا چه میزان علمی و قابل وثوق است. برای این منظور، از منابع معتبر و دسته اول تفسیری، رجالی و تاریخی استفاده شده و به اقوال قرآنشناسان شهیر اسلامی نیز توجه شده است. ضمناً از آنجا که مسئلۀ وجود اغلاط قرآنی، امری بسیار مهم است و آثار بس خطیری در پی دارد، باید دید دلایل جیمز بلامی، دارای دقت و استحکام علمی هست یا ادعای او پیشفرض نادرستی است که فاقد دلایل کافی است و در نتیجه، استدلالات بعدی او و اصلاحاتی که ارائه میدهد، مخدوش و غیر علمی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 487 تا 505
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعۀ تطبیقی «معنویت»: ملاحظات روششناختی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
چه نکات روشی در بهکارگیری «مطالعۀ تطبیقی» در حوزۀ «معنویت» وجود دارد؟ نوشتار حاضر در بررسی این مسئله، بر رویکرد نوین «پساالیادهای» در مطالعات تطبیقی تکیه میکند. در این رویکرد نوین، «معنویت» امری واحد و جهانی نیست؛ بلکه هر معنویت واقعیتی یکه محسوب میشود. باید با پرهیز از تحمیل یک تجانس مصنوعی، به تنوع بافت فرهنگی هر معنویت و گریزناپذیری هرمنوتیک توجه کرد. در این نوشتار، روشهایی جهت پرهیز از سوگیری، گذر از شباهتهای ظاهری، ایجاد تناسب میان مقیاس و مسئله تطبیق و مانند آن مطرح شده است. همچنین، با ارائه نظریۀ «ایمای متوازی»، تلاش شده است درک پژوهشگر از معنویت تجربهناشده توجیهی نظری بیابد. در میان سبکهای تطبیق، ظاهراً «سبک روشنیبخش» قابلِاتکاترین است. در این سبک، پژوهشگر به دنبال کشف نقاط کور معنویت تجربهشده از طریق مقایسه با معنویتهای بیگانه است و دقت و صحت کامل توصیفی که از معنویت بیگانه ارائه کرده است، موضوعیت ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 293
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعۀ جنبشهای نوپدید دینی در چشمانداز جهانیشدن با تأکید بر تجربۀ ژاپن
نویسنده:
علی هوشمندخوی ، بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
جوامع امروزی خواه ناخواه در معرض شرایطی قرار دارند که بهواسطۀ فرایند پیچیدۀ جهانیشدن پدیدار گشته و ساحتهای گوناگون آنها اعمّ از اقتصاد، فرهنگ و سیاست متأثر از آن است. هرگونه سخن دربارۀ جنبشهای نوپدید دینی، از آن رو که بهمثابۀ پدیدههائی جهانمحلی از امکانات برآمده از جهانیشدن برای پیشبرد اهدافشان بهره میگیرند و در معرض دگرگونی آموزههایشان از رهگذر تعاملات جهانی نیز هستند، بدون ملاحظۀ چشماندازی جهانی ممکن نیست. بسیاری از جنبشهای نوپدید دینی در ژاپن، در بستر انقلاب فناوری اطلاعات و قرارگرفتن در معرض دادوستدهای اطلاعاتی جهان جهانیشده، خود را با اقتضائات جهانیشدن تطبیق دادهاند و حتی اگر در مواردی (نظیر آئومشینریکیو) در مخالفت با جهانیشدن گام برداشتهاند، اما همزمان از ظرفیتهای آن نیز استفاده کردهاند. برخی از جنبشهای نوپدید دینی ژاپنی در عصر پساآئومی (نظیر کاگامیکیو) ، نه تنها جویای توامان هویت جهانی و هویت محلّیاند، بلکه با ظاهرشدن در کسوت نوعی فرا-دین جهانی، خود را با اقتضائات برآمده از جهانیشدن تطبیق دادهاند و معطوف به هر دو امر دینی و امر سکولار در عرصههای محلّی و جهانی شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوگانۀ معنویت هیجانی ـ غیرهیجانی، بر اساس مقایسۀ یوگای پتنجلی با عرفان اسلامی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در مقالۀ حاضر از طریق مطالعۀ موردی یوگا و مقایسۀ آن با معنویت اسلامی، به مستندسازی تقسیم «معنویت» به «هیجانی ـ غیرهیجانی» پرداخته شده است. «معنویت» تحولی عمیق در وجود انسان است که وجهۀ فکری، احساسی و رفتاری انسان را به تعالییافتن از زندگی خاکی و حیوانی منعطف میکند. سلوکهای معنوی، آنچنانکه در ادیان و فرهنگهای جهان دیده میشود، متنوع است و میتوان این تنوع را بر محور یک تحلیل سهبخشی مقایسه کرد: غایت سلوک معنوی، مسیر سلوک معنوی و فنون تحول معنوی. در مقالۀ حاضر، یوگای پتنجلی بر اساس این شیوۀ تحلیل، با عرفان اسلامی مقایسه میشود و نشان میدهد که یوگا برحسبِ هر سه مؤلفۀ مزبور، نسبت به عرفان اسلامی آنچنان است که میتوان آن را خالی از هیجانات عاطفی و درنتیجه، «معنویت غیرهیجانی» دانست. اگر غایت یوگا دستیابی به آگاهی برتر و حذف هرگونه تعلق و بیم و رنج است، عرفان اسلامی رو بهسویِ تعلق عاشقانه به حقتعالی دارد و به استقبال رنجها میرود. مسیر سلوک اسلامی و فنون تحول در عرفان اسلامی نیز به خلاف یوگا، سراسر آکنده از واردات قلبیه و دگرگونیهای عاطفی ناب است. با این مقایسه، میتوان دو گونه معنویت را بازشناسی کرد (معنویت هیجانی و معنویت غیرهیجانی) و آن را در تحلیل معنویتهای دیگر به کار برد. هر معنویتی میتواند در نقطهای از یک طیف قرار گیرد، طیفی که یک سر آن، معنویت کاملاً هیجانی و یکسوی دیگرش، معنویت خالی از هیجانات روحی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«مفهوم نمایی» محالات ذاتی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
امتناع
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
مفهوم
,
معنا
,
عدم و ملکه
,
محالات ذاتی
,
مفهوم نما
چکیده :
در منطق و فلسفة ارسطویی و اسلامی، محالات ذاتی دارای مفهوم و معنا تلقی می شوند، هرچند در خارج محقق نمی شوند و نمی توانند بشوند. محالات، احکامی فلسفی دارند که در امور عامة فلسفه مورد بحث قرار می گیرند. در این نوشتار، ضمن رد دلایل اندکی که بر معنا داری محالات ذاتی آورده اند، چند دلیل فلسفی و منطقی بر بی معنایی محالات ذاتی اقامه خواهیم کرد. به نظر می رسد مبحث منطقی «عدم و ملکه»، مبنای خوبی برای تشخیص بی معنایی جملات و مرکبات به دست می دهد. بر این اساس و توضیحاتی که در متن آمده است، محالات ذاتی را باید الفاظ مرکبی دانست که از طریق بازی با الفاظ ایجاد شده اند و هیچ مفهومی را به ذهن نمی آورند، بلکه صرفاً ذهن را به توهم معنایابی می اندازند؛ محالات ذاتی «مفهوم نما» هستند. پیامدهای مهم این نظریه در این نوشتار به اجمال مورد اشاره قرار گرفته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید