جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
حیوان از حس تا سوژگی: گفتاری در فلسفۀ اخلاقِ زیستی
نویسنده:
ناصرالدین علی تقویان ، حسین صولتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از عللی که حیوان را مستحق خشونت می­ کند، تصور فقدان عقلانیت و سوژگی در آن است؛ اما اگر بتوان برای حیوان نوعی سوژگی را تشخیص داد، می­ توان به آینده ای امیدوار بود که حیوان دیگر تحت سیطره ­ی هیچ­گونه آزار انسانی قرار نگیرد. در همین راستا، این پژوهش درنظر دارد مسئله و مخاطره­ ی تعامل میان انسان و حیوان را با رویکردی تازه و عملی در میان نهد. رویکرد کلی و روشی در این پژوهش «پدیدارشناسی» و به­ طور مشخص «پدیدارشناسی اخلاقی» است که پیامد آن طرح چهار سئوال درخصوص درد و رنج حیوان، مهر حیوان، حق حیوان و سوژگی حیوان است. بنابراین ترتیب و توالی این چهار امر را در پیوستاری می‌گذاریم که یک سرش از جنس حس و تجربه و سر دیگرش از جنس مفهوم و کلیت است؛ تا در نهایت به احکامی از جنس «کلی مشخص» دست یابیم. در مجموع، به منظور کاهش مرارت، شرارت و خباثت در تخیلی پدیدارشناسانه سوژگی حیوان را به نحوی تصویر می­ کنیم که ما را از زندگی ساقط نکند و نتیجه اش کاهش ظلم میان مدرک­ های حیات باشد. بدین ترتیب در این نوع استدلال نه انسان حیوان می ­شود و نه حیوان انسان. این یک قراردادِ انسانی است در مقابل قرارداد طبیعی و الهیاتی که گامی به سوی اجتناب از «ته ­مانده­ های رفتارِ انسانِ غیرمدرن که حیوانات را ابزار می­ پندارند» برمی­ دارد. بنابراین مسیرکاهش شرارت برای انسان، پذیرش نوع و سطحی از حقوق برای حیوانات است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
آیا فلسفه از برج عاج همیشگی خودش پایین می‌آید؟
نویسنده:
ناصرالدین علی تقویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
غایت گفت‌وگو صلح است
نویسنده:
حسینعلی نوذری، مسعود پدرام، ناصرالدین تقویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
تجربه ایمانی از دین
نویسنده:
مترجم: ناصرالدین علی تقویان؛ مصاحبه شونده: ریمون پنیکار
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وداع با جزمیت، لبخند به دین زندگی (گفتگوی راشل کوهن با دان کیوپیت)
نویسنده:
پاسخ دهنده: دان کیوپیت؛ مصاحبه گر: راشل کوهن؛ مترجم: ناصرالدین علی تقویان
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
مرور: فضیلت سخن قدسی و اقبال به عقل عرفی (گزارشی از دومین همایش سالانه اسلام و دمکراسی ـ امریکا 18 تا 20 ژوئن 2003)
نویسنده:
ناصرالدین علی تقویان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
ترجمه مقدمه و بخش آخر کتاب مفهوم تـاریخ اثر رابین جورج کال ینگوود
نویسنده:
ناصرالدین علی تقویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی در حوزه آموزش زبان
نویسنده:
علی تقویان ناصرالدین, قائدی یحیی, ضرغامی سعید, غلامی جواد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله می کوشیم برخی دلالت های رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی برای حوزه آموزش زبان را با نگاه به نظریه اخلاق گفتمان بازسازی کنیم. ایده محوری ما بر این دریافت استوار است که رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی با وجود دستاوردهای بسیاری که برای حوزه آموزش زبان داشته است، به دلیل فقدان منابع هنجارین لازم برای تبیین چگونگی رسیدن به فهم مشترک و توافق در میان کنش های زبانی، هنوز نتوانسته است آموزش زبان را واجد بعد اخلاقی و تربیتی درخوری سازد. بر این نکته تاکید می شود که این نقصان را می توان با نگاه به نظریه اخلاق گفتمان جبران کرد. سپس دلالت های این رویکرد هنجارگذار اجتماعی ـ فرهنگی در سه حوزه پژوهش، تدریس و ارزشیابی آموزش زبان بررسی و کاویده می شود. در این سه حوزه، بر وجه اخلاقی آموزش زبان تاکید می شود.
صفحات :
از صفحه 131 تا 164
  • تعداد رکورد ها : 8