جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
عزیزترین آرزو: فلسفه و اسلام در کتاب ابن طومرت [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Daniel Edward Watling
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی کاربرد کلام و فلسفه اسلامی در تشریح المحادیسم، شکل جدیدی از اسلام که در شمال آفریقا توسط محمد بن تومرت (حدود 1080-1130) پایه گذاری شد، می پردازد. به نقش ابن تومرت به عنوان مولد خلافت المحد (1121-1269) و ادعای او مبنی بر امامت معصوم و منتظر مهدی، شخصیتی مسیحایی در اسلام، علاقه‌مندی وجود داشته است. با این حال، بیشتر بررسی‌های اندیشه دینی ابن تومرت به جای مجموعه نوشته‌های موجود منسوب به او، کتاب ابن تومرت (BIT) بر روایت‌های تاریخی تکیه کرده است. با استفاده از شواهد خطی و مجموعه ای از منابع عربی و لاتین، با پرسش هایی در مورد صحت این مجموعه از نوشته های ابن طومارت مواجه می شوم. من نتیجه می‌گیرم که ابن طومارت همه متون را در BIT نوشته است (به جز تعداد معدودی که صریحاً به دست‌های دیگر نسبت داده می‌شود) و ترتیب جدیدی از متن ارائه می‌دهد که اختلافات بین دو نسخه خطی موجود را آشتی می‌دهد. من خوانش جدیدی از متن را بر اساس ساختاری که توسط گردآورنده آن به مجموعه داده شده است، پیشنهاد می کنم. BIT با تحلیل مبانی معرفتی علوم اسلامی – به ویژه فقه و الهیات – آغاز می شود. معرفت شناسی ابن طومارت به دلیل تعهد عمیقش به عقل گرایی در الهیات نظری و تفسیر قرآن و حدیث قابل توجه است. بر اساس این اصول، به تبیین وحدت الهی (توحید)، نظریه رهبری دینی (امام) و برنامه فعالیت تبلیغی و جهاد ستیزه جویانه با این اعتقاد که ابن طومرت دارای اختیار انحصاری برای قضاوت در میان مسلمانان و تعلیم آن است. . در سراسر این پایان نامه، هدف من این است که اندیشه ابن تومرت را در تحولات فکری معاصر، به ویژه فلسفه ابن سینا (متوفی 1037) و دریافت اشعری او توسط جوینی، غزالی و دیگران، زمینه سازی کنم. من استدلال می‌کنم که اگرچه ابن طومارت از پیشینه سنی برخاسته است، اما دیدگاه‌های اقلیت‌گرایانه را در درون سنی‌گرایی اتخاذ کرده و آن‌ها را به شیوه‌ای رادیکال به کار می‌برد. این دیدگاه ها شامل این عقیده است که رستگاری انسان بر شناخت (و نه اعتقاد صرف) به خدا و رد اصل عصمت اهل سنت در استدلال حقوقی (اجتهاد) است. این مواضع، همراه با ادعای ابن طومارت مبنی بر اینکه مهدی مورد انتظار است، جنبش المحد را با تسنن شمال آفریقا در تضاد قرار داد. مبارزه الموحدین برای تحمیل دیدگاه عقل‌گرایانه اسلام بر مراکش قرن دوازدهم، با چندین پاکسازی خونین از کسانی که به نفع شکل سنتی اسلام با آنها مخالف بودند، به اوج خود رسید. در نوشته‌های ابن طومارت، ما شاهد فشاری به سوی روشنگری عمومی هستیم، نتیجه‌ای از این باور او که رستگاری مستلزم دانش است. پایان نامه را با بحث در مورد افول المحادیسم و تأثیر آن بر زندگی فکری در مراکش و اندلس به پایان می برم. محمد اسلام، احتمالاً به دلیل رادیکالیسم خود، نتوانست قابلیت خود را به عنوان شکل جدیدی از اسلام جدا از تسنن حفظ کند، زیرا نتوانست به اندازه کافی نوکیشان در میان دانشمندان محلی برای ایجاد یک تغییر جمعیتی پایدار ایجاد کند. اما مهدویت ابن طومرت و…
  • تعداد رکورد ها : 1