جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
نقد گفتمان دینی
نویسنده:
نصرحامد ابوزید؛ مترجمان: محمد جواهرکلام، حسن یوسفی‌اشکوری؛ ویراستار: فریده دهدزی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
نقد گفتمان دینی
نویسنده:
نويسنده:نصرحامد ابوزید؛ مترجم: حسن یوسفی‌اشکوری, مترجم: محمد جواهرکلام؛ ويراستار: فریده دهدزی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - تهران: یادآوران (وابسته به شرکت بین المللی پژوهش و نشر یادآوران),
چکیده :
"نویسنده این کتاب [نصر حامد ابوزید] در فصل اول بر آن است که مبانی و ساز و کارهای جریان راست سنتی را مورد نقد قرار دهد. در این نقادی نویسنده معتقد است که این جریان با مرجع قرار دادن سنت گذشته اسلامی و تقدیم سنت گذشته بر حال، سیالیت واقعیت دوران معاصر را از آن سلب نموده است. همچنین این جریان با اعتقاد بر حاکمیت متون دینی و ماندن در معنای تحت لفظی این متون، نه تنها قابلیت بازسازی و توسعه دلالی متون را برای تمامی عصرها از آن سلب نموده، بلکه این تلقی موجب تمامیت گری متن دین و تبعا افراد خاص که مفسران آن باشند می‌گردد. در فصل دوم، نویسنده به نقد جریان چپ اسلامی می‌پردازد. این جریان که همواره سعی دارد تفسیر جدیدی از اسلام ارائه داده و آن را با واقعیت‌های مدرن امروزین مطابقت دهد. در نظر نویسنده این تلقی به رویکردی منفعت طلبانه، تحمیلی و تکوینی می‌انجامد که در بنیاد چندان تمایز و فاصله‌ای با جریان مقابل خود (راست اسلامی) پیدا نمی‌کند. نویسنده در مهمترین فصل کتاب به تبیین مواضع خود درباره متن دین (قرآن) می‌پردازد. او مدعی است که رویکرد سکولار، علمی‌ترین، انسانی‌ترین و حقیقی‌ترین تاویل از متن می‌باشد. البته سکولاریسمی که به زدایش غبار اسطوره‌ها و امور خرافی از متن دین می‌پردازد. نه سکولاریسمی که اساسا متن را از جریان واقعی اجتماع بیرون می‌داند و شعار گسست از متن دینی و دین را می‌دهد. در این فصل، نویسنده با رویکرد هرمنوتیکی خود، گرفتار شدن در معنای دین و توجیه نمودن آن را، نوعی گمراهی از مراد و فحوای دین می‌شمارد و نقطه عزیمت خویش را بر همین فحوا بنا می‌نهد...".
  • تعداد رکورد ها : 2