جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
رقوی , جواد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
تحلیل نظریه تبدیل حامل شخصی دین به حامل نوعی علامه طباطبایی
نویسنده:
جواد رقوی ، محمد اسحاق عارفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اهل سنت به طور عموم نزول «آیه اکمال» را در نهم ذی الحجه سال دهم هجرت دانسته و شأن نزول را اموری مانند فتح مکه، نزول احکام گوشتهای حرام و... دانستهاند. در مقابل، شیعیان زمان نزول را هجدهم ذی الحجه و شأن نزول را ابلاغ ولایت امام علیG دانستهاند. پرسش این است که طبق دیدگاه اهل سنت چه رابطهای بین این روزهای خاص با اموری مانند مأیوس شدن کفار، اکمال دین و اتمام نعمت وجود دارد. در برابر دیدگاه شیعه نیز این سؤال مطرح است که این نظر با تعداد زیاد روایاتی که سبب نزول را روز عرفه دانستهاند چگونه قابل جمع است؟ صاحب تفسیر المیزان، دیدگاههای مختلف را بررسی نموده و سعی در اثبات دیدگاهی با عنوان «نظریه تبدیل حامل شخصی دین به حامل نوعی» دارد. همچنین علامه با پذیرش نزول آیه اکمال در هجدهم ذی الحجه، این احتمال را هم ممکن میشمارد که آیه در روز نهم نازل شده باشد و در روز هجدهم ابلاغ شده باشد.در این نوشتار با روش توصیفی، تحلیلی دیدگاه علامه مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه به دست آمده است که نظریه علامه سازگاری کامل با واژگان به کار رفته در آیات مربوط به ولایت دارد و در این صورت فرقی ندارد زمان نزول آیه اکمال را هجدهم ذی الحجه بدانیم یا نهم ذی الحجه، لیکن نحوه جمع روایات نزول توسط علامه قابل تأمل است، لذا در پایان روش دیگری برای جمع دو دسته روایات پیشنهاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه رحمت الهی و نجات در کلام اسلامی و الهیات مسیحی
نویسنده:
پدیدآور: خدیجه جعفری استاد راهنما: جواد رقوی استاد مشاور: سعیده فخار نوغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
نجاتشناسی یکی از مسائل بسیار مهّم در دو سنت اسلام و مسیحیت است. بررسی این مسئله مهّم و رابطه آن با یکی از صفات فعلی و کمالی خداوند یعنی رحمت و فیض الهی موضوع این رساله است. رحمت درباره خداوند به معنای احسان و تفضل و فراهمسازی ابزار رشد و تکامل موجوداتی است که قابلیت رسیدن به کمال را دارند. درکلام اسلامی فراهم کردن شرایط وقابلیت دریافت رحمت و فیض الهی ازطرف خود قابل است و این قابلیت و ابزار آن یعنی اراده و اختیار انسان درعلم الهی وجود دارد. در دیدگاه رایج مسیحی فیض الهی موهبتی رایگان از جانب خداوند است که به انسان داده میشود و دریافت این قابلیت ازسوی او امکان ندارد، به عبارتی انسان برای نجات خود کاری نمیتواند انجام دهد حقیقت نجات دراسلام، معنای عدمی وسلبی دارد و به معنای خلاصی و دور شدن از مصیبت، درد و رنج و هلاکت است. ازنظراسلام هرچند خداوند نجات بخش است ولی انسان با اختیار ونقش فعال خود بافراهمساختن وضعی خاص، پذیرنده نجات الهی است. درمسیحیت حقیقت نجات به وضعیتی گفته می شود که انسان از مرگ روحانی و ابدی که بواسطه گناه ذاتی دچار آن شده، رهایی یابد و به فیض «تجدید حیات» نائل شود. اعلام ایمان به نجاتی که عیسی مسیح برای بشر به ارمغان آورده است، اساس مسیحیت رایج است. عوامل نجات در اسلام علاوهبر رحمت الهی، ایمان، عمل صالح، توبه و شفاعت است که برخی از فرقههای مسیحی مانند کاتولیکها نیز بر آیین و شعائر کلیسا و همچنین بر ایمان و عمل صالح برای رسیدن به رستگاری تأکید دارند. بنابراین در کلام اسلامی، رحمت الهی معد و زمینهساز نجات است ولی علت نجات امور دیگری مانند ایمان، عمل صالح، توبه و... است. اما در الهیات مسیحی از آنجا که رحمت علت ایمان است و نجات بدون ایمان صورت نمیگیرد میتوان گفت که رحمت علت نجات است وعمل صالح و شعائر کلیسا شرط نجات می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ماهیت «ایمان» و رابطه آن با علم، عمل و اقرار زبانی
نویسنده:
محمد اسحاق عارفی، جواد رقوی
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئله «ایمان» از مهمترین ارکان زندگی انسان و بحث بر انگیزترین موضوعها در کتابهای کلامی به ویژه کتابهای کلامی قرون اولیه اسلام است. در اینکه حقیقت ایمان چیست و چه نسبتی با معرفت، رفتار و اقرار زبانی دارد دیدگاههای گوناگونی پدید آمده است و حتی در نگاه اولیه نوعی ناسازگاری بین آیاتی که ظهور در غیریت ایمان با معرفت، عمل و اقرار زبانی دارند با روایاتی که ایمان را تصدیق قلبی، عمل جوارحی و اقرار زبانی میدانند رخ مینماید. در این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و با توجه به متون دینی ماهیت ایمان و رابطه آن با علم، عمل و اقرار زبانی بررسی شده است و این نتیجه به دست آمده است که ایمان یک امر دورنی و از سنخ گرایش و تصدیق قلبی است نه از سنخ بینش و تصدیق منطقی. معرفت و تصدیق منطقی همان گونه که عین ایمان نیست جزو آن نیز به شمار نمیآید، بلکه شرط لازم برای پیدایش ایمان است. صرف اقرار زبانی حاکی از وجود ایمان نیست و عدم اقرار زبانی از نبودن ایمان حکایت ندارد. عمل و رفتار آدمی در پیداش ایمان نقش داشته و از نتایج آن به شمار میآید. ایمان قوی تمام رفتارهای انسان را به خود سوق میدهد و ایمانی که در مرتبه پایین قرار دارد آثار کمتری از خود بروز میدهد. در پایان راه حل سازگاری آیات و روایات در باب ایمان و رابطه آن با علم، عمل و اقرار زبانی پیشنهاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«برهان نظم» و پاسخ به نقد «هیوم»
نویسنده:
جواد رقوی، غلاممحمود فایز
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
زبان :
فارسی
چکیده :
اثبات و شناخت خداوند به عنوان یگانه منبعی هستی بخش که جهان و تمامیپدیدههای آن از رحمت بی منتهای او پدید آمده و وجود پیدا کرده است، راههای مختلفی دارد. از جمله راههایی که ما را بهاین هدف میرساند، راه تحقیق و مشاهده در مظاهر جهانی است که ما در آن زندگی میکنیم. با توجه به راههای خداشناسی، براهین و ادله اثبات وجود خدا و صفات او تعالی نیز ارایه شده است. از جملهاین براهین یکی برهان نظم است که برگرفته از مطالعه و تحقیق در اشیاء و پدیدههای منظم وسازگار، عالم هستی است.برهان نظم یکی از راههای عام فهم و عامه پسند اثبات وجود خداوند و اوصاف کمالیه او همچون علم و حکمت و قدرت است. آنچه مهم است این است که هرچه زمان مگذرد و هرچه علم پیشرفت میکند و هرچه دستاوردهای علمیپیچیدگی های عالم و پدیدههای آنرا کشف میکند، ضرورت و اهمیت این برهان به عنوان سادهترین راه و هموارترین راه خداشناسی جایگاه خود را بیش از گذشته نشان میدهد. از طرف دیگر توجه خاصی را که قرآن کریم به تجربه و مطالعه دقیق پدیدههای طبیعی و تجربی نموده میتواند اهمیت این برهان را برای ما روشن و واضح بسازد. بنا بر اهمیتی کهاین برهان در حوزه خداشناسی دارد، این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی دنبال آن است که جایگاه برهان نظم را به عنوان یکی از بهترین براهین اثبات وجود خداوند و قدرت و حکمت و علم بی پایان او، تبیین کند و نیز به نقد و بررسی یکی از مهمترین اشکالاتی که بهاین برهان صورت گرفته(اشکال دیوید هیوم فیلسوف تجربهگرای انگلیسی) بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهوم شناختی «رجعت» از نظر متکلمان شیعه و اهل سنت
نویسنده:
جواد رقوی، حبیبه احمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
چکیده :
«رجعت» از اعتقادات ضروری شیعه است که در این مقاله رجعت مفهومشناسی میشود. بنابراین ابتدا معنای لغوی رجعت و سپس تعریفی که اهل سنت و شیعه و غلات از رجعت کردهاند بیان میشود. نظر غلات از این جهت بیان میشود که اهل سنت تعریفی را که غلات از رجعت کردهاند به شیعه نسبت میدهند و به همین جهت شیعه را تخطئه میکنند. در ادامه ضمن بیان آیاتی که بر امکان رجعت دلالت میکنند و نیز آیاتی که بر وقوع رجعت دلالت میکنند نظر مفسران شیعه و اهل سنت در مورد این آیات بررسی میشود. در پایان نیز بررسی تطبیقی بین نظر متکلمان شیعه و اهل سنت با آیات قرآن صورت میگیرد و به این نتیجه میرسیم تعریفی که متکلمان شیعه از رجعت میکنند منطبق با آیات قرآن است و اهل سنت در تفسیر این آیات به خطا رفتهاند و اساساً تعریفی که اهل سنت از رجعت به شیعه نسبت میدهد با تعریفی که خود شیعه از رجعت میکند متفاوت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان صدیقین در تقریر ابن سینا و پیروان حکمت متعالیه
نویسنده:
جواد رقوی، زاضیه ناطقی
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از راههای عقلی که برای اثبات وجود حق تعالی استفاده میشود و در آن مخلوقات واسطه اثبات قرار نمیگیرند برهان صدیقین است. اصطلاح برهان صدیقین را نخستین بار ابنسینا به کار برده است. پس از او دیگر فلاسفه مسلمان، تلاش کردند تا با تقریرهای دیگری از برهان به اثبات واجب بپردازند. در این مقاله ابتدا پیشینه و نیز جایگاه برهان در میان سایر براهین خداشناسی بررسی شده است، سپس تقریرهای برهان از دیدگاه ابنسینا و پیروان حکمت متعالیه بررسی شده است. برهان ابنسینا با استفاده از امکان ماهوی و محال بودن دور و تسلسل شکل گرفته است. ملاصدرا با طرح مسئله اصالت وجود و امکان فقری، برهان را از مدار امکان ماهوی به امکان فقری منتقل کرد. بعد از او مرحوم سبزواری و علامه طباطبایی سعی کردند از مقدمات برهان بکاهند و هدف آن را روشنتر توضیح دهند. برهان علامه طباطبایی در حاشیۀ بر اسفار بدون کمک از پیشفرض فلسفی تقریر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 9
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اصالت وجود در نظریه معاد جسمانی ملاصدرا
نویسنده:
جواد رقوی، صدیقه اعتمادی
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله معاد خصوصا معاد جسمانی در تفکرات فلسفی، از دیرباز جایگاه ویژهای داشته است. از سویی نیز التزام به عقل و نقل، موضعگیریهای مختلفی را در پی داشته است. از این میان صدرالمتالهین شیرازی با شیوه خاص فلسفی و استدلالهای عقلی خویش تلاش کرده است، معاد جسمانی را به نحوی تبیین کند که هم با نصوص و ظواهر قرآن و حدیث سازگار باشد و هم شبهات عقلی وارد بر آن را حل کند و ضمنا خلا توجیه فلسفی و عقلانی معاد جسمانی را نیز مرتفع سازد. یکی از اصول مطرح در نظریه معادجسمانی ملاصدرا، اصالت وجود میباشد. مسائل این امر اصیل مانند تشخص، حرکت جوهری و تشکیک همگی از احکام وجود هستند که نقش اساسی در تبیین کیفیت معاد جسمانی مورد نظر وی دارد، لذا این اصل به منزله پایه و رکن اساسی برای این اصول میباشد به طوریکه تا به این اصل (اصالت وجود) معتقد نباشیم، نوبت به مطرح شدن اصول بعدی نخواهد رسید و اینجاست که به اهمیت این اصل پیمیبریم. این نوشته نگاهی به جایگاه اصالت وجود در نظریه معاد جسمانی صدرالمتالهین دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل کلامی-تاریخی گفتمان شهادت و حکومت درنهضت امام حسین(ع)
نویسنده:
نجف علی سعادتی ، جعفر مروارید ، جواد رقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دربارة اهداف قیام امام حسین، نظرات گوناگونی مانند امر به معروف و نهی از منکر، احقاق حق و ابطال باطل، برپایی عدالت، احیای سنت و اماته بدعت، تشکیل حکومت و شهادت اظهار شده است در این میان، دو دیدگاه شهادت سیاسی، اجتماعی و تشکیل حکومت از دیدگاههای دیگر مشهورتر است، تا بدانجا که به مثابة دو گفتمان رایج در بیان اهداف قیام امام حسین7 شناخته شدهاند. در این نوشتار، این دو گفتمان با روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و با درنظر داشت پیامدهای کلامی آنها، این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از این دو، هدف قیام امام حسین7 نمیباشند، بلکه تشکیل حکومت و شهادت، راهبردهای امام حسین7 برای نیل به هدف کلی انجام وظیفه امامت و هدایت جامعه بود، که این هدفِ کلی، بستر تحقق تمام اهداف جزئی دیگر بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت اخلاق و دین از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
نویسنده:
جواد رقوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
علامه طباطبایی و شهید مطهری از معدود عالمان شیعه هستند که توأماً به علم الاخلاق و فلسفه اخلاق نظر داشته و مباحث بدیعی را در این زمینه پی افکنده اند. مباحث این دو اندیشمند اگر چه در بعضی موارد متفاوت است اما در مجموع مکمل یکدیگر است. یکی از مباحثی که مورد توجه آن دو قرار گرفته مساله نسبت اخلاق و دین است. علامه طباطبایی و شهید مطهری نسبت اخلاق و دین را از زوایای مختلف مورد توجه و تامل قرار داده و دیدگاهی جامع مبتنی بر مبانی فلسفی و مستند به شواهد قرانی و روایی إرائه نموده اند. در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و شیوه کتابخانه ای، آراء این دو متفکر در حوزه اخلاق و نسبت آن با دین مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه بدست آمده است که نفی تعارض اخلاق و دین، نقش دین در توجیه الزمات اخلاقی، غایت بودن دین نسبت به اخلاق، دین به مثابه تنها ضامن اجرایی رفتارهای اخلاقی از جمله مهمترین نسب موجود میان اخلاق و دین از دیدگاه این دو اندیشمند است. همچنین حاصل رابطه مذبور این است که برخلاف دیدگاهی که اساسا باور به خداوند قادر مطلق را ناسازگار با فعل اخلاقی می داند، از نظر این دو شخص، نوعی تعامل سازنده بین اخلاق و دین در مسیر اعتلای باورهای دینی و رفتارهای اخلاقی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا، گستره و ابعاد معرفتشناسی حکمت خالده در پرتو سنّتگرایی
نویسنده:
سید حسین حسینی الهی ، جعفر مروارید، جواد رقوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حکمت خالده جایگاهی پررنگ در سنّتگرایی دارد و درک درست آن، وابسته به درک دقیق سنّتگرایی است. سنّتگرایی بهعنوان جریانی پویا در دنیای مدرن غربی، برداشتی متفاوت از سنّت ارائه مینماید و در بستری نو به ایضاح مفهوم سنّت میپردازد. در این میان، حکمت خالده، بهعنوان محوریترین مؤلفه در قوام سنّتگرایی، از ارزش ذاتی و معرفتشناسی ویژهای برخوردار است. پرداختن به ابعاد معرفتی و همچنین ارتباط آن با دین و متافیزیک، جز در بستر درک مضامین اصلی این مکتب، ممکن نیست. در این نوشتار با تکیه بر آراء سنّتگرایان و شارحان معاصر آن، بهموازات ارجاع به سیر تاریخی این مفهوم، به خوانش جدید آنها از سنّت میپردازیم و از این مسیر، زمینۀ درک روشنتری از مفهوم محوری حکمت خالده و ابعاد معرفتی و نسبت آن با سنّت، دین و متافیزیک را فراهم میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید