جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
أجل از منظر آیات و روایات
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه خانبابائی ؛ استاد راهنما: سید محمد رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
آشنایی با هر یک از تعابیر و اصطلاحات قرآنی قطعاٌ تاثیر به سزایی در نوع نگرش انسان نسبت به خدا و قیامت دارد. یکی از این تعابیر، تقابل واژه «أجل» می باشد که درضمن آیات قرآن کریم و روایات مورد توجه و تاکید قرار گرفته است تا انسان متوجه وظیفه خود نسبت به خالق هستی باشد و نسبت به معاد و هدفمندی جهان خلقت، اعتقاد راسخ پیداکند و با نزدیکی به عوامل مؤثر در تأخیر أجل، در مسیر حیات طیّبه دنیوی و اخروی قرار گیرد و با دوری از عوامل مؤثر در مرگ، خود را از مهلکات دنیوی و اخروی نجات دهد. هدف از انجام این پژووهش «أجل» از منظر آیات و روایات است، و روش انجام آن توصیفی- تحلیل است. در این پژوهش اجل به پنج قسم: اجل به تنهایی و اجل قریب و اجل مسمی و اجل معدودو و اجل الله دسته بندی شده اند و هر کدام به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است. دراین پایان نامه سعی شده تا این 53 بار دفعات تکرار أجل را در قرآن با تمام معنای مختلفی که دارد مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا مفاهیم این واژه مشخص گردد. هر چند اعمال آدمی در اجل معلّق او مؤثّرند، فقط خداوند است که هر دو اجل را تعیین می‌کند. بنابراین، مرگ انسان به هر یک از دو اجل که پیش آید، در قضا و قدر الهی معیّن بوده است. بدین ترتیب، هر کس تنها یکاجل دارد و آن، اجلِ تعیین شده در علم خداوند است. با توجه به پژوهش صورت گرفته می توان این گونه نتیجه گیری نمود که اجل در قرآن اگر فاقد موصوفی باشد در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) به معانی گوناگونی به کار رفته است همانند اجل عده، اجل طلاق، اجل زمان و... و اگر با این واژه صفتی همانند «قریب» همراه شود، مراد أجل معلق (مشروط) زوال أجل و یا اضافه شدن بر آن أجل معلق (مشروط) است که اگر شرطش موجود شود انجام می شود و اگر با این واژه صفتی همانند «مسمی» همراه شودمراد أجلی است که حتمی است و اگر با این واژه صفتی همانند «الله» همراه شودمراد «موت و مرگ» می باشد که همان سررسید عمر انسانی در عرصه دنیوی اش می باشد. اگر با این واژه صفتی همانند «معدود» همراه شودمراد رستاخیز و روز قیامت است.
  • تعداد رکورد ها : 1