جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
ترجمه کتاب فلسفه دین
نویسنده:
پدیدآور: یوسف زنگنه ؛ استاد راهنما: جواد سیحی ؛ استاد مشاور: محمد ابراهیم عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
دین غالباً مخالف با فلسفه معرفی می شود. ژان گروندن در این اثر تلاش دارد نشان دهد که بین دین و فلسفه دیالوگ حاکم است. تفکر درباره فلسفه بدون در نظر گرفتن دین که از نظر تاریخی مقدّم بر آن است ممکن نیست. بنابراین فلسفه و دین یک دَینی نسبت به یکدیگر خواهند داشت. از منظر مولّف سه نوع پاسخ ممکن به مسأله پیچیده درباره معنای وجود ارائه شده است: پاسخ های دیندارانه که وجود را با یک قدرت متعالی مرتبط می دانند، پاسخ های سکولار که تکیه آنها بر خوشبختی و لذّت انسان است و پاسخ هایی که قائلند معنایی برای زندگی وجود ندارد و آن را پوچ می دانند. فلسفه دین قبل از هر چیز به ماهیّت دین می پردازد با این هدف که دین چیست؟ عناصر و علل آن کدام است؟ وظیفه فلسفه دین تفکّر درباره معنای این پاسخ و جایگاهی ست که در حیات انسانی، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی ایفا می کند. فلسفه دین مدّعی اندیشیدن درباره دین، جوهر دین، عقلانیّت و حتّی بی خردی آن است. اولین فیلسوفان یونانی، پایه های نخستین اندیشه دینی هستند. افلاطون کسی است که نفوذ عمیقی بر تفکر الهی، دین و تعالی اعمال کرده است. در دوران لاتین، فضیلت بزرگ دین از خرافات که پوچ است تمییز داده می شود. در این دوران فیلسوف حقیقی کسی هست که خدا را دوست داشته باشد. در قرون وسطی سه دانشمند بزرگ جهان اسلام (فارابی، ابن رشد و ابن سینا) معرفی می شوند که این نویسندگان و متفکّران دغدغه این را داشتند تا نشان دهند که دینشان یعنی اسلام با «فلسفه» مطابقت دارد و تمرکز آنها بر دو منبع شناخت یعنی عقل و وحی بود. توماس آکوئیناس در دنیای مسیحیت هرگز اعتبار وحی را زیر سوال نمی برد و تلاش دارد آن را مطابق عقل معرفی کند. مدرنیته چیزی غیر از آزادی از یوغ و سلطه دین نیست. دین در این دوران جای خود را به علم می دهد فلسفه ذات گرا جایگزین فلسفه نومینالیستی می شود. ماهیّات نام هایی بیش نیستند که ذائیده ذهن انسانها هستند. تنها جزئیات فردی وجود دارند. در این دوره اسپینوزا از آزادی فکر و اندیشه دفاع می کند. کانت وارث عصر روشنفکری، دین نهادی، تاریخی و خاص را از دین جهانی و فراگیر تفکیک می کند. برای هگل خدا در طبیعت جریان دارد و در تاریخ آشکار می شود. پس از مارکس، نیچه، فروید، می توان از مرگ خدا سخن گفت. مولّف مخالف کاهش دین به موضوع فرهنگ است و دین را بسیار فراتر از آن می داند. تمام معنای زندگی به آن بستگی دارد.
بررسی و نقد مبانی و آراء ابن عجیبه در تفسیر (1161-1224 هـ)
نویسنده:
جواد سیحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
  • تعداد رکورد ها : 2