جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
درآمدی بر جامعه‌شناسی دین پیتر ال. برگر
نویسنده:
ایزاک نیزیگاما؛ مترجم: علیرضا خدامی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نقد فرهنگ,
چکیده :
پیتر ال. برگر (2017-1929) در کشور ما با کتاب بسیار تاثیرگذار ساخت]=برساخت[ اجتماعی واقعیت شناخته شد، کتابی که با همکاری تاماس لاکمن نوشت و نقطه عطفی بود در ساخت و پرداخت دیدگاه برساخت گرا (=سازه باور یا سازه انگار). برگر دیدگاه برساخت گرا را در کاوش های گسترده اش در حوزه جامعه شناسی معرفت و به طور ویژه جامعه شناسی دین به کار بست. به باور او، دین در گستره «جهان های نمادین » که شرط ضروری شناخت جهان روزمره است جایگاه مهمی دارد. نام پیتر برگر در حوزه جامعه شناسی دین با کتاب سایبان مقدس، یا به تعبیر دقیق تر خود وی پناهگاه مقدس، در دهه شصت سده گذشته میلادی بر سر زبان ها افتاد. در آنجا بود که وی با حرارت تمام از این ایده دفاع کرد که فرایندهای عقلانی شدن، فردیت یابی و کثرت گرایی جزو سرشت مدرنیته اند و لاجرم به سکولاریزاسیون (=دنیوی شدن) می انجامند. اما در دهه هشتاد میلادی بود که با تغییر و تحولاتی که امر دینی در جهان مدرن به خود دید، برگر از تز پیشین خود روی گرداند و پدیده دنیوی شدن را محدود به چند کشور اروپای غربی، آن هم نزد شمار اندکی از نخبگان فکری این کشورها، دانست. کاوش های پردامنه وی در زمینه دین بویژه از این جهت برای ما می تواند ارزشمند باشد که از دید او، پایان سیطره ادیان تاریخی بر امر سیاسی و فرهنگ به معنای پایان خود دین نیست، بلکه، همان گونه که وبر هم گفته بود، به فردیت یابی و کثرت گرایی جوامع مدرن مربوط می شود. همان گونه که دانیل اریو-لژه، جامعه شناس فرانسوی، چندی پیش در کوته نوشتی به مناسبت مرگ او خاطر نشان کرده است، برگر نو به نو شدن امر دینی و حضور قدرتمندانه دین در عرصه عمومی جوامع (بویژه مسیحی، مسلمان و هندو) را به منزله ورود به دوران جدید مناسبات دین، جامعه و فرهنگ می داند. برگر به خوانش یک سویه مدرنیته باور نداشت و در بسط و گسترش تماتیک « مدرنیته ی چند گانه » که امانوئل والرشتاین مطرح کرده بود نقش به سزایی داشت. با این حال، باید دانست که برگر مدافع تز « بازگشت امر دینی » هم نیست. او پیش از هر چیز، بویژه در چند دهه ی پایانی عمر خود، جامعه شناس « کثرت گرایی دینی » در جهان معاصر بود و همواره کوشید افزون بر ظرفیت ها و نیز بروز و نمودهای دین، اثرات فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دین را واکاود. کتاب درآمدی بر جامعه شناسی دین پیتر برگر در سال 2016 در فرانسه منتشر شده و دیدگاه های پیتر ال. برگر در زمینه جامعه شناسی دین را به زبانی رسا و روان بدست داده است. این کتاب می تواند به ژرفابخشی برخی از دیدگاه های این جامعه شناس پرآوازه که در پاره ای از محافل فکری کشورمان هم درباره او مطرح شده است کمک کند. دغدغه های همزمان برگر در زمینه جامعه شناسی و الهیات و طرح برخی درون مایه های مشترکِ این دو رشته توسط او مطمئنا برای خواننده فارسی زبان آموزنده خواهد بود.(منبع: https://b2n.ir/785799)
  • تعداد رکورد ها : 1