جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
مستعلی پارسا, غلامرضا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
زهد و بازتاب آن در آثار حکیم سنایی غزنوی
نویسنده:
علیاکبر کیوانفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
دنیاگریزی
,
زاهد
,
زهد
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
تصوف زاهدانه
,
هنر و علوم انسانی
,
سنایی، مجدودبن آدم
چکیده :
زهد، مفهومی است که توانسته در حوزهها و شرایط فرهنگی و اجتماعی مختلف، با پدید آوردن رویکردهای گوناگون، بخش ویژهای از اندیشه بشر را به نمایش بگذارد. بررسی بسیاری از ادیان و مکاتب نشان میدهد که شناخت دنیا و آسیبهای دنیاگرایی و تبیین ضرورت پرهیز از آن از کهنترین روزگاران، از نیازهای عصری انسان بوده است. اسلام، در ادام? گرایشهای ادیان ابراهیمی، توانسته است منظومهای درخشان از دنیاگریزی حقیقی را در پیش روی جامعه انسانی قرار دهد. سیر تاریخی حیات اجتماعی دوره اسلامی نیز نشان میدهد که از آغازین گامهای شکلگیری جامعه اسلامی، جلوههایی از زهد در میان گروهی از مسلمانان نمایان شد و بعدها به صورت یک جریان اجتماعی و مکتب فکری هویت یافت. این جریان تلاش کرد با یافتن کارکردهای متنوع، پاسخهای مناسبی به نیازهای عصری روزگار خود بدهد. تلاش برای ترویج سادهزیستی در روزگاری که دنیاطلبی بنیامیه در حال محو ارزشهای متعالی اسلام بوده، اعتراض به انحراف از مبانی اسلام در اداره جامعه، تقویت رویکرد پیرایش اهل حدیث از دنیاگرایان و مبارزه منفی همراه با تقیّه جلوههایی از کارکردهای عصری جنبش زهّاد بوده است. تصوّف اسلامی که بالندگی اولیه خود را وامدار پیوستگی به جنبش زهدی است، توانسته نگرشهای ساده دنیاگریزی نخستین را در چارچوب گرایشهای نظری و عملی و دستگاهی نسبتاً کامل برای بهرهگیری در نظام اجتماعی و هدایت معنوی بشر پدید آورد. گریز از مال دنیا و ثروت، رهایی از جاهطلبی، پذیرفتن ناگزیری مرگ، تلاش برای ضعیف کردن نیروهایی که ثمره سستی آنها فربهیِ جان و روان آدمی خواهد بود، شناخت فریبکاری نفس پلید، جامعهگریزی پویا و دوری از امیدهای واهی و آرزوهای موهوم از جمله نشانههای برجسته زهد است که توانسته در آثار این طایفه فرصت تبیین یابد. نگرش زهدی، در آسیبشناسی جامعه اسلامی نیز دارای ابتکار عمل بوده و جنبشهای اجتماعی بزرگی را سامان داده است. مکتبهای فتوت و ملامتیه نمایندگان رویکردهای ایجابی و سلبی نگرش زهدیاند. آنجا که زهد دچار آسیبِ استحاله شد، این توفیق را داشت که با تقویت نگرش اعتراضی ملامتیان به پیرایش خود دست بزند. ریا ستیزی اهل ملامت و کوشش آنان برای گسترش مفهوم «اخلاص»، به حقیقت، نماینده درونزایی جریان زهد راستین است.روی دیگر آرای انتقادی صاحبنظران عرفان و تصوف به زهد و تلاش آنان برای زدودن غبار آسیبهایی مانند «ریاکاری»، «عُجب»، «طمعکاری» و «جاهطلبی و نفسپرستی»، کوششی است برای درخشش گوهر «زهد حقیقی». آنچه در سرودههای عرفایی همچون عطار، مولانا و سعدی در نقد زهد ریایی و زاهدان کاسبکار و جاهطلب آمده است، به راستی گامی برای نشان دادن قابلیتها و ظرفیتهای زهد حقیقی برای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه است. آرای حکیم سنایی غزنوی که آثار او دایره المعارفی برای شناخت زهد است در پذیرش این دیدگاه، تأثیر ویژهای دارد. سنایی از یک سو با به کارگیری گسترده نشانههای برجسته زهد برای تبیین دیدگاه خود بر اصالت «زهد» به عنوان مفهومی کارساز و اثربخش در جامعه تأکید ورزید و از دیگر سو، مانند دیگر صاحبنظران نامی و متفکران برجسته، با پرداختن به آسیبهایی مانند ریاکاری، برای تناوری درخت ریشهدار «زهد حقیقی» گام زد. آنچه که در آثار حکیم سنایی در خور توجه ویژه است نگاه پویا و جامع او به «زهد حقیقی» است. او فرا شدن از زهد متداول، گذشتن رندانه از دنیا و دین و کفر و ایمان، و سرمستی از شراب بیخودی را رمز رسیدن به حقیقت میداند. در باور حکیم غزنه، «عشق» حلقه وصل سالک به «زهد حقیقی» است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود از دیدگاه حسین بن منصور حلاج، احمد غزالی، عین القضات همدانی و جایگاه ابلیس و انبیاء
نویسنده:
محمدکاظم پورمومنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
دین
,
وحدت وجود
,
شیطان
,
ادبیّات فارسی
,
حسین بن منصور حلاج
,
پیامبر
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
,
عینالقضاه، عبداللهبن محمد
چکیده :
وحدت وجود از اساسی ترین مبانی عرفان است که در قرون دوم وسوم هجری مطرح شده است، اما تا زمان ابن عربی به صورت اصولی و نظام مند ارایه نشده بود.حلاج، غزالی و قاضی همدانی از هنجارستیزترین عرفایی هستند که به دفاع از ابلیس وستایش او پرداخته اند و موافقان مخالفان بسیاری نیز داشته اند.حلاج، احمد غزالی و عین القضات همدانی از بزرگترین عرفای اسلامی هستند که موضوع وحدت وجود در آثار و افکارشان منعکس شده است این سه شخصیت همچنین از بزرگترین مدافعان ابلیس میباشند البته حلاج در هر دو زمینه پیشرو است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه آموزههای اخلاقی (اخلاق عملی) در قابوسنامه، کیمیای سعادت و گلستان
نویسنده:
فاطمهالسادات آقامیرکریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
شایستگی
,
ادبیّات فارسی
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
هنر و علوم انسانی
,
کیمیای سعادت (کتاب)
,
گلستان (کتاب)
,
عملگرایی
چکیده :
تعالیم و آموزههای اخلاقی در سه کتاب گلستان، کیمیای سعادت و قابوسنامه، بسیار به چشم میخورد. بهطور کلی، آموزههای اخلاقی در سه کتاب فوق، به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم دستهبندی میشوند: تعالیم اخلاقی در کیمیای سعادت و قابوسنامه، بهطور مستقیم و تعالیم مطرح شده در گلستان، غیرمستقیم است. در گلستان، جلوههای اخلاقی، بیشتر واقعگرایانهاند؛ حال آنکه در دو کتاب دیگر، این جلوهها، آموزشی هستند. سعدی، بدیها را نیز در کنار خوبیها میآورد، بهگونهای که گلستان، نموداری است از دنیا، با همه خوبیها و بدیهای آن.غزالی در کیمیای سعادت، به جزئیترین مفاهیم و ارزشهای اخلاقی پرداخته و بیشتر مفاهیم اخلاق عملی، از دروغ، ریا، حسد، غیبت، بخل، حرص و طمع گرفته تا آداب نماز و آداب طعام خوردن و میزبان بودن و غیره، همگی در کیمیای سعادت مطرح شدهاند؛ بهگونهای که آموزهای به نظر نمیرسد که غزالی به نوعی به آن نپرداخته باشد. درحالیکه تعالیم اخلاقی مطرح شده توسط سعدی، تمامی مفاهیم و ارزشهای اخلاقی را شامل نمیشود. این تعالیم، در قابوسنامه، به حد گلستان، کلی مطرح نشدهاند، ولی همانند کیمیای سعادت نیز شامل اکثر مفاهیم اخلاقی نیستند.بیشتر مفاهیم و ارزشهایی که غزالی از آنها سخن گفته، در مورد مسلمانان است؛ بهگونهای که گویی هدف از نوشتن آن، ارائه کتابی برای مسلمانان و مطرح کردن آداب و رسوم اسلامی در بسیاری زمینههاست؛ ولی تعالیم ذکر شده توسط سعدی، بیشتر طبقات مختلف اجتماع را دربرمیگیرد.با توجه به بابهایی که عنصرالمعالی به آیین شراب خوردن و آداب چوگان زدن اختصاص داده، میتوان گفت که قابوسنامه، کتابی است که برای خواص و اشراف تنظیم شده است. ذکر این مطلب نیز اهمیت دارد که گلستان مانند کیمیای سعادت و قابوسنامه، بهطور مستقیم، خطمشی اخلاقی ارائه نداده است و خواننده را ملزم به رعایت بایدها و نبایدها نکرده است؛ مسئلهای که در قابوسنامه و کیمیای سعادت به چشم میخورد. استناد به آیه و حدیث، اعتبار و هویت خاصی به تعالیم غزالی بخشیدهاند؛ مسئلهای که گلستان و قابوسنامه فاقد آن هستند، از طرفی، ایجاز بهکار رفته در گلستان و قابوسنامه را کیمیای سعادت فاقد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آراء و اندیشههای بیدل دهلوی و سنجش آن با افکار ابنعربی با تکیه بر فصوصالحِکَم، ترجمانالأشواق و کلّیّات بیدل
نویسنده:
سعید قاسمی پُرشکوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ادبیّات فارسی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه ادبی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
فصوص الحکم (کتاب)
,
اندیشه ادبی
,
بیدل دهلوی، عبدالقادربن عبدالخالق
,
ترجمان الاشواق (کتاب)
,
کلیات بیدل
چکیده :
بیدل دهلوی، شاعر و عارف قرن یازدهم هجری، آثار عرفانی فراوانی دارد که در شکلگیری آنها اندیشههای عارفان پیش از او و مکتبهای عرفانی گوناگون اسلامی و هندی تأثیر بسیاری داشته است. این میان ابنعربی اندلسی برجستهتر از همه عارفان است و در جایجای آثار بیدل میتوان ردّ پای اندیشههای ابنعربی را به وضوع مشاهده کرد، بهویژه در مثنویهای محیط اعظم و عرفان او که متأثّر از ساختار فصوصالحِکَم و اندیشههای مندرج در آن و فتوحات مکّیّه ابنعربی است. در پژوهش حاضر در بابِ بررسی تطبیقی آرا و اندیشههای بیدل دهلوی و سنجش آن با افکار ابنعربی تدوین گردیده است و در آن به دو موضوع کلّی و اصلی عرفان یعنی بحث «هستیشناسی» و «انسانشناسی» پرداخته شده است و موضوعهای بسیاری از جمله «عدم»، «حضرات وجود»، «تغافل»، «تجلّی»، «تمثیلهای انسان» و... اشاره و ذیل این دو عنوان کلّی فهرست شده است و در هر بخش به اهمّ مسائل مشترک آثار این دو عارف نامدار اشاره گردیده است تا بدین ترتیب، با استناد به آثار بیدل دهلوی میزان تأثیرپذیری او از اندیشههای ابنعربی روشن گردد و در این میان، راهی برای کشف اندیشههای بیدل باز شود و مددی برای بیدلپژوهان معاصر باشد. این پژوهش مبتنی بر این پرسش است که میزان تأثیرپذیری بیدل از ابنعربی تا چه حدّ است و فرضیه پژوهش آن است که بیدل دهلوی در بسیاری از کلّیّات آثار خود از اندیشههای ابنعربی تأثیر پذیرفته است. برای پاسخگویی به پرسش اصلی پژوهش حاضر، با توّجه به آثار ابنعربی و بیدل موضوعات مشترکی میان آثار این دو انتخاب گردیده است و به سنجش و تطبیق میان آنها پرداخته شده است و در نهایت بدین نتیجه دست یافته که بیدل دهلوی در جایجای آثار خود از اندیشههای ابنعربی اندلسی متأثّر بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید