جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
زندگی حضرت مسیح در قرآن
نویسنده:
مهدیه مویّدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حضرت مسیح منجی یهود نامیده می شدند. مژده آمدن این پیامبر اولوالعزم برای قوم یهود، سالها قبل داده شده بود. یهودیان و بنی اسرائیل در دوران سخت قبل از تولد مسیح بی صبرانه منتظر ظهور منجی قوم خود بودند. تولد ایشان متفاوتِ با سایر انسانها ونیز پیامبران دیگر است. تولد ایشان همراه با معجزه ای از جانب پروردگار جهانیان است. ایشان از مادری پاکدامن و عفیف و بدون پدر متولد شدند. به اذن خداوند متعال مریم به منجی یهود باردار شد و برای بدنیا آوردن کودک خود از شهر بیت- المقدس بیرون رفت. گفته شده است محل تولد حضرت مسیح شهر کربلا می باشد. مریم? بعد از فارغ شدن به میان قوم خود بازگشت و در حالی که بنی اسرائیل او را شماتت و سرزنش می کردند حضرت مسیح لب به سخن گشودند و هرگونه اتهام را از مادر گرامیشان دور کردند و به نبوت خود اذعان داشتند. حضرت مریم از ترس پادشاه زمان- هیردوس- به همراه فرزند خویش بیت المقدس را ترک نمود و به مصر رفت و در سن سی سالگی به بیت المقدس بازگشت و به هدایت بنی اسرائیل و دعوت آنان به حق پرداخت. حضرت مسیح از همان آغاز تولد به نبوت رسیده بودند. در احادیث آمده که ایشان از هفت سالگی رسالت خود را شروع نمودند. کتاب مقدس ایشان انجیل است که بر ایشان نازل شده است. حضرت مسیح در طول دوران نبوت خود یارانی را تربیت کرد که به حواریون شهرت پیدا کردند. گروهی از بنی اسرائیل و عالمان آنها که از موج گرایش مردم به حضرت و عمق پیدا کردن عقاید ایشان در بین تمام مردم هراس داشتند نقشه قتل ایشان را کشیدند. اما حضرت مسیح به اذن خداوند از این ماجرا مطلع شدند و خداوند ایشان را در شبی که می خواستند بنی اسرائیل ایشان را به قتل برسانند به آسمان بالا برد و شخصی شبیه به ایشان گشت و بنی- اسرائیل به شبهه افتادند. در احادیث آمده که ایشان در آخرالزمان به همراه مهدی موعود? به زمین باز می گردند و پشت سر ایشان نماز می خوانند و در آن روز همه مسیحیان به ایشان ایمان می آورند. حضرت مسیح در قرآن با صفات و ویژگی هایی یاد شده اند که در این تحقیق به معرفی آنها نیز پرداخته شده است. همچنین سخنان ایشان با بنی اسرائیل و سخنان خداوند با ایشان هم در این تحقیق ذکر شده است. ارائه زندگی نامه حضرت مسیح با استناد به قرآن کریم و بیان ویژگی های ایشان در قرآن کریم باعث شناخت هرچه بهتر و به دور از انحراف ایشان می شود. زیرا قرآن کریم بدون تحریف و کم و زیادی در اختیار ماست و بهترین مفسر آن هم که همانا احادیث می باشند در دسترس ما می باشد. در این کار تحقیقی از کتب روایی نظیر بحارالانوار، اصول و فروع کافی و کتب تاریخی نظیر تاریخ کامل، تاریخ بیهقی و کتاب های تفسیر مانند المیزان، مجمع البیان، تفسیر عیاشی استفاده شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش بنیادی و توصیفی است و از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی- روش کتابخانه ای- انجام شده است.
خیر و سه مصداق آن در قرآن
نویسنده:
منصوره کوثری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی این جانب، خیر و اشاره به سه مصداق آن در قرآن می باشد. و هدف از ارائه این تحقیق، آشنا شدن با متون قرآن به خصوص در رابطه با خیر و آگاهی بر راه های رسیدن به نیکی ها و خوبی و بحث پیرامون خیر در قرآن و رسیدن به نتایج عالی است. این واژه به صورت خَیر، اَلخیر و مشتقات آن در قرآن بسیار آمده است، که به معنی نیکویی، نیکتر، بهتر و... می باشد. خیر، اقسام متعددی به اعتبارات مختلف دارد از جمله؛ خیر تکوینی که متعلق به همه موجودات می باشد. خیر و شر تشریعی که شامل طاعات و معاصی و خاص انسان است که همین انتسابش به آدمی، ملاک حسن و قبح افعال واقع شده است. خیر مصادیق بسیار زیادی را شامل می شود از جمله مصادیق صبر، صله رحم، روزه، نماز جمعه و ... که به دلیل گستردگی مطالب فقط به سه مورد صبر روزه که خیر فردی می باشند و نماز جمعه که خیر اجتماعی است در این تحقیق اشاره شده است. از جمله مصادیق خیر، صبر می باشد که به معنای شکیبایی کردن و آرامشی که موجب استحکام دین و باعث دخول در بهشت داشتن اجر بسیار و عدم عذاب قبر و ... می شد. دیگر از مصادیق خیر، نماز عبادی – سیاسی جمعه است که موجب وحدت در جامعه و آرامش روحی و جسمی و کثرت علم و آگاهی می شود. و مصداق سوم روزه است که موجب برخوردار شدن از تقوا، سلامت جسم و روح، و تقویت ایمان و صبر استقامت می شود. امید که با انجام این امور خیر دوری کردن از بدی ها و شرور به هدف نهایی که لقاءالله است، نایل شویم. در این تحقیق با رجوع به کتابخانه ها از منابع معتبر بسیاری چون کتب روایی، نهج البلاغه، اصول کافی، وسایل الشیعه و ... و کتب تفسیری مانند المیزان، مجمع البیان، تفسیر قمی و ... و همچنین کتب اخلاقی بسیاری بهره برده و استفاده نموده ام. و در آخر نتیجه گرفتم که خیر و نیکی کردن بهترین وسیله برای یک زندگی سالم و روان است و سوق پیدا کردن به سوی مصادیق خیر، رفتن به سوی بهشت و رحمت الهی می باشد.
 حبط عمل در قرآن
نویسنده:
بی بی زهره آقایی بایگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیقی که پیش رو دارید " حبط عمل" در قرآن است. خداوند از میان مخلوقات، فقط انسان را خلیفة الله در زمین قرار داد و برای اینکه انسان به جایگاه واقعی خود دست یابد امکاناتی نیز برایش فراهم نمود. ازجمله به انسان عقل، شعور و اختیار عنایت فرمود؛ همچنین کتب الهی ای که در آنها مسیر و راه نیل به این هدف قرار داشت را نازل و پیامبران که حاملان کلام وحی و رابطان خداوند با انسان هستند را مبعوث کرد؛ نیز امامانی را به پیشوایی و راهبری قرار داد تا انسان در مسیر تفسیر مکتوبات کتب نازل و فهم و درک احادیث پیامبران مبعوث شده دچار کج فهمی و ابهام نشده وبا کمک و راهنمایی آنها راه را از بی راهه تمیز داده و مسیر سخت و پر فراز و نشیب زندگی را سهل و راهوار طی کند. از این رو برای انسان دو راه قرار دارد، راهی به سوی کمال و سعادت ابدی و راهی نیز به سوی شقاوت؛ که انسان خود مختار به انتخاب یکی از این دو است؛ اعمالی نیک و پسندیده انجام دهد یا اعمالی زشت و ناپسند. پس از بررسی آیات الهی متوجه این مسأله می شویم که در بسیاری از موارد ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است و این را می رساند که عمل صالح فرد، هنگامی مورد قبول درگاه حق تعالی واقع می شود که وی آن عمل را به ضمیمه ایمانش انجام داده باشد. خداوند تبارک و تعالی برای انجام کارهای نیک پاداشهایی قرار داده و در مقابل برای عاملین کارهای زشت نیز کیفرهایی. از جمله کیفرها " حبط اعمال" است که در قرآن و در آیات متعددی بدان اشاره شده، و من را بر آن داشت که به بررسی این آیات بپردازم: عواملی که قرآن به عنوان عوامل حبط کننده اعمال به آنها اشاره نموده عبارتند از: کفر، شرک، ارتداد، نفاق، دنیاطلبی، بی حرمتی نسبت به پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) و آزردن مومنان؛ همچنین در برخی آیات این مطلب را بیان می کند که حبط اعمال هم در دنیا صورت می‎گیرد و هم در آخرت. در ادامه با مراجعه به سنت موارد دیگری به عوامل فوق افزوده میشود، از جمله: نپذیرفتن ولایت مولا علی(علیه السلام)، ترک عمدی نماز، راضی نبودن به قضای الهی، ریا، لواط و زنا، تهمت، حسد، طمع، ستم به کارگر و ... و در بخش پایانی ضمن توضیح و تشریح مختصر تکفیر به بررسی ارتباط توبه و شفاعت با حبط پرداخته و دعاهایی که در این رابطه آمده بود را بیان کردم. هدف از بررسی این مسأله آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم حبط بود و در گردآوری مطالب از تفاسیر حداکثر استفاده به عمل آمده است. البته کتب اخلاقی و کتب روایی را نیز مورد بررسی قرار داده و مطالبی که با این بحث مرتبط بود را در حد ضرورت بیان نمودم. کلیدوا ژه هایی که با این تحقیق در ارتباط هستند عبارتند از : حبط ، ابطال، اضلال ، عمل صالح ، تکفیر. روش جمع آوری اطلاعات ( منایع مورد استفاده ) در این پژوهش شامل قرآن،کتب اخلاقی ، تفاسیر ، مقالات و CDها می باشد.
 برخی از صفات مؤمنین در سوره مؤمنون
نویسنده:
فهیمه یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله که « برخی از صفات مؤمنین در سوره مومنون» می باشد به بحثی تفسیری، روایی و اخلاقی پیرامون این صفات پرداخته است. ضرورت این تحقیق هنگامی آشکار می شود که بدانیم عدم شناخت و آگاهی نسبت به صفات مؤمنین همواره موجب ضربات فراوانی به دین و جوامع اسلامی شده است. بنابراین هدف از این تحقیق این است که بتوانیم با آگاهی نسبت به این ویژگیها و شناخت مؤمنین حقیقی از غیر حقیقی تا حد امکان از این ضربات جلوگیری کنیم. ایمان که نوعی اعتقاد و تصدیق قلبی است به معنای اظهار خضوع و قبول شریعت و آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آورده اند می باشد. و در معنایی جامع تر ایمان تصدیق به خداوند است یعنی انسان خداوند را به وجود صفات و رسلش تصدیق کند. باتوجه به آیات قرآن و روایات رسیده از معصومین علیهم السلام دانسته می شود که تمایل انسان به دین یک تمایل و گرایش فطری است یعنی دین چیزی نیست که خداوند از بیرون بر انسان تحمیل کند. به همین علت می فرماید: «روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسان ها را بر آن آفریده است.» بنابراین می توان گفت دین شکوفا شده فطرت است و نیاز بشر به آن از جمله ضروریات انکار ناپذیری است که بدون آن هدف آفرینش تأمین نمی شود. به طوری که آیات فراوانی در قرآن وجود دارد که دلالت بر این نیاز انسان می کنند. همچنین یکی دیگر از نیازهای انسان دست یابی به آرامش روحی و روانی است که آن نیز جز در سایه دین تأمین نمی شود. در نتیجه با توجه به آنچه گفتیم اهمیت ایمان و ضرورت وجود دین و به دنبال آن نیز اهمیت شناخت مؤمنین دانسته می شود که این شناخت را می توانیم با توجه به آیات و روایات بدست آوریم. چنان چه برخی از این صفات باتوجه به سوره مؤمنون عبارتند از: خشوع در نماز، صفتی که نشان دهنده کمال ایمان و روح نماز محسوب شده است ؛ و یا پرهیز از لغو و بیهوده گویی ، این یکی از ویژگی هایی است که مؤمنین به سبب ترک آن ، به والاترین نعمات در بهشت یعنی نشنیدن سخنان بیهوده دست می یابند. همچنین مؤمنین کسانی هستند که زکات مال خود را پرداخت می کنند و به وسیله آن به تهذیب نفس خویش می پردازند. عفت و پاکدامنی نیز یکی دیگر از نشانه های این افراد است.از دیگر صفات مؤمنین این است که همواره به حفظ امانت و وفای به عهد، چه عهدهایی که با خدا می بندند و چه با افراد دیگر اهتمام می ورزند. در مورد نمازهایشان نیز چه نسبت به انجام این فریضه در اول وقت و چه نسبت به سایر شرایط که مثلا از آنان فریضه ای فوت نشود محافظت دارند. این پژوهش به اعتبار هدف، توسعه ای کاربردی، به اعتبار ماهیت توصیفی و به اعتبار روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای می باشد. واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از: ایمان، مؤمن، اسلام، خشوع، لغو، زکات، عفت و پاکدامنی، امانت، عهد و محافظت.
  • تعداد رکورد ها : 4