جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
درسگفتار "نقشی از نهج البلاغه"
مدرس:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
درسگفتار خلاف و وفاق علم و دین
مدرس:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
درسگفتار کلام جدید
مدرس:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
آفتاب دیروز و کیمیای امروز
نویسنده:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: انتشارات کیهان فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب آفتاب دیروز و کیمیای امروز که در سال هزار و سیصد و شصت و هشت چاپ و توسط عبدالکریم سروش نوشته شده است.که انتشارات آن کیهان فرهنگی می باشد.و با جلد شومیز منتشر شده است. نوشته ی فوق با سخنرانی به دست دکتر عبدالکریم سروش در خرداد سال هزار و سیصد و شصت و هشت به دلیل رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی می باشد.
بسط تجربه نبوی: جستارهایی درباره تاریخ، تصادف و کثرت‌گرایی در دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Abdolkarim Soroush; Nilou Mobasser (transl.); Forough Jahanbakhsh (ed.)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill,
چکیده :
ترجمه ماشینی: عبدالکریم سروش اساساً به دلیل نظریه معرفت‌شناختی/هرمنوتیکی، «قبض و بسط معرفت دینی» و کاربرد آن در نظریه سیاسی اسلامی و کثرت‌گرایی دینی شناخته می‌شود. در حالی که عقل، آزادی و دموکراسی او در اسلام این نظریه را در مورد کثرت و تاریخی بودن درک و تفسیر دین به کار می برد، این کتاب برخی از نظریه های اصلی او را در مورد خود دین به تصویر می کشد. کتاب بسط تجربه نبوی به تاریخی بودن تجربه وحیانی حضرت محمد (ص) می پردازد، از جمله تأثیرات انسانی و زمینه ای بر پیدایش متن مقدس. این کتاب جنبه‌های اساسی پروژه هرمنوتیکی نو-عقلان‌گرای سروش را برای الهیات و اخلاق اصلاح‌شده اسلامی ارائه می‌کند، و به‌طور سیستماتیک اصلاحات اسلامی را فراتر از پروژه‌های متعارف تعدیل‌های مقطعی به شریعت یا بازتفسیرهای گزینشی قرآن هدایت می‌کند.
الکلام الإسلامی بین نزعة الاعتزال العقلیة و مذهب الأشعریة التجربیة
نویسنده:
عبدالکریم سروش؛ ترجمه: حیدر حب الله
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
سخنرانی بزرگداشت یاد و خاطره زنده یاد دکتر داوود فیرحی
سخنران:
عبدالکریم سروش، مسعود ادیب، سروش دباغ، حسین کاجی، علی میرسپاسی، محمدسروش محلاتی، محمد صدری، حسین قاضیان، حسین کمالی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
سخنرانی شریعتی حافظ زمانه‌ی ما
سخنران:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
رئالیسم در فلسفه اسلامی و پیچیدگیهای شناخت
نویسنده:
مرتضی مردیها
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در فلسفه اسلامی رئالیسم ساده در مقابل ایده آلیسم مطلق وحتی سفسطه قرار می‌گیرد و به بداهت اولی و غرابت دیگری حکم می‌شود، در حالیکه این دو به یک اندازه دفاع‌ناپذیرند . به موازاتی که از این دو حد نهائی فاصله بگیریم به رئالیسم پیچیده و ایده‌آلیسم معرفت‌شناختی می‌رسیم که افقهای نزدیکی دارند و در مقابل نقد خالص فلسفی بیشتر پایدارند . مدعای اصلی رساله این است که هم ذهن و هم عین پیچیده‌تر از آن است که فلاسفه اسلامی پنداشته‌اند و به همین دلیل اولا" رئالیسم خام که ناشی از ساده‌انگاری این هر دو است . قابل‌دفاع نیست ثانیا" اگر هم چنین نباشد، به وسیله استدلالاتی چون وجود ذهنی و بطلان هم قابل اثبات نیست .
تعیـین مـصداق در فلـسفه اولـی
نویسنده:
محمدرضـا صالح نـژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
چکیده :
موضوع این رساله تعیین مصداق در فلسفه اولی است . مراد از تعیین مصداق شناخت مصادیق مفاهیم متافیزیکی است . به سخن دیگر وقتی از تعیین مصداق می‌پرسیم، حقیقتا" پرسیده‌ایم آیا می‌توان جامه‌های متافیزیکی چون علت ، معلول، حادث ، قدیم، مجرد، مادی، جوهر،عرض را برتن اشیاء و حوادث این عالم پوشاند . یا متافیزیک اساسا" روشی برای پوشاندن این جامه‌ها بر تن اشیاء ندارد. پاسخ این رساله به پرسش مذکور منفی است . در این حال متافیزیسین‌ها هیچ سخن حملی درباره جهان حاضر نمی‌توانند ادعا کنند و همه مدعیان آنهالزوما" صورت شرطی دارد . این مسئله دنباله‌های فراوانی برای متافیزیک دارد. از جمله اینکه متافیزیسین ها نه می‌توانند به اثبات وجود شیئی کامیاب شوند و نه می‌توانند جهان کنونی را تبیین معقول و ضروری نمایند. مثلا" بگویند ربط حادث به قدیم چگونه‌است .