جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
فلسفه حج و اعمال آن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره خان فدردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این پایان نامه فلسفه ی حج و اعمال آن از دیدگاه قرآن و سنت است که شامل پنج فصل به این ترتیب می باشد : فصل یکم : مفهوم و شرایط وجوب آن. معنی حج و تعریف آن، وجوب حج در قرآن و سنت، شروط وجوب حجة الاسلام. فصل دوم : فلسفه حج : 1- دین اسلام، دین انسان کامل 2- مساوات در اسلام 3- حج، نمایشی از سیر روحی انسان های کامل در مسیر تقرب به سوی خدا 4- حج و اتحاد 5- حج محل چاره جویی و حل مشکلات 6- کنگره حج، یک کنگره جهانی ( تفاوت کنگره حج با سایر کنگره ها) 7- حج و رجوع به طبیعت 8- حج و آیین جهانگردی 9- حج و جهاد 10- حج و پرورش معنوی. حج در قرآن و احادیث، گرایش مردم به کعبه، یک گرایش عادی نیست، و عبادت حج، جامع الامرین است. فصل سوم : فلسفه اعمال حج. فلسفه : میقات، احرام و تلبیه، فلسفه سعی میان صفا و مروه و نکته و رمز مکانی آن، وقوف در منا، رمی جمرات و قربانی، برداشت از آیات سوره حج در باب قربانی، فلسفه حلق و تقصیر. فصل چهارم : آداب حج : آداب پیش از فر سیدن حج، آداب در مراسم حج، آداب پس از حج، و آداب پس از بازگشت از حج. فصل پنجم : آثار فردی حج در احادیث و روایات و ، آثار اجتماعی آن که عبارتند از : 2-1- حج، تراکم قوای متکثره در نقطه واحده، و حج، سیر ارتقایی انسان به سوی عالم بالا است. 4-3- کعبه، ضامن بقای جامعه بشری و پناهگاه آن و خانه امن بشر است 5- حج، حق واجب خداست بر انسان و سپاسگذاری انسان به درگاه پروردگار است 6- حج، مایه قوت دین 7- کعبه، علم و نشانه اسلام 8- حج نابود کننده فقر و عصیان اجتماعی 9- تعطیل حج، مستلزم ضعف دین و استیلای کفار بر مسلمین است. واژه های کلیدی : 1- حج : قصد کرد، حج به زیارت کرد، با دلیل و حجت غلبه کرد، قصد طواف کعبه کردن، به زیارت کعبه رفتن، زیارت بیت الله در مکه که بر هر مسلمان بالغ و عاقل و تندرست اعم از مرد و زن بشرط داشتن استطاعت در تمام مدت عمر یک مرتبه واجب است. قاموس طبرسی می فرماید : آن در لغت به معنی قصد پی در پی و در شریعت قصد خانه خداست برای عمل. 2- تلبیه : پذیرفتن، اجابت کردن، لبیک گفتن در جواب کسی، لبیک گفتن در حج. 3- طواف : گرد چیزی گشتن، پیرامون چیزی گشتن، دور زدن، دور کعبه گشتن، رفت و آمد میان دو شیء را نیز طواف گویند که سعی بین صفا و مروه، دور زدن در اطراف آن دو نیست بلکه گردش میان آن هاست. 4- رمی : پرتاب کردن، انداختن. اعم از آنکه شیء باشد، مثل : تیر و سنگ و یا نسبت دادن چیزی به کسی باشد. راغب گوید : استعمال آن در دومی به طریق کنایه است. افکندن، تیر انداختن، سنگ انداختن. 5- سعی : کارکردن، کوشیدن، کوشش کردن(قصد کردن)، راه رفتن، دویدن، کوشید سعی کرد. 6- حلق : آرایش کرد، تراشید، اصلاح کرد. حلق : ترشید و اصلاح کرد، پرواز کرد و اوج گرفت و دور زد ، گلو ، راغب در مفردات گوید : اصل حلق به معنی گلو است و گویند : « حَلَقَه» یعنی گلوی او را برید سپس در قطع مو ( تراشیدن) بکار رفته است. 7- احرام : در حرم آمدن، آهنگ حج کردن، حرام آمدن چیزی، بر خود حرام کردن بعضی چیزها و کارهای حلال را چند روز پیش از زیارت کعبه و دو تکه جامعه نا دوخته که در ایام حج یکی را به کمر بندند و دیگری را به دوش می اندازند. 8- تقصیر : تقاصر، اظهار کوتاهی کردن، کوتاهی نمودن. 9- میقات : وقت، هنگام، وقت کار، جائی که برای اجتماع در آن تعیین وقت کرده باشند، مواقیت جمع و نیز محل احرام بستن حجاج، موضعی که حجاج در آنجا احرام می بندند. 10- قربان : در اصل مصدر است به معنی نزدیک شدن مثل : عدوان و نیز اسم به کار می رود مثل برهان و آن هر کار خیری است که بنده بوسیله آن بر خدا تقرب جوید چنانکه در مجمع و مفردات و اقرب الموارد گفته است. ع به ( فتح قاف) هر چیزی که بوسیله آن به سوی خداوند تقرب پیدا کند، آنچه در راه خدا تصدق کند مثل گاو، گوسفند و شتر که بکشند و گوشت آن را پخش کنند.
آياتی در شأن امیرالمومنین(ع)
نویسنده:
اعظم غم شکن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
پایگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
نفقه زوجه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در قالب سه بخش می باشد که بخش اول: مبنا و ماهیت حقوقی نفقه زوجه می باشد که خود این بخش شامل دو فصل می باشد که فصل اول آن بر مفهوم فقهی و حقوقی نفقه زوجه است که مشتمل بر تعاریف نفقه و بررسی فقهی و حقوقی نفقه می باشد. و فصل دوم که ماهیت حقوقی نفقه زوجه می باشد مشتمل بر دو بحث از اموالی که انتفاع از آنها موجب نابود شدن آنهاست و اموالی که انتفاع از آنها موجب نابود شدن عین آنها نیست. بخش دوم: ارکان و شرایط نفقه زوجه است که شامل دو فصل می باشد فصل اول: موضوعات نفقه زوجه و مقدار آن را در بر می گیرد که عبارتند از خوراک و پوشاک ، مسکن خادم، .. است و در مورد نحوه پرداخت نفقه و مسوول پرداخت نفقه هم مطالبی بیان شده. و فصل دوم : شرایط وجوب نفقه زوجه و موارد سقوط آن را بیان می دارد. که می فرماید نفقه واجب است بر دو شرط: عقد دائم باشد و زوجه تمکین داشته باشد و همچنین موارد سقوط نفقه را بیان می دارد که عبارتند از نشوز، زوجه صغیره ، زوجه کبیره، زوجه بیمار و زوجه مرتد و ... و بخش سوم: خصوصیات و ویژگی های نفقه زوجه را بیان می کند که خود مشتمل بر سه فصل می باشد. فصل اول: امتیازات نفقه زن بر اقارب می باشد که در ابتدا تعریفی از نفقه اقارب و وجوب آن می شود و سپس امتیازات نفقه زن بر نفقه اقارب توضیح داده می شود. و فصل دوم: حکم انفاق پس از انحلال نکاح گفته می شود که بعد از منحل شدن نکاح موضوع نفقه به چه صورتی است و در مدت عده طلاق رجعی و طلاق بائن و فسخ عده وفات مسئله نفقه چگونه است واجب است یا نه؟ و فصل سوم: آثار ترک انفاق را می گوید که در صورتسی که زوج از پرداخت نفقه امتناع کند چگونه باید با وی برخورد شود. و زوجه از چه راههایی می تواند حقوق خود را دریافت کند.
روشهای ترویج و گسترش فرهنگ نماز در بین نوجوانان و جوانان
نویسنده:
اعظم قنبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
از بهترین و عالی ترین اعمال دینی امر نماز است که اسلام به آن توجه زیادی کرده است و برای آن آثار و فوائد زیادی در آیات و روایات مطرح نموده است. اگر چه عبادت در تمام ادیان آسمانی وجود دارد ولیکن بهترین و زیباترین نوع عبادت همین نمازی است که در اسلام به شکل و کیفیت خاصی آمده و مسلمانان دعوت به اقامه آن شده اند. در قرآن کریم فلسفه خلقت را عبادت خدای متعال بیان کرده است و در این راستا نماز، نقش مؤثری را ایفا می کند زیرا اکمل عبادت خدای متعال نماز است. لذا بحثی که در این پایان نامه مورد بررسی قرار گرفته قسمت اعظم آن مربوط به بیان علل و ریشه های بی توجهی نوجوانان و جوانان به نماز در این قشر پر نیرو و پر تحرک می باشد. همان طور که می دانید یکی از واقعیتهای موجود در بخشی از جامعه امروزی بی توجهی به معنویات مخصوصاً در امر عبادت و نماز است که اغلب در نسل جوان و نو پای امروزی وجود دارد و لذا وظیفه ایجاب می کند تا ریشه ها و علل این بی توجهی را کشف نمود و راهکارهایی مناسب برای آن بیان نمود و تا ریشه ها و علل کشف نشود راهکارها بی اثر و بی فایده است و باید ما تلاش کنیم تا این نسل پر ارزش را از این مهلکه نجات دهیم. مواردی که در این پایان نامه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته عبارتند از فصل اول شامل موضوع عبادت می باشد که این فصل به چند بخش تقسیم می گردد. 1-تعریف عبادت 2- اهمیت عبادت 3- فلسفه عبادت 4- اثرات عبادت 5- اهداف عبادت فصل دوم شامل موضوع نماز می باشد که این فصل هم به چند بخش تقسیم می گردد. 1-تعریف نماز 2- اهمیت نماز 3- فلسفه نماز 4- اثرات نماز 5- سابقه نماز فصل سوم که مهمترین و بیشترین فصل این پایان نامه را به خود اختصاص داده است آشنایی نسل جوان و نوجوان به نماز و بررسی راههای ترویج و گسترش فرهنگ نماز در میان آنها است. که شامل بخش هایی از قبیل : 1- شناخت نوجوانان و جوانان از نظر روانشناسی و اهمیت این دوره 2- نماز و ضرورت آن برای نسل نوجوان و جوان 3- علل بی توجهی جوانان به نماز و بیان راهکارهایی در این زمینه 4- عوامل موثر در گرایش جوانان به نماز 5- شیوه های مثبت در گرایش جوانان به نماز 6- بیان وظایف والدین، مدیران و مربیان ، الگوهای دینی و مبلغان ، مسئولان و دستگاهای فرهنگی، رسانه های گروهی در جذب نوجوانان و جوانان به نماز
نشانه های ظهور
نویسنده:
عشرت آرام
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع: نشانه های ظهور آگاهی افراد از نشانه های ظهور به طور دقیق و کامل خیلی کم است. با توجه به نزدیک شدن به زمان ظهور لازم است که آگاهی افراد در این زمینه گسترش یابد. این مجموعه بیشتر شامل احادیث شیعه در مورد نشانه های ظهور می باشد. بیشتر نشانه های ظهور محقق شده است، از جمله خروج فردی از قم که مردم را دعوت به پیروی از آل محمد ( ص) می کند که بسیار احتمال می رود امام خمینی ( ره) باشد، و همچنین فساد عالمگیر شده است و امنیت از بین رفته است. نشانه ها و علائم حتمیه ظهور: خروج سفیانی، خسف بیداد، قتل نفس زکیه، ندای آسمانی و خروج یمانی. سفیانی فردی است از اولاد ابوسفیان و کاملا با دجال متفاوت است سفیانی صفوف ضد اسلامی آشکار دارد در حالی که دجال فردی است که از طریق حیله و برنامه های شیطانی به هدف خود نائل می شود. این دو مرد موضوعی یکسان دارند اما با چهره های متفاوت. یهودیان بر بسیاری از شهرها و کشورهای مسلمان نشین غلبه خواهند کرد. به طور مثال تسلط یهود و نصاری در حال حاضر بر کشورهای مسلمان نشین فلسطین و عراق کاملا مشهود است، ولی این ظلم و ستم پایدار نخواهد ماند، و انشاء الله به دست توانای حضرت مهدی ( عج) آنان به سزای اعمالشان خواهند رسید. ظهور و قیام ایشان همزمان نخواهد بود. ابتدا حضرت ظهور میکنند و پس از مهیا شدن یاران در روز عاشورا قیان خواهند کرد. مهمترین منابعی که از آنها استفاده شده است بحارالانوار علامه مجلسی، غیبت شیخ طوسی، الملامم و الفتن سید بن طاووس و ... . همچنین از کتابهای نویسندگان معاصر نیز استفاده شده است، از جمله کتاب مهدی منتظر شیخ جواد خراسانی ، و روش نگارش این مجموعه کتابخانه ای است. برای ظهور حضرت مهدی ( عج) علائم و نشانه هایی در آیات و روایات ذکر شده است پس بر هر فرد مسلمانی واجب است که به این علائم آگاهی پیدا کند و وظیفه خود را در زمان بروز هر علامت بداند. واژگان کلیدی: نشانه: به معنای آیت و علامت است. ظهور: آشکار شدن و نمایان شدن. نشانه های ظهور در معنای خاص: تمام علائم و نشانه هایی که در احادیث یا آیات قرآن از آنها به عنوان مقدمه و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی نام برده شده است.
تجسم اعمال
عنوان :
نویسنده:
خدیجه نوروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هنگام مرگ ، انسان چشم به عالمی می گشاید و به ادراک حقایقی نائل می شود که چه بسا عمری از آن غفلت داشته است. گویی از خواب سنگین چندین ده ساله برخاسته و اینک خود را با واقعیات عظیمی رو به رو می بیند. از جمله حقایق مسلم عالم برزخ که آیات و روایات برآن دلالت می کند آن است که اعمال خیر و شر انسان ها در آنجا به صورت تجسم یافته ظهور پیدا می کند و اموات از وجود آن ها بهره مند گشته یا معذب می شوند اعمال انسان در حیات دنیا بر اساس احکام خاص دنیا دارای ماهیت و صورت عینی بخصوص می باشدو همین اعمال در نظام برزخی از ماهیت دیگر عینی یا صورت عینی به خصوص می باشد و همین اعمال در نظام برزخی از ماهیت دیگر عینی یا صورت دیگری برخوردار است. انسان خواه توجه به عالم آخرت و نتیجه اعمالش در آن جهان داشته باشد و خواه توجه نداشته باشد هیچ تأثیری در واقعیت ندارد.او محصول پنهان کاری ها و همچنین رفتارش را مشاهده خواهد کرد. در آخرت و در عالم برزخ انسان عین عمل نیک و بد خودرا خواهد دید، نه سزا و پاداش و کیفر آنها را . ایمان به اصل تجسم اعمال اثر فوق العاده ای از نظر مسائل تربیتی در انسان می گذارد و او را به نیکی ها علاقمند و در برابر زشتی ها سخت گیر و محتاط و در اموری که نیاز به فداکاری دارد دست و دل باز می کند. مسأله تجسم اعمال معنای وسیعتری دارد و به این مطلب نظر دارد که هر انسانی به هر شکل و صورتی که محشور شود ، اعمال خوب و بدش را به کیفیتی که اکنون برای ما مجهول است در کنار خود حاضر و مشهود می یابد. عمل انسان از قسم اعراض نیست که فانی شود، بلکه از سنخ جواهر است. به عبارت دیگر ، در اثر کارکردن مقداری از ماده بدن ما به انرژی تبدیل می شود و از بدن خارج می شود و اگر چیزی نخوریم و جای آن را پر نکنیم بدن ما به تدریج ضعیف می شود، زیرا کار، بدن ما را تراشیده و از بین می برد. همان نیرو ها در جهان می مانند و از بین نمی روند ، خداوند آن ها را در قیامت و برزخ به شکل نعمت ها و عذاب هایی درآورده و به ما تحویل می شود. گذشته از تجسم اعمال ، عقاید و افکار و یا روابط نیز در آخرت عینیت پیدا می کنند. روابط مسلکی و مرامی پیروی از خطوط سیاسی و اجتماعی و اعتقادی رهبر، در قیامت تجسم یافته و مانند رشته ای در گردن پیوان افتاده و به سوی سرنوشت ابدی آن ها را می کشاند و با رهبر محشور می شوند.
  • تعداد رکورد ها : 6