جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
زارع پور, محمدصالح (دانشجوى کارشناسى ارشد فلسفه منطق، دانشگاه تربیت مدرّس تهران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
سخنرانی فلسفهی ریاضیات ابنسینا
سخنران:
محمدصالح زارعپور
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم ریاضی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این نشست بدون حضور مخاطب و در صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به آدرس ketabofarhang@ بصورت زنده پخش شد. لازم بذکر است کلیه نشستها و درسگفتارهای مرکز فرهنگی شهرکتاب بدون حضور مخاطب و بصورت مجازی برگزار میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری جمله های حاوی نام های تهی: نقدی بر دیدگاه مارگا ریمر
نویسنده:
محمدعلی حجتی، محمدصالح زارع پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نام خاص
,
نام تهی
,
اصل ترکیب
,
میلی گرایی
,
ماینونگی گرایی
,
میلی گرایی
,
ماینونگی گرایی
چکیده :
مارگا ریمر معتقد است که کاربران معمولی زبان ماینونگی گرایی را مفروض می گیرند و شهود ایشان مبنی بر معناداری جمله های حاوی نام های تهی مبتنی بر همین امر است. ما در این مقاله نشان خواهیم داد که موضع او پشتوانة استدلالی محکمی ندارد. یعنی دیدگاه رقیبی وجود دارد که اولاً با دیدگاه ریمر در تعارض است؛ ثانیاً به اندازة دیدگاه او قدرت تبیینی دارد؛ و ثالثاً دلیلی برای ترجیح دیدگاه ریمر به این دیدگاه رقیب وجود ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد مولینیسم به مسئلهی سازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان
نویسنده:
محمدصالح زارعپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار
,
علوم انسانی
,
اختیار
,
علم پیشین الهی
,
جبرگرایی الهیاتی
,
مولینیسم
,
فلسفه دین
,
لوییس دو مولینا
,
نظریهی علم میانی
چکیده :
راهحلی که فیلسوف یسوعی اسپانیای در قرن شانزدهم میلادی برای مسئلهی ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان (جبرگرایی الهیاتی) ارائه کرده بود، در فلسفهی دین معاصر احیا شده و بهطور وسیعی مورد توجه فیبسوفان دین قرار گرفته است. این راهحل احیا شده که به مولینیسم شهرت یافته است از نظریهای موسوم به نظریهی علم میانی خداوند استفاده میکند تا با ارائهی مدل ممکنی نشان دهد که مختار بودن انسانها و علم پیشین داشتن خداوند به اعمال مختارانهی آنها تعارضی با یکدیگر ندارند؛ و میتوان شرایطی را متصور شد که در آن شرایط هم انسانها مختار باشند و هم خداوند از پیش به آنچه آنها در موقعیتهای مختلف انجام خواهند داد، علم داشته باشد.در این پایاننامه ابتدا پاسخهای مختلفی که تا کنون به جبرگرایی الهیاتی داده شده است را بررسی میکنیم. سپس با تبیین پیشفرضهای اساسی مولینیسم راهحل این نظریه برای مسئلهی ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان را مورد بررسی قرار میدهیم و ربط و نسبت آن با سایر پاسخهای داده شده به این مسئله را میسنجیم. در این بخش به وجوه شباهت و اختلاف پاسخ مولینیسم با سایر پاسخها اشاره میکنیم و در نهایت با بررسی انتقادات وارد بر مولینیسم میزان ضعف و قوت پاسخ مولینیسم به مسئلهی مذکور را ارزیابی میکنیم.نتیجهگیری نهایی این پایاننامه این است که یا اساساً گزارههای مربوط به اعمال اختیاری انسان در آینده (ممکنات استقبالی مربوط به اعمال اختیاری انسان) ارزش صدق ندارند و یا اگر دارند مولینیسم میتواند با ارائهی مدلی نشان دهد که علم پیشین خداوند به این گزارهها با مختار بودن انسان در تعارض نیست. به بیان دیگر پاسخ نهایی ما به مسئلهی ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان منفصلهی "یا خداگرایی گشوده یا مولینیسم" است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد سه استدلال گودلی در فلسفه ذهن
نویسنده:
محمدصالح زارع پور، محمدعلی حجتی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
هوش مصنوعی (AI)
,
این همانی ذهن و ماشین
,
قضیه گودل
,
استدلال های گودلی
کلیدواژههای فرعی :
نظام صوری ,
قضایای ناتمامیت گودل ,
نظام صوری و زبان صوری ,
متناهی گام ,
ماشین و ذهن ,
معاله دیوفانتی ,
منطق و فلسفه ذهن ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
برخی فیلسوفان برای اثبات ناممکن بودن مدل کردن ذهن با ماشین از قضیه گودل و نتایج آن استفاده کرده اند. در فلسفه ذهن استدلالات مبتنی بر قضیه گودل را استدلالات گودلی می نامند. در این مقاله قصد داریم که سه استدلال گودلی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این استدلال ها به ترتیب توسط رودی روکر، جان راندولف لوکاس و راجر پنروز ارائه شده اند. تلاش می کنیم تا نشان دهیم: (الف) بخشی از استدلال روکر مقبول و بخشی از آن مردود است، (ب) استدلال لوکاس به کلی مردود است، و (پ) بخشی از استدلال پنروز مقبول و بخشی از آن مشکوک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبرگرایى الهیاتى و راه حل هاى آن
نویسنده:
محمّدصالح زارعپور، محمّد سعیدی مهر، محمّدعلى حجّتى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
جبر determinism
,
علم ازلی الهی
,
اختیار انسان
,
علم ازلی الهی به افعال انسان
,
علم پیشین الهی
,
ویلیام اکام
,
جبرگرایی الهیاتی
,
ضرورت گذشته
,
انتقال ضرورت
,
مولینا
,
خدا و اختیار انسان
,
اراده
کلیدواژههای فرعی :
زمان ,
مسئولیت اخلاقی ,
تقدیر ,
آکوئیناس ,
تقدم علت بر معلول ,
جبر و اختیار(کلام) ,
ارسطو ,
موجبیت ,
ناسازگاری علم خداوند با اختیار انسان (مسائل جدید کلامی) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
خداگرایی گشوده ,
عالم مطلق ,
مریلین آدامز ,
هری فرانکفورت ,
مولینیسم ,
چکیده :
یکى از تقریرهاى جبرگرایى الهیاتى نظریه اى است که با تکیه بر علم پیشین و خطاناپذیر الهى، به نفع جبرگرایى استدلال مى کند. حامیان این نظریه معتقدند که چون خداوند از پیش به همه اعمال انسان علمِ خطاناپذیر دارد، پس انسان نمى تواند کارى جز آنچه خداوند از پیش مى داند انجام دهد؛ و بنابراین، اعمال انسان اختیارى نیستند. در این مقاله، پس از تشریح پیشفرض هاى مورد قبول اکثریت جبرگرایان الهیاتى، ابتدا برهان پایه جبرگرایى الهیاتى ـ به مثابه استدلالى که مى تواند کمابیش مورد اتّفاق این گروه از جبرگرایان باشد ـ تقریر می شود و سپس، با بررسى مهمترین راه حل هایى که تاکنون براى این نوع جبرگرایى به دست داده شده است، جایگاه هریک در ارتباط با مقدّمات این برهان تبیین مى شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ردّپاى یک پاسخ مدرن به پارادوکس دروغگو در سنّت فلسفه اسلامى
نویسنده:
سید محمدعلى حجتى,محمدصالح زارع پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پارادوکس دروغگو (منطق)
,
استفان رید
,
اثیرالدین ابهرى
,
طرح تارسکى
چکیده :
در دهه اخیر استفان رید تلاش کرده است تا به واسطه ارائه یک نظریه صدق جدید، راه حلّ تازه اى براى پارادوکس دروغگو به دست دهد. او طرح صدق تارسکى را نقد، و به جاى آن طرح تازه اى پیشنهاد نموده است. رید با اعمال این طرح بر روى جمله دروغگو، نتیجه مى گیرد که این جمله بدون هیچ تناقضى کاذب است. در این مقاله، ضمن شرح نظریه رید، تلاش مىکنیم تا شباهت هاى رویکرد او را با رویکرد اثیرالدین ابهرى نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحریری از نقد اشمیتـپتری بر اوّلین مثال نقض گتیه
نویسنده:
محمدصالح زارع پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده الهیات و معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف سه جزئی معرفت
,
توصیفات معین
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
مثالهای نقض گتیه
کلیدواژههای فرعی :
ارزش صدق ,
ملاک معناداری ,
اسامی خاص تهی ,
دلالت منطقی ,
نظریه اوصاف راسل ,
باور صادق موجه ,
تعریف افلاطونی معرفت ,
تعریف دو شرطی معرفت ,
نقض مثال نقض گتیه ,
نظریه اشاره ,
اصل دو ارزشی منطق کلاسیک ,
چکیده :
گتیه با ارائه دو مثال نقض ادّعا میکند که ممکن است شخص S به گزاره P باور صادق موجّه داشته باشد ولی به آن معرفت نداشته باشد. گزاره P در اولین مثال نقض گتیه دربردارنده یک «توصیف معیّن» است. در این مقاله، با تکیه بر آرای راسل، استراوسون، و دونلان در باب تحلیل جملات حاوی توصیفات معیّن، تلاش میکنیم تا اوّلین مثال نقض گتیه را نقض کنیم. به بیان دقیقتر، نشان میدهیم که دلیل معرفت نداشتن شخص S به گزاره P در اوّلین مثال نقض گتیه این است که یا اصلاً به P باور ندارد و یا به P باور دارد امّا P صادق نیست. به این ترتیب، روشن میشود که مثال اوّل گتیه، برخلاف ادّعای او، ناقض تعریف سهجزئی معرفت نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تـقریری جدید از دیدگاه ویلیام آلـستون در بـاب اعتبار معرفت شناختی تجربه دینی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی,محمدصالح زارع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام آلستون
,
معرفت شناسی تجربه حسی
,
نظریه آشکارگی
,
رویه های معرفتی
,
قابل اعتماد بودن رویه های معرفتی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجرب
,
ه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
آیا باورهای برآمده از تجربه های دینی موجه هستند؟ ویلیام آلستون می کوشد با تکیه بر هم ساختاری تجربه های دینی با تجربه های حسی نشان دهد که باورهای برآمده از تجربه های دینی هم درست به اندازه باورهای برآمده از تجربه های حسی موجه هستند. در این مقاله می کوشیم، با رویکردی متفاوت، از دیدگاه او در این خصوص دفاع کنیم. در این خصوص، ابتدا نظامِ توجیهِ معرفتی مبناگرایانه مبتنی بر قابل اعتماد بودن «رویه های معرفتی» را معرفی می کنیم و سپس با برشمردن سه سطح مختلف برای هر رویه معرفتی، قابل اعتماد بودن هر رویه را به قابل اعتماد بودن این سه سطح فرو می کاهیم و در نهایت نشان می دهیم که رویه معرفتیِ مبتنی بر تجربه های دینی، درست به اندازه رویه معرفتیِ مبتنی بر تجربه های حسی قابل اعتماد است؛ تنها به این دلیل که هر یک از سطوح آن به اندازه سطح متناظر خود در رویه معرفتی مبتنی بر ادراک حسی قابل اعتماد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید