جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
عبودیت در منطق قرآن
نویسنده:
نصرت دوست محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آنچه از عبودیت در منابع دینی یافت می شود عبارت است از فرمانبرداری بی چون و چرا از دین خدا ، تفاوتش با عبادت از اینجا ناشی می شود که عبودیت صفتی است که انسان به آن متصف می شود و حال اینکه عبادت از مقوله فعل و عمل است . آنچه از عبادت در قرآن یاد می شود غالباً در سه معنی بندگی، پرستش و اطاعت به کار رفته است و در این رابطه آیات متعددی به این مسئله پرداخته است. عبادت در ادیان الهی نیز با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی در نوع خاص خود وجود داشته است چرا که وجود پیامبران الهی خود گویای این مطلب است . با تدبیر در آیات قرآن و وجود این سوال که انگیزه و هدف از آفرینش انسان چه بوده است به اهمیت عبودیت و بندگی خداوند پی خواهیم برد چرا که در آیات قرآن این نکته به وضوح مطرح شده است که هدفی جز عبادت خداوند نبوده است . زمانی که عبودیت صورت گرفت دستاوردهایی خواهد داشت که سعادت انسان را در پی دارد . از جمله این دستاوردها میتوان به دستیابی به یقین ، برخورداری از خشیت الهی ، برخورداری از روزی فراوان او . . . اشاره نمود . آنچه میتوان از رابطه عبودیت و اسلام از آن یاد کرد چیزی جز تسلیم محض شدن انسان در برابر فرامین الهی نیست و این از مراتب اسلام فهمیده می شود . مراتبی که میتوان از آن یادکرد عبارتند از پذیرفتن ظاهری امر و نهی خدا خواه قلب موافق باشد یا نباشد ، اطاعت قلبی نسبت به عموم اعتقادات بر حق و اعمال صالح و در پی کسب رضایت مولای خود بودن است . از عبودیت حضرت ابراهیم و رسول اکرم در آیات قرآن یاد شده است و مراتب عبودیتشان را قرآن بیان کرده است . آنچه به عنوان آخرین مطلب می توان از آن یادکرد اهمیت توحید عبادی است که همان دعوت مشترک تمام انبیاء و هدف بعثت آنان بوده است و این همان پرورش دادن و سوق دادن مردم به سمت پرستش و عبودیت خداوند یگانه است .
زندگی سیاسی حضرت زهرا ( س) : فدک
نویسنده:
اعظم عابد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش به بررسی یکی از ابعاد زندگی سیاسی حضرت زهرا ( علیها السلام ) پرداخته شده است که موضوع آن فدک می باشد که نام دهاتی در خیبر است که پیامبر ( صلی الله علیه وآله و سلم ) آن را به دخترشان فاطمه ( علیها السلام ) بخشیدند . این تحقیق شامل سه بخش و هر بخش شامل 2 یا 3 فصل می باشد و موقعیت جغرافیایی فدک ، فتح فدک ، چگونگی اعطای آن به حضرت زهرا ( علیها السلام ) ، غصب فدک و اقدامات امیرالمومنین و حضرت زهرا ( علیها السلام ) مورد بررسی قرار گرفته است . دخت گرامی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله و سلم ) با در پیش گرفتن روش پدر گرامیشان به دفاع از حق و حقانیت پرداختند و در همه حال به افشا نمودن حقیقت و آشکار نمودن باطل اهتمام ورزیدند و از طریق ایراد خطبه آتشین و پر محتوای فدکیه ، غاصبین خلافت و امامت را نیز رسوا نمودند و ظلمهایی که به اهل بیت شده را بازگو نمودند در این پژوهش ابتدا لازم بود در بخش اول به موقعیت جغرافیایی فدک بپردازم که این بخش شامل دو فصل می باشد . فصل اول با عنوان جایگاه فدک و فصل دوم با عنوان اموال پیامبر می باشد بخش دوم با عنوان « تفصیل ماجرای غصب فدک و اقدامات حضرت علی ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( علیها السلام ) » در سه فصل تنظیم گردیده ، با عناوین « غصب فدک » ، « فدک میراث پیامبر و اموال فاطمه ( علیها السلام ) » است و « مناظره روشنگرانه امیرمومنان با ابوبکر» . بخش سوم با عنوان « فدک و خلفا » دارای سه فصل می باشد با عناوین : « خطبه اول حضرت زهرا ( علیها السلام ) » ، « خطبه دوم حضرت زهرا ( علیها السلام ) » و « وضعیت فدک در زمان خلفاء» و در پایان این بخش علت شهادت حضرت زهرا ( علیها السلام ) را مورد بررسی قرار داده ام . در نوشتن این تحقیق از کتابهای روایی همچون بحار الانوار ، تفسیر مجمع البیان ، السیره النبویه استفاده شده ، همچنین از کتابهای تاریخی همچون تاریخنامه طبری ، تاریخ تحلیلی اسلام ، تاریخ یعقوبی استفاده گردیده است .
 تحریف ناپذیری قرآن از منظر شیعه ( امامیه) و اهل سنت
نویسنده:
زهرا مومنی عبدل آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحریف و تغییر در قرآن به گونه های مختلفی قابل تصور است، اما فقط تحریف و تغییر در الفاظ قرآن به گونه ای که باعث تغییر در معنا و مفهوم مورد اراده خداوند شود با اصل تحریف ناپذیری قرآن منافات دارد و مدعیان تحریف در این مورد تحریف به کاهش یا جابه جایی الفاظ قرآن را در فاصله زمانی رحلت پیامبر ( ص) تا یکی شدن مصحف ها در زمان عثمان – خلیفه سوم- ادعا کرده اند. اما خداوند خود، متکلم قرآن است و متعهد به حفظ قرآن از هر گونه تغییر و تبدیل شده است و روایات معتبر رسیده از معصومین هم بر تحریف ناپذیری قرآن دلالت می کند و سخن علما و بزرگان اسلام، تواتر و تحریف ناپذیری قرآن را تأیید و تصدیق می کند. همچنین عقل حکم می کند که قرآن به عنوان معجزه جاویدان و دلیل صدق نبوت رسول خاتم و آخرین برنامه بشر به سوی هدایت و سعادت باید برای همیشه مصون از هرگونه تحریف و تغییر باشد وگرنه با هدف خداوند از نزول قرآن منافات پیدا می شود و محال است که حکیمی چون خداوند نقض غرض کند. با وجود دلایل قاطع بر تحریف ناپذیری قرآن، ادعای تحریف در قرآن به وسیله دشمنان و حتی گاهی دوستان ساده لوح به واسطه بعضی از اقوال و روایات بی اعتبار مطرح شده است و حتی ناجوانمردانه این تهمت را به شیعه نسبت داده و لغزش فکری چند تن معدود، هم چون میرزا حسین نوری را به حساب یک مذهب گذاشته اند، در حالی که بزرگان شیعه هم راه و هم زبان با سایر بزرگان اسلام بر اصل تحریف ناپذیری قرآن تأکید دارند و به همه شبهه های مطرح شده از طرف کسانی چون میرزای نوری جواب قاطع و محکمی داده و با تمام توان خود از ساحت مقدس قرآن دفاع کرده اند و مهم تر از این شیعه ( امامیه) روایات تحریف قرآن را اگر دارای تفسیر و تأویل درستی نباشند، بی اعتبار و بی ارزش می دانند، و از نظر شعه ( امامیه) هرگز اقوال و روایات نمی توانند بر قرآن خدشه ای وارد کنند و این قرآن است که بر همه چیز از جمله روایات سیطره دارد و با چنین بینشی دیگر جایی برای اتهام تحریف در قرآن به شیعه باقی نمی ماند. از سوی دیگر در میان منابع اهل سنت اقوال و روایات بسیاری در مورد تحریف در قرآن وجود دارد که اهل سنت همه آنها را بی اعتبار و بی ارزش نمی دانند و برای رهایی از تهمت تحریف در قرآن با نسخ تلاوت بعضی از آیات از طرف خداوند و فراموشی بعضی از آیات توسط پیامبر ( ص)، روایات تحریف در قرآن را توجیه می کنند که خود زشت تر و بدتر از قایل شدن به تحریف در قرآن است، با این وجود آنها شیعه را متهم به اعتقاد به تحریف در قرآن نموده و در این مورد شیعه را تکفیر کرده اند در حالی که خود به این تهمت سزاوارترند. بر همین اساس این تحقیق در سه بخش تنظم شده است که بخش اول در مورد تحریف و دلایل تحریف ناپذیری قرآن می باشد که در فصل اول آن، تحریف قرآن و تاریخچه ادعای آن و در فصل دوم آن، دلایل تحریف ناپذیری قرآن اعم از دلایل عقلی و نقلی مورد بحث قرار گرفته است که در دلایل نقلی، قرآن، سنت، تواتر و اجماع علما مورد توجه می باشد و بخش دوم، مسلئه تحریف در قرآن از منظر شیعه ( امامیه) می باشد که در فصل اول آن، اتهام اعتقاد به تحریف در قرآن به شیعه و دلایل اختصاصی شیعه ( امامیه) در مورد عدم تحریف در قرآن و در فصل دوم آن، بحث در مورد شیعیان مدعی تحریف در قرآن و شبهه ها و ادعاهای آنان و جواب علمای شیعه ( امامیه) گنجانده شده است و بخش سوم، مسلئه تحریف در قرآن از منظر اهل سنت می باشد که در فصل اول آن، اقوال و روایات تحریف در قرآن از منابع اهل سنت و در فصل دوم آن، جواب اهل سنت به این روایات و اقوال و محکومیت آنها در این مسئله، مورد بحث قرار گرفته است. همچنین با آنکه دسترسی به منابع دست اول روایی شیعه و به خصوص اهل سنت آسان و ساده نبوده، اما سعی شده تا روایات و اقوال از کتاب های معتبر نزد شیعه ( امامیه) و اهل سنت استفاده شود و بقیه مطالب هم تا حد امکان از کتاب های معتبر نزد بزرگان و علمای شیعه ( امامیه) نوشته شده است. کلید واژه ها: قرآن، علوم قرآنی، تحریف، شیعه، اهل سنت.
 انفاق از منظر قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
ماه نسا محمدآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برای انفاق تعابیر و معانی مختلفی در کتب گوناگون آمده است. منظور قرآن از انفاق کردن بالاتر از سطح درک ما است. بدین معنا که قلمرو آن تمام وجود انسان، خواسته ها و علائق و دارائی های او را در بر می گیرد. برخی گمان می کنند که انفاق تنها فلسفه اش پر شدن خلأهای اجتماعی است، اما باید گفت که اینطور نیست، بلکه انفاق رابطه ای با « ساخته شدن» دارد، اینکه انسان چیزی را که دوست دارد از خود جدا کند و به دیگری ببخشد، یعنی وجود او ساخته شده که مظهر رحمانیت پروردگار بشود. ارزش انفاق به قدری زیاد است که خداوند انفاق را در قرآن همراه با نماز ذکر کرده است و از جمله مهمترین انگیزه هایی که موجب می شود انسان دست به این کار بزند رضایت و خشنودی پروردگار متعال می باشد. همانگونه که به انفاق بسیار سفارش شده، گاهی اوقات نیز اسباب و عللی مانع می شود که انسان این عمل نیک و پسندیده را انجام ندهد که بارزترین این علل حرص، بخل و نفاق می باشد. از آنجا که انفاق نوعی خودسازی است یعنی از خود کاستن و به دیگران پرداختن، بنابراین دارای آداب و شرایط گوناگونی نیز می باشد که مهمترین شرط آن را می توان رضایت و خشنودی خداوند دانست، بدین مفهوم که انفاق ما باید برای رضای خدا باشد تا موجب کسب رضایت او بشود. نقطه ی مقابل این مطلب هم این است که اولین و بهتر است بگوییم مهمترین پیامد ترک انفاق نیز بی اعتمادی به خدای متعال می باشد. انفاق دارای آثار جاودانی فراوانی می باشد از جمله، محفوظ در حساب خداوند و توشه ای برای آخرت و در واقع بهترین تجارتی است که انسان می تواند برای خودش انجام دهد. ارزش واقعی مال به آن نیست که در جایی و در نزد کسانی، روی هم انباشته شود، بلکه بدان است که وسیله ای برای برآوردن نیازمندی های زندگی و در حقیقت وسیله ای برای تکامل رشد آدمی و عاملی برای رسیدن به تقوی و جاودانگی باشد و این جز به انفاق تحقق پیدا نمی کند. انفاق، فقر را که از موانع عمده تکامل اجتماع و سبب عقب ماندگی و متلاشی شدن جامعه است نابود می سازد و زمینه های بهره کشی از مردمان و مکیدن خون آنان را از میان بر می دارد. و سبب از بین رفتن تفاوت های عظیم در سطح زندگی مردم می شود، و پایگاه اساسی فتنه ها و مفاسد و دشمنی ها را که سبب از بین رفتن آرامش اجتماع و وحدت جامعه و امنیت آن است نابود می کند. بنابراین انفاق، برانداختن عملی جمع مال و انباشتن آن است، از راه پراکندن مال میان مردمان و هزینه گذاری ها و زمینه سازی برای دسترس داشتن همه به آن. بر همین اساس این تحقیق در دو بخش تنظیم شده که هر بخش شامل چهار فصل می باشد، که بخش اول انفاق از منظر قرآن و سنت است که در فصل اول آن کلیات انفاق بررسی شده و در فصل دوم آن ریشه و منشأ انفاق مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل سوم و چهارم به موانع و آداب و شرایط پرداخته شده است و بخش دوم آثار و پیامدهای انفاق می باشد که در فصل اول آن بحث در مورد عظمت و اهمیّت انفاق است و در فصل دوم به آثار جاودانی انفاق اشاره شده است و در فصل سوم سرچشمه ها و پیامدهای ترک انفاق بررسی شده و فصل چهارم نیز به مصارف انفاق پرداخته شده است.
فحشا ابتذال فراگیر
نویسنده:
مرضیه جمالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق سعی برآن است تا مسأله ی خودفروشی زنان و دختران، به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد. ریشه های این معضل ردیابی شده و پیامدهای گسترش فحشا مطرح گردد تا با توجه به نتایج وخیم این بحران و منابع تغذیه و رواجش، راهکارهایی شایسته، قابل اجرا و در عین حال ساده و کم هزینه را بتوان پیشنهاد داد. در بخش اول این تحقیق، به تاریخچه و اقسام انحرافات جنسی اشاره شده است. دربخش دوم ، مسأله ی خودفروشی زنان و دختران جوان، به تنهایی، مطرح گردیده، سپس ریشه ها و علل ابتلا به این معضل مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخش سوم پیامدها و نتایج تلخ و سنگین این بحران مورد بحث واقع شده و در ادامه نیز، راهکارهایی برای مقابله با این معضل و ریشه کنی آن پیشنهاد شده است. البته اشاره به این نکته ضروری است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. موضوع این تحقیق، براساس گزارشها و اخبار صفحه های حوادث روزنامه ها، نشریات و بسیاری از سریال ها و فیلم ها به عنوان رساله ی کارشناسی، انتخاب شد. آمار بالای حوادث این چنینی در این منابع ، همچنین گسترش روند فحشا-آن هم به صورت مدرن- باعث شد تا این سوژه، مطرح و پیگیری شود و به دنبال راهکارهایی مثمرثمر باشد. این تحقیق، توانایی بررسی هر دو نوع فحشا- یعنی سنتی و مدرن- را به علت کمبود وقت، اطلاعات و امکانات نداشت. از این رو تنها به بررسی فحشای سنتی- یعنی رابطه ی جنسی زن و مرد براساس دریافت وجه- پرداخته است. امید آن می رود که در آینده ی نزدیک، افرادی باشند که به بررسی فحشای مدرن- رابطه ی جنسی از طریق چت کردن در اینترنت - پرداخته و بررسی همه جانبه ی آن را مدنظر قرار دهند.
 ازدواج در قرآن و فقه اسلامی
نویسنده:
معصومه راشکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ازدواج که به معنی جفت گرفتن و زن و شوهر کردن است ، فضیلت های بی شماری دارد به گونه ای که در هنگام ازدواج ، درب های رحمت الهی باز می شود حتی افرادی که در این واسطه هستند نیز مورد لطف و عنایت حق تعالی قرار می گیرند. شاید دلیل تاکید بسیاری که دین مبین اسلام بر این امر خطیر دارد به خاطر فوائد بی شمار است فوائدی همچون، ارضای غریز? جنسی ، کسب آرامش و آسایش روحی و روانی ، جلوگیری از فساد، بقای نسل و سلامت جامعه می باشند. البته ازدواج زمانی می تواند باعث آرامش و آسایش باشد که موفق و مطابق با معیارهای اسلامی و شرعی باشد بنابراین قبل از عقد ، باید همسر را بر اساس اصول اسلامی و شرعی انتخاب کرد ، معیارهایی همچون ، ایمان ، اخلاق ، عقل ، هم کفو بودن ، صفات جسمانی همچون باکره بودن و اصالت و نجابت خانوادگی ... البته برخی از این ملاکها اساسی و لازم می باشند به طور مثال ایمان یک همسر ، نه تنها نیکو و شایسته است بلکه شرط اساسی ازدواج در اسلام ، مسلمان بودن طرفین است . همچنین نکاح شرایطی دارد که عدم توجه به این شرایط باعث بطلان عقد می شود شرایطی همچون اجرای صیغ? عقد ، رضایت طرفین ، عدم فضولی بودن نکاح ، اهلیت طرفین ، اهلیت عاقد از جمله مسائلی است که باید در عقد نکاح مورد توجه قرار بگیرد. هم چنین نکاح افراد سفیه ، مجنون ، صغیره و بنابر اقوالی دختر باکره نیاز به اذن ولی ( پدر یا جد پدری ) است . و بدون رضایت آن دو عقد صحیح نمی باشد از طرفی ازدواج با محارم نسبی ، مانند خاله ، عمه ، عمو، دایی و ... و محارم سببی مانند مادر زن ، خواهر زن ، و محارم رضاعی صحیح نمی باشد هم چنین ازدواج با خواهر زن به گونه ای که هم زمان دو خواهر را عقد کنند صحیح نمی باشد و حرام است . و ازدواج فردی که در حال احرام است ، لعان و 9 طلاقه ، باعث حرمت ابدی بین افراد می شود هر چند در 3 طلاقه حرمت ابدی وجود ندارد . و با محلل حرمت از بین می رود . عقد موقت که با تعیین مدت و مهریه از ازدواج دائم متمایز می شود دارای 4 رکن است : مدت ، صیغه ، مهریه ، طرفین عقد . البته ازدواج موقت تفاوتهایی با عقد دائم دارد . تفاوتهایی همچون ، نبود ارث ، نفقه و طلاق . شاید به همین دلایل باشد که اهل سنت آن را جایز نمی شمارند در حالیکه فقهای اهل شیعه اجماعاً آن را صحیح شمرده و بر آن تأکید می کنند. این رساله مشتمل بر 3 بخش است که به برسی ازدواج در قران وفقه اسلامی پرداخته است بر جایگاه بزرگ ازدواج در اسلام وفضیلت بی شمار آن تاکید دارد وشرایط صحت نکاح وموانع آن را بهتفضیل مور برسی قرار میدهد ونیز به طور اجمالی به بحث وبرسی عقد موقت ودلایل مشروعیت آن می پردازد درتدوین این رساله از کتابهایفقهی همچون عرو الوثقی ،تحریر الوسیله ،تبصرالمتعلمین و کتب تفسیریمانند تفسیر المیزان ونمونه ومجمع البیان وکتب حقوقی همچون حقوق مدنی خانواده وحقوق خانواده استفاده شده است هدف این تحقیق برآن است تا با معرفی ازدواج در اسلام ،جایگاه بزرگ آن رادر اسلام تبین کرده و شرایط آن رامعرفی کند
خودسازی
عنوان :
نویسنده:
مروارید معصومی مقدم بایگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اصلاح و تهذیب نفس و سازندگی روحی و اخلاقی انسان در تأمین سعادت دنیوی و اخروی او و در زمینه های مختلف نقشی بسزا و بس تعیین کننده دارد. در زمینه های روحی و روانی، اجتماعی ، اقتصادی و یا مدارج علمی و مانند آن. پیمودن این راه پرپیچ و خم و گذشتن از این گردنه صعب العبور حتی برای پیامبر ? جز به توفیق الهی ممکن نیست، یعنی با گام هایی از سوی بندگان و تأئیداتی از سوی خداوند. این مطلب قابل توجه است که ریشه اصلی گناهان، اخلاق و صفات رذیله است و مادامی که این ریشه خشکانده نشود مبارزه با شاخ و برگ آن اثری ندارد و گرایش و تمایل به حدود الهی در وجود انسان باقی می ماند و نفس سرکش همواره به انجام گناه فرمان می دهد. لذا شناخت نفس بسیار اهمیت دارد زیرا که کلید سعادت دو جهان است و شناخت خود، شناخت پروردگار را درپی دارد. مطلبی که در مورد نفس عنوان می شود این است که می گویند دو نوع نفس وجود دارد: نفس حیوانی و طبیعی ، نفس قدسی و الهی. نفس طبیعی و حیوانی انسان گرایش به مادیات، گناه و چیزهای پست و منفی دارد. خودخواهی، خودپرستی، حسادت و ... از اوصاف همین نفس است. در مقابل نفس قدسی و الهی همان است که گرایش های متعالی نظیر میل تقرب به خدا، حس نوع دوستی، ایثار و فداکاری و ... به آن نسبت داده می شود. این نفس همان روح پاک الهی است که در کالبد انسان دمیده شده است. آیات و روایات بسیاری درباره نفس وارد شده که آن ها بر دو دسته اند: دسته ای از آن ها نفس را به عنوان یک گوهر گرانبها توصیف می کنند و دسته دوم آیات و روایاتی است که نفس را به عنوان یک موجود شریر و دشمن انسان و منشأ بدی ها معرفی می نماید که باید با او جنگید و سرکوبش ساخت. علمای اخلاق همچون آیت الله سید عبدالحسین دستغیب و امام خمینی 4 و ... با بهره گیری از قرآن برای نفس سه مرحله قائلند؛ نفس اماره، نفس لوامه و نفس مطمئنه ، تحصیل نفس مطمئنه که همه درپی به دست آوردن آن هستند با یاد خدای متعال امکان پذیر است. لذا شناخت نفس گام اول در خودسازی است و به همین دلیل اهمیت بسیار به آن داده شده است. این نفس دارای بیماری هایی است که گاهی انسان به جهت این که توان چشم پوشی از یک گناه را ندارد، به یک عمل خوب و عبادی بیش از اندازه توجه نشان می دهد و به خیال خود تصور می کند که قبح و زشتی گناهی را که تن به ترک آن نمی دهد، ازبین برده است. راه هایی برای تشخیص این بیماری ها برشمرده اند که مهم ترین آن ها عبارت است از: 1-تقویت عقل. 2-تفکر قبل از عمل 3- بدبینی به نفس 4- دوست دانا و خیراندیش 5- پندگرفتن از عیوب دیگران با به کار بردن این راه ها باید به تهذیب نفس پرداخت و با نفس جهاد کرد و آن را سرکوب نمود و لذا می توان جهاد با نفس را در دو امر خلاصه کرد: اول رفع و برداشتن موانع و هواهای نفسانی و رام کردن نفس برای اطاعت و دوم آماده شدن نفس برای پذیرش حقایق معنوی و فضایل اخلاقی. بر همین اساس این تحقیق در سه بخش تنظیم شده است که بخش اول درمورد نفس و شناخت نفس می باشد که فصل اول آن نفس و آیات و روایات مربوط به آن و فصل دوم اهمیت معرفت نفس و بیماریهای آن و راه های تشخیص و درمان آن مورد بحث قرار گرفته است و بخش دوم که عوامل خودسازی می باشد که در فصل اول آن برخی از عوامل پسندیده الهی و در فصل دوم آن برخی از عوامل پسندیده فردی و در فصل سوم برخی از عوامل پسندیده اجتماعی گنجانده شده است و در بخش سوم موانع خودسازی می باشد که فصل اول آن برخی از موانع ناپسند الهی و فصل دوم آن برخی از موانع ناپسند فردی و در فصل سوم آن موانع ناپسند اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است. برای نگارش این تحقیق از منابع مختلف روایی ، تفسیری ، اخلاقی استفاده شده اگر چه دسترسی به منابع دست اول روایی شیعه آسان و ساده نبود ، سعی شده تا روایات و اقوال از کتاب های معتبر شیعه استخراج شود و بقیه مطالب هم تا حد امکان از کتاب های معتبر نزد بزرگان و علمای شیعه نوشته شده است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیرهای خودسازی در شکوفا شدن استعدادها و شناخت عوامل و موانع آن برای رسیدن به کمال و طی نمودن این راه به سلامت ، پس بنابراین تکامل انسان در گرو خودسازی است و هر چیزی که انسان را در رسیدن به تکامل یاری کند اهمیت دارد .
 پژوهشی پیرامون زندگی حضرت ابوالفضل ( ع)
نویسنده:
معصومه جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی که پیش روی شماست پیرامون زندگی حضرت ابوالفضل ( ع) می باشد. این تحقیق دربرگیرنده شمه ای از فضایل و کمالات حضرت ابوالفضل ( ع) است و سعی شده مختصری از زندگانی و شرح دلاوری های ایشان در واقعه کربلا آورده شود. قمر بنی هاشم ( ع) پرورش یافته خاندان وحی و نبوت است که در مکتب انسانیت و شرف درس معرفت عشق به الله را به خوبی آموخت و برای دفاع از اسلام و مقام ولایت، در مقابل نیرنگها و ظلم و ستم حاکمان زمان چون کوهی استوار ایستاد و با شجاعت و غیرت وفاداری خویش را به مکتب اسلام و قرآن به اثبات رسانید و جان خویش را در این راه فدا ساخت. حضرت ابوالفضل ( ع) در همه زمینه ها، چه اخلاقی، اجتماعی و چه سیاسی ( قیام کربلا) نام جاودانه در صفحات تاریخ بر جای گذاشت. داستان زندگانی ایشان را باید در لابه لای تاریخ شکوهمند اسلام جستگو کرد از این رو منابع مورد استفاده روایی و تاریخی بوده و از طریق مراجعه به کتابخانه این منبع مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیی سیره و روش زندگانی قهرمانان و بزرگان تاریخ اولا الگودهی مناسب برا ی ما انسانها به خصوص جوانان در مسائل اخلاقی و زندگانی ما می باشد و دیگر اینکه به ما انسانها می آموزد چگونه صبر و پایداری به مقابله با مشکلات و سختی ها پرداخته و با شجاعت و غیرت تمام در مقابل عمال فساد و جور ایستاده و از حریم اسلام و قرآن تا پای جان محافظت نمود. در این پژوهش سعی شده اولا مختصری پیرامون زندگی حضرت ابوالفضل ( ع) در زمان پدر بزرگوارشان حضرت علی ( ع) پرداخته شود که شامل ازدواج حضرت علی ( ع) با ام البنین ( ع) و نامها و القاب و کنیه های ایشان می باشد و همچنین عوامل تأثیرگذار بر شخصیت ایشان بررسی شود و به موقعیت ایشان در زمان برادرانشان امام حسن و امام حسین ( ع) نیز پرداخته شده است. ثانیا فضایل و کرامات حضرت ابوالفضل ( ع) بیان شود که خود شامل شأن و مقام ایشان در کلام معصومین ( ع) ثالثا سیمای حضرت در واقعه کربلا و شهادت ایشان مورد بررسی قرار گرفته است. جمع آوری اطلاعات بر اساس اسناد و مدارک موجود می باشد و کتابخانه ای تلقی می شود. در ضمن این تحقیق به قصد کشف حقایق بیشتر انجام شده و فقط در سطح توصیف و تبیین زندگانی حضرت عباس ( ع) می باشد. و هدف از گردآوری این مطالب آشنایی هرچه بیشتر با زندگی انسانهای وارسته و مخلص درگاه الهی همچون قمر بنی هاشم است و الگو گرفتن از ایشان در تمام مراحل زندگی. کلید واژه ها : حضرت، شجاعت، وفاداری، عباس، زندگی.
 نقش زنان در قیام عاشورا
نویسنده:
صغری دلگشائی حصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق نقش زنان در قیام عاشورا می باشد از جمله اموری که در این تحقیق مورد نظر بوده بررسی نقش زنان در حماسه آفرینی عاشورا بوده است . به منظور تبیین بهتر مطلب ، در بخش اول ( شخصیت زن و تربیت اسلامی ) در دو فصل جداگانه به این صورت که در فصل اول به زن و توانائیهای او از هنگام ظهور اسلام اشاره کردیم و دانستیم که زن با ظهور اسلام هویت و شخصیت پیدا کرد و پیامبر گرامی اسلام9 استعدادهای طبیعی و فطری زن را به همگان شناساند زیرا در زمان جاهلیت زن در ردیف حیوانات و ابزار کار تولید بوده است وزمانی هم برای ارضای شهوات و انجام کارهای پست از او بهره می جستند . در مقابل این همه کار طاقت فرسا از کمترین حقوق محروم بود . خداوند متعال در قرآن کریم از زنان برجسته ای یاد می کند که فرزندانی تربیت کردند که همیشه هدفشان برپایی دین خدا و رضایت الهی بوده است . فصل دوم در مورد تربیت کنندگان ارکان عاشورا می باشد . مهره های این ارکان حضرت خدیجه و حضرت فاطمه می باشد . حضرت خدیجه در دامن خود فاطمه ای را پرورش داد که در عین حیا و عفت حافظ دین اسلام بود و این فاطمه در کانون گرم خانواده اش فرزندانی همچون حسین 7 و زینب که توانستند دین اسلام را زمانی که در حال نابودی بود حفظ و پابرجا نگه دارند . در این فصل مطالب مختصری در مورد زندگی این دو بانوی بزرگوار ارائه شده است . در بخش دوم ( زینب قهرمان عاشورا ) در دو فصل مطالبش چینش شده است . فصل اول گذری به زندگی حضرت زینب شده از زمان تولدش تا هنگامی که در عرصه عاشورا نقش آفرینی می کند و در فصل دوم به حضرت زینب و عاشورا اشاره کردیم . حضرت زینب به عنوان یک پشتوانه بعد از امام حسین7 برای امام سجاد 7 و اهل بیت بودند و کارهای بزرگی در حماسه آفرینی عاشورا انجام دادند که نظیرش را کسی در تاریخ ندیده است . خطبه های شیوایی که حضرت زینب در کوفه و شام ایراد فرمودند بسیار مهّم و آینده ساز بود . ایشان توانستند با خطبه های آتشین خود نقش های شوم یزیدیان را نقش برآب کنند و چون رعد و برق روشنگر و کوبنده بود . خطبه حضرت زینب جو آلوده شام را عوض کرد و جریان به گونه ای به نفع اهل بیت نبوت تغییر کرد . یزید اظهار پشیمانی می کرد و همه گناهان را برگردن ابن زیاد می نهاد و اورا لعنت می کرد . بخش سوم زنان عاشورایی : دارای دو فصل می باشد که در یک فصل بر زنانی که در صحنه عاشورا شرکت نداشته اند ولی به عنوان یک عامل اساسی در پیشبرد اهداف عاشورا نقش آفرینی کرده اند اشاره کردیم . و در فصل دوم به زنانی که در خود عرصه عاشورا حماسه های بر یادمانی بر صفحه تاریخ حک کردند مطالبی بیان شده است . با توجه به کل مطالبی که بیان شد الگو پذیری از شخصیت های بزرگ دینی باید در راس تمام امور زندگی ما قرار گیرد مخصوصاً عالمان دینی که مردم بیشتر عملکرد آنها را در زندگی پیاده می کنند. در این تحقیق از منابع مختلف روایی ، تفسیری ، دینی و . . . استفاده شده و روش کار به صورت کتابخانه ای بوده است .
 بررسی ازدواج پیامبر ( ص) با خدیجه ( س) و نقش او در گسترش اسلام
نویسنده:
طاهره امیراحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در طول تاریخ ؛بانوان زیادی به دین اسلام مشرف شدند ، ودر این راه خدمات شایانی مبذول داشتند ؛در صدر این بانوان حضرت خدیجه « علیهاالسلام» قرار دارد . او در قبیله ثروتمند ونامدار قریشی متولدشد.پدرش « خویلدبن اسد» ، ومادرش فاطمه دختر زائده بن اصم بود . در میان قبیله خود به عفت وخرد ، پاکدامنی وثروت مشهور بود. قبل ازازدواج با پیامبر « صلی الله علیه وآله»دو بار ازدواج کرده واز دو شوهر خود صاحب فرزند بود. بعداز مرگ شوهران ، از مال ایشان وپدر خود ثروت هنگفتی بدست آورد وبا آن به تجارت پرداخت ؛ زمانی که آوازه محمد«صلی الله علیه وآله» به امانت داری و درست کاری و . . . در مکه پیچیده بود ، شیفته محاسن اخلاقی او گردید . تمایل خود برای ازدواج را به اطلاع او رساند . بعد از توافق دو طرف ، ازدواج صورت گرفت ، به روایتی حاصل این ازدواج شش فرزند بود که فاطمه زهرا « علیهاالسلام»(سرور زنان دو عالم ) نیز حاصل همین ازدواج است. با گذشت پانزده سال از زندگی مشترک ، محمد«صلی الله علیه وآله»به پیامبری مبعوث گردید . بعد از آن دشمنان زیادی بر سر راه او قرار گرفتند وآزار و شکنجه های زیادی را بر او تحمیل کردند ، اما در این میان سنگ صبور پیغمبر ویار وغمخوار او خدیجه«علیهاالسلام»بود که بار این همه سختی و محنت را به دوش می کشید ودردهای دل پیامبر « صلی الله علیه وآله»را با گوش جان می شنید واورا تسکین می داد . از همان ابتدا تمام ثروت ودارایی خود را در اختیار پیامبر « صلی الله علیه وآله»قرار دادتا آن را در راه اسلام صرف نماید . در جریان محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابی طالب نیز ، این ثروت خدیجه بود که پشتوانه ای محکم برای یاری مسلمانان وتحمل سه سال سختی به شمار می رفت. بعداز پایان محاصره ، حضرت خدیجه « علیهاالسلام»سه سال قبل از هجرت بیمار شد و بعد از مدتی در ده رمضان سال دهم بعثت چشم از جهان فرو بست.در شأن او سخنان بسیار ارزشمندی در لابلای آیات ، احادیث وروایات به چشم می خورد.بعداز گذشت سه سال از وفات او و ابوطالب ، خداوند به محمد«صلی الله علیه وآله» امرفرمود مکه را که اینک در نبود آن دو گوهر ارزشمند ، به خاطر آزار و اذیت مشرکان محیطی جهل آلود ، تاریک وغرق در خفقان بود ، به قصد مدینه ترک کند ورسالت خود را در آنجا ادامه دهد. این رساله؛مشتمل بر دو بخش است که به بررسی ازدواج پیامبر « صلی الله علیه وآله»با حضرت خدیجه « علیهاالسلام»ونقش این بانو در گسترش اسلام پرداخته است. اهمیت این تحقیق از آن جهت است که نقش حضرت خدیجه « علیهاالسلام»در گسترش اسلام را تنها محدود به ثروت ایشان( بعد مادی واقتصادی) ندانسته بلکه دلسوزی ها وفداکاری های ( بعدروانی وعاطفی)آن بانو را مایه دلگرمی پیامبر در برابر فشارهای دشمنان دانسته ودر نتیجه ایشان را پشتیبانی صمیمی برای اسلام شمرده است . در تدوین این رساله از کتابهای تاریخی مانند : تاریخ الخمیس، تاریخ اسلام وتاریخ یعقوبی وکتب روایی مثل : بحار الانوار ، سیرةالائمه الاثنی عشر وکتب تفسیری از جمله تفسیر المیزان ، نمونه ومجمع البیان استفاده شده است.در این مجموعه از سایت های مذهبی نیز مطالبی چند ،جمع آوری شده است . هدف : این تحقیق برآن است تا با معرفی شخصیت بزرگی همچون خدیجه « علیهاالسلام»به همگان به خصوص بانوان یادآوری کند که مرد از دامن زن به معراج می رود. فرضیه : 1 حضرت خدیجه(علیها السلام) در آرامش بخشی حضرت محمد « صلی الله علیه وآله» در شرایط خفقان جاهلیت و آزار و اذیت دشمنان نقش بسزایی داشتند . 2 مال و ثروت خدیجه(علیها السلام)بهترین و مهمترین پشتوانه مالی برای گسترش اسلام بود .
  • تعداد رکورد ها : 12