جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 44
بررسی و تحلیل آرایه نماد در سروده ‌های قیصر امین ‌پور
نویسنده:
محمدی علی, زارعی جمیله
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در سروده های قیصر امین پور دو دسته نماد می توان یافت. یکی نمادهای مرسوم که با نمادهای معمول در ادبیات فارسی و کاربردهای نمادین دیگر شاعران به نوعی همپوشانی دارد. در این مورد هر چند امین پور کوشیده است که در حوزه این ابزار زیبایی آفرین نوآوری هایی داشته باشد؛ میان نمادهای او و دیگران اشتراکاتی می توان یافت. نمادهای دیگری که در سروده های امین پور قابل توجه هستند، نمادهای ابداعی یا نمادهایی هستند که پیش از قیصر در شعر فارسی دیده نمی ‌شوند. درست است که در این مورد می توان امین پور را نوآور ساخت های نمادین دانست؛ اما نباید فراموش کرد که خاستگاه هر دو نوع نماد به کار رفته؛ طبیعت، باورها و اعتقادات مذهبی و ملی او است. برخی از نتایجی که نویسندگان این مقاله با بررسی نماد در سروده های امین پور به آنها دست یافته اند؛ عبارت است از:1. خاستگاه بیشتر نمادهای امین پور دین و مذهب است.2. دفتر شعری «تنفس صبح» بیشترین نماد را در خود جا داده است.3. لاله، رنگ های زرد، سرخ، سبز، کال و ... در سروده های او دارای معنای نمادین هستند.
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
توکل در قرآن و سنت
نویسنده:
مریم عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان این تحقیق توکل در قرآن و سنت است که به توضیح و توصیف توکل بر اساس آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام می پردازد. این تحقیق مطالبی در مورد فلسفه ی توکل ، ارزش و فضیلت توکل، درجات توکل ، راه های دست یابی به توکل، رابطه آن با توحید ، ایمان ، صبر ، تلاش و کوشش و تفاوت آن را با تفویض ، تسلیم و رضا، آثار و نتایج آن و نتیجه عدم توکل و برخی از کارهایی را که در انجام آن ها سفارش به توکل شده ایم را بیان می کند و مورد بررسی قرار می دهد. تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای بوده که به صورت فیش برداری ، مطالب جمع آوری شده است. این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی است. در این تحقیق از منابع تفسیری مانند تفسیر نمونه ناصر مکارم شیرازی ، تفسیر المیزان علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و از منابع روایی بحارالانوار محمد باقر مجلسی و اصول کافی ابی جعفرمحمد کلینی و از فرهنگ لغت هایی همچون مفردات الفاظ قرآن محمد بن راغب اصفهانی و لسان العرب ابن منظور استفاده شده است. از جمله نتایج به دست آمده در این تحقیق عبارت است از : توکل ثمره مستقیم توحید افعالی است و این که توکل از ایمان سرچشمه می گیرد، توکل با تلاش و کوشش منافاتی ندارد و توکل غیر از تفویض، تسلیم و رضاست و در مرحله ی پایین تری از این ها قرار دارد. اصطلاحات کلیدی : 1- توکل 2- تفویض 3- ایمان
علیت دردیدگاه معتزله و دونس اسکاتوس
نویسنده:
علی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا نیکخو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عنوان این تحقیق جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت است که به توصیف جهنم و جهنمیان براساس آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام می پردازد. این تحقیق مطالبی را در مورد فلسفه وجود جهنم ، اعتقاد به جهنم، مکان و وسعت جهنم بیان می کند. همچنین تعبیرات مختلف قرآن درباره ی جهنم و طبقات آن و ویژگی های دیگری همچون صاحب شعور بودن جهنم مورد بررسی قرار می گیرد. و سپس راهیان جهنم مورد بحث قرار می گیرند. و در پایان عذاب های جهنمیان که شامل عذاب های جسمانی و روحانی است بیان می شود. تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای بوده که به صورت فیش برداری مطالب جمع آوری شده است این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی است. در این تحقیق از منابع تفسیری مانند تفسیر نمونه و پیام قرآن ناصر مکارم شیر ازی، تفسیر المیزان علامه طباطبایی و از منابع روایی مانند بحارالانوار محمد باقر مجلسی و اصول کافی ابی جعفر محمد کلینی و از فرهنگ لغت هایی همچون ترجمه المنجد اثراحمد سیاح و لغتنامه دهخدا اثر علی اکبر دهخدا استفاده شده است. از جمله نتایج بدست آمده دراین تحقیق عبارتنداز: جهنم هم اکنون وجود دارد، دارای هفت در است، گروهی از جهنمیان زمانی محدود در جهنمند و گروهی مخلد در جهنم خواهند بود. عذاب های جهنمیان هم جسمانی می باشد و هم روحانی. اصطلاحات کلیدی: 1 جهنم .2 جهنمیان . 3 عذاب 4 خلود
بررسی تطبیقی کهن‌الگوی سایه در آراء یونگ و رد پای آن در غزل‌های مولانا
نویسنده:
مریم اسمعلی‌پور ، علی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کاشان: دانشگاه کاشان,
چکیده :
از دیدگاه کارل‌گوستاو یونگ، انسان‌ها علاوه بر ضمیر ناخودآگاه شخصی یا فردی، بخش مشترک دیگری به نام ناخودآگاه جمعی یا فرافردی دارند. محتویات این بخش از روح و ذهن را کهن‌الگو‌ها تشکیل می‌دهند. یکی از این کهن‌الگو‌ها که نزدیک‌ترین چهره به ناخودآگاه شخصی و خودآگاهی‌ست، «سایه» نام دارد. کهن الگوی سایه، قسمت منفی و حیوانی، غریزی، زشت، نفرت‌‌انگیز و ناپسند آدمی‌ست. چیزی است که همه انسان‌ها مایل‌اند آن را از دیگران مخفی کنند. در این مقاله، پس از نگاهی کوتاه به مکتب روانکاوی یونگ، به تحلیل و تشریح کهن‌الگوی سایه پرداخته شده است و با در نظر گرفتن دو نقش مثبت و منفی برای سایه، چنانکه یونگ در نظریاتش تحلیل کرده است، در آغاز واژگان و در مرحله بعد مفاهیم و مفردات مربوط به این شاخصه در زبان مولانا و سرانجام، رمزهایی که در غزلیّات شمس آمده و با این کهن‌الگو قابل تطبیق است، بررسی شده است. با توجه به شواهد و نتایج حاضر در متن، جنبه منفی سایه با واژگانی چون گرگ، روح حیوانی و... ، مفاهیمی مانند «وجود نداشتن جان بی سایه»، «جان کژ اندیشه و یا بد اندیشه» و رمزهایی همچون نفس، دزد، فرعون، سگ، اشتر کین‌دار و غول نمایان شده است. در پایان، بخش کوتاهی به وجه مثبتی که شناخت این کهن‌الگو به دنبال دارد، در غزلیّات، اختصاص داده شده است. بارزترین ویژگی سایه در این مورد، خودشناسی و خداشناسی است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
منازعات حنابله با شیعه امامیه در عصر سلجوقی
نویسنده:
علی محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
چکیده :
با آن که بیشتر فرق اسلامی در طول تاریخ با همدیگر اختلاف و درگیری داشتند، اما این اختلافات در میان شیعه و سنی نمود بیشتری یافته است. بغداد به عنوان مرکز خلافت عباسی، مرکز تجمع شیعیان و همچنین حنبلی ها به عنوان طیف تندرو سنی مذهب نیز بود. با سقوط آل بویه که به تقویت جایگاه شیعیان در بغداد کمک زیادی کرده بودند، سلجوقیان سنی مذهب روی کار آمدند. حنبلی ها که سابقه دشمنی دیرینی با شیعیان داشتند، از این فرصت بهره بردند و عرصه را بر شیعیان تنگ تر کردند و این منازعات به اوج خود رسید. در این مقاله به بررسی فراز و فرود درگیری های این دو فرقه در بغداد عصر سلجوقی پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 99 تا 124
شاهان صفوی و موسیقی
نویسنده:
قنبرعلی رودگر ,علی محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
چکیده :
موسیقی ایرانی در عصر صفوی، همانند بسیاری از مظاهر فرهنگی و اجتماعی زندگی ایرانیان، از سیاست های حکومت دیرپای صفوی سخت تاثیر پذیرفت. این تاثیرپذیری البته در دوره های سلاطین مختلف تفاوت داشت، چنان که در عهد شاه عباس اول به دلیل علاقه او به موسیقی، این هنر رونقی گرفت و برعکس در دوره شاه طهماسب اول، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین که تحت تاثیر فقها با موسیقی مخالف بودند، این هنر روی به انحطاط نهاد و موسیقی دانان با تضییقات بسیاری مواجه شدند و از همین رو، شمار زیادی از آنان ناگزیر از مهاجرت به سرزمین های خارج از قلمرو صفوی شدند.
صفحات :
از صفحه 77 تا 95
بررسی تطبیقی کهن الگوی نقاب در آراء یونگ و ردپای آن در غزل های مولانا (غزلیات شمس)
نویسنده:
علی محمدی ,مریم اسمعلی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
نقاب در اصل و در کاربرد مفهومی و اصطلاحی، در دایره مفاهیم روان شناسی به کار می رود، اما در نوشته های یونگ تمایز معناداری یافته است که امروزه، هرگاه از آن سخن در میان باشد، به گونه ای با آراء و افکار یونگ، در پیوند است. از نظر او، نقاب به دو دسته قابل تقسیم بندی است، دسته اول، صورتکی است که انسان بر چهره اش می زند و خود را آن طور که نیست، نشان می دهد. دسته دوم، دربرگیرنده پندارها و خیالاتی غیر واقعی است که مانع از رشد و نمو خود حقیقی او می شود. یونگ با دقیق شدن در امور روانی و جان آسمانی انسان، مساله نقاب را به گونه نظریه ای می پرورد و پیش روی ما می گذارد. او یکی شدن با نقاب را در جلوگیری از رشد شخصیت و رسیدن به فردیت، بزرگ ترین زیان می داند و افراد را از یک سوشدن بر حذر می دارد. از سویی در ادبیات عرفانی ما از جمله در غزلیات شمس، مفاهیمی وجود دارد که ژرف ساخت آن، با الگویی که یونگ تعریف می کند، هم خوانی و هم پوشانی دارد. ما در این مقاله، رمزها و سمبل هایی را که مولانا در غزلیات برای بیان مفهوم نقاب به کار برده است، بررسی کرده و در عین حال از آوردن نمونه هایی از دیگر آثار عرفانی ناگزیر بوده ایم.
صفحات :
از صفحه 151 تا 183
 توحید در قرآن
نویسنده:
محبوبه قناد ترشیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
جهان بینی یعنی تفسیر کلی در هستی بعضی که به جهان هستی می نگرند آنرا موجودی حرفه ای که پشتوا نه ای با شعور دارد؛ و بر اساس طرح شده و نظم و حسابی دارد؛ می یابند؛ این " جهان بینی الهی" می گویند. بعضی فکر می کنند که جهان هستی؛ نه طرح قبلی دارد نه طرح با شعور؛و نه هدف و نه حساب. این دید و طرز فکر را " را جهان بینی مادی" می گویند. پس جهان بینی همان تفسیر و دید کلی انسان درباره جهان هستی و انسان: جهان که یک الهی واقعی آشنا به مکتب می بینید؛ ماهیت از اویی دارد؛ به این معنی که واقعیت جهان مساوی است با " از او" بودن"او" آن چنانکه مثلا فرزند واقعیتی دارد که نسبت و اضافه ای با شخصی دیگر به نام پدر دارد؛ و یا مصنوع بشری و آن واقعیت یک نسبت و اضافه دارد با مخترع و سازنده آن؛ بلکه واقعیت و ماهیت جهان عین « از اوئی» و عین صدور؛ و عین تعلق و عین ربط و عین اضافه به « او» است معنی و مفهوم « آفرینش» و اینکه جهان یکی « مخلوق» خداوند است. جهان بینی یا جهان شناسی؛ به عبارت دیگر تعبیر و تفسیر انسان از جهان به طور کلی سه گونه است. یعنی از سه نوع منبع ممکن است الهام شود. علم فلسفه؛ دین؛ پس جهان بینی سه گونه است. علمی؛ فلسفی؛ مذهبی؛ توحید. درجات و مرتب دارد؛ همچنانکه شرک نیز که مقابل توحید است مراتب و درجات دارد. انسان همهء مراحل توحید در فرهنگ اسلامی یک معنای بسیار عالی و بلند و گسترده ای دارد؛دانشمندان ما آنرا به توحید در عبادت؛ توحید در ذات؛ توحید در صفات و توحید در افعال تقسیم کرده اند. توحید یعنی « یکی دانستن خدا و مبدا هستی است؛ اعتقاد به یگانگی « او» از هر جهت؛از جهت ذات؛ازجهت آفرینش؛از جهت اداره و چرخاندن هستی از جهت بندگی و پرستش یا راز و نیاز و نیایش و از جهت بسیار دیگر. 1-توحید ذاتی- یعنی شناختن ذات حق به وحدت و یگانگی. 2-توحید صفاتی- یعنی درک و شناسائی ذات حق به یگانگی عینی با صفات و یگانگی صفات با یکدیگر. 3-توحید افعالی- یعنی درک و شناختن اینکه جهان با همهء نظامات و سنن و علل و معلولات و اسباب و مسببات؛فعل او و کار او ناشی از اراده اوست. 4-توحید در عبادت- مراتب در سه گانه عبادت که در بالا گفته شد توحید نظری و از نوع شناختن است اما توحید در عبادت توحید عملی و از نوع ( بودن) و « شدن» است آن مراتب توحید تفکر و اندیشه راستین است و این مرحله از توحید ( بودن) و(شدن) راستین توحید نظری پی بردن به یگانگی خداست و توحید عملی(یگانه شدن) انسان است.توحید نظری ( دیدن) است و توحید عملی(رفتن)در میان مراتب توحید آنچه مفید است توحید عملی است و بس؟ 5- از میان این چهار نوع توحید؛ توحید افعالی و توحید عبادی مستقیمأ از آیات قرآن فهمیده می شود و به سادگی نمی توان به قرآن مربوط کرد اگر بدون آشنایی با بخشهای ظریف فلسفه و عرفان در قرآن بنگریم شاید حتی به یک آیه هم بر نخوریم که مستقیمأ این مفاهیم دقیق توحیدی را به ذهن ما می آورد. توحید ذاتی وصفاتی با همه دقت و ظرافتش از قرآن بیگانه نمی نماید در پرتو تفسیر یا تأ ویل، باآن مربوط می گردد. و توحید درست در نقطه ای مقابل شرک است:همه این الهه و معبودان را نفی کردن، تسلیم آن شدن، در برابر سیطره قدرت آنان مقاومت کردن.دل لز کمک و رعایت آنان بریدن و سرانجام، برنفی و طرد آنان کمر بستن... و همه وجود تسلیم خدا نشدن است. شرک یعنی به غیر خدا تکیه کردن، و به مخلوق خدا مقام خدائی دادن، قدرتی را در برابر قدرت خدا علم کردن . شرک یعنی: اطاعت بی چون و چرا از غیر خدا نمودن. شرک یعنی: هر گونه پرستش و گروه گرائی که در درگاه خدا نباشد. «ان شرّالدّواب عند الله الصم البکم الذّین لا یعقلون» بدترین جانوران در پیشگاه خدا(انسان) کر و لال است کسانی هستند که نمی اندیشند. پیام توحید تنها بدترین علت است که این پیام بند گسل به معنای: پذیرش خدا برای حاکمیت بر زندگی است . یعنی نفی هر مدعی دیگر.و املای بندگی اوست ... یعنی گسستن هر بند دیگر... و این است روح توحید و پر طپش ترین ابعاد آن. عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آنرا محترم بشمارند عدالت متکی بر دو چیز است: یکی حقوق و اولویتها یعنی افراد بشر نسبت به مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا می کند مثل کسی که با کار خود محصولی تولید می کند نوعی اولویت نسبت به آن پیدا می کند و موجودات در برابر او وظیفه و مسئولیت پیدا می کنند اما هیچ موجودی بر او حق پیدا نمی کند.
 تربیت فرزند از دیدگاه امام علی ( ع)
نویسنده:
کبری عسکریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق تربیت فرزند از دیدگاه امام علی علیه السلام است که دیدگاههای ایشان در مورد اهمیت، ضرورت و هدف تربیت فرزند را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق در ابتدا به بیان مفاهیم کلی تربیت از دیدگاه امام علی علیه السلام که شامل معنای لغوی و اصطلاحی تربیت ، هدف و اهمیت تربیت ، برتری تربیت بر تعلیم و امکان و ضرورت تربیت می باشد می پردازد و در ادامه مطالبی در مورد ابعاد تربیت که شامل تربیت دینی و موارد آن از جمله رعایت آداب و سنن اسلامی هنگام تولد فرزند و نماز ، آموزش قرآن و ادب ، موعظه و همچنین پرورش استعدادهای اخلاقی مانند راستگویی ، شجاعت و سخاوت ، اعتماد به نفس و شادابی ، تربیت اجتماعی در خانواده و اجتماع و تربیت جسمانی بیان می شود . این تحقیق مطالبی را در مورد ابعاد تربیت که شامل: تربیت دینی، اجتماعی، اخلاقی و جسمانی می باشد بیان می کند. همچنین روشهای مختلف تربیت از جمله روش محبّت، تشویق و تنبیه، احترام به شخصیت فرد و روش الگویی مورد بررسی قرار می دهد. و همچنین روش های تربیت از دیدگاه امام علی علیه السلام که روش محبت ، تشویق و تنبیه ، روش الگویی و احترام به شخصیت فرزند می باشد بیان می شود . سپس عوامل مؤثر در تربیت که همان وراثت و محیط و خود محیط هم شامل خانواده، رفاقت و معاشرت، مدرسه و اجتماع است بیان می شود. تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای بوده، این تحقیق به اعتبار ماهیت توصیفی می باشد و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی است. در این تحقیق از منابع روایی، از جمله بحارالانوار، محمد باقر مجلسی و اصول کافی ابی جعفر محمد کلینی و از فرهنگ لغت هایی همچون فرهنگ تفضیلی مفاهیم نهج البلاغه نوشته عبدالمجید معادیخواه و لغت نامه دهخدا اثر علی اکبر دهخدا استفاده شده است. از جمله نتایج به دست آمده در این تحقیق عبارتند از: تربیت یکی از حقوق فرزندان بر والدین می باشد، تربیت بر تعلیم برتری دارد، قانون وراثت از اصول مسلم اسلامی است، محبّت مهمترین روش تربیت می باشد. اصطلاحات کلیدی: تعلیم، تربیت، امام علی علیه السلام
  • تعداد رکورد ها : 44