جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
حروف مقطعه در سرآغاز سوره ها و آراء دانشمندان درباره آن
نویسنده:
محمود شلتوت، کاظم طباطبایی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 30 تا 43
جایگاه کذب و بدعت در تضعیف غالیان
نویسنده:
زینب طلوع هاشمی، کاظم طباطبایی، مهدی جلالی، محمد امام زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از دیدگاه محدثان عوامل گوناگونی در پذیرش روایات راویان دخیل است که آسیب در هر یک از آن‌ها می‌تواند منجر به تردید در پذیرش روایات راوی گردد. گرچه در شرایطی خاص می‌توان از برخی از آسیب‌های وارد شده بر متن یا سند روایات چشم‌پوشی نموده و به صحت آن‌ها حکم نمود، اما دروغ‌گویی و اشتهار راوی به بدعت‌گذاری به سبب خلل جدی که در عدالت راوی وارد می‌سازند، از جمله عواملی هستند که از دیدگاه حدیث‌پژوهان فریقین بدون هیچ استثنایی منجر به سقوط قطعی روایات راوی از حجیت می‌گردند. در این مقاله با تأمل در شواهد و توصیفاتی که در کلام پیشوایان معصوم (ع) درباره راویان بیان گشته و نیز بررسی اقوال دانشمندان علم رجال، این فرضیه به اثبات رسیده است که دو عامل دروغ‌گویی و بدعت‌گذاری در میان گستره راویان حدیث شیعی، بیش از همه در غالیان نمود داشته و اشتهار غالیان به این دو امر از مهمترین دلایل جرح آنان بوده است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 95
 بررسی و تحلیل شخصیت آسیه در آیات و روایات
نویسنده:
نفیسه هاشمی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش شخصیت آسیه از منظر آیات و روایات بررسی شده است. هدف از انجام این پژوهش روشن ساختن ابعاد گوناگون زندگی آسیه به عنوان یکی از اسوه های قرآن و زنی صالح و تجزیه و تحلیل شخصیت او از دیدگاه قرآن و روایات بوده است. نتایج بررسی نشان می دهد که آسیه بنت مزاحم نام زن فرعون معاصر موسی بوده که در روایات اسلامی زنی برگزیده و ممتاز معرفی شده است. در قرآن کریم نیز دوبار از این بانو بدون ذکر نام یاد شده است. یک بار در شرح برگرفته شدن موسی از نیل که در آیة نه سوره قصص به آن اشاره شده است و بار دیکر در آیه ‎11 سورة تحریم که آسیه از خدا خواست او را از فرعون و قوم ستمکارش رهایی بخشد و بهشت را روزی وی سازد. خدا برای تمامی کسانی که ایمان آورده اند بدون دخالت جنسیت آنان همسر فرعون را مثال آورده تا نشان دهد که رستگاری تنها منوط به ایمان خالص به خدا و رسول و حسن اطاعت از پروردگار است. آنچه در تفاسیر و تواریخ مطرح شده است از بدو خلقت ابوالبشر آدم علیه السلم در خانواده کفر زنی وجود نداشته که در دوستی خدا و رسولش بدین گونه ثابت قدم باقی بماند. رضای پروردگار را در هر شرایطی بر همه چیز مقدم داشته و مسیر سعادت را پیموده تا اینکه به مقامی می رسد که جایگاه خود را نزد پروردگارش در بهشت مشاهده می نماید/
تقدیم و تاخیرهای معناساز در قرآن کریم و تاثیر آن در ترجمه های فارسی قرآن
نویسنده:
طاهره رضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تقدیم و تاخیر اصطلاحا بر جابه جایی اجزای سخن از جایگاه اصلی خود اطلاق می شود‎۰ این جابه جایی غالبا، توجیهی نحوی یا بلاغی دارد، اما قرآن پژوهان در بیان انواع تقدیم و تاخیر در قرآن بر پایه برخی از پیش فرض ها نوعی را ذکر کرده اند، که بر مبنای آن تقدیم و تاخیر در برخی از آیات در نگاهی ابتدایی به چشم نمی آید، اما به نظر آنان وجود آن به دلالت معنای سخن قابل تشخیص است‎۰ در این پژوهش که به بررسی این نوع خاص از تقدیم و تاخیر اختصاص یافته است، پس از بیان معنای لغوی، انواع تقدیم و تاخیر در قرآن ، ارتباط آن با سایر مباحث علوم قرآنی و ‎۰۰۰ مساله تقدیم و تاخیر به عنوان یک مقوله زبانی و مساله ای که با فهم بشر از سخنان یکدیگر سرو کار دارد مورد بررسی قرار گرفته است‎۰ در پایان فرضیه تقدیم و تاخیر در برخی از آیات قرآن بررسی و نقد گردیده و عملکرد مترجمان قرآن کریم در این باره مورد ارزیابی قرار گرفته است‎۰
  • تعداد رکورد ها : 4