جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
شهشهانی, سیاوش
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
تسخیری: گلشنی مرد علم و دین است/ خدمات چهره ماندگار فیزیک به جهان اسلام
نویسنده:
مهدی محقق، سیاوش شهشهانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افسانه گرایی و استعاره در فلسفۀ ریاضیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هنر (نقاشی) دروغی است که حقیقت را به ما می نمایاند. پابلو پیکاسو ریاضیات رمانی دربارۀ طبیعت و انسان است. نمی توان دقیقاً گفت ریاضیات به ماچه می آموزد همان طورکه نمی توان گفت ازجنگ و صلح [تولستوی]دقیقاً چه می آموزیم. یوری مانین این دیدگاه که ریاضیات درست است ولی صادق نیست،نتایجی فلسفی دارد. نخست این که ریاضیات تعهد هستی شناسانه ندارد. ساندرز مک لین بهترین نظریات فلسفی دربارۀ ریاضیات را ریاضیدانان ارائه کرده اند. آنان که به دنبال رازگشایی از معماهایی درونی بوده اند که مبتلا به موضوع های اصلی کارشان بوده است. این کوشش فلسفی گاهی به پیدایش روش های نوین ریاضی منجر شده و بسیاری اوقاتخاستگاه دیدگاه های فلسفی روشنگرانه ای بوده است. گیلبرت رایل ١. سرآغاز شور و علاقۀ ریاضیدانان نسبت به فلسفۀ ریاضی که در اواخر قرن نوزدهم بالا گرفته بود، پساز دهۀ به عنوان سرچشمۀ اندیشه های فلسفی در ریاضیات، « معماهای درونی » چهارم قرن بیستم فروکش کرد و جای خود را به دغدغه های صرفاً فلسفی دادند که محرکی نیرومند برای درگیر کردن ذهن ریاضیدانان با . مبتنی بر سخنرانی نویسنده در سمینار انجمن منطق ایران به تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه ١٣٩۶- ١٣٩۶ (انجمن ریاضی ایران) فلسفۀ ریاضی نبود. وضعیت امروز فلسفۀ ریاضی نیز به همین شکل است؛ شاخه ای نسبتاً کم رونق از فلسفه که اندیشمندان کم تعدادی در آن مشغول کارند و موضوع هایی که در آن مطرح می شود، جاذبۀ خاصی خود، اکنون در برای عموم ریاضی ورزان ندارد. فاصله گرفتن فلسفۀ ریاضی از ریشه های درون-ریاضی حدّی است که عده ای پیگیر پدید آوردن موضوعی دیگر با نام فلسفۀ ریاضی ورزی ١ شده اند و کتاب ها و مقاله هایی با این عنوان منتشر می کنند. از مشخصاتسه مکتب بزرگ فلسفۀ ریاضی در اوایل قرن بیستم، و باقدمتِ « سؤال های سخت » یعنی منطق گرایی، شهودگرایی و صورتگرایی این بود که هر سۀ آنها در برابر فلسفۀ ریاضی مانند بینهایتِ بالفعل، ماهیت پیوستار (کم متصل) و رابطۀ برهان و صدق در ریاضیات، لات موضع گیری مشخص و حتی تجویزی داشتند، در حالی که بیشترِ مکاتبجدید، این دغدغه ها و دیگر تأم کنار گذاشته اند و غالباً در پی یافتن جایگاهی برای مسائل معنا شناختی ٢ و ریاضی ورزان را عملا فلسفی معرفت شناختی ٣ ریاضی هستند که با چارچوب های از پیش تعریف شدۀ فلسفی شان سازگار و هماهنگ نام خواهم برد،این است که درعمل، « مکاتبنرم » باشد. از ویژگی های این مکاتب متأخّر که ازآنها به عنوان برخوردمی کنندکهدرچارچوبنظریۀمجموعه ها(یابعضاًنظریۀ « جعبۀسیاه » بابدنۀ ریاضیاتبه مثابۀیک رسته ها ۴) خلاصه می شود؛ نگاهی که یادآور دیدگاه قرون وسطایی نسبت به ریاضیات در چارچوب مقولات ارسطویی است. بیشترِ گرایش های فلسفۀ ریاضی که امروزه ذیل عنوان های طبیعی گرایی ۵، ساختارگرایی ۶ و افسانه گرایی ٧ مطرح می شوند، در زمرۀ این مکاتب نرم جای دارند. بحث ما در این مقاله، در مورد افسانه گرایی است. مرجع [ ٢٨ ] برای مروری بر مکتب های فلسفۀ ریاضی معاصر توصیه می شود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فلسفه منطق شهوت گرایی ازنظردامت (فلسفه علم)
نویسنده:
کاغذچی رامبد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید