جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
سیاست خارجی پیامبر(ص)
نویسنده:
سعید جلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
هدف از این رساله، بررسی سیاست خارجی پیامبر(ص) و پاسخ یابی به این سوال است که سیاست خارجی در یک نظام مبتنی بر اندیشه اسلامی چگونه باید باشد و چه عواملی دراین سیاست نقش اصلی را داشته و اهداف آن چه می باشد؟ روش تحقیق دراین رساله، کتابخانه ای بوده و مطالب آن در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول به جفرافیای سیاسی جهان در عصر پیامبزر(ص) می پردازد. درفصل دوم اهداف و زیربناهای نظری سیاست خارجی پیامبر(ص) مورد بررسی قرار می گیرد. ساختار تصمیم گیری پیامبر اکرم(ص) درفصل سوم مطرح می شود و فصل چهارم به استراتژیهای دعوت، جنگ و صلح پیامبر می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که پیامبر(ص) دولتی داشتند که ضمن این که تمام اجزاء متشکله یک دولت را دارابود ویژگی خاص رسالت الهی را نیز دربرداشت. هدف نهایی پیامبر در سیاست خارجی حاکمیت اسلام و بقای آن درسراسر جهان بود. سیاست خارجی پیامبر دارای اصولی ثابت مانند توحید، ولاء، نفی سبیل، عدالت، وفای به عهد و غیره بود. درهمه مراحل، نخستین استراتژی پیامبر(ص)برای نیل به هدف، استراتژی دعوت بود. تقدم این استراتژی بر راهبردهای دیگر جایگاه ویژه ای به آن می بخشد. جنگ به عنوان یک استراتژی موثر توسط پیامبر به کار گرفته می شد که در آن سه عنصر ایمان و توکل، تجهیز و اعدا نیرو و دیپلماسی نقش اساسی داشتند. جنگ و صلح هیچکدام برای پیامبر(ص) هدف نبود بلکه هر یک به عنوان استراتژی برای رسیدن به هدف محسوب می شد و ساختار تصمیم گیری آن حضرت را عناصر وحی، مضورت و رای شخص پیامبر(ص) تشکیل می داد.
تحلیل صهیونیسم براساس ویژگیهای منفی قوم یهود در قرآن کریم
نویسنده:
هادی آجیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عملکرد صهیونیسم معاصر نسبت به جهان بیانگر دشمنی های این مکتب و توطئه های علیه مسلمین و دین اسلام است. شناخت صهیونیسم معاصر برای تعیین خط مشی های کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت دفع خطرات و فتنه انگیزی های آنان حائز اهمیت می باشد نیل به این هدف مستلزم شناسایی تجزیه و تحلیل مسئله صهیونیسم در طول تاریخ است. آیات زیادی در قرآن کریم در مورد قوم یهود وجود دارند که بیانگر دیدگاه مدون و مشخص قرآن کریم در مورد مسئله یهود هستند. این آیات به نوعی هویت یهود را معرفی کرده و استمرار و تداوم صفات هویتی آنها را در طول تاریخ بنی اسرائیل زمان نزول آیات و پس از آن تایید می کند. لذا با توجه به ارتباط هویتی پدیده های صهیونیست و یهود و تداوم صفات هویتی یهود در تاریخ می توان "صهیونیسم" را براساس "هویت یهود" شناخت. در این رهگذر قرآن کریم به عنوان منبع وحی و عنصر اصلی هویت ساز جمهوری اسلامی ایران و مسلمین می تواند ما را در شناخت و تحلیل هویت یهود رهنمون سازد. در نهایت نیز به تبع درک و فهم صهیونیسم راهبردهای عملیاتی مهمی از لابلای آیات قرآن کریم در مورد یهود برای طراحی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله صهیونیسم و اسرائیل قابل بهره برداری است.
بنیاد اندیشه سیاسی اسلام در قرآن
نویسنده:
سعید جلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اندیشه سیاسی مفهومی است که بیانگر یک نوع تفکر و اندیشه منسجم و دارای چارچوب درباره موضوع سیاست می باشد. این چارچوب و ساختار فکری منسجم،مولفه ها، اجراء و تعاریف خاص خود را دارد که چگونگی تعریف این مولفه ها و ربط آنها به یکدیگر، یک اندیشه سیاسی را به مثابه یک بنیاد خاص از سایر اندیشه ها متمایز می سازد. در بررسی و کالبد شکافی اندیشه های سیاسی پنج مولفه عمده را می توان برشمرد هستی شناسی معرفت شناسی، فرجام شناسی ، انسان شناسی و مولفه پنج مباحث مربوط به جامعه و دولت. فرضیه اصلی پژوهش که مورد آزمون قرار گرفته این است که: اسلام به مثابه یک اندیشه سیاسی برای تمامی موافه های این اندیشه و مفاهیم آن، تعریف ها، توضیف ها و تجویزهای خود را دارد که آن را به مثابه یک بنیان از سایر اندیشه های سیاسی متمایز می سازد. تبیین اندیشه سیاسی اسلام می تواند در چگونگی عمل پیروان آن تاثیر گذار باشد. از یک سو طرح اسلام در جهان به عنوان مبنای نظام حکومتی و از سوی دیگر بروز رفتارهای سیاسی به نام اسلام در گوشه و کنار جهان موجب شده است تا تبیین اندیشه سیاسی این دین نه تنها برای پیروان و بازیگران عمل سیایس آن بلکه برای پیروان سایر ادیان و دیدگاه ها نیز که تماشاگر این نوع از عمل سیاسی هستند قابل توجه باشد. قران درباره هر یک از مولفه های اندیشه سیاسی مباحثی را مطرح می نماید که به هر یک از این اجزا و پایه ها، قوام واستحکام منطقی می بخشد و در مجموع طرح کلی بحث از همگونی، توازن، انسجام منطقی و عدم تعارض بین بخش ها برخوردار می باشد.در هستی شناسی، سخن از عالم غیب و تاثیر آن بر عالم طبیعت (شهود) می آید و باور به حقیقت غیبت از ویژگی های معتقدین به این اندیشه قرار داده می باشد. بر این مبنا نیک فرجامی را آنکه کامل می داند که تمام مراحل هستی را شامل شود و این نه تنها نفی دنیا نیست بلکه تاکید بر نیک فرجامی در آن است. چرا که نیک فرجامی را برای تمام مراحل هستی از جمله دنیاا می خواهد. در بحث انسان شناس ی، مهمترین ویژگی این اندیشه این است که در کنار جایگاهی که برای انسان در ارتباط با طبیعت و سایر انسان ها قائل است رابطه ای برای انسان با پروردگار هستی ترسیم می کند و انسان را به عنوان جانشین پروردگار در زمین معرفتی می کند و قائل شدن به ربوبیت برای مبدا هستی در کنار قرار دادن وحی به عنوان مهم ترین منبع معرفتی برای انسان نشانگر آن است که اندیشه سیاسی نمی تواند خالی از راهنمایی و هدایت پروردگار هستی باشد و وحی و هدایت الهی باید مبنای عمل سیاسی باشد. نگاهی به پایه های اندیشه سیاسی اسلام نشان می دهد محوری مشترک مباحث آن را به یکدیگر مرتبط می سازد این محور مشترک موثر دانستن مبدا ربوبی در تمام مناسبات هستی است که حاقه های وصل این پایه ها به محور مبدا ربوبی دو عنصر (ایمان و عمل صالح) می باشد و این دو عنصر نیز مبتنی بر اراده و اختیار انسان می باشد. بر این چهار پایه و محور و حلقه های وصل است که سقف اندیشه سیاسی درباره مباحث جامعه و دولت معنی پیدا می نماید و چرایی تجویز هایی که در این باره صورت می گیرد روشن می شود. دولت و جامعه دو بستر مهم برای تحقق یک اندیشه در عمل می باشند. آنچه مبنای عمل است باید معطوف به هدایت الهی باشد. براین مبنا پذیرش انسان و اداره او برای قبول حکم خدا شرط لازم برای تحقق دولت و جامعه مورد نظر اندیشه سیاسی اسلام خواهد بود. پذیرش حکم خدا صرفا به معنی پذیرش افراد به عنوان عهده دارن حکم از جانب خداوند نمی باشد بلکه همراه آن پذیرش ساری . جاری شدن حکم خدا در تمام مناسبات فردی و اجتماعی نیز می باشد و پذیرش این مبنای نظری همراه با پذیرش چارچوب رفتاری نیز می باشد . به علاوه اینکه با توجه به سنن و قوانینی که بر هستی جاری است بر رفتار و عمل آثاری مترتب بود که این آثار متناسب با آن رفتار است. بر اعمال سوء و بر ایمان و عمل صالح که حکم خدا ست حیات مترتب خواهد بود. قرآن تاکید دارد آنچه مبنای عمل از سوی خداوند تعیین شده است چون از مبدا ربوبی و آفریدگار انسان وضع شده است منطق با فطرت استعداد و ظرفیت و توانایی انسان هاست از این رو این قوانین سازگارترین قوانین با ساختار و شاکله انسانی است.
  • تعداد رکورد ها : 3