جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
نقش زکات در نظام اقتصادی اسلامی
نویسنده:
عدنان لاجوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این پژوهش، بررسی نقش زکات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد حکومت اسلامی در نظام اقتصادی اسلام است. تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته، مشتمل بر چهار فصل است. فصل اول، اختصاص به کلیات زکات دارد. در فصل دوم، منابع زکات مورد بررسی قرار می گیرد. فصل سوم، به مصارف زکات می پردازد. نهایتا" فصل چهارم، نقش حکومت اسلامی در زکات را بیان می دادرد. براساس نتایج حاصل از تحقیق، وجود ثروت و مال، با گذشت زمان باعث ایجاد شکاف طبقاتی بین ثروتمندان و تهیدستان جامعه می شود و این شکاف طبقاتی، تمام مفاسد خانمان براندازی که منجر به تباهی جامعه می شود را به دنبال دارد. اسلام برای کم کردن شکاف موجود بین زندگی طبقات فقیر و غنی و تامین حداقل معیشت برای فقرا، اغنیا را موظف می سازد که به شکرانه نعمات الهی و به خاطر مسوولیت شرعی که نسبت به بردران دینی خود دارند، سهمی از اموال مازاد بر احتیاجشان را بنام زکات و بعنوان عبادت بپردازند. چون میزان نیازهای جامعه بر حسب تطور زمان و مکان متغیر است، لذا انواع اموال زکوی، نصاب زکات و نرخ آن و نیز راههای مصرف آن باید سیال، دینامیک و متغیر باشد و با نظر ولی فقیه حاکم تعیین گردد. بعنوان یک را ه عملی برای تعیین نصاب پیشنهاد می شود بجای محاسبه میزان تولید، میزان پول لازم برای رفع احتیاجات سالانه هرفرد در هر اجتماع و دوره را محاسبه کرده و به آن مرز احتیاج اطلاق می شود. کسانی که درآمدشان از این حد پایین تااست مابه الاتفاوت را از بیت المال بگیرند و آنهایی که درآمدشان تا چنین حدی است، از پرداخت زکات معاف باشند و چیز هم نگیرند و از آن به بالا بسته به اینکه افراد از چه نوع فعالیتهایی و در برابر صرف چه مقدار کار درآمدهای اضافی داشته اند، نصابهای متناسب برقرار گردد تا بدین ترتیب فقر و مسکنت از بین برود، کار تشویق شود، تولیدات بالارود و جامعه اسلامی هم رفاه و هم قدر ت را بدست آورد. همچنین زکات می تواند نقش تعیین کننده و فعالی را جهت برقراری عدالت اجتماعی و تقلیل شکاف طبقاتی بین ثروتمندان و تهیدستان جامعه ایفا کند . به عبارت دیگر همواره ارتباطی تنگاتنگ بین ابعاد اخلاقی و عبادی اسلام با احکام اقتصادی و مالی آن وجود دارد و همین خصوصیت، زکات را از مالیات مرسوم و امروزی جدا می کند. با تادیه زکات دو نتیجه بسیار مهم و حساس در حیات فردی و اجتماعی حاصل می شود: تزکیه نفس و تزکیه مال، و ایندو روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند، بنابراین برای داشتن یک اقتصاد سالم اسلامی، باید نسبت به سایر ابعاد اسلام یعنی اعتقادات، اخلاقبیات و عبادات نیز توجه کافی و عنایت کامل مبذول شود.
مفهوم و ملاکهای لهو با توجه به مصادیق قرآنی و روائی آن
نویسنده:
رضا طلائی اردکانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از نگارش این پایان نامه مشخص کردن مفهوم و ملاکهای لهو با توجه به مصادیق قرآنی و روائی آن می باشد . تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر سه فصل است . فصل اول به کلیات می پردازد . فصل دوم در بحث لغوی ابتدا مفهوم واژه لهو و واژگان ندیک به آن و سپس تفاوت واژه لهو باواژه های نزدیک به آن بیان می گردد . درفصل سوم مصادیق لهو بیان می گردد ابتدا بحث لغوی طنز همراه با تفاوت آن با مقوله های دیگر در روایات و سنت و در جامعه کنونی بیان شده است سپس با بحث لغوی شعر و تاریخچه شعر به بررسی ادله درقرآن و روایات و کارکردهای شعر می پردازد بحث لغوی موسیقی با بررسی تاریخچه موسیقی و غنا ادامه می یابد موسیقی از منظر علم و کارکردهای موسیقی پایان بخش مبحث موسیقی است . قمار با بحث لغوی ، حکم قمار ، فلسفه تحریم قمار ، شرنج و نرد به پایان می رسد بحث امل با بحث لغوی و بررسی در روایات آغاز و با نتیجه گیری در این قسمت پایان می یابد و در انتها بحث دنیا با دنیای مذموم و ممدوح به پایان می رسد . براساس نتایج حاصل از تحقیق از عوامل صدق عنوان لهو بر یک مصداق عبارتند از مبتنی بودن بر عدم واقعیت ، برخاستن از جهل و بی خودی ، زاینده سفاهت و حمق بودن ، عامل نسیان ذکر خدا و مرگ و آخرت ، عامل روی آوردن به مفاسد دیگر ، عامل ایجاد حسرت پشیمانی ، عامل ایجاد فقر و تهیدستی ، عامل ایجاد دشمنی کینه و عداوت ، عامل زائل شدن ایمان ، عامل ایجاد خواری و ذلت و از بین بردن هیبت انسان ، عامل پیر و شکسته کردن انسان ، نشات گرفتن از حب دنیا و عامل بازماندن از ضروریات و اهداف حقیقی است و عوامل خروج یک مصداق از عنوان لهو عبارتند از : کارکرد آن در روان درمانی و یا تخلیه روانی ، کارکرد آن در تاثیر در فرد و جامعه ، کارکرد آن در جهت تشحیذ ذهن و خلاقیت فکری ، کارکرد آن به عنوان یک ابزار هنری ، کارکرد آن به عنوان ابزاری در جهت تبلیغ دین و مکتب و پیشبرد مذاهب ، کارکرد آن به عنوان زبان بین المللی ، کارکرد آن در جهت جلوگیری از افتادن در لهو و کارکرد آن به عنوان ابزاری مانگار و دائمی نام برد.
تعدیل ثروت در اسلام
نویسنده:
احمد اصل رکن آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از نگارش این پایان نامه دستیابی به توضیح مبادی نظری اسلام در خصوص تعدیل ثروت و فقر و غنا در چارچوب اهداف اقتصاد اسلامی که شامل برپایی عدالت اجتماعی ، حاکمیت سیاسی اسلام ، تحکیم ارزشهای معنوی و اخلاقی ، عدم وابستگی اقتصادی ، خودکفایی و اقتدار اقتصادی توسعه و رشد و رفاه عمومی می باشد . لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون: آیا اسلام با ثروت و توسعه و تکثیر آن و سپس توزیع عادلانه ثروت موافق است؟ مکانیزم پیشنهادی اسلام برای وصول به توزیع عادلانه ثروت چیست ؟ را دارد براساس فرضیه ها ماهیت احکام و قوانین اسلامی به نحوی است که ثروتها و درآمدها بصورت عاغدلانه و موزون در بین طبقات درآمدی تعدیل می گردند . در جامعه اسلامی با انباشت ثروتهای مشروع مسیر واقعی رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار ترسیم می گردد . تحقیق خحاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر چهار فصل است فصل اول به معرفی پژوهش در ابعاد مختلف پرداخته است در فصل دوم مبانی نظری مربوط به تحقیق در ابعاد مباحث شناخت فقر، ثروت ، منابع ثروت و درآمد ، سیستم توزیع ثروت و درآمد اسلامی ، نقش حکومت در تعدیل ثروت و سایر عوامل و نیز بررسی مبحث ثروتهای بادآورده از بعد شرعی و اقتصادی بیان شده است . در فصل سوم دستاوردهای هر فصل طبقه بندی و تحلیل می گردند. فرضیه های اول و دوم اثبات می گردند و در فصل چهارم خلاصه ، نتیجه گیری و پیشنهادات است نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد اثبات موافقت اسلام با توسعه و تکثیر در جامعه مسلمین به عنوان منبع ایجاد رشد و توسعه اقتصادی و در جهت رشد مفاهیم ارزشی و انسانی است اسلام با تعدیل ثروت به عنوان توزیع فقر مخالف است و بر گسترش ثروتهای جامعه اسلامی در ظل حفظ ارزشهای معنوی تاکید دارد .
ارث خیار درفقه امامیه با نگاهی مقایسه ای به حقوق مدنی ایران
نویسنده:
ابراهیم پوربافرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از نگارش این تحقیق ابیین حدود و ثغور و روشن نمودن زمایای مختلف بحث ارث خیار در فقه امامیه با نگاهی مقایسه ای به حقوق مدنی ایران است . لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون خیار حق است یا حکم ؟ آیا اصل خیار قابل انتقال به ارث هست ؟ آیا تمام خیارات قابل انتقال به ارث می باشد ؟آیا ارث خیار تابع ارث مال است ؟ آیا اعمال خیار با توافق ورثه و بصورت اجتماعع با هم باشند ؟ آیا مواد قانونی در زمینه ارث خیار از نظریات مشهور فقها تبعیت کرده است ؟ را دارد براساس فرضیه های تحقیق خیار حق است ، خیارات مگر در موارد استثنایی قابل انتقال بارث می باشند، ارث خیار تابع ارث مال نیست ، اعمال خیار باید با توافق ورثه و بصورت اجتماع با هم باشد و قوانین مدنی در زمینه ارث خیار از نظریات مشهور فقها پیروی کرده است تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است در بخش کلیات ( فصل اول ) به بررسی مفاهیم لغوی و اصطلاحی ارث ، خیار، حق و حکم تمایز بین حق و حکم ، اقسام حقوق به اعتبار نقل و انتقال آن و ماهیت خیار می پردازد ضمن اینکه آراء فقها و دسته بندی های ایشان نیز در موارد مختلف آمده است در فصل دوم که دارای سه بخش است به مستندات فقهی حقوقی حق خیار و قلمرو انتقال پذیری آن پرداخته است . بررسی مبانی فقهی ، روایی حق خیار از جمله اجماع ، روایت نبوی و آیات قرآن بخش مهمی از این فصل را شامل می شود ضمن اینکه نظریات فقهی مخالف و موافق درباره ارث پذیری یا عدم ارث پذیری حق بخصوص حق خیار به طور مفصل آورده شده و مورد بررسی قرار گرفته است همچنین در بخش سوم ، اصل ارث رسیدن خیارات در فقه امامیه و قوانین مدنی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد . در پایان عدم به ارث رسیدن برخی خیارات مثل خیار مجلس به نقد کشیده شده است ضمن اینکه در برخی خیارات دیگر نیز چون شرط و غبن ، جزئیات وجود دارد در فصل سوم که دارای سه بخش است ، مساله تابعیت یا عدم تابعیت ارث خیار از ارث مال مطرح شده است که اموری بر آن متفرع است ، از جمله آنکه آیا زوجین که از زمین ارث نمی برد از حق متوفی در معامله ای که در مورد زمین انجام داده است نیز ارث نمی برد یا مساله بگونه دیگری است در مورد ارث فرزندان غیر از پسر بزرگتر از حق خیار در حبوه نیز همین مساله تعقیب می شود ضمن اینکه نتیجه اثبات تابعیت یا عدم تابعیت ارث خیار از ارث مال در مورد وجود دین پیش از ترکه ، آثاری را در بر خواهد داشت از متفرعات دیگری که بر مساله عدم تابعیت ارث خیار از ارث مال مترتب است ارث قاتل و کافر از حق خیار است که طرح آن خالی از لطف نیست . در فصل چهارم نیز که دارای دو بخش است کیفیت استحقاق ورثه از خیار و چگونگی وضعیت طرف معامله در صورت فسخ ورثه مورد بررسی قرار می گیرد آراء فقها در مورد کیفیت اعمال خیار توسط ورثه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده و نظر اصلح از میان آنها برگزیده شده است چگونگی اعمال خیار در وضع کنونی حقوق ایران نیز مورد نظر می باشد . براساس نتایج حاصل از تحقیق خیار حق است و به صورت قهری قابل انتقال به ورثه می باشد . فقه و قانون مدنی با توجه به مبانی و مستندات ارث خیار ، تمام خیارات را قابل انتقال به ورثه می دانند و بین اعمال خیار و استفاده از آن ملازمه نیست و حق خیار ارتباطی به مالکیت مورد استفاده از آن ندارد ارث زوجه از حق خیار متوفی در امواتل غیر منقول و ارث فرزندان دیگر غیر از پسر بزرگتر از حق خیار در حبوه می باشد همچنین بنابراین مبنا می توان ورثه را دارای حق خیار دانست حتی در صورتیکه دین میت پیش از ترکه باشد در باره کیفیت استحقاق ورثه از حق خیار قانون مدنی وارد بحث نشده است اما از آنجا که قوانین ارث بر مبنای شرعی و فقه امامیه استوار است در موارد سکوت قانون به آن مراجعه می شود بنابرنظر محققین فقهاء ، اعمال خیار توسط ورثه بصورت اجتماع و با توافق هم صورت باید بگیرد.
  • تعداد رکورد ها : 4