جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
واکاوی ضوابط "بیان سخن" از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
مهدی عبدالهی پور ، سید محمد موسوی ، مرتضی سازجینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مهمترین ابزارهای روابط انسانی، گفت و گو و بیان سخن میان یکدیگر است، از طرفی دیگر یکی از اهداف قرآن و روایات اهل بیت، هدایت انسان‌ها و نیز تنظیم و تصحیح روابط انسان‌ها با یکدیگر است. از این جهت لازم است که افراد بشر، روابط میان یکدیگر را بر اساس اصول و ضوابطی خاص که از منبعی وحیانی نشأت گرفته، استوار سازند. با نگاهی بر منابع وحیانی، می توان ضوابطی را اصطیاد نمود که انسان ها با بهره گیری و از استعانت از آن می توانند خود را از آفات احتمالی بیان سخن، در امان نگه دارند؛ لذا می‌توان ضوابطی را در این حوزه از سه جهت اندیشه، سمع و بصر استخراج نمود تا مورد استفاده جوامع انسانی قرار گیرد. ضوابط احصاء شده در پژوهش حاضر در بُعد ضوابط اندیشه عبارتند از: تکیه بر علم به جای ظن و گمان، جلوگیری از دخالت میل و هوای نفسانی، تأنی، التزام علمی و عملی بر دستورات وحیانی ، اطمینان در عقیده و همچنین ضوابط بیان سخن در بعُد سمع و بصر عبارتند از: عدم پیروی از پیشینیان، پیروی از دستور خداوند و دوری از تقلید کورکورانه .
واکاوی خطف در قرآن کریم و قانون مجازات اسلامی
نویسنده:
محمد فاکر میبدی، مهدی عبداللهی‌پور، حسنعلی رودباری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
خطف و آدم‌ربایی در همه دوران‌ها أمری رایج بوده که با انگیزه‌های مختلف انجام می‌شده است. مشتقات واژه «خطف» در سه‌جای قرآن آمده است. این مقاله به‌دنبال بررسی خطف در قرآن کریم و قانون مجازات اسلامی است. آیات متعددی بیانگر آن است که انسان دارای کرامت است و بر پایه این أصل، انسان آزاد است و کسی حق ربایش و سلب آزادی از او را ندارد. این نگاه قرآنی در حالی است که در جامعه جاهلی عصر نزول آدم‌ربایی أمری مرسوم بوده است. قرآن کریم با این پدیده به مبارزه برخاست و با عنایت به دستورات معصومان^ قوانین مختلفی در این باره وضع گردید، چنانکه در حال حاضر از نظر قانونی برای مجازات مرتکبان به این جرم به‌صورت خاص، یک ماده و به‌صورت عام، چندین ماده از قانون مجازات اسلامی اختصاص یافته است و در منابع قوانین کیفری علیه آدم‌ربایان مصوبات فراوانی وضع شده است
صفحات :
از صفحه 81 تا 92
نقد مبانی اندیشه ای سلفی وهابی از دیدگاه قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام
نویسنده:
رسول طرفی محیسن پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
با نگاهی به سیر تاریخی مکاتب و ادیان الهی، در می یابیم که هر دینی پس از سپری شدن دوران رشد و شکوفایی اش، به برخی از انحرافات و پیدایش فرقه هایی مبتلا شده است و بر اثر آن بیشتر اصول اولیه آن از بین رفته و برداشت های انحرافی جایگزین آن ها شده اند. فرقه انحرافی وهابیت سلفی نیز از جمله انحرافاتی است که در دین اسلام ایجاد گردیده و موجب آفات فراوانی برای اسلام و مسلمانان گشته است. این فرقه انحرافی که برخی آن را برخاسته از عقاید محمد بن عبدالوهاب و پیش از او ابن تیمیه می دانند، دارای عقایدی انحرافی در مسائل اعتقادی به ویژه مسائلی همچون توحید و شرک، اسلام و کفر، امامت، قرآن و ... هستند که از جمله مهم ترین اختلافاتی که این فرقه را تبدیل به یک فرقه انحرافی و مضر برای مسلمین تبدیل کرده است می توان به عقایدی که این فرقه در باب اسلام و کفر دارند اشاره کرد، چرا که عقاید و عباداتی همچون، شفاعت، تبرک، توسل و ... که از اصول عبادی اسلام هستند را داخل در کفر دانسته و همین امر نیز موجب گردیده تا وهابیون سلفی به راحتی خود را در ریختن خون سایر مسلمانان محق بدانند و شروع کننده بسیاری از جنگ ها، درگیری ها و ترورهای وحشیانه گردند.در این پروژه ی تحقیقاتی که با رویکردی تحلیلی و توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت پذیرفته شده است، ضمن بررسی تاریخچه شکل گیری و گسترش وهابیت و اشاره به نقش دولت عربستان در شکل گیری این فرقه، به بررسی برخی عقاید و نقد آن ها و همچنین نقد مبانی اندیشه ای وهابیت از جمله تجسم پنداشتن خداوند، ضد عقلانیت بودن آموزه ها و ... پرداخته ایم.
تقدير روزی از ديدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
مهدی عبداللهی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فلسفه تکفل روزیها از جانب خداوند در قرآن
نویسنده:
مهدی عبداللهی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
چکیده :
بی گمان يكی از مهمترين نيازهای آدمی، نياز به رزق و روزی است؛ ازاين رو، ادامه زندگی بشر، منهای برآورده شدنِ اين نيازش امكان پذير به نظر نمی رسد. بنابراين، خدای سبحان كه به همه چيز آگاه است، روزی رسانی را عهده دار گرديده و در قـرآن كـريم تضـمين روزی هـا را وعـده داده است؛ همين وعده الهی سبب شده تا برخی آن را حق واجبی ازآنِ خودشـان بـر عهـده خداونـد تلقی نمايند! تأمل در چنين نگرشی، بطلان آن را از آن جهت اعلام می دارد كه مفهـوم واجـب و وجوب تنها درمورد عناصری صادق خواهد بود كه نفوذ زيان در وجودشان قابـل تصـور بـوده و مجازاتشان ممكن باشد؛ در حالی كه وجود خداوند از چنين كاستی ها و ضـعف هـايی مبرّاسـت؛ انديشه بيشتر در فلسفه صدور اين وعده، عبـث ناپـذيری و هـدفدار بـودنِ آن را_ همچـون سـاير افعال باری تعالی_ به اثبات رسانده و مفهومی توحيدی را ازآن به دست می دهد.
صفحات :
از صفحه 159 تا 176
اتحاد و انسجام اسلامی در نهج البلاغه
نویسنده:
مهدی عبداللهی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
حکمت گونه گونی روزیها از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مهدی عبداللهی پور,محمدعلی مهدوی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مهم ترین نیازهای آدمی، رزق و روزی است و ادامه زندگی بدون برآورده شدنِ این نیاز امکان پذیر نیست. خداوند عهده دار روزیرسانی شده و در قرآن کریم به تضمین روزیها وعده داده است؛ ازسویدیگر، درنگ در زندگی انسان ها این حقیقت را آشکار میسازد که گونه ای نابرابری در میزان بهره مندی از روزی میان آنها وجود دارد. ناشناخته ماندنِ فلسفه وجودی این امر، شبهه هایی را ایجاد کرده و باعث لرزش پایه های ایمان به عدل الهی در این گروه شده است. ازآنجاکه پرداختن به این مسئله بدون بررسی پیوند این تفاوت ها با عدالت الهی نافرجام خواهد ماند، در این نوشتار افزون بر بیان مفهوم رزق و ارائه تفسیر صحیح از وعده تکفل روزیها، فلسفه گونه گونی روزیها و سازگاری این مقوله با عدالت الهی بررسی شده میشود.