جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
فتحی, حسن (دانشیار گروه فلسفه دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه تبریز، سردبیر نشریه پژوهشهای فلسفی، مترجم آثار فلسفی), 1341ش.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 67
عنوان :
زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس
نویسنده:
مرتضی شجاری، حسن فتحی، زهرا گوزلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در نظام فکری توماس زیبایی امری متافیزیکی است. اتخاذ چنین رویکردی نسبت به زیبایی، لزوماً آن را با دیگر مفاهیم فلسفیـ ارزشی مرتبط میسازد. میتوان گفت که در بستر تفکر یونانی و قرون وسطایی که غالباً تفکری مابعدالطبیعی است، فهم زیبایی جدای از خیر امری تقریباً غیرممکن است. دلیل این امر را شاید بتوان اینگونه تبیین کرد: زیبایی و خیر در این بستر فلسفی، عمدتاً به عنوان صفات عینی موجودات تلقی میشوند. توماس نیز در این بستر تاریخی - فکری قرار دارد؛ به همین دلیل او نیز به عنوان فیلسوفی مابعدالطبیعی همچون پیشینیان خویش رویکرد مشابهی را نسبت به زیبایی اتخاذ کرد و این مفهوم را با وجود پیوند داد. از اینرو میتوان زیبایی را صفتی فرامقوله ای تلقی کرد که لزوماً با خیر در ارتباط است؛ زیرا صفات فرامقوله ای نه تنها با وجود، بلکه با یکدیگر نیز مرتبط هستند. زیبایی در فلسفۀ توماس، در عین حال که امری عینی است، با ادراک و با نفس شناسنده نیز مرتبط است و این ارتباط به نوبۀ خود، آن را با قوۀ دیگر نفس، یعنی با قوۀ شوقیه نیز مرتبط میسازد. در پی این ارتباط است که قوۀ شوقیۀ نفس به واسطۀ قوۀ تعقل زیبایی را تصاحب کرده و اتحادی عینی و واقعی با آن مییابد و در نتیجه به کمال و فعلیّت نهایی خویش میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تهافت التهافت
نویسنده:
محمدبناحمد ابنرشد؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تهافت فیلسوفان
,
دفاع از فلسفه
,
نقد تهافت الفلاسفه
,
نقد ابن رشد بر ابن سینا
,
تهافت مطلق
,
تهافت فلسفه
شماره ديويي:
189.1
چکیده :
ابوالوليد محمد بن رشد كتاب تهافت التهافت را در پاسخ به تهافت الفلاسفة غزالي به رشتة تحرير درآورده است، تا «نشان دهد كه بيشتر آنچه غزالي در كتابش آورده است از ارزش تصديقي و اقناعي برخوردارند و به مرتبة يقين و برهان نميرسند». غزالي در بيست مسأله بر فلاسفه خرده گرفته در سه مورد حكم به تكفير ايشان داده است. ابنرشد يك به يك اين مسائل را طرح كرده و به مقابله با غزالي رفته است. او فحاشيهاي غزالي را با فحاشي پاسخ داده، اما آنجا كه پاي انتقاد و استدلال در ميان است در بسياري موارد به غزالي حق داده است و ابنسينا را به كجفهمي متهم كرده است. به نظر او كتاب غزالي مباحث الهي را از محل ويژة خويش به در آورده و براي غير اهل آن عرضه كرده است. همين امر باعث شده است كه اين مباحث حالت برهاني خود را از دست بدهند، و بهصورت سخناني جدلي و خطابي درآيند. از اينجاست كه او نه گزارش غزالي را از ديدگاههاي فيلسوفان ميپسندد و نه انتقاد او را از آنها. «اين كتاب را بايد تهافت مطلق ناميد، نه فقط تهافت فيلسوفان».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مثال خیر در فلسفه افلاطونی - ارسطویی
نویسنده:
هانسگئورگ گادامر؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: حکمت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر محض
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه افلاطون
,
خیر محض
,
مثال خیر
,
خیریت خداوند(فلسفه دین)
,
صورت خیر
,
کتابشناسی ارسطو
,
کتابشناسی افلاطون
شابک (isbn):
964-5616-95-6-
چکیده :
کتاب حاضرحاصل مطالعات مربوط به خطابههای درسی "گادامر" در دانشگاه هایدلبرگ طی سالهای 1974 و 1976 است. گادامر در این مجموعه با به کارگیری روش هرمنوتیکی خویش، درصدد اثبات وحدت بنیادین اندیشه افلاطون و ارسطو، به ویژه در حوزه اخلاق برمیآید. در مقدمه مترجم انگلیسی آمده است: "مثال خیر در فلسفه افلاطونی ـ ارسطویی را، اگر چه از حقیقت و روش مختصرتر است و، چنان که گادامر نیز اذعان میکند، بررسی کاملا یک دستی نیست، بایستی در عین حال از مهمترین کتابهای گادامر به حساب آوریم. اولا این کتاب نمونه مبسوطی از فنون هرمنوتیکی یا تفسیری را، که گادامر از قبل آنها این چنین مشهورگشته است، در اختیار ما قرار میدهد؛ ثانیا، بصیرتهای جدید شایان توجهی در خصوص موضوع فلسفه افلاطونی ـ ارسطویی برای ما به ارمغان میآورد. اما، مهمتر از همه، از آن جا که عمدتا به رابطه میان نظر و عمل و به"خیر" میپردازد، ما را با بعد اخلاقی اندیشه گادامر آشنا میسازد....". مباحثی که در این کتاب مطرح میشود بدین قرار است: دانایی و نادانی سقراطی، دولتشهر و معرفت خیر، دیالکتیک خیر در فیلبوس، انتقاد ارسطو از مثال خیر، و ایده فلسفه عملی نویسنده تصریح میکند: "سعی کردهام نشان دهم که اگر اساسا قرار است که محملی برای فرض مثل داشته باشیم ناچار باید چنین وساطتی را برای هستی و صیرورت مفروض بگیریم. مثال خیر و آموزه عقلانی محض یک و دو بر چنین وساطتی ناظر هستند، اگر چه این معنا در محاورات افلاطون فقط به گونه استعارهای تقریرشده است ـ در بازیای که در پارمنیدس صورت میگیرد، در شباهت فیلبوس، یا در موتوس [اسطوره] تمیایوس. در اندیشه ارسطو، آنچه مد نظر افلاطون است به زبان محتاطانه و آزمایشی مفاهیم فلسفی بیان میشود". پایان کتاب شامل سه واژهنامه "انگلیسی ـ یونانی"، "انگلیسی ـ لاتینی" و "انگلیسی ـ آلمانی" است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه یونان: سوفسطائیان (بخش اول) جلد 10
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوفیست
,
سفسطه (منطق)
,
مساوات
,
قانون طبیعت در اخلاق و سیاست
,
پیمان اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
برده داری ,
برابری سیاسی ,
برابری اجتماعی ,
فوسیس ,
سخنوری و شکاکیت ,
نوموس ,
چکیده :
این کتاب دارای 5 فصل است. در فصل اول به مقدمات پرداخته شده است. در فصل دوم مباحث روز. فصل سوم سوفسطایی، فصل چهارم تقابل قانون، طبیعت در اخلاق و سیاست و در فصل پنجم پیمان اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایز وجود و ماهیت نزد فارابی و مقایسۀ آن با نظر بوئتیوس در باب تمایز وجود و موجود
نویسنده:
مهدی اسعدی، حسن فتحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقاله درباره فارابی
چکیده :
نظر ارسطو در باب وجود و موجود در طول تاریخ فلسفه، از جانب شارحان و دیگر فلاسفۀ مشاء بارها مورد بررسی قرار گرفته است. از جملۀ شارحان مهم و تأثیرگذار ارسطو در این مورد (در دو جهان مسیحیت و اسلام) بوئتیوس و فارابی هستند. فارابی در سنت فلسفۀ اسلامی به عنوان نخستین متفکر، پرسش از معنای وجود را به طور جدی مطرح نموده و با گذار از تمایز منطقیِ میان وجود و ماهیت به تمایزی متافیزیکی، امکان تمایز میان واجب و ممکن را طرح و سپس با رویکردی نوافلاطونی به توجیه آفرینش بر اساس نظریۀ فیض پرداخته است. بوئتیوس نیز به عنوان نخستین متفکر مشایی سنت فلسفۀ مسیحی است که بحث تمایز وجود و موجود را شالودۀ فلسفۀ خود (مخصوصاً در باب مسئلۀ شر) نموده است. او با استفاده از نظریۀ صورت و ماده، این تمایز را توجیه نموده که شرحی است بر نظر ارسطو در این باب، لیکن با رویکردی الهیاتی. چنین توجیهی وی را بر آن داشته که جهت تبیین مسئلۀ آفرینش و رابطۀ خالق و مخلوق از نگاه افلاطونی و مسئلۀ بهرهمندی او نیز کمک بگیرد. در این نوشتار بعد از تبیین مسئلۀ تمایز، به تحلیل دیدگاه هر دو متفکر در مورد ماهیت این تمایز، انگیزههای نیل به آن و نتایج و پیامدهای آن در فلسفۀ این دو فیلسوف پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة اسلامی و یهودی به روایت ژیلسون
نویسنده:
اتین ژیلسون، حسن فتحی، منصور ایمانپور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: حکمت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
چکیده :
این کتاب ترجمة بخش پنجم از کتاب یازدهبخشی ژیلسون (1184- 1978 م.) به نام تاریخ فلسفة مسیحی در قرون وسطا است. ژیلسون در این بخش از کتاب خود، به معرفی فیلسوفان مسلمان و یهودی که در شکلگیری فلسفة مدرسی تأثیر داشتهاند، پرداخته است. این هدف سبب شده است تا وی از فیلسوفانی که در عالم اسلام و یهودیت از مقام بالایی برخوردارند، اما اندیشه و آثارشان به لاتینی ترجمه نشده، اسمی به میان نیاورد. وی از فیلسوفانی سخن گفته است که افرادی طراز اول نیستند، اما آثارشان به جهان مسیحیت راه یافته است. روش کار ژیلسون چنین است که نخست دربارة هر فیلسوف گزارشی تحلیلی ارائه میدهد و سپس کتابشناسی جامع و کاملی از آثار آن فیلسوف آورده و مهمترین مباحث مطرحشده در آن آثار را در یادداشتهای آخر کتاب ذکر میکند. کتاب مشتمل بر دو فصل است: در فصل اول از فیلسوفان اسلامی همچون کندی، فارابی، ابنسینا و ابنرشد و در فصل دوم سلیمان بن جبیرول و موسی بن میمون به دلیل اهمیتی که داشتهاند، معرفی شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه یونان: سوفسطائیان (بخش دوم) جلد 11
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوفیست
,
سفسطه (منطق)
,
فیلسوفان یونان
,
توحید خالص و الحاد محض
,
معیار بودن انسان
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
شکاکیت افراطی ,
چکیده :
کتاب فوق شامل پنج بخش است که در آن به بحث درباره سخنوری، فلسفه پروتاگوراس، کرگیاس، نظریات عقل گرایانه دین، فضیلت و شخصیت های برجسته دیگر نظیر پرودیکوس، هیپیاس، آنتیفون، کریتیاس و... می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه یونان: سقراط جلد 12
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب اخلاقی سقراط
,
فیلسوفان یونان
,
دیدگاه های سیاسی سقراط
,
اعتقادات دینی سقراط
کلیدواژههای فرعی :
علم نفس ,
ابتهاج ,
سقراط و پاسخ دلفی ,
خوب و سودمند ,
چکیده :
در این کتاب به بحث درباره زندگی، شخصیت، دیدگاه های سیاسی و فلسفی سقراط پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه یونان (بخش پنجم) جلد 17
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دیالکتیک
,
فلسفه یونان
,
خداشناسی
,
مسئله واحد و کثیر
کلیدواژههای فرعی :
تناسخ ,
مُثُل ,
عقل الهی ,
روح و تن ,
لذت حقیقی و دروغین ,
چکیده :
این کتاب مشتمل بر دو بخش است. در بخش اول (فیلبوس) به دیالکتیک، مثال سوم، جهان شناسی، غایت شناسی، لذت های حقیقی و دروغین و خداشناسی اشاره دارد و در بخش دوم (تیمائوس و کریتیاس) بحث علت حرکت پیش کیهانی، آفرینش جهان، ساختار اجسام، موجودات زنده، روح، لذت و درد و بیماری جسم و جان می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه یونان. افلاطون (بخش دوم). جلد 14
نویسنده:
دبلیو. کی. سی. گاتری؛ مترجم: حسن فتحی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: فکر روز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
اَویدیا
,
مفهوم خوب و بد
,
وحدت عدالت و دینداری
,
آموزه یادآوری
,
رابطه دانش و حکمت
کلیدواژههای فرعی :
عدل (اسم، اسماء افعال الهی) ,
اسطوره ,
لذت و رنج ,
تناسخ ,
دلایل جاودانگی ,
رابطه سخنوری و اخلاق ,
چکیده :
کتاب فوق به بررسی محاورات افلاطون در دو بخش پرداخته است. بخش اول محاورات شامل پروتاگوراس، منون، ائوتودموس، گرگیاس و منکسوس است و بخش دوم آن شامل محاورات فایدون، مهمانی و فایدروس است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 67
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید