جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
قاضی نورالله شوشتری , سید نورالله (مولف کتاب «احقاق الحق» در دفاعیه ای بر کتاب «نهج الحق و کشف الصدق» علامه حلی و رد بر کتاب «ابطال الباطل» فضل بن روزبهان اصفهانی، فقیه، اصولی، متکلم، محدث، رجالی، شاعر، عالم شیعه قرن دهم هجری در هند), 956ق./1550م. شوشتر، خوزستان، ایران 1019ق/1611م. هند
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
عنوان :
إحقاق الحق و إزهاق الباطل المجلد 16
نویسنده:
نور الله التستری ؛تعلیقات: آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
امامت امام علی(ع)
,
فضایل امام علی(ع)
,
احادیث و روایات
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
حجیت حدیث منزلت ,
حدیث منزلت ,
حدیث الحق مع علی علیه السلام ,
حدیث سد الابواب ,
رد شمس ,
حدیث علی مع القرآن ,
حدیث طیر مشوی ,
حدیث علی مع الحق ,
حدیث علی منی و انا من علی ,
اول من وحد الله مع رسوله ,
حدیث مدینه علم ,
جنگ خیبر ,
فضایل حضرت علی (ع) ,
لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار ,
حدیث انا و علی من نور واحد ,
حدیث انا مثل علی (ع) کمثل سوره التوحید ,
کد کنگره:
BP 211 /ش9 الف303
چکیده :
ِاِحْقاقُ الحَقّ و اِزْهاقُ الباطِل مشهور به احقاق الحق کتابی کلامی نوشته شهید قاضی نورالله شوشتری (متوفای ۱۰۱۹ هجری قمری) عالم شیعه است. شوشتری این کتاب را در دفاع از تثبیت ولایت و امامت امیرمؤمنان و تبیین اندیشههای کلامی شیعه و در ردّ کتاب ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل نوشتۀ فضل الله بن روزبهان عالم شافعی نوشته است. قاضی نورالله به علت نگارش این کتاب، شهید شد. پژوهشهای متعددی در حوزه ترجمه و شرح پیرامون این اثر صورت گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إحقاق الحق و إزهاق الباطل المجلد 11
نویسنده:
نور الله التستری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
امامت
,
احادیث و روایات
,
امام حسین (ع)
,
امام حسن(ع)
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
افعال امام حسن (ع) ,
تساوی امام حسن و امام حسین(ع) ,
علم غیب امام حسین علیه السلام ,
امامت امام حسن (ع) ,
امامت امام حسین (ع) ,
ولایت امام حسن علیه السلام ,
ولایت امام حسین علیه السلام ,
فضایل امام حسین (ع ) ,
سیره مجتبوی(امام مجتبی ع) ,
سیره حسینی (امام حسین ع) ,
احتجاج امام حسن(ع) ,
گریه امام حسن(ع) در رثاء پیامبر(ص) ,
تعزیت امام حسین(ع) به امام حسن(ع) در شهادت مادر ,
اخبار به شهادت امام حسن علیه السلام ,
اخبار به شهادت امام حسین علیه السلام ,
بیعت با امام حسن (ع) ,
ولادت امام حسن (ع) ,
کد کنگره:
BP 211 /ش9 الف303
چکیده :
ِاِحْقاقُ الحَقّ و اِزْهاقُ الباطِل مشهور به احقاق الحق کتابی کلامی نوشته شهید قاضی نورالله شوشتری (متوفای ۱۰۱۹ هجری قمری) عالم شیعه است. شوشتری این کتاب را در دفاع از تثبیت ولایت و امامت امیرمؤمنان و تبیین اندیشههای کلامی شیعه و در ردّ کتاب ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل نوشتۀ فضل الله بن روزبهان عالم شافعی نوشته است. قاضی نورالله به علت نگارش این کتاب، شهید شد. پژوهشهای متعددی در حوزه ترجمه و شرح پیرامون این اثر صورت گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إحقاق الحق و إزهاق الباطل المجلد 19
نویسنده:
نور الله تستری ، تعلیق: آیت الله مرعشی نجفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
فضایل حضرت فاطمه(س)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
مصائب الزهرا ,
تاریخ تولد دختر پیامبر ص ,
افعال امام حسن (ع) ,
افعال امام زمان (عج) ,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س) ,
شناخت امام زمان(عج) ,
کرامت امام رضا (ع) ,
امام هادی (ع) ,
امام باقر (ع) ,
امام جواد(ع) ,
امام زمان (عج) ,
حدیث فاطمة بضعة منی ,
امام صادق (ع) ,
فضایل امام حسین (ع ) ,
فضایل امام صادق (ع) ,
فضایل امام محمد باقر(ع) ,
فضایل امام موسی کاظم(ع) ,
فضایل امام حسن عسکری(ع) ,
سیره سجادی (امام سجاد ع) ,
سیره باقری (امام باقر ع) ,
سیره تقوی (امام جواد ع) ,
القاب حضرت زهرا (س) ,
بتول ,
سیدة نساء العالمین ,
افعال امام کاظم (ع) ,
امام سجاد(ع) ,
امام رضا (ع) ,
امام حسین(ع) ,
افعال امام عسکری(ع) ,
حدیث اول من یدخل الجنه فاطمۀ ,
حدیث رضایت و غضب خدا با رضایت و غضب فاطمه ,
حدیث انعقاد نطفه فاطمه من ثمار الجنه ,
ولادت حضرت فاطمه ,
علت نام گذاری حضرت فاطمه به فاطمه ,
إن الله حرّم فاطمه و ذریتها علی النار ,
کد کنگره:
BP 211 /ش9 الف303
چکیده :
ِاِحْقاقُ الحَقّ و اِزْهاقُ الباطِل مشهور به احقاق الحق کتابی کلامی نوشته شهید قاضی نورالله شوشتری (متوفای ۱۰۱۹ هجری قمری) عالم شیعه است. شوشتری این کتاب را در دفاع از تثبیت ولایت و امامت امیرمؤمنان و تبیین اندیشههای کلامی شیعه و در ردّ کتاب ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل نوشتۀ فضل الله بن روزبهان عالم شافعی نوشته است. قاضی نورالله به علت نگارش این کتاب، شهید شد. پژوهشهای متعددی در حوزه ترجمه و شرح پیرامون این اثر صورت گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصائب النواصب في الرد على نواقض الروافض المجلد 2
نویسنده:
نورالله شوشتری؛ محقق: قیس عطار
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
عقاید شیعه ,
وجوب تعظیم صحابه ,
بدعت در دین اسلام ,
فضایل امام علی(ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
فهرستها ,
بدعت های اهل سنت ,
فهرست اعلام ,
آیات فضائل علی (ع) ,
کد کنگره:
BP225/4/ن90215ش4 1384
چکیده :
مصائب النواصب فی الرد علی نواقض الروافض نوشته قاضی سید نورالدین بن شرفالدین مرعشی حسینی تستری (956-1019ق)، با موضوع کلام اسلامی، ردی بر کتاب «نواقض الروافض» میرزا مخدوم شریفی تبریزی است. قاضی نورالله شوشتری در سال 995ق از تألیف این کتاب فراغت یافت و همانطور که در خاتمه متذکر شده، آن را در هفده روز نوشته و به پایان رسانده است. کتاب دارای مقدمه محقق، مقدمات مؤلف (هشت مقدمه) و مطالب کتاب در شش فصل (که سه فصل آن در جلد اول و سه فصل در جلد دوم بیان شده است) است. از سبک نوشتاری کتاب چنین برداشت میشود که نویسنده معتقد است که این کتاب پاسخی نظامی در حوزه قلم به مخالفان است. بنابراین وی، حملات میرزا مخدوم در نواقض را با سبکی حماسی پاسخ گفته است. ایشان فصول و بخشهای کتاب را با اصطلاحات نظامی نامگذاری کرده است. او علت نامگذاری کتاب و سبک نگارش حماسی آن را به این جهت میداند که بحث با مخالف را جهاد میشمارد. لذا در نوشتن آن بهجای فصل به جُند تعبیر کرده است. وی پس از خطبه مُسَجَّعش، هشت مقدمه بر کتاب نگاشته و سپس شش لشکر (بخش) آورده، در لشکر چهارم بیستوسه طایفه و در لشکر ششم هفت پرچم را بحث کرده است. ترتیب کتاب بهصورت مقدمه، سپاهیان (جنود)، لشکریان (صفوف)، رستهها (طوایف) و پرچمها (رایات) است منتهی جنگ در اینجا با تیرهای قلم و شمشیرهای استدلال صورت میپذیرد. جند چهارم درباره تناقضات موجود در نسبتها و اتهاماتی است که وی متوجه برخی از عقاید خاص امامیه کرده است. میرمخدوم در مقدمه این مبحث، اظهار میدارد که وی بیش از هر کس ـ از کسانی که آنوقت در عثمانی بودهاند ـ به متون و عادات و آداب رافضه آگاهی دارد و مطالبی را بیان میکند که برای دیگران قابلدسترسی نیست، وی بهطور ضمنی اظهار میدارد که برخی ازآنچه در کتب کلامی سنیان درگذشته به روافض نسبت میدادند درواقع مربوط به اثناعشریه که امروزه مصداق رفض هستند صادق نیست. به همین دلیل، اینان، به آن اتهامات به دیده تمسخر مینگرند. وی حتی برای نمونه از انتقادهایی یاد میکند که حسن شیروانی در کتاب «الاحکام الدینیه فی تکفیر قزلباش» بیان کرده و گفته است که اینان به حلول خدا در وجود شاه اسماعیل و نیز به تناسخ و استحلال خمر و... اعتقاد دارند درحالیکه اینها حقیقت ندارد و دروغ است و علمای عصر ما از بابت آنها خجلتزدهاند. میرمخدوم اظهار میدارد که در این کتاب، بر آن است تا مطالب جدیتری را در نقد شیعه بگوید. وی تأکید میکند که برخی از این انتقادها، مطالبی است که در کتابهای شیعه آمده اما بخشی هم میانشان شایع است، گرچه در کتابی از کتب آنان یافت نمیشود. قسم اول را هفوات مخبثه و قسم دوم را عادات خبیثه مینامد. جند پنجم درباره نسبتهایی است که میرمخدوم آنها را عادات زشت شیعیان میداند. نخستین مورد آن است که این جماعت بهجای نمازهای واجب، لعن بر صحابه و زوجات رسول(ص) میکنند. وی ادامه میدهد که شاه طهماسب جز روز عاشورا نماز نمیخواند. و بهانهاش اینکه من وسواسی هستم و نمازخواندن برایم سخت و مزاحم کارهای سلطنت است. قاضی پاسخ میدهد، این اتهام که اینان بهجای نماز، لعن میکنند، کذب محض است. جند ششم اختصاص به برخی از مطالب کفریات دارد که شماری از فقهای سنی به آنها فتوا دادهاند. این چیزی بود که قاضی در برخی از مباحث قبلی در برابر برخی از مستندات میر مخدوم از آثار شیعه، قول بیانش را داده بود. این بخش رد بر نواقض نیست بلکه مناظرهای میان حجازی و عراقی در نقد برخی از دیدگاهها و فتاوی دو طرف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصائب النواصب في الرد على نواقض الروافض المجلد 1
نویسنده:
نورالله شوشتری؛ محقق: قیس عطار
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
عقاید شیعه ,
اعمال مجرمانه صحابه ,
احکام مخالفین امامت علی(ع) ,
حقانیت مذهب شیعه ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
امام بعد از رسول الله (ص) ,
حقیت امامت علی علیه السلام ,
ابلاغ ولایت علی(ع) ,
نص رسول الله (ص) بر امامت حضرت علی (ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
افضلیت امام علی(ع) ,
کد کنگره:
BP225/4/ن90215ش4 1384
چکیده :
مصائب النواصب فی الرد علی نواقض الروافض نوشته قاضی سید نورالدین بن شرفالدین مرعشی حسینی تستری (956-1019ق)، با موضوع کلام اسلامی، ردی بر کتاب «نواقض الروافض» میرزا مخدوم شریفی تبریزی است. قاضی نورالله شوشتری در سال 995ق از تألیف این کتاب فراغت یافت و همانطور که در خاتمه متذکر شده، آن را در هفده روز نوشته و به پایان رسانده است. کتاب دارای مقدمه محقق، مقدمات مؤلف (هشت مقدمه) و مطالب کتاب در شش فصل (که سه فصل آن در جلد اول و سه فصل در جلد دوم بیان شده است) است. از سبک نوشتاری کتاب چنین برداشت میشود که نویسنده معتقد است که این کتاب پاسخی نظامی در حوزه قلم به مخالفان است. بنابراین وی، حملات میرزا مخدوم در نواقض را با سبکی حماسی پاسخ گفته است. ایشان فصول و بخشهای کتاب را با اصطلاحات نظامی نامگذاری کرده است. او علت نامگذاری کتاب و سبک نگارش حماسی آن را به این جهت میداند که بحث با مخالف را جهاد میشمارد. لذا در نوشتن آن بهجای فصل به جُند تعبیر کرده است. وی پس از خطبه مُسَجَّعش، هشت مقدمه بر کتاب نگاشته و سپس شش لشکر (بخش) آورده، در لشکر چهارم بیستوسه طایفه و در لشکر ششم هفت پرچم را بحث کرده است. ترتیب کتاب بهصورت مقدمه، سپاهیان (جنود)، لشکریان (صفوف)، رستهها (طوایف) و پرچمها (رایات) است منتهی جنگ در اینجا با تیرهای قلم و شمشیرهای استدلال صورت میپذیرد. محقق در مقدمه کتاب، به معرفی نویسنده پرداخته است؛ او از نام، خانواده، سفر و مناصب نویسنده سخن گفته به دنبال آن از اساتید، شاگردان، اقوال دیگران درباره وی و چگونه به شهادت رسیدنش گفته است. در ادامه توضیحاتی درباره کتاب آوره است. قاضی در نخستین مقدمه خود، بحث را با نسب میر مخدوم آغاز کرده و دراینباره مینویسد، وی از فرزندان دختر میر سید شریف جرجانی ادیب مشهور است. قاضی در اثبات تشیع میر سید شریف میکوشد و میگوید که وی بنا بهتصریح خودش جرجانی است و در خطبه شرحش بر«مفتاح» سفرش را به بلاء ماوراءالنهر «بلاء و ابتلاء» وصف میکند. قاضی مینویسد، مردمان بلاد ماوراءالنهر از زمان فتح تا زمان ما، بهطور خاص اهل سنت و جماعتاند؛ چنانکه اهل جرجان و استرآباد از زمان شیوع اسلام در آنها بر مذهب امامیه بودهاند. در مقدمه دوم از تحقیق معنای ایمان و خلود برخی در آتش و غیریت ایمان و اسلام و... صحبت میشود و به اشکالات صاحب نواقض پاسخ داده میشود. نویسنده در مقدمه سوم، درباره اثبات فرقه ناجیه از مسلمانان تحقیق میکند و تنها فرقه ناجیه را امامیه میداند. او در پی تکذیب قولی است که تبعیت از صحابه را شرط دخول در فرقه ناجیه میدانند. مقدمه چهارم درباره تعریف صحابی از دیدگاه دو مذهب است. مقدمه پنجم در نقد اجمالی احادیث اهل سنت است. مقدمه ششم که بسیار کوتاه است، درباره روش استدلال شیعه به روایات اهل سنت درباره امام على(ع) و اولاد ایشان است. قاضی در این مقدمه، متنی را به فارسی در دو صفحه به نقل از پدرش آورده است. مقدمه هفتم در بیان این مطلب است که مذهب امامیه همان مذهب اهلبیت(ع) است. در اینجا وی مروری بر مشکلات تاریخی شیعه دارد و اینکه شیعه همیشه در پرده خفا بوده و بااینحال، استوار برجایمانده است. وی میگوید که اکثر ائمه ما به شمشیر یا زهر به شهادت رسیدند و علمای ما بیشتر اوقات در تقیه بسر میبردند و باوجود اکثریت داشتن مخالفان، مذهب حق اهلبیت(ع) ثابت و استوار مانده است. مقدمه هشتم درباره حکم لعن و موارد آن است. بحث وی در اینجا در تفکیک میان لعن و سب و اتهامات بیدلیلی که به شیعه نسبت داده میشود، جالب است. البته وضعیت قاضی که فضای تند آن دوره میزیسته آنهم در هند، روشن است. پساز مقدمات هشتگانه، قاضی مباحث کتابش را با تعبیر جُند اول و دوم و... ادامه میدهد. جند اول درباره آیاتی (شش آیه) است که میرمخدوم آنها را بهعنوان دلیل فضل صحابه بهطور عموم ارائه کرده است. جند دوم درباره احادیثی (نه حدیث) است که میرمخدوم در همین زمینه به آنها استناد کرده است. جند سوم در رد ادلهای است که میرمخدوم درباره حقانیت خلفای سهگانه در مستولی شدن بر احکام خدا پس از رحلت رسول(ص) به آنها استناد کرده است. در جند سوم، جایی صاحب نواقض، تشیع امامی آلبویه را نفی میکند و میگوید هیچ سلطان امامی (پادشاه شیعه) تا زمان ما نبوده است. قاضی در برابر، مطالبی درباره آلبویه و دیگر سلاطین امامی مذهب مانند خدابنده ارائه میکند. صاحب نواقض، در ضمن بحث، حملاتی به شاه اسماعیل دارد و اینکه او شرابخوار بوده است. قاضی این اتهام را کذب و بهتان میداند. بهخصوص در آغاز کار تا سلطنت که باید عادل و متقی شناخته شود. وی تأیید میکند که در اواخر عمر به این مسائل متهم شد که نهایت گناه کرده و توبه از هر گنهکاری پذیرفتنی است. وی همچنین نسبتهای زنا و لواط را هم به وی تکذیب میکند. قاضی تأیید میکند که اگر همچنین میکرده، فاسق بوده است. قاضی از این سخن میرمخدوم که گفته است شاه اسماعیل، خونریز بوده و اشارهاش به کشتن سنیان است، چنین پاسخ میدهد که فرضاً که چنین بوده باشد؛ اما نخستین بار طلحه و زبیر و عایشه بودند که بغی بر امام على(ع) کردند و خونریزی کردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهب الثاقبة (تلخیص الصوارم المهرقة فی رد الصواعق المحرقة)
نویسنده:
نورالله بن شريف الدين شوشتری؛ محقق: نعمة آل نور
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نصب امام ,
عدالت صحابه ,
امام شناسی ,
تعیین امام ,
دلایل امامت ,
احقیت علی به خلافت ,
حقانیت مذهب شیعه ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلافت خلفای اربعه ,
حقیت امامت علی علیه السلام ,
خلافت ابوبکر ,
مشروعیت حکومت اهل بیت ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
صحابه پیامبر(ص) ,
چکیده :
کتاب «الشهب الثاقبة» نوشته نورالله تستری تلخیص کتاب الصوارم المهرقة فی رد الصواعق المحرقة نوشته قاضی نورالله تستری (شوشتری) است. الصوارم المهرقة ردیه ای بر الصواعق المحرقة علی اهل الرفض و البدع و الزندقة تألیف ابن حجر هیتمی است. ابن حجر هیتمی در کتاب خود به نقد و ردّ آراء و اندیشه های شیعه و نیز اثبات خلافت خلیفه اول پرداخته است. نویسنده کتاب که شیعه را اهل بدعت و ضلالت می داند، علی رغم داشتن اطلاعات کافی از منابع و ادله معتبر مبنی بر حقانیت ولایت و خلافت اهل بیت پیامبر (ص) به مخالفت با کتاب خدا و سنت رسول خدا برخاسته و با استناد به احادیثی ضعیف و حتی جعلی درباره فضایل و عدالت صحابه رسول (ص) خلافت خلفا را مورد پذیرش و مدح قرار می دهد. مقدمه اول، درباره انگیزه تالیف کتاب که احادیثى درباره سبّ و لعن اصحاب پیامبر و مجازات دنیوى و اخروى آن جمع کرده است، مقدمه دوم، درباره وجوب نصب امام توسط خود اصحاب رسول خدا پس از رحلت ایشان است و مقدمه سوم، روش هاى نصب امام و نقد نظر شیعه در این باره است. او پس از این سه مقدمه، کتاب خود را در یازده باب تنظیم کرده و در ذیل هر باب چند فصل آورده است. صوارم المهرقة، در قالب یك خطبه و حدود ۱۲۰ عنوان مختلف تنظیم شده است. مؤلف، ابتدا عبارات ابن حجر را با «قال...» آورده، سپس با «أقول...» به آن پاسخ می دهد. وی، استدلال های ابن حجر را از یكدیگر تفكیك نموده و به آنها جواب داده است. این کتاب با عبارت «الحمدلله على ما حجر عنا حجارة ابن حجر و صير نار صواعقه رمادا بلا أثر...» آغاز شده است. قاضی نورالله، در این كتاب، تا پایان باب سوم از كتاب ابن حجر را كه مربوط به ابوبكر است، نقد نموده و بحث پیرامون خلافت عمر و عثمان (از باب چهارم به بعد كتاب ابن حجر) را مطرح نكرده، زیرا با اثبات شرعی نبودن خلافت ابوبكر، نیازی به ابطال خلافت عمر و عثمان نمی دیده است. وی به ردهایی چون رد حدیث اصحابی کالنجوم در کتاب خود پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أنس التوحید فی تفسیر آیة العدل و التوحید
نویسنده:
نورالله شوشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الصوارمالمهرقه فی نقدالصواعقالمحرقه کتاب انتقادی یبحث عن الامامهالعظمی و الخلافهالکبری علی نهج یقتضیهالعقل ببیان واف غیر مستعص علیالافهام
نویسنده:
تالیف القاضی نورالله التستری؛ عنی بتصحیحه جلالالدین الحسینی: ویتقدمه رساله فیض الا له فی ترجمه القاضی نورالله رحمهالله.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: دارالکتب الاسلامیه,
کلیدواژههای اصلی :
امامت
شابک (isbn):
1500 ریال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید