جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 199
 ترجمه کتاب خواص القرآن و فوائده
نویسنده:
بی بی محدثه داودی ازغدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع اصلی در این بیان فضیلت سوره های قرآن است که از قرائت آن برای انسان حاصل می شود. و هدف از طرح این بحث آشنا کردن خوانندگان با ارزش و اهمیت قرآن و فوائدی است که هر کس می تواند با قرائت آیات و سوره هایش آن فوائد را کسب کند. این کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول توضیحاتی راجع به قرآن ، قرائت آن، موضوعات مطرح شده در آن ، اولین و آخرین آیات نازل شده، سجده در سوره های سجده دارو معنای پناه بردن به خدا از شر شیطان قبل از قرائت قرآن بیان شده است و در بخش دوم فضیلت هر سوره آورده شده است و سعی شده است در مورد هر سوره تمام خواص آن البته بطور مختصر ذکر شود و این رابطه از منابع مختلف استفاده شده است. و در پایان بخش دوم خواص بعضی آیات مخصوص آورده شده است. اما نتیجه ای که می توان از این کتاب بدست آورد این است که عملأ از قرآن در تمام مسائل، مشکلات و امور روزمره یاری و راهنمایی بخواهیم و بدانیم که هر کس به آن تکیه کند به قله سعادت و نجات خواهد رسید. کلید واژه ها: فضیلت- خواص- قرائت- ترتیل- تعویذ.
شیعه در دوره غیبت صغری
نویسنده:
رقیه خاکدوست
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
دوازدهمین امام شیعیان فرزند امام حسن عسکری ( ع) در سپیده دم جمعه نیمه شعبان سال 255/969 در سامرا چشم به جهان گشود. بعد از آنکه امام مهدی ( ع) بر پیکر مطهر پدر بزرگوارش نماز خواند ( هشتم ربیع الاول سال 260 ه.ق) بی درنگ از دیده ها پنهان شد و ارتباط و دیدار شیعه تنها هنگام ضرورت و از طریق سفیران و نایبان خاص آن حضرت انجام می گرفت. پس دوران غیبت صغری از سال و فات یازدهمین پیشوای معصم امام حسن عسکری ( ع) (260 ه . ق) آغاز گشت و نزدیک به هفتاد سال (329 ه.ق) ادامه یافت. در این زمان مردم از درک ملاقات حضرت صاحب الامر ( ع) محروم بودند لکن ارتباطات کاملا منقطع نبود و به وسیله عده معدودی که نائب و وکیل نامیده می شدند با امام خود تماس گرفته و حوائج خویش را رفع می نمودند و مشکلات دینی خود را حل می کردند و این نایبان در این دوره چهار نفر بودند؛ 1- ابوعمرو، عثمان بن سعید عمری 2- ابوجعفر، محمد بن عثمان بن سعید عمری 3- ابوالقاسم، حسین بن روح نوبختی 4- ابوالحسن، علی بن محمد سمری ابوعمر و عثمان بن سعید عمری ( رحمه الله علیه) اولین نایب خاص حضرت مهدی ( عج) عثمان به سعیدعمری بود. وی از یاران، اصحاب و شاگردان مورد وثوق امام دهم و امام یازدهم ( ع) بوده و مردیجلیل القدر و مورد اطمینان، که از یازده سالگی در محضر امام هادی ( ع) به خدمتگزاری و کسب فقه و حدیث وتعالیم اسلامی اشتغال داشت و شاگرد تربیت یافته در زیر سایه ولایت و امامت بود. عثمان بن سعید را سمان یا زیات ( روغن فروش) به او می گفتند. روش وی چنین بود که شیعیان اموالی را که برای امام ( ع) می آوردند به وی تسلیم می کردند و او از ترس دستگاه عباسی آن اموال را میان ظرف روغن پنهان می کرد و بدین گونه به خانه امام ( ع) می رسانید و مدت نمایندگی او 5 سال بود. ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری ( رحمه الله) دومین نایب از نواب « اربعه» امام زمان ( ع) می باشد. نایب دوم بیشترین مدت را از جهت بقاء در سمت نمایندگی امام زمان ( ع) به خود اختصاص داد و حدود چهل سال به عنوان نایب و رابط بین امام ( ع) و شیعیان بود. سومین نایب خاص از نواب اربعه، حسین بن روح نوبختی است. وی در میان شیعیان بغداد، از اشتهار خاصی برخوردار بود وی توانست با روش و شیوه معقولانه و منطقی در بین دوست و دشمن از مقبولیت بالایی برخوردار بود.
نظر دانشمندان غیر مسلمان راجع به پیامبر اسلام ( ص)
نویسنده:
رقیه سعیدی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگانه اطلاع رسانی: ,
چکیده :
موضوعی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است، نظر اندیشمندان غیر مسلمان راجع به پیامبر می باشد که در این تحقیق چند هدف مد نظر است که برخی کلی و بعضی جزیی می باشد . هدف کلی،بررسی و تبیین نظرات و دیدگاههای اندیشمندان غیر مسلمان راجع به پیامبر اعظم می باشد و اهداف جزیی، بررسی و تبیین دوران مکی زندگانی حضرت محمد از نظر اندیشمندان غیر مسلمان و همچنین بررسی و تبیین دوران مدنی زندگانی حضرت محمد می باشد و دیگر اینکه میزان آشنایی مستشرقان با پیامبر بررسی شده است . و با توجه به این اهداف و با رجوع به منابعی که از مستشرقان در دسترس بوده به جمع آوری مطالب پرداخته و به بررسی و تبیین موضوع پرداخته شده است . این رساله از سه بخش تشکیل شده است بخش اول اشاره ای دارد به کلیات بحث و بخش دوم از سه فصل تشکیل شده است . فصل اول اشاره به پیشگوییها و بشارتهایی که راجع به پیامبر شده است دارد و در مورد بشارتهایی که در دین های دیگر از جمله بودا ، هندو و زردشتی و کتاب مقدس وجود دارند اشاره کرده است . در فصل دوم به مسألة تولد پیامبر ، پرداخته شده است که مستشرقان راجع به سال تولد پیامبر اختلاف نظر دارند ولی اکثراً و قریب به اتفاق آنان نظرات یکسانی را ارایه کرده اند . فصل سوم پایان نامه به بعثت پیامبر پرداخته و اینکه پیامبر در میان مکیان بوده و حوادثی که پیش آمده و چگونگی مبعوث شدن ایشان به پیامبری و دیگر مسایل از جمله چگونگی دعوت به اسلام و اولین مسلمانان و سختی هایی که در پی این دعوت با آن مواجه بوده است . بخش سوم نیز که از سه فصل تشکیل شده است ، از دوران مدنی زندگانی پیامبر بحث می کند . در فصل اول به مسألة چگونگی هجرت به مدینه می پردازد و مشکلات و موانعی که قریشیان ایجاد کردند و چگونگی به پایان رسیدن این هجرت را بیان می کند. در فصل دوم به معروفترین جنگهای پیامبر اشاره دارد و در این بحث با توجه به نظرات اندیشمندانی که بررسی شده است بیشتر آنان نظرات یکسانی را ارایه کرده بودند و در فصل پایانی و سوم اشاره به مسأله رحلت پیامبر دارد و در پایان فصل به مسأله حجة الوداع و غدیر و بیماری پیامبر و دیگر مواردی که درضمن آن پیش آمده اشاره دارد و بعد از این مسأله به نتیجه گیری بحث پرداخته است و در یک جمله می توان گفت که مستشرقان راجع به زندگانی پیامبر بیشتر به کتب اهل سنت مراجعه کرده اند و اگر به هر طریق خواسته اند بر پیامبر عظیم الشأن اسلام ایراد وارد کنند بازهم نتوانسته اند و خودشان نیز به صحت این موضوع معترف شده اند . واژگان کلیدی:خاورشناسان،حضرت محمد ،اندیشمندان
جوان از منظر حضرت علی ( ع)
نویسنده:
فرزانه آزادمنش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه : ,
چکیده :
رساله حاضر با عنوان جوان از منظر حضرت علی ( ع) می باشد و هدف آن بررسی و تعیین دیدگاه حضرت علی(ع) پیرامون جوانان است. علت تأکید بر مرحله جوانی این است که دوره های رشد آدمی دارای فراز و نشیب های متعددی است ، اما در این میان مرحله ی نوجوانی و جوانی منحصر به فرد است ، زیرا برای عبور از مرحله کودکی به مرحله جوانی بایستی از صخره های لغزان نوجوانی گذشت، تحولات گوناگون در این مرحله حاکی از حساسیت آن است. و جوانی دوران رشد تکامل جسمانی ، عقلانی، عاطفی، معنوی شناختی است. جوانان نیازهای زیادی دارند اعم از نیازهای زیستی مانند : خواب، خوراک، استراحت و امور جنسی و نیازهای روحی مثل : محبت، تعلق خاطر، امنیت و ... بالاتر از تمام نیازهای مزبور ، نیاز به خود شناسی و شناخت هویت واقعی خویش است. به همین دلیل در این رساله سعی گردید، بهره گیری از احادیث حضرت علی(ع) به تبیین فرمایشات ایشان درباره ی دوران حساسا جوانی پرداخته شود. این رساله شامل سه بخش و هفت فصل می باشد که در بخش اول به ویژگیها و ارزش جوانی از قبیل : ویژگی های شناختی، ویژگیهای عاطفی – احساسی، خصوصیات جسمانی، ویژگیهای معنوی، جوان و رغبت به زیبایی، خصوصیت عقلانی، جوانی، ارزش گرانبها و ... پرداخته شده است. در بخش دوم که جوانی و تربیت نام دارد مفهوم تربیت بیان گردیده و انواع تربیت که شامل تربیت گفتاری و تربیت عملی است توضیح داده شده و پس از آن شیوه ها و روشهای تربیت از قبیل موعظه ، تشویق ، تناسب عمل با گفتار و ... بیان شده و پس از آن به فرمایشات حضرت علی(ع) به جوانان درباره ارزش والدین و اهمیت اطاعت از ایشان بویژه قدردانی از زحمات مادر بیان گردیده. هر چقدر فرزند در احترام به پدر و مادر احسان و نیکی به آنان کوشا باشد هرگز نخواهد توانست حق آنها را ادا کند و به بعضی از آیات شریف قرآن کریم پیرامون آن اشاره گردیده و همچنین در زمینه عاق والدین احادیثی بیان گردیده است. در بخش سوم که به مسایل دینی پرداخته شده و طی آن اهمیت شناخت محبوب و خداشناسی، معاد و امامت مطرح شده است و پس از آن آسیب شناسی دین گرایی جوانان بیان شده که شامل سهل انگاری والدین ، فقر فرهنگی ، دوست ناباب مطرح گردیده که در طی ارائه فصول بحث و نتیجه گیری پیرامون، هر بحث صورت گرفته است و روش مورد استفاده در این پژوهش به روش کتابخانه ای و اسنادی می باشد و برای گردآوری فرمایشات حضرت علی(ع) به منابع دست اول از قبیل نهج البلاغه، غرر الحکم و دررالکلم، بحارالانوار، اصول کافی و ... مراجعه شده است.
نگاهی گذرا به مسئله غیبت امام عصر ( عج) و وظایف شیعیان در زمان انتظار
نویسنده:
مریم بهمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه : ,
چکیده :
تحقیق حاضر با عنوان ( نگاهی گذرا به مسئله غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و وظایف شیعیان در زمان انتظار ) در باب اعتقادات ، شاخه امامت و عنوان مهدویت نوشته شده است و هدف اصلی آن پاسخ به یکی از اساسی ترین مسائل مهدویت در زمان غیبت ، یعنی بیان اوصاف منتظران ظهور امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می باشد . در خلال پاسخ به این سئوال ، فرق منتظران واقعی از غیر واقعی روشن شده و اوصاف مذکور ، در واقع اوصاف منتظران راستین ظهور می باشد . بهترین منبع و مرجع این تحقیق آیات قرآن و روایات می باشد . در باب بررسی سیر تاریخی غیبت امام دوازدهم نگاهی کوتاه وگذرا داریم به زندگی امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در دوره های مختلف زندگی آن حضرت ( دوران ولادت ، اختفاء ، غیبت صغری و کبری ) و همچنین زمینه سازی برای ورود شیعه به عصر غیبت در پرتو روایات تبیین گردیده است . در مبحث بعدی ، به دلایل ضرورت غیبت در منابع کلامی شیعه مانند مفهوم امام در قرآن و روایات و اسرار و فلسفه غیبت پرداخته شده است . در حوزه بحث شیعه و انتظار به زوایا و صور مختلف انتظار اشاره شده و همچنین فضایل انتظار فرج نیز در آن تبیین شده است . در باب وظایف منتظران نیز به تبیین این وظایف پرداخته شده است . در طول تاریخ بسیاری از محققان به جنبه های مختلف این پژوهش پرداخته اند . اما برخی از آنها بیانی تاریخی داشته و برخی دیگر صرفاً روایی بوده است و یا بنا را بر اختصار گذاشته و شرح کافی نداده اند . اما در پژوهش حاضر سعی شده به شرح جنبه های مختلف غیبت امام عصر و وظایف شیعیان در عصر غیبت در خور توان نگارنده پرداخته شود . این تحقیق ، با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و توصیفی می باشد . و با رجوع به کتب و منابع موجود در این زمینه ، مطالب مورد نظر استخراج و گرد آوری شده است .
مفاهیم فرهنگی
نویسنده:
فاطمه آماده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از نیازهای اساسی امروز در دنیای اسلام، لزوم عرضه ی نظرات اسلام راجع به مفاهیم فرهنگی مشترک در فرهنگهای مختلف. برای شناساندن بهتر اسلام به جوامع غیرمسلمان و نیز جلوگیری از عرضه ی تصویری نادرست و زشت از اسلام به وسیله ی مغرضین و دشمنان اسلام است. مقصود از مفاهیم فرهنگی در این کتاب، ارزشهایی هستند که ریشه در جان انسان دارند و اصطلاحا فطری هستند و اسلام، خواهان تشکیل و پی ریزی جامعه ی انسانی بر اساس این ارزشها است؛ برخی از این مفاهیم که در قرآن از آنها نام برده شده است عبارتند از: خیرخواهی، حق پذیری، نوع دوستی، عدالت خواهی و ... یکی از تواناییهایی که خداوند به انسان عطا کرده، توانایی بیان مقاصدش بوسیله ی واژگان و نیز دریافت مقاصد دیگران به همین وسیله است که از آن تعبیر به گفتگو می شود. قرآن، اولین و بهترین روش برای عرضه و دریافت حقیقت را، خوب شنیدن و خوب بیان کردن و به عبارت دیگر، گفتگو می داند. شکی نیست که برای ورود در هر مسأله ای نیاز به پیش فرضهایی است، تعریفی که اسلام از مفاهیم فرهنگی عرضه می کند نیز این اصل مستثنی نیست؛ پیش فرضهایی که در قرآن برای نوع نگاه به مفاهیم فرهنگی، عرضه شده عبارتند از: ارزشمند بودن انسان در نظر خداوند، شدنی بودن انسان به این معنا که برخلاف سایر موجودات که از بدو تولد تا لحظه ی مرگ یک سیر زندگی کاملا مشخص و قابل پیش بینی دارند، انسان می تواند با استفاده از قدرت انتخاب و آزادی با تحقّق ارزشهایی که منظور نظر قرآن است به مقام جانشینی خداوند، بالا رود و نیز می تواند با سوء استفاده از این قدرت تا درجه ی دشمنی خداوند، پایین رود. دارای گرایش فطری به عدالت، حق پذیری، نوع دوستی و .. نیز از جمله ی پیش فرضهای قرآن نسبت به انسان است. یکی از مفاهیم فرهنگی مورد نظر قرآن، آزادی است؛ قرآن آزادی را موجب تکریم و احترام انسان می داند. منشأ آزادی عقل است که با تمییز دادن بین درست و نادرست، و حق و باطل و زشت و زیبا، موجبات امکان انتخاب را برای انسان فراهم می کند. آزادی مورد نظر در قران در چهار محور مطرح می شود: جمود عقلی و آزادی، قدرت و آزادی، میراث جامعه و آزادی و آزادی فردی. یکی دیگر از مفاهیم فرهنگی، دوستی است. قرآن خاستگاه دوستی را در فطرت انسان می داند و به رشد و تقویت آن تشویق می کند و سرکوبی و نادیده گرفتن این احساس را در انسان موجب زیانهای فراوان و غیرقابل جبرانی می داند. از نظر قرآن بالاترین نوع دوستی، دوستی خدا و انسان است و بعد از آن، دوستی مؤمنین نسبت به یکدیگر، سپس دوستی مؤمنین نسبت به نوع انسان و در مرحله ی بعد نسبت به همه ی موجودات. از جمله ی مفاهیم فرهنگی که در قرآن به آن اشاره شده است، هنر و زیبایی است؛ در قرآن، خداوند دوستدار زیبایی و رأس تمام هنرمندان معرفی شده که با خلق زیابیی، هنر خود را متجلّی کرده است. قرآن مؤمین را به حفظ و رشد احساس زیبایی دوستی دعوت می کند و نیز آن را برای انسان امری فطری می داند. قرآن هنر را بهترین ابزار برای تبلیغ دین و نفوذ آن در روح آدمیان می داند. یکی دیگر از مفاهیم فرهنگی مورد نظر اسلام رحمت ( بخشش) است؛ قرآن رحمت را یکی از صفات خداوند و پیشتر و بیشتر از عدالت. منشاء افعال او نسبت به مخلوفات، می داند. قرآن رحمت را یکی از حالات و صفات فطری در انسان، معرفی می کند و نبود آن را در جامعه موجب ایجاد خسارات زیاد و جبران ناپذیری در جامعه می داند. آمارها نشان می دهد در دوران معاصر به علت کمبود رحم و مروّت در جوامع، فجایع و جنایات زیادی اتّفاق افتاده است. مفهوم فرهنگی دیگری که قران از آن نام می برد، باور علمی است؛ قرآن اتّکا و توسّل به باور علمی را در امور مختلف، مخصوصا خداشناسی، موجب دوری از افکار سست و بی پایه و شناخت عمیق خداوند می داند و نهادینه شدن آن را در جامعه باعث رشد و پیشرفت می داند و نسبت به آن تشویق می کند. همچنین قرآن به خردورزی و باور علمی به عنوان دو راه مناسب برای رسیدن به ایمان ناب، دعوت می کند.
نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
محبوب ثقفی طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
انتظار و وظایف منتظران
نویسنده:
نفیسه خطیبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
به رغم روشنی معنای کلی « انتظار» یعنی چشم داشت همیشگی به این وعده ی بزرگ الهی روی دهدو روزی فرا رسد که بشر در سایه ی عدالت کامل به رهبری حضرت مهدی(ع) زندگی کند. انتظار به معنای قیام و انقلاب علیه دولت های ظالم و غاصب و مبارزه با فساد برای زمینه سازی ظهور امام زمان(ع) است و در تفکر شیعی، به عنوان یک اصل مسلم اعتقادی مورد توجه قرار دارد. حالت انتظار، آماده باش و تحصیل آمادگی های لازم برای رسیدن به اهداف و خواسته های مورد نظر است. مهدویت تبلور یک الهام فکری است که شناخت و محبت و ضرورت اعتقاد به مهدی ( عج) را می طلبد. فرهنگ مهدویت نیز، به مجموعه ای از نگرش ها و ارزش های مربوط به ظهور منجی موعود از سلاله ی پاک پیامبر اسلام ( ص) اطلاق می شود. از این حیث فرهنگ مهدویت ریشه در تاریخ بشریت دارد. همه ادیان الهی از همان آغاز، منادی ظهور بوده اند. از آنجا که نگرش ادیان به تاریخ تحول خطی و سرانجام نیک برای انسان و جهان و تحقق وعده ی الهی بوده است، پیامبران آسمانی فرا رسیدن عصری طلایی را که تحقق بخش وعده الهی باشد، همواره خبر داده اند. در اسلام نیز، آموزه ی مهدویت و به پیروی از آن، فرهنگ شکل گرفته براساس آن قدمتی، هم پای ظهور اسلام دارد. مؤمنان همواره به فرا رسیدن چنین عصری بشارت داده می شدند. در مورد ظهور حکومت جهانی مهدی ( عج) و این که نهایتا پیروزی و خاتمیت با دین مبین اسلام است، در آیات و روایات مباحث بسیاری ذکر شده است. ایده ی مهدی باوری و پدیده ی انتظار در فرهنگ شیعی، به صورتی عینی و زنده، تعریف و با هویتی تاریخمند و بسیار دقیق ثبت گردیده است. این مصلح واقعی و وارث حقیقی کسی نیست، جز مهدی موعود که به عنوان « بقیة الله» در پس پرده ی غیبت به سر می برد تا روزی که مشیت خداوند اقتضا کند، آن حضرت ظهور و زمین را سراسر پر از عدل و داد کند. بحث ولایت و امامت ریشه ی عمیق در باورها و اعتقادات ما شیعیان دارد که مستلزم آثار پیامدها و نتیج درخشان است. امام درنیمه شعبان 255 هجری در سامراء دیده به جهان گشود. امام مهدی ( عج) از آل محمد ( ص) ، از فرزندان فاطمه(س) از نسل حسین بن علی ( ع) و نهمین نسل از امام حسین(ع) است. یکی از سنت های ثابت الهی ، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است. دراثر غیبت حضرت مهدی(عج) مردم آزمایش می شوند ، این غیبت فرد معتقد را برای ایفای نقش خود و انجام رسالت خویش، آماده می سازد و به ویژه در حوزه ی امر به معروف و نهی از منکر، بدین سان همواره مراقب و آماده خواهد بود. زیرا انصار امام نمی توانند خود را فقط به انتظار کشیدن دلخوش سازند. تمام مصالح و فواید و آثار وجود امام ( ع) در زمان غیبت برای ما مکشوف نیست و همگان استعداد و لیاقت فهم وجود حضرت را در دوران غیبت ندارند. با توجه به این که مسائل مربوط به حضرت مهدی(عج) در مرکز حملات مخالفان قرار گرفته و با توجه به این که شیعه به عشق او زنده است ، هرگز گرد و غبار یأس بر دل و جان او نمی نشیند ، وظایف عالمان دینی در این برهه از زمان ، حساس تر می شود. بنابراین باید برای ایجاد حکومت عدل جهانی حضرت مهدی که نتیجه اش به حکومت رساندن مستضعفان است، برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و به وظایفمان در عصر غیبت و فلسفه ی انتظار واقف باشیم تا زمینه ی ظهور فراهم گردد.که این انقلاب و پیروزی آن نیازمندیم، پارسیان شب و شیران روزی را می طلبند تا سرانجام حکومت امام زمان(عج) در جهان گسترده شود، کاخ ستمگران را بر سرشان فروریخته، بر ویرانه ی کاخ های ستمگران ، جهانی آباد ، آزاد ، براساس حق و بر معیارهای استوار ، بنیاد کرده ، هر ستمی را نابود و هر حقی را جایگزین خواهند نمود. امیدواریم منتظران واقعی ، این زمینه سازان ظهور ، با اقتدا به مولای قائم « عج»خود، مشی مبارزاتی و قیام علیه دستگاه جباران را پیشه ی خود سازند و به هنگام شنیدن لقب مولای خود(قائم) به پا ایستند و با این عمل آمادگی همیشگی خود را اعلام دارند. در این تحقیق در بخش اول به کلیات پرداخته شده است. و در بخش دوم به مبانی و تاریخچه ی مهدویت، مهدی و غیبت فصل دیگر آن است که شناختی از زندگانی امام ارائه می کند، در بخش سوم این تحقیق به بررسی انتظار و مفاهیمی زا قبیل ضرورت، ابعاد، اقسام و ... پرداخته شده و نیز ارتباط انتظار با مسائل روز مثل سیاست، ایرانیان، زن و ... . در چهارمین بخش انتظار موعود در ادیان و مکاتب و انتظار در آیات و روایات از منظر اهل تسنن و تشیع بیان شده است، در بخش پنجم منتظران و وظایف ایشان، آثار انتظار و آسیب شناسی جمع آوری شده و بالاخره در بخش پایانی نشانه های ظهور و این که، تنها حکومت واحد جهانی، حکومت حضرت مهدی(عج) می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. کلید واژه ها : انتظار، منتظِر، منتظَر، مهدی، غَیبت، ادیان، منجی، فرج، مهدویّت، سیاست
سیره اخلاقی- سیاسی امام حسن مجتبی ( ع)
نویسنده:
سلیمه رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این نوشتار تحقیقی است در زندگی امام حسن مجتبی ( ع) که ابتدا به موضوعاتی چون، خصوصیات فردی امام حسن مجتبی ( ع) و سلوک و فعالیت های ایشان در زمان خلافت امیرالمؤمنین ( ع) پرداخته شده و در ادامه سیره اخلاقی امام مورد بررسی قرار گرفته و موضوعاتی چون اخلاق و رفتار امام حسن مجتبی ( ع) و محبت پیامبر نسبت به امام حسن ( ع) برررسی شده است. سپس به سیره سیاسی و اجتماعی آن حضرت پرداخته شده که دربرگیرنده موضوعاتی چون امام حسن ( ع) و مسئله امامت، رویارویی ایشان با معاویه، امام حسن و قضیه صلح، اوضاع سیاسی و اجتماعی جهان اسلام در سال چهلم هجری، تبعات اجتماعی و سیاسی صلح و شهادت جانگداز امام حسن مجتبی ( ع) می باشد. آنچنان که در تاریخ آمده است امام ( ع) در قرارداد صلح، فرازی که امنیت جانی امام حسن ( ع) را تضمین می کرد طبیعتا می باید از خیانت دورتر و به موجب اوضاع و احوال جاری، به رعایت سزاوارتر از دیگر مواد می بود. نقض این ماده پس از اینکه شمشیرها در غلاف رفته و بساط جنگ برچیده شده و طرف مقابل به قرار داد گردن نهاده بود؛ بزرگترین خیانت معاویه در طول زندگی وی به حساب می آید. معاویه که به هیچ اصلی از اصول اسلامی و انسانی پایبند نبود و جز حکومت به چیزی نمی اندیشید، امام مجتبی ( ع) را بزرگترین مانع تحقق این اقدام می دانست. او علی رغم تلاش زیاد برای هموار ساختن راه ولیعهدی یزید از هیچ کوششی در جهت از بین بردن امام ( ع) کوتاهی نمی کرد. تا اینکه بوسیله دختر اشعث بن قیس کِنِدی که همسر امام ( ع) بود، امام را مسموم و به شهادت رساند. در این نوشتار، از کتابهایی چون قرآن، نهج البلاغه، اصول کافی، منتهی الآمال، بحارالانوار، سیره پیشوایان اسلام، مقاتل الطالبین، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، کتاب امام حسن و امام حسین ( ع) و سیره ائمه اطهار ( ع) استفاده شده است. کلید واژه ها: سیره، امام حسن مجتبی ( ع)، چهارده معصوم ( ع
بررسی علائم ظهور حضرت مهدی ( عج)
نویسنده:
طیبه آدینه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه : ,
چکیده :
ظهور حضرت مهدی ( ع) از مهمترین مقاصد حق می باشد، پس باید برای چنین امر مهمی، علامتهایی باشد که از آن علامتها، به علائم ظهور تعبیر می شود. علائم ظهور، شامل علائم عمومی، علائم حتمی و علائم غیر حتمی ظهور می شود. خروج سفیانی، قتل نفس زکیه، خسف سرزمین بیداء، صیحه آسمانی و خروج یمانی از علائم حتمی ظهور هستند. از علائم غیرحتمی نیز می توان اشاره کرد به: زیادی باران، کسوف و خسوف، خروج پرچم هاشمی، جنگ جهانی و خروج دجال. در قرآن نیز علاوه بر روایات به علائم ظهور حضرت مهدی ( ع) اشاره شده است. ایران قبل از ظهور جایگاه بس رفیعی دارد، چراکه پرچمهای سیاه از این کشور خروج می کنند و زمینه را برای ظهور حضرت مهیا می سازند.نقش دیگری که ایران در آن عصر دارد، فتح بیت المقدس است. عراق نیز شاهد حوادث بی شماری قبل از ظهور می باشد که از آن جمله می توان به جنگ و خونریزی در کوفه، جاری شدن فرات در این شهر، خسفی در بغداد و بصره و خونریزی نیز در آن شهر، و ... اشاره کرد. جهان در آستانه ظهور، چهره دیگری به خود می گیرد، در این اوضاع، آمریکا و یهود نسبت به گذشته چهره منفورتری به خود می گیرند و تا حدودی به اهداف شوم خود خواهند رسید. تظاهرات میلیونی دنیا که در سال گذشته به خاطر جنگ عراق به پا شد نمایانگر این است که جهان تشنه صلح و عدالت است و منتظر مصلح جهانی می باشد شاید سالهای ظهور نزدیک باشد، چرا که مردم از این همه جنگ و خونریزی به ستوه آمده اند.
  • تعداد رکورد ها : 199