جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
پیامبران اولوالعزم الگوهای تربیتی انسان در قرآن
نویسنده:
فاطمه شجاعی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با مراجعه به آیات قرآن کریم و دیگر منابع معتبر اسلامی ، موضوع « پیامبران اولوالعزم الگوهای تربیتی انسان در قرآن » را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. در ابتدا ضمن بیان روشنی از ابعاد مختلف مسئله با استناد به آیات قرآن و نیاز طبیعی انسان به این موضوع ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده است و برای رسیدن به اهداف ویژه ای شامل: مفهوم تربیت اسلامی و جایگاه روش الگویی در آن ، اهمیت روش الگویی در تربیت ،اهمیت ارائه الگوی قرآنی و معرفی پیامبران اولوالعزم نمونه الگوهای عینی،بررسی ویژگی های تربیتی پیامبران اولوالعزم به عنوان الگوی تربیتی طراحی گردیده است . برای رسیدن به اهداف مذکور سوالاتی در همین ارتباط مطرح شده است از جمله . ا) مفهوم تربیت اسلامی چیست و جایگاه روش الگویی در آن چگونه است. 2) اهمیت روش الگویی در تربیت چیست؟ 3) اهمیت ارائه الگوی قرآنی چیست نمونه های عینی الگودر آن چه کسانی هستند ؟ 4) ویژگیهای پیامبران اولوالعزم به عنوان الگوی تربیتی چیست؟ با توجه به موضوع ،اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است . پس از گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها این نتایج بدست آمد : تربیت در قرآن از دو ریشه «ر ب و» . «ر ب ب » استعمال شده که تربیت به مفهوم ساختن و پرداختن انسان از ریشه دوم «ر ب ب» در قرآن آمده است . از نظر اسلام تربیت به مفهوم ایجاد زمینه های رشد استعدادهای مختلف انسان ، تا به کمال مطلوب که قرب الهی است برسد، اسلام از روشهای مختلف برای تربیت انسان بهره جسته است و در این میان بیش از هر روشی ، پایه و اساس تربیتی خود را بر روش الگویی استوار کرده است. روش الگویی در تربیت اهمیت ویژه ای دارد زیرا که انسان فطرتاً به سوی این روش گرایش دارد و حتماً از این روش هم آگاهانه و هم ناخوداگاه استفاده می کند . قرآن کریم از شیوه اسوه نمایی بسیار بهره جسته و گاهی اسوه ها را مستقیماً به جامعه معرفی می کند مثل پیامبر اسلام (ص) در آیه 21 سوره مبارکه احزاب و حضرت ابراهیم (ع) و یارانش در ایه 4 و 6 سوره مبارکه ممتحنه و گاهی با بیان احوال و سرگذشت پیامبران و اقوام آنها اسوه هایی را به جامعه اسلامی معرفی کرده است . در میان اسوه های قرآنی گروهی از پیامبران هستند که قرآن بیش از دیگران به بیان احوال آنها پرداخته است ، قرآن از این گروه به عنوان پیامبران اولوالعزم یاد می کند ، پیامبران اولوالعزم نمونه اسوه عینی در قرآن هستند . با بررسی و جستجو در آیات به ویژگیهای پیامبران که می توان آن را معیار اسوه بودن آنها نامید رسیدیم این ویژگیها را در و دسته . ویژگیهای خاص و یژگیهای عام دسته بندی کردیم که شامل ویژگیهای خاص (آن دسته از ویژگیهای پیامبرا ن که در قرآن مستقیماً در مورد یکی یا دو تا از آنها عنوان شده است ). حضرت نوح (ع) : عبد شکور ، امین ،مشوق قوم خود ،آزاد منش، حضرت ابراهیم (ع) : خلیل الله مهمان نواز ،عنایت ویژه به خانواده ،اسوه حسنه حضرت موسی (ع) : رسول کریم ،داشتن وزیر ، علم و حکمت امیدواری حضرت عیسی(ع): عبدالله، مبارک ، جبار نبودن ، وجیهه ، زکی ، پیامبر اسلام (ص) نمی توان ویژگی خاصی را بیان کرد زیرا خداوند او را الگوی مطلق قرار داده بنابراین می توان با توجه به این تفسیر قرآن را جامع کل صفات مذکور نامید . ویژگیهای عمومی شامل : 1) صبر 2) ایمان 3) اخلاص و خدا خواهی 4) حسن خلق و دلسوزی 5) ادب ، 6) توکل 7) تقوا و عدم ترس از غیر خدا 9) شرح صدر 10) نیکوکاری محقق در این تحقیق با محدودیتهایی از قبیل نبود منابع مستقل در این زمینه ،همچنین منابعی که بخشی از مباحث خود را به موضوع هایی شبیه به این اختصاص داده اند. یا کامل نیست و یا تکراری است . در پایان محقق پیشنهادهایی از قبیل بررسی جزئی تر این موضوع مانند: الگو بودن حضرت محمد (ص) یا حضرت ابراهیم(ع) ... و یا بررسی رفتاری ارائه می کند.
 جهاد و آثار سیاسی و اجتماعی آن از دیدگاه قرآن کریم و روایات
نویسنده:
فریده ویسی ساوجبلاغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با موضوع « جهاد و آثار سیاسی و اجتماعی آن از دیدگاه آیات و روایات » بر آن است که با بررسی آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار و هم چنین سیری در منابع معتبر اسلامی و کتابهای مرتبط به بحث و بررسی، پیرامون موضوع بپردازد و بتواند به اهداف زیر دست پیدا کند : بررسی واژه جهاد و شهادت، اهداف و شرایط جهاد ابتدایی و دفاعی، شرایط و ویژگی های جهاد و مجاهدین ، جهاد و شهادت از دیدگاه امیرالمومنین ، شهید و شهادت در اسلام ، آثار سیاسی و اجتماعی جهاد و شهادت و هم چنین بررسی آثار سیاسی و اجتماعی جنگ تحمیلی عراق. روش این پژوهش با توجه به امکانات و یافته های تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی می باشد، و بعد از تجزیه و تحلیل یافته ها فصل چهارم را در جهت رسیدن به پاسخ سوالات تحقیق به هفت بخش تقسیم کرده ام : در بخش اول مفهوم شناسی جهاد و شهادت از دیدگاه قرآن (جهاد و شهادت در لغت و اصطلاح ) مورد بررسی قرار گرفته است ؛ در بخش دوم اهداف و شرایط جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی از دیدگاه قرآن بیان شده ؛ در بخش سوم به بررسی شرایط و ویژگی های جهاد و مجاهدین پرداخته شده ؛ در بخش چهارم دیدگاه امیرالمومنین را درباره جهاد و شهادت به طور مفید و جامع توضیح داده ام ؛ در بخش پنجم جایگاه شهید و شهادت در اسلام بیان گردیده ؛ در بخش ششم به بررسی و تحلیل آثار سیاسی و اجتماعی جهاد و شهادت پرداخته شده و اما بخش هفتم و آخرین بخش فصل چهارم به سیری در آثار سیاسی و اجتماعی جنگ تحصیلی و دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخته است. در انجام این پژوهش و با مطالعه کتب و منابع مرتبط و تفحص در آنها به این نتیجه رسیدم که : فرهنگ جهاد و شهادت از صدر اسلام توسط پیامبر در بین مردم رواج داده شده است و مورد توجه و اهتمام ایشان بوده تا تأثیر و نقش آن در بین مسلمانان بیشتر شناخته شود و اینکه دین مبین اسلام یک دین جنگ طلب و مخالف صلح و آرامش نبوده و تنها در ضرورتهایی که پیش آمده و برای جلوگیری از نابودی درخت نوپای اسلام، پیامبر دستور جهاد می دادند و شوق و شور شهادت را در بین جهادگران زیاد می کردند . از جمله تبعاتی که جهاد و شهادت چه درصدر اسلام و چه در زمان حال مخصوصاً در جنگ تحمیل شده بر کشورمان شاهد آن بودیم ؛ آثار سیاسی و اجتماعی جهاد در راه خداست که از مهم ترین این آثار : ایجاد ترس در ظلالمان و عزت سیاسی مسلمین ، تقویت روحیه شجاعت و ایثار و همبستگی در جامعه ، رواج فرهنگ ایثارگری در جامعه را نام برد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند . در پایان پژوهش نیز در فصلی مجزا محدودیتهای تحقیق و پیشنهادهایی مطرح گردید.
 جایگاه اهل بیت (ع)در تأویل قرآن
نویسنده:
جلال نکوفکر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در صدد آن است که « جایگاه اهل بیت (ع)در تأویل قرآن »رابررسی و تحلیل نماید و برای رسیدن به این هدف کلی، اهداف فرعی: بررسی معنای اهل بیت، بررسی معنای لغوی واصطلاحی تأویل ، بررسی معنای لغوی واصطلاحی تفسیر ، تفاوت تفسیر با تأویل ، بررسی معیارهای تأویل صحیح از نظراهل بیت(ع) و بررسی جایگاه اهل بیت (ع)در اسلام وقرآن طراحی گردیده است. با توجه به موضوع و هدف پژوهش و همچنین امکانات موجود، روش تحقیق توصیفی تحلیلی برای موضوع انتخاب و با استفاده از فن فیش برداری، مطالب جمع آوری گردید.وپس از بررسی و تحلیل یافته های پژوهش نتایج ذیل حاصل گردید: از آنجا که قرآن کریم، دارای ظاهر، باطن، تأویل و تنزیل است، علم به باطن و تأویل قرآن کریم در اختیار معصومین علیهم السّلام است و آن بزرگواران احاطة تام بر همة ابعاد قرآن دارند. به تعبیر دیگر پیوند میان قرآن و اهل بیت، پیوند میان نور و بینایی است؛ گرچه نور وحی در ذات خود روشن و روشنگر است، اما بهره گیری از آن، نیاز به چشمانی بصیر و نافذ دارد و راهندازان طریق دیانت به میزان بصیرت و بینایی خویش از آن سود می جویند. مهمترین محدودیت این تحقیق در دسترس نبودن برخی از منابع اصلی و کتب مرجع در محل سکونت بود. پیشنهاد می شود که تحقیقی مجزا در باره ی « جایگاه اهل بیت در تفسیر قرآن » که رابطةنزدیکی نیز با بحث تحقیق حاضر دارد ، مورد مطالعه قرار گیرد. کلید واژه ها : تأویل ، تفسیر ، اهل بیت (ع)در قرآن .
 تکلیف از دیدگاه قران آن کریم و روایات
نویسنده:
سهیلا قلاوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با موضوع «تکلیف در قران وروایات » بر آن است که با بررسی آیات قران کریم وائمه اطهار و هم چنین سیری در منابع معتبر اسلامی و کتابهای مرتبط به بحث و بررسی ، پیرامون موضوع بپردازد و بتواند به اهداف زیر دست پیدا کند : بررسی واژه تکلیف ، ویژگی های تکالیف اسلامی ، شرایط تکالیف اسلامی و شرایط مکلفین ، عملکردن به تکالیف و همچنین اهداف و آثار تکلیف . روش این پژوهش با توجه به امکانات و یافته های تحقیق ، روش توصیفی – تحلیلی می باشد ، و بعد از تجزیه و تحلیل یافته ها فصل چهارم رادر جهت رسیدن به پاسخ سؤالات تحقیق به پنج بخش تقسیم کرده اند در بخش اول مفهوم شناسی تکلیف از دیدگاه قران و روایات (تکلیف از نظر لغت و اصطلاح ) مورد بررسی قرار گرفته است ؛ در بخش دوم ویژگی های تکالیف الهی بیان شده ، در بخش سوم به بیان شرایط وجوب تکالیف بر انسان بیان شده ، در بخش چهارم عمل کردن به تکلیف شرح داده شده ودر بخش پایانی فصل چهارم به اهداف و آثار تکلیف پرداخته است . در انجام این پژوهش وبا مطالعه و منابع مرتبط و تفحص در آنها به این نتیجه رسیدم که : از ابتدای تاریخ و از زمانی که پیامبران الهی به پیامبری رسیدند قوانین و تکالیف خاصی داشتند که مخصوص زمان خودشان بود و همه در این ویژگی که از ناحیه خداوندبودند مشترک هستند ولی دین اسلام که آخرین دین خداست طبعاً تکالیف و قوانین آن هم جاودانه است وبرای تمام زمانها قابل اجراست و همچنین خداوندتکالیفی برای ما وضع نکرده که از حد توان ما خارج باشد. و این تکالیف به گونه ای هستند که با فطرت و طبیعت ما سازگارند . از جمله نتایج دیگر این است که همه تکالیف بر همه انسانها واجب نیستند وبرای وجوب تکالیف شرایطی وجود دارد که مهمترین آنها قدرت و عقل است و اگر کسی این شرایط را نداشته باشد معفو از تکلیف خواهد بود و اینکه عمل کردن به تکالیف آثاری رابه دنبال خواهد داشت که مهمترین این آثار درذیل به آنها اشاره میشود: اصلاح و آبادانی دنیاو آخرت – دوری از رذایل اخلاقی ، آمرزش گناهان و اقامۀ قسط و عدالت و آرامش روحی و اطمینان درونی را نام برد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند. در پایان پژوهش نیز در فصلی مجزا محدودیت های تحقیق و پیشنهاد هایی مطرح گردید .
 بررسی وتحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی مؤثردر جمع و تدوین قرآن
نویسنده:
جبار رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با عنوان « بررسی و تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی مؤثر در جمع و تدوین قرآن» درصدد آن است که با بررسی کتابهای مختلف در این زمینه، مجموعه مسایل سیاسی واجتماعی موثر در جمع قرآن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. در ابتدا ضمن بیان روشنی از ابعاد مختلف مسئله با استناد به آیات و روایات و نظر اندیشمندان ضرورت این تحقیق اثبات گردیده است و برای رسیدن به اهداف ویژه ای شامل: جمع و تدوین قرآن در زمان پیامبر(ص)، بررسی مسایل سیاسی واجتماعی مؤثر در جمع و تدوین قرآن در عصر حضرت علی(ع)، بررسی مسایل سیاسی و اجتماعی مؤثر در جمع و تدوین قرآن در عصر ابوبکر و عمر و بررسی مسایل سیاسی و اجتماعی حاکم بر عصر عثمان در جمع و تدوین قرآن طراحی گردیده است. برای رسیدن به اهداف مذکور سئوالاتی در همین ارتباط مطرح شده است: آیا در عهد پیامبر(ص) قرآن تدوین یافت؟ جمع تدوین قرآن کریم در زمان حضرت علی(ع) چه مسایل سیاسی و اجتماعی را در پی داشت؟ مسایل سیاسی و اجتماعی موثر در جمع و تدوین قرآن در عصر ابوبکر و عمر را بیان کنید؟ جمع و تدوین قرآن در زمان خلافت عثمان با چه مسایل سیاسی و اجتماعی روبرو گشت؟ با توجه به موضوع ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی- تحلیلی برگزیده شده است. پس از گرداوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها این نتایج بدست آمد: تأکید شدیدی که پیامبر(ص) بر حفظ قرآن داشته باعث می شود که مردم در زمان پیامبر(ص) به حفظ و جمع و مرتب نمودن قرآن همت گمارند و با توجه به اهمیت موضوع و اصرار قرآن بر کتاب بودن روشن می شود که از همان زمان رسول خدا(ص) قرآن به صورت کتاب و با نظم کتابی بوده است. پیامبر در اواخر عمر خویش به حضرت علی(ع) وصیت می فرماید که قرآن را جمع آوری نماید و حضرت به گردآوری آن پرداخته و به عنوان نخستین جامع و گردآورنده قرآن پس از رسول خدا(ص) می باشد و پس از عرضه قرآن بر مردم، از ان سرباز زدند و علت آن اغراض سیاسی و وجود تأویل و تفسیر آیات در قرآن علی (ع) است که عترت پیامبر(ص) را شجره طیبه و بنی امیه را شجره خبیثه و منافقان معرفی کرده و مختصات حکومت اسلامی در آن را روشن کرده بود. بعد از رحلت پیامبر (ص) در جنگ عقرباء تعدادی از قاریان و حافظان قرآن شهید شدند و ابوبکر و عمر، زیدبن ثابت را مأمور جمع آوری قرآن کردند. تناقضاتی که در مورد مصحف ابوبکر وجود دارد ثابت می کند که مصحف زید در زمان عمر به پایان رسیده است. تلاشهایی که برای خنثی کردن روایت های جمع و تدوین قرآن در عصر پیامبر(ص) صورت پذیرفت روشن می سازد که جمع قرآن در زمان خلفاء منحصر به گردآوری یک مصحف بودکه در آن نه تأویل باشد نه تفسیر و نه بیان موارد نزول و مناسبتهای آن و آن مصاحف شخصی بوده و منافی قرآن، عقل و اجماع می باشند و آنچه جمع شده یا بررسی، تهذیب و یا تکثیر مصحف زمان پیامبر(ص) می باشد. جمع آوری قرآن به وسیله عمر نیز امری بعید به نظر می رسد. تناقضاتی که در اسامی هیئت حاکمه عثمان در تشکیل مجمع تدوین قرآن و طرد شخصیتهای بزرگ چون ابن مسعوداست باعث شدکه عثمان خود را وارث اعقاب بزرگ همچون دو خلیفه پیشین معرفی کند. تصمیم عثمان از نقطه نظر سیاسی شایسته ستایش است ، اما در نحوه اجراء آن شایستگی را ندارد، چرا که مصحف عثمانی اساس کار خود را مصحف ابوبکر که نزد حفصه به امانت بود قرار داد که در واقع یک اضافه و تصحیح از مصفح ابوبکر- زیدبن ثابت می باشد که مورد مخالفت ابن مسعود قرار گرفت، اما حضرت علی(ع) به دفاع از مصحف عثمان پرداخت، هر چندکه مصحف عثمانی پاسخگوی پیشرفت اسلام نبود و نسخه های عثمانی محدود بوده و در مراکز شهرهای کم اهمیت رواج کمتر یافته و در قاهره، قرطبه، مراکش و بصره نیز قرآن هایی با اختلافات ناچیز با مصحف عثمانی وجود داشت، اما قرآنی که او گردآورد مورد تأیید نبی مکرم و حضرت علی(ع) بوده و این را می رساند که از نظرات حضرت علی(ع) در موارد اختلاف بهره جسته است. محقق در این تحقیق با محدودیتهایی از قبیل؛ نبود منابع مستقل در این زمینه و همچنین منابعی که بخشی از مباحث خود را به موضوع هایی شبیه به این اختصاص داده اند یا کامل نیست یا تکراری است و در پایان محقق پیشنهاداتی از قبیل بررسی جزئی تر این موضوع و پژوهش های مستقلی راجع به مسایل سیاسی و یا اجتماعی ارائه می کند.
 بررسی صراط مستقیم در آیات و روایات
نویسنده:
بدریه آفتابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
کار تحقیقی حاضر به بررسی یکی از مباحث مطرح شده در قرآن کریم و روایات می پردازد با عنوان بررسی صراط مستقیم در آیات و روایات. هدف از انجام این تحقیق آن است که زمینه های آشنائی بیشتر را در مورد معنا و مفهوم صراط ،معنای مستقیم،معنای صراط مستقیم،مصادیق صراط ،تفاوت صراط و سبیل،انواع صراط ،صراط راه چه کسانی است ،چه کسانی از نعمت صراط بر خوردارند و چه کسانی از بعمت صراط محروم هستند فراهم کند. فصل اول یا مقدمات تحقیق که شامل مقدمه ،بیان مسئله ،اهمیت و ضرورت مسئله ،اهداف کلی و جزئی و سوالات تحقیق است که به شرح زیر ذکر میشوند: 1-معنی لغوی صراط از دیدگاه قرآن چیست؟ 2-معنی لغوی مستقیم از دیدگاه قرآن چیست؟ 3-معنی صراط مستقیم از دیدگاه روایات چیست؟ 4- معنی صراط مستقیم از دیدگاه قرآن چیست؟ 5-مصادیق صراط مستقیم چیست؟ 6-تفاوت صراط و سبیل در چیست؟ 7-صراط چند نوع است؟ 8-صراط مستقیم چگونه راهی است؟ 9-صراط مستقیم راه چه کسانی است؟ 10 -چه کسانی از نعمت صراط مستقیم برخوردارند؟ 11-چه کسانی از نعمت صراط مستقیم محروم هستند؟ فصل دوم ،مرور مطالعاتی است که به مبانی نظری موضوع و نقد و بررسی تعدادی از آثار و کتب مر بو ط به پژوهش از قبیل تفسیر آسان اثر محمد جواد نجفی ،تفسیر معارف القرآن اثر فقیه بزرگ اسلام مفتی اعظم پاکستان علامه محمد شفیع عثمانی ، پرتوئی از قرآن اثر سید محمود طالقانی ،آشنائی با قرآن اثر شهید مرتضی مطهری ،روان جاوید در تفسیر قرآن مجید اثر آیت ا.. محمد ثقفی تهرانی ،تفسیر طبری اثر محمد بن جدید طبری ،تفسیر کاشف اثر عبدالکریم بی آزار شیرازی و دکتر محمد باقر حجتی ،پرداخته شده است و در راستای موضوع مذکور پژوهش حاضر شکل گرفته است.
 بررسی نکات تربیتی – اخلاقی داستان حضرت نوح (ع) در قرآن
نویسنده:
زهرا قدسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق برآن است که با توجه به آیات قرآن کریم ، تفاسیر و کتب تربیتی و اخلاقی به بررسی «نکات تربیتی – اخلاقی داستان حضرت نوح (ع) در قرآن» بپردازد. ضمن بیان واضح و روشن از ابعاد مختلف مسئله با استشهاد به آیات و روایات ، ضرورت این تحقیق اثبات گردیده و سئوالاتی به شرح ذیل پیرامون آن مطرح شده است ؛ 1- داستان حضرت نوح (ع) در قرآن چگونه بیان شده است ؟ 2- نکات تربیتی – اخلاقی داستان حضرت نوح (ع) در قرآن کدام اند ؟ در فصل دوم با عنوان مرور مطالعاتی کتابهایی مرتبط با موضوع از جمله : «قصه و نکات تربیتی آن در قرآن» اثر سید سعید مهدوی ، «قصص قرآن یا تاریخ انبیا از آدم تا خاتم النبیین (ع)» اثر سید هاشم رسولی محلاتی ، «همراه با پیامبران در قرآن» اثر عفیف عبدالفتّاح طبّاره و کتاب «قصه های قرآن» برگرفته از تفسیر نمونه ، اثر سید حسین حسینی مورد بررسی قرار گرفته تادر راستای پیشینه و زمینه مذکور تحقیق حاضر شکل گیرد . با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود روش تحقیق توصیفی – تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شده است. فصل چهارم نیز با توجه به پرسش های تحقیقاتی به دو بخش با عناوین : 1- بیان داستان حضرت نوح (ع) در قرآن 2- نکات تربیتی داستان حضرت نوح (ع) در قرآن ، تقسیم بندی شده است . فصل پنجم این تحقیق به نتیجه گیری ، محدودیت ها و پیشنهادات اختصاص یافته است . که در بحث نتیجه گیری به نتایج ذیل دست یافته ایم : حضرت نوح (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم است که در بین قومی سرکش و غیرقابل هدایت مبعوث شد و باصبر و تلاش فراوان و استفاده از راههای تبلیغی گوناگون برای هدایت آنان تلاش نمود ، اما هیچ کدام از این تلاش های او جز لجاجت قومش پاسخی نداشت . سرانجام عذاب الهی آنان را به جزای اعمالشان رساند . خداوند دربیان این داستان اهداف تربیتی – اخلاقی زیادی قرار داده است که عبارتند از: 1- اهداف رسالت نوح (ع) 2- دعوت به رعایت تقوا به عنوان منشا همه فضایل 3- جایگاه معنوی حضرت نوح (ع) با توجه به اوصافش در قرآن که عبارتند از : الف ) صالح بودن ، ب) محسن بودن ، ج) شکرگذار بودن ، د) امین بودن ، ه ) عبد بودنو... 4- صبر و بردباری حضرت نوح (ع) 5- باادب بودن حضرت نوح (ع) 6- نصح و خیرخواهی حضرت نوح (ع) 7- نذیر و مبین بودن حضرت نوح (ع) 8- توبه آن حضرت از گناه ناکرده 9- علت هلاکت کنعان 10- بررسی ملاک فضیلت و برتری از دیدگاه قرآن 11- استهزای دشمنان نسبت به حضرت نوح (ع) وجواب ایشان در برابر آنان 12- محبت خداوند به حضرت نوح (ع) 13- پیوند مکتبی مافوق پیوند خویشاوندی است . 14- اجرای سنت هلاکت در مورد قوم نوح (ع). در مورد محدودیت های تحقیق تکراری بودن مطالب در کتب قصص و عدم بررسی نکات تربیتی قصه های قرآن به طور جداگانه و مستقل را می توان نام برد و پیشنهاد می شود تا محققان این موضوع و موضوعات مشابه آن را به صورت دقیق تر مورد توجه قرار داده و آنها را از بعد تربیتی – اخلاقی مورد بررسی قرار دهند .
 بررسی تحلیلی لیلة القدر در قرآن وروایات
نویسنده:
عبد الامیر سعیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق بر آن است که با توجه به آیات قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی به بررسی تحلیلی لیلة القدر از دیدگاه قرآن و روایات بپردازد . ضمن بیان تحلیلی و روشن از ابعاد مختلف در مورد لیلة القدر با استفاده از آیات و روایات اهمیت این تحقیق مشخص می شود . این پژوهش بر آن است تا با استفاده از آیات و روایات به بحث تحلیلی در مورد کیفیت نزول قرآن کریم و معنای نزول ، بررسی معنای قدر در قرآن کریم ، بررسی زمان شب قدر با استفاده از آیات و روایات ، بررسی وقایع شب قدر با استفاده از آیات قرآن و روایات ، بررسی اهمیت و فضیلت شب قدر بپردازد . روش این تحقیق با توجه به امکانات و هدف تحقیق ، روش توصیفی- تحلیل است . پس از گرد آوری اطلاعات از منابع و مآخذ مختلف روایی و قرآن کریم و تجزیه و تحلیل آنها نتایج زیر حاصل شده است : به اعتقاد اکثر علما و دانشمندان علوم قرآنی و با استفاده از آیات و روایات نزول قرآن کریم به صورت دفعی و یکباره در شب قدر صورت گرفته است و منظور قرآن از نامگذاری این شب به نام « لیلة القدر» به علت مقدرات و تقدیرات اموری است که در این شب صورت می گیرد و در مورد زمان دقیق شب قدر نیز ، هیچگونه آیه یا حدیث ، که به طور واضح یک شب معین را مشخص کند وجود ندارد و اکثر علما مخفی بودن شب قدر را یکی از حکمتهای خداوند متعال می دانند و اکثر علما یکی از شبهای دهه آخر ماه مبارک را ، شب قدر می دانند و در بخش وقایع شب قدر ، به وقایع مهم این شب از جمله نزول قرآن و همچنین نزول ملائکه و روح و تقدیر امور خلایق در این شب و نزول رحمت و سلامت در این شب تا سپیده دم و دیگر مسائل مربوط به این موارد پرداخته شده است و همچنین در بخش اهمیت شب قدر به بحث روایی در مورد فضایل این شب و روایاتی که در این مورد وارد شده است پرداخته شده . در بخش پنجم نیز مشخص شد که شب قدر یکی از شبهای پر فضیلت و با اهمیتی است که به سادگی نباید از کنار آن گذشت زیرا در این شب تمام اتفاقات و امور مربوط به یک سال انسان رقم می خورد و اگر انسان در این شب ارتباط خود را با خداوند برقرار سازد خداوند نیز تقدیرات انسانی انسان را با عنایت و رحمت خود تغییر می دهد . از جمله محدودیتهایی که در گرد آوری این پژوهش وجود داشت ، تکراری بودن اکثر مطالب موجود در کتب مختلف و عده ای از علما نیز در رابطه با موضوع لیلة القدر دست به تأویل زدند و سلیقه ای عمل کرده اند و هیچ یک نظری صد در صد و قطعی را ارائه نداده اند .
 امت الگو در قرآن
نویسنده:
پیمان لرستانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق این پژوهش " امت الگو در قرآن " است . این پژوهش در صدد آن است که با توجه به آیات قرآن کریم به اهداف ذیل دست یابد . تعیین معنا و مفهوم امت ، تعیین علل رشد و انحطاط برخی امتها ، تعیین نشانه های جامعه ی سعادتمند و ایده آل ، بررسی امت میانه به عنوان امت الگو در قرآن ، تعیین ویژگی های اخلاقی _ عبادی امت الگو ، تعیین ویژگی های اجتماعی امت الگو ، تعیین ویژگی های اقتصادی امت الگو ، تعیین ویژگی های سیاسی _ حکومتی امت الگو . با توجه به ماهیت ، امکانات و اهداف تحقیق ، روش توصیفی _ تحلیلی برای انجام تحقیق برگزیده شد . محقق با توجه به سؤالات پروژه به اهداف ذیل دست می یابد : امت از ماده ی اُم به معنی مادر است و در اصل به معنی انضمام اشیاء به یکدیگر می باشد ، به همین جهت به هر گروهی که در هدف یا در زمان و مکان واحدی جمعند ، امت گفته می شود . همبستگی بین افراد جامعه و اتحاد آنان ، تحت حمایت قرار دادن افراد ضعیف و از بین بردن فاصله ی طبقاتی از عوامل رشد جامعه به شمار می آیند ، از سوی دیگر پدید آمدن کشمکشها و جنگ های داخلی ، تبعیض در اجرای قوانین و همچنین ظلم و ستم از عوامل انحطاط امتهامی باشند و قرآن کریم امت میانه را به عنوان الگوترین امتها معرفی نموده است . در مورد ویژگی های اخلاقی _ عبادی امت الگو می توان به برپایی نماز در میان امت (جامعه) ، شایع بودن امر به معروف و نهی از منکر ، اعتقاد و ایمان اشاره کرد . ویژگی های اجتماعی امت الگو عبارتند از : قانونمند بودن اجتماع و پایبندی به سنن الهی ، پایبندی به قراردادهای اجتماعی ، ایجاد اصل مشورت در میان امت ، رعایت مساوات و عدالت اجتماعی و داشتن تعاون و همکاری . پرداخت زکات و خمس ، دوری از کم فروشی و گرانفروشی ، پرهیز از اسراف و تبذیر و لیاقت مسئولان اقتصادی از مهمترین ویژگی های اقتصادی امت الگو می باشند . در پایان در مورد ویژگی های سیاسی _ حکومتی امت الگو می توان دوری از تفرقه و دوگانگی و حفظ وحدت ، دوری از حاکمیت غیر خدا و پذیرفتن حکومت الهی ، اهمیت دادن به جهاد و فرمانبردای از رهبران سیاسی _ الهی را نام برد . نبود منبع مستقل و کافی پیرامون موضوع از محدودیت های تحقیق بوده و پیشنهاد می گردد که هر یک از بخش های این پروژه به صورت جداگانه مورد بحث و بررسی قرار گیرند .
 اصول ومبانی ترجمه قرآن کریم
نویسنده:
رحیم درگه ایلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن کریم در نهایت بلاغت و شیوایی بر خاتم پیامبران، محمدمصطفی(ص) نازل شده است و در معنا و محتوا بی نظیر و فراتر از حد تصور است .این تحقیق بر آن است تا با مراجعه به منابع معتبر اسلامی « اصول ومبانی ترجمه قرآن کریم » را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد . پژوهش حاضر، در پنج فصل ترتیب یافته است: در فصل اول: طرح تحقیق درفصل دوم: مرورمطالعاتی مطرح می شودودر فصل سوم: روش تحقیق که روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی ذکرشده و فصل چهارم این پژوهش، به چهار بخش تقسیم شده است: در بخش اول : مفهوم ومعنای ترجمه وپیشینه آن وهمچنین انواع ترجمه توضیح داده شده ، ودر بخش دوم : دیدگاه ونظرات موافقان ومخالفان ترجمه قرآن کریم ذکر شده ، ودر بخش سوم : بهره گیری از اصول و مبانی لازم و مناسب ترجمه ، لغزشگاه های ترجمه قرآن ، ترجمه و گزاره های قرآنی ، مهارتهای واژه گزینی در ترجمه قرآن ، مشکلات مترجم ، بهترین راهکار های ترجمه و رعایت مبانی کلامی و فقهی در ترجمه ارائه شده ، ودر بخش چهارم : به بررسی برخی از اشکالات مترجمان پرداخته شده است. ودرفصل پنجم نیز نتیجه گیری ، محدودیتها وپیشنها دات تحقیق آورده شده و یک ترجمه خوب، ترجمه ای است که علاوه بر رعایت دقیق معنا و نکته هایی ادبی، از نظر آهنگ و احساس هم به گونه ای باشد که مخاطب احساس کند متن به زبان اصلی است و خداوند به طور مستقیم با او سخن می گوید. از مهمترین محدودیتها عدم دسترسی به منابع کافی در مورد موضوع تحقیق می باشد .واز محققین پیشنهاد می شود که این موضوع را به صورت جزئی تر بررسی کنند.
  • تعداد رکورد ها : 20