جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 70
 برترین همسر: بررسی ازدواج های پیامبر ( ص) و فلسفه آن
نویسنده:
معصومه سالخورده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج از این نظر که عاملی برای نجات از آلودگی، موجب نجات از تنهایی و سبب بقای نسل است، خودداری از آن همیشه سبب ایجاد بی تعادلی، نابهنجاری رفتاری و فساد شخصیت و حتی بیماری جسمی می گردد. بنابراین؛ بهترین نعمت ها برای هر زن و مرد از نظر اسلام تشکیل خانواده است. از آنجا که پیامبر هم بشری است مثل ما، پس باید این امر مقدس را انجام دهد و کانون پر مهری ایجاد کند. ولی با توجه به نقش رسول خدا(ص) و ضرورت های پیش آمده، پیامبر ما ازدواج های متعددی داشته است. آن تعددی که در حال حاضر مدت ها است که دشمنان اسلام آن را دست مایه ای قرار داده اند تا به پیامبر ( ص) ضربه بزنند. اگر مسلمانان موضوع را به درستی می دانستند، هیچ دشمن کینه توزی نمی توانست تا این اندازه در مورد تعدد همسران پاک پیامبر ( ص) زبان به طعنه گشاید. آن تعددی که خداوند آن را از مختصات پیامبر خود قرار داده است و در حقیقت سرچشمه افتخار، حکمت و رفعت والای انسانیت برای این پیامبر عظیم الشان محسوب می شود. پس مروری بر ازدواج های پیامبر(ص) و علت های آن : زندگی معصومانه آن حضرت در میان قریش مکه چنان گذشت که در سن 25 سالگی با زنی ازدواج نمود که 15 سال از خودش بزرگ تر بود و تا 25 سال با او زندگی را ادامه دادو آن هم بدین شکل که ماه ها خانه را گذاشته در خار حراء به عبادت مشغول بودو ازدواج های دیگر بعد از 50 سالگی به وقوع پیوست. این زندگی 50 ساله در نظر اهل مکه گذشت. هرگز به هیچ یک از دشمنان فرصتی نرسید که بتوانند تقوی و طهارت رسول را مورد شک قرار دهند و بگویند که ازدواج های پیامبر به انگیزه ی ارضای شهوات جنسی بوده است. پس با هیچ حسابی ان را نمی توان به انگیزه های علاقه جنسی پیوند داد، زیرا با اینکه مسئله ازدواج متعدد در میان عرب در آن روز بسیار ساده و عادی بوده و هیچ گونه محدودیتی برای گرفتن همسر قائل نبودند، برای پیامبر ازدواج های متعدد در سنین جوانی نه مانع اجتماعی داشت نه شرایط سنگین مالی و نه کمترین نقصی محسوب می شد. جالب اینکه پیامبر تنها با یک زن باکره بعد از خدیجه(س) ازدواج کرد که عایشه بود و به پیش نهاد پدرش این ازدواج صورت گرفت بقیه همسران پیامبر همه زنان بیوه بودند که طبعا نمی توانستند از جنبه های جنسی چندان تمایل کسی را برانگیزند. اما بعد از ازدواج با خدیجه(س) با سوده بنت زمعه برای این ازدواج نمودند که او از جمله زنان مهاجر اول بود و بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه، شوهرش را از دست داده بود و اگر با او این ازدواج صورت نمی گرفت، باید به آغوش خانواده خویش برمی گشت و آن ها چون مشرک بودند او را اذیت می کردند و از دینش جدا می ساختند. ازدواج رسول خدا(ص) با عایشه و حفصه به پیشنهاد پدر این دو و به خاطر پیوند با قبایل معروف و بزرگ عرب که همان حکمت سیاسی است بود. ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش : او دختر عمه پیامبر بود و با زید فرزند خوانده پیامبر ازدواج کرد و به دلایلی مثل نداشتن تفاهم اخلاقی طلاق گرفت پیامبر به دستور الهی برای ابطال سنت غلط جلهلی که زن فرزند خوانده را مانند زن واقعی حرام می دانند تن به این ازدواج داد. ازدواج با جویریه بنت حارث : او بزرگ قوم مصطلق بود که به اسیری مسلمانان درآمد و وقتی با پیامبر ازدواج کرد همه ی اسیران بنی مصطلق آزاد شدند و خود سبب اسلام آوردن بنی مصطلق به اسلام نیز گردید. ازدواج با زینب بنت خزیمه : ملقب به ام المساکین، شوهرش عبدالله بن جحش در روز احد شهید شده بود و رسول خدا(ص) نخواست که او را بیچاره و بی پناه بگذارد تا رنج بکشد و خواست تا ازدواج با وی تسکینی برای این زن صبور و وامانده باشد. ازدواج رسول خدا با ام سلمه به خاطر تسلی خاطرش بود، زیرا او شوهرش ابوسلمه را از دست داه بود و هیچ کس دیگر غیر از پیامبر نمی توانست جای ابوسلمه را پر کند. ازدواج رسول خدا با ام حبیبه(دختر ابوسفیان) برای این بود تا قومش به اسلام راه یابند و این ازدواج بعد از آن بود که او با شوهرش عبدالله بن حجش در هجرت دوم که به حبشه رفته بود و ام حبیبه خود بر دین اسلام ثابت قدم مانده بود؛ بعد از فوت شوهرش که در اثر زیاده روی در خوردن شراب بود دردیار غربت تنها مانده و به سوی قومش هم نمی توانست برگردد. بنابراین؛ رسول خدا(ص) با او ازدواج می کنند. ازدواج رسول خدا(ص) با صفیه : دختر حی بن اخطب بزرگ قبیله بنی قریظه که در خیبر به اسارت درآمده بود، به خاطر آزاد کردن او از اسارت صورت گرفت. ازدواج رسول خدا(ص) با آخرین همسر ایشان، میمونه دختر حارث هلالیه بعد از وفات شوهر دوم آن صورت گرفت که او هم با بنی مخزوم نزدیکی داشت بنابراین پیامبر به عنوان داماد این دو قبیله شناخته می شد. در پایان هم رفتار پیامبر در خانواده با این همسران بررسی شد. منابع مورد استفاده در این تحقیق، کتاب های تاریخی است. هر چند از کتاب های تفسیری و اخلاقی هم استفاده شده است. در ابن تحقیق به بسیاری از سؤالات راجع به ازدواج های پیامبر(ص) و فلسفه آن و رفتار پیامبر با این همسران پاسخ داده می شود. مزیت این تحقیق نسبت به کتب دیگر این است که هم از کتب تاریخی و منابع تفسیری و اخلاقی همه موارد آورده شده است. وازگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : پیامبر – ازدواج – زوج – تعدد
 امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه عبدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش به فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت اشاره شده است. این تحقیق شامل سه بخش و هر بخش آن شامل سه فصل می باشد و این فریضه از دیدگاه قران، سنت جایگاه آن در ادیان، فلسفه، این حکم و تاثیر آن در اجابت دعا، علل مهجوریت، شرایط و مراتب آن مورد بررسی قرار گرفته است. فریضه امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ انسان ساز اسلام از جایگاهی بس والا بهره مند است، به گونه ای که این امر به تنهایی ضامن قوام شریعت مقدس شمرده شده است. این مساله ،یکی از مهمترین مسایلی است که اگر تنها به قرآن کریم مراجعه کنیم و به احادیث نبوی و ائمه اطهار(علیهم السلام) توجهی نشود، متوجه می شویم که این موضوع در کتاب مقدس آسمانی چقدر تکرار شده است و چه اندازه بدبختی ملل گذشته را مستند می کند به اینکه امر به معروف و نهی از منکر نداشته اند. از طرفی می دانیم نقش این مساله در اجابت دعا چه قدر موثر است ، به طوری که خداوند می فرماید: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، یکی از موارد خواندن خداوند انجام دادن این فریضه مهم می باشد. با این حال، باتوجه به تاکیدات زیاد، راجع به این مساله، متاسفانه آن طور که باید به این فریضه توجهی نمی شود. البته خود این امر در اثر عوامل متعدد و مشکلات زیاد که در این راه وجود دارند درست انجام نمی گیرد که اگر این مشکلات رفع شود، می تواند دوباره جایگاه خود را در جامعه پیدا کند. امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط، مراتب و شیوه های خاصی بوده ، شخصی که می خواهد این فریضه را انجام دهد باید به آن آَشنایی کامل داشته باشد یعنی نباید خودسرانه عمل کند، چون در غیر این صورت، این فریضه به جای اینکه نتیجه مثبت دهد، برعکس عمل می کند. بنابراین یک ملت و جامعه، در صورتی زنده و رستکار است که در میانشان امر به معروف و نهی از منکر باشد و به بهترین شکل آن را به کار گیرند. با توجه به این مطالب ، لازم دیدم در بخش اول به بررسی این فریضه ازدیدگاه قرآن و سنت بپردازم که خود شامل سه فصل می باشد، فصل اول با عنوان ، امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن» فصل دوم با عنوان « امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه سنت» و فصل سوم با عنوان « امر به معروف و نهی از منکر در ادیان دعا» بوده ، بخش دوم با عنوان « فلسفه ، احکام و تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در اجابت دعا است که شامل سه فصل با عناوین « فلسفه امر به معروف و نهی از منکر » ، « احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر » و « تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در اجابت دعا». بخش سوم با عنوان « مراتب، شرایط و مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر » دارای سه فصل با عناوین: «علل مهجوریت امر به معروف و نهی از منکر » ، « شرایط امر به معروف و نهی از منکر » ، « مراتب و شیوه های امر به معروف و نهی از منکر » تنظیم کردم. در نوشتن این تحقیق از کتاب های روایی همچون بحارالانوار، تفسیر محمع البیان و ... استفاده گردیده است.
 امانت داری از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه علی اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
« امانتداری از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی – اجتماعی آن» می باشد. در ضرورت آن همین بس که؛ امانتداری درجامعه متضمن اعتماد است و اعتماد ضامن آرامش. پس عدم امانتداری مخالف آرامش اجتماعی در جوامع بشری است که این خود از مهمترین موضوعات جامعه شناختی می باشد. این نوشته که به منظور احیاء رسم امانت داری در جامعه و برچیده شدن خیانت از آن می باشد، برگرفته از تفاسیر و کتابهای معتبر و منابع روایی موثق است که از باب مثال می توان، تفسیر نمونه و المیزان و کتابهایی هم چون بحار الانوار، وسائل الشیعه، اصول کافی و منابع روایی مانند نهج البلاغه و نهج الفصاحه را نام برد. این نوشتار شامل چهار بخش می باشد که در آن ابتدا به معنی و مفهوم امانت و جایگاه آن در قرآن و روایات اشاره شده و در ادامه به مباحثی از قبیل: اقسام امانت ، آسیب شناسی آن، انگیزه ها و پیامدهای امانت، انسان امین ، داستانهایی در امانت و خیانت، شیوه پاسداری رسولان امین از امانت الهی، انسانی که باید بشویم، احکام فقهی امانت می پردازد. نتایجی که از این تحقیق به دست می آید در ابتدا جایگاه و موقعیت برگزیده انسان را نزد خداوندمتعال نشان می دهد چرا که تنها اوست که حامل امانت الهی گشته است و از طرفی به ما می فهماند که امانت از واجبات و ضروریات زندگی فردی و اجتماعی است به طوری که عدم رعایت آن از سوی افراد جامعه زمینه ساز مشکلات و مفاسد زیادی می شود. پیشنهاد من این است که امانت باید در جامعه نهادینه شود تا به عنوان یک فرهنگ و ارزش تلقی شود که راه کارهای آن در قسمت پشنهادها ارائه خواهد شد.
اهمیت و جایگاه زیارت در اسلام
نویسنده:
مریم آخوندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان « اهمیت و جایگاه زیارت در اسلام» بوده و دارای 5 فصل است که در ابتدا قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق ( فصل اول) به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف موضوع، پیشینه ی تحقیق و سئوالات تحقیق، روش تحقیق، ساختار تحقیق، کلید واژه ها و مشکلات و موانع آمده است. با توجه به نیاز جامعه به جهت شناخت انجام صحیح زیارت همراه با آداب اسلامی و موازین شرعی و دوری از هر گونه خرافه ای در این زمینه، بر آن شده که در این موضوع، تحقیقی را با استناد به کتب معتبر و مرجع و مطالب فیش برداری شده به ثمر برسانم. این دفتر و قلم بر آن شد که در حدّ توان و با استعانت از خدا به مسائل، خرافات و شبهاتی که در زمینه ی زیارت مطرح است، بپردازد و به لایه هایی از این حقیقت والا اشاره نماید. فصول تدوین شده به شرح ذیل صورت گرفته است. فصل دوم: با عنوان زیارت که به معنا و مفهوم زیارت پرداخته است و زیر فصل هایی که در این فصل آمده: تاریخچه ی زیارت، فلسفه ی زیارت که در هشت مورد تنظیم گردیده است. اقسام زیارت که شامل سه مرتبه ی جسمی، عاطفی و روحی می باشد و اهداف زیارت که در شش مورد بیان شده است. فصل سوم: درآمدی بر زیارت از نگاه قرآن و حدیث. در این قسمت، آیات زیارت به دو قسمت تقسیم می شود: آیاتی که مستقیم به این اصل پرداخته است و آیاتی که به صورت ضمنی می توان آن را استنباط کرد و بعد از آن به بیان زیارت از زبان وحی و خاندان نبوت پرداخته ام؛ که شامل چند قسمت می باشد: زیارت خانه ی خدا، زیارت قبور خویشان و مؤمنین، زیارت قبور علما و شهدا، زیارت رسول خدا و قبور امامان « علیهم السلام»، گفتار بزرگان مذاهب چهارگانه پیرامون زیارت اهل قبور، زیارت در سیره ی پیشوایان دین و در پایان این فصل، زیارت را در نگاه و سیره ی شخصیت هایی همچون امام « رحمة الله علیه»، علامه امینی و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار داده ام. فصل چهارم: با عنوان آداب و آثار زیارت می باشد که آداب را همگام با آیات قرآن در نوزده مورد بیان نموده ام. در ادامه به آثار زیارت در دو زیر فصل آثار دنیوی که شامل یازده مورد می باشد و آثار اخروی زیارت که در چهار مورد بررسی نموده ام. فصل پنجم: که فصل پایانی این رساله است با عنوان آسیب شناسی زیارت که شامل مطالبی از قبیل: معنی و مفهوم خرافه، مظاهر و نمودهای خرافه، علل و عوامل و ریشه ی گرایش به خرافات، مفهوم شرک و بت پرستی، مسئله ی بهداشتی بودن بوسیدن ضریح، نسبت ها نادرست وهابیان به شیعیان و دیگر سئوالات و شبهاتی که در این زمینه مطرح است، پرداخته ام.
چیستی گناه
عنوان :
نویسنده:
زینب امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق، جستاری پیرامون چیستی گناه در قرآن و روایات شیعه است. گناه، جایگاه منحصر به فردی در عدم رشد و سقوط شخصیت انسانی دارد. تأثیر برخی گناهان در زندگی انسان به حدی است که گاهی یکبار ارتکاب آن می تواند فردی را از اوج انسانیت به حضیض حیوانیت پایین بیاورد. با توجه به قلمرو وسیعی که گناه در تمام شئونات زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد، ضرورت ارائه تحقیقی جامع و روشن در این باب مشخص می گردد. ضرورت پرداختن به این موضوع را از نگاه دیگری هم می توان بررسی کرد و آن اینکه: سعادت و آبروی جامعه و خانواده در گرو سلامت روحی افراد است. این افراد هستند که زیر بنای جامعه را تشکیل می دهند و از این رو شناخت گناه به نحو عام لازمه زندگی هر فرد از افراد جامعه است. جامعه ای که به دنبال سعادت است و می خواهد این سعادت را تحت فرمان عقل و اصول معین بین افراد پیاده کند، باید به نحو ویژه ای به گناه و بررسی آثار سوء آن در جامعه و راه های پیشگیری از شیوع آن در بین افراد، توجه داشته باشد. رسیدن به تعریف صحیح از گناه، بررسی آثار گناه در زندگی دنیوی و اخروی انسان، یافتن راه کارهای عملی برای نجات از بند گناه و دوری کردن از آن و نیز شناخت عوامل و زمینه های ایجاد گناه از اهداف این تحقیق به شمار می روند. به منظور رسیدن به این هدف، ابتدا به بررسی معنای گناه، واژه شناسی گناه در قرآن و روایات و انواع تقسیم بندی گناه در قرآن و احادیث پرداخته ایم. سپس به ریشه های گناه عوامل گناه و زمینه های گناه اشاره گردیده است و زمینه هایی چون: زمینه های خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، روانی، اقتصادی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به مسئله ملازمه بین گناه و آثار تکوینی آن پرداخته شده و سپس سعی در اثبات این مدعا شده است. همچنین به برخی از آثار سوء گناه در زندگی انسان همانند: دوری از رحمت خداوند، نزول بلایا، از بین رفتن نعمت ها و ... اشاره شده است. در پایان، به انگیزه های ترک گناه و اهرم های بازدارنده از گناه اشاره شده که با به کار بستن آنها راه بازگشت به سوی خدای مهربان و بخشنده هموار شده و انسان به سر منزل مقصود خواهد رسید. در این رساله سعی بر این بوده است که با توجه و تحقیق در آیات کلام خدا و روایات ائمه(ع) بزرگوار دین از منابعی چون بحارالانوار، اصول کافی، میزان الحکمه و تحف العقول بهره گرفته شود. با توجه به تحقیقات انجام گرفته و مباحث مطرح شده در این تحقیق، روشن میگردد که انسان به علت شرایط خاصی که زندگی در این دنیا بر او تحمیل میکند ناخواسته در معرض ارتکاب به گناه و لغزش از مسیر حق و ثواب قرار دارد. این اجبار گاهی ممکن است از جانب محیط تربیتی او، ( خانواده و اجتماع)، بر او تحمیل گردد و یا حتی جبر طبیعت، ( وراثت)، او را در معرض این مسیر قرار دهد. با توجه به این و با توجه به عواقب و اثرات سوئی که گناه میتواند بر سرنوشت انسان داشته باشد، هر کس باید پس از شناخت این عوامل و زمینه های ابتلا به گناه، در مواجهه با آن، به کمک عقل و همچنین تعلیمات دینی و مذهبی، خود را از ارتکاب به آن به دور نگه دارد. کلیدواژه های این اثر عبارتند از: گناه، گناه کبیره و صغیره، اثر وضعی، اثر تشریعی، انذار و تبشیر. کلمات کلیدی: گناه گناه کبیره و صغیره اثر وضعی اثر تشریعی انذار و تبشیر
اعجاز در اسلام
نویسنده:
طیبه شاه وردیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق حاضر، بررسی ابعاد مختلف معجزه به صورت کلی و عام می باشد، به گونه ای که زوایای مختلف آن بدون توجه به مصادیق آن روشن گردد. در این تحقیق به مباحث مهمی که بیشتر مورد توجه محققین قرار گرفته است؛ پرداخته شده است و بحث پیرامون چیستی اعجاز با بیان تعریف، شرایط و اجزای معجزه و مقایسه آن با سایر امور و نیز بحث امکان وقوع معجزه و رابطه آن با قانون علیت و سنن الهی و بحث دلالت معجزه بر نبوت و نقش پیامبر در وقوع آن، از جمله مباحث مهم موجود در این تحقیق است. این پژوهش، به بررسی موضوع معجزه در اسلام اعم از شیعه و اهل سنت با نگاهی قرآنی ، روایی و کلامی پرداخته و از آراء مفسران و متکلمان مختلف، پیرامون این موضوع بهره جسته است. منابع مورد استفاده ی تحقیق با توجه به دامنه ی آن، غالباً تفاسیر و کتب کلامی از بزرگان شیعه و اهل تسنن به زبان های عربی و فارسی بوده است و متن این تحقیق پس از مطالعه افزون بر یکصد جلد کتاب و دهها مقاله تنظیم گردیده و سپس مورد اصلاح قرار گرفته است. در تبیین نتایجی که این تحقیق به دنبال داشته، نخست در تعریف معجزه باید گفت؛ معجزه، آن امر خارق العاده ای است که مدعی نبوت، به منظور اثبات ادعای خود انجام می دهد و دیگران از آوردن مانند آن ناتوانند و از جمله ویژگی های آن جهان شمولی و عدم تعلق به امور محال است. ارتباط معجزه با قانون علیت و سنن تغیر ناپذیر الهی نیز به این صورت است که معجزه در چارچوب قانون علیت رخ می دهد و مخالف وجود قوانین ثابت در جهان نیست و علت آن امری غیر عادی و حاکم بر علل عادی است. در بعد دلالتی معجزه، مهم ترین مدلول آن نبوت خاصه است که به گونه ای برهانی بر آن دلالت دارد. لکن اثبات معارف پیامبر یا نبوت عامه با معجزه ممکن نیست. در بیان نقش پیامبر در وقوع معجزه نیز باید گفت که استناد فاعلیت قریب معجزه به پیامبر، مانند هر پدیده ی دیگر مخالف توحید افعالی و به منزله ی تحدید قدرت مطلقه ی خداوند نیست؛ زیرا وقوع آن در سطحی بالاتر، به اراده و اذن الهی متکی است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: آیه، برهان، بینه، خارق عادت، سحر، کرامت و معجزه.
غیبت و آثار فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
سمیه روشنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر ، تحقیقی است پیرامون غیبت، این رذیله اخلاقی یکی از مهمترین مسائلی است که متأسفانه در جامعه به آن خیلی توجه نمی شود ، هدف از نگارش این رساله دانستن یا افزودن یک سری معلومات اخلاقی نیست ، بلکه هدف پیرایش انسان از خوی ناپسند و آراسته شدن او به اخلاق پسندیده است . به همین منظور ، مطالب را در سه بخش عنوان کرده ایم : قبل از ورود به بحث در قسمت اول کلیات بیان شده که شامل : بیان مسئله ، ضرورت تحقیق ، اهداف تحقیق ، سؤالات تحقیق و پیشینه ی تحقیق ، روش تحقیق و تعریف لغوی و اصطلاحی واژه های کلیدی تحقیق می باشد . پیشگفتار : با عنوان ( اخلاق در اسلام) شامل : اهمیت اخلاق، رابطه اخلاق و تربیت ، اهمیت تربیت اخلاقی ، ضرورت توجه به سازندگی اخلاق و اخلاق فردی و اجتماعی . بخش اول : با عنوان ( غیبت رذیله اخلاقی) شامل : غیبت چیست؟ احکام فقهی و فلسفه حرمت غیبت از نظر قرآن و روایات ، شکلهای مختلف غیبت ، موارد جواز غیبت . بخش دوم : با عنوان ( عوامل و پی آمدهای غیبت) شامل : فصل اول عوامل ایجاد کننده غیبت و فصل دوم به بررسی اثرات غیبت می پردازیم ، فصل دوم به چهار دسته جزءی تر تقسیم می شود ابتدا اثرات غیبت را در فرد و اجتماع و بعد در دنیا و آخرت مورد بررسی قرار می دهیم . بخش سوم : با عنوان ( راههای پیشگیری و درمان غیبت) فصل ابتدایی این بخش به راههای پیشگیری که شامل : حرمت تجسّس و سوء ظّن ، خودسازی و تقوا و فصل دوم به راههای درمان که شامل : درمان علمی و تفصیلی می باشد پرداخته شده است . برای تدوین این تحقیق از منابع دسته اولی هم چون جامع السعادات و معراج السعادات و فقط از اطلاعات قبلی ثبت شده استفاده کرده ایم ، بنابراین روش تحقیق کتابخانه ای است .
 اسباب و موانع هدایت در قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا کهندل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در سیر انسان از خدا به خدا همانا حقیقت هدایت است که، چراغ راه و روشنی بخش دل سالک برای رسیدن به کمال مطلوب است. خداوند می فرماید: ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی « پروردگار ما کسی است، که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده سپس آن را هدایت فرموده است.» ره پویان رشد و کمال تشنه قطره ای هدایت و ذره ای سعادت هستند و این فیض الهی در پرتو قرآن کریم و هدایت هادیان برگزیده الهی بدست می آید.البته خود انسان نیز در تحصیل آن بی تأثیر نبوده و با توکل به خدا و بهره مندی از راهنمایی هدایتگران الهی و نیز تلاش و کوشش خود در راه رسیدن به مقصود گام برمی دارد. در این تحقیق ابتدا تعریف جامعی از هدایت ارائه شده است و به منشاء، اقسام و محدوده ی آن اشاره ی می شود پس از آشنایی با هدایت برای بهره مندی از آن اسباب هدایت ذکر شده است که اعم است از هدایتگران الهی مانند پیامبران، قرآن، عترت، عقل و ملائکه و نیز اعمالی که باعث رشد و کمال انسان می شود مانند ایمان، یقین، اطاعت از خدا، محبت الهی و انجام صالحات و... . عواملی که مانع هدایت می شوند؛ مانند کفر، ظلم، فسق، کذب، شیطان، دنیا و هوای نفس می باشند. در انتها این شبهه بررسی می شود که با توجه به بسیاری از آیات قرآن که چنین آمده است: ? یضل الله من یشاء و یهدی من یشاء? «خدا هرکه را بخواهد بی راه می گذارد و هرکه را بخواهد هدایت می کند.» رابطه هدایت و اضلال الهی با مسأله جبر و اختیار انسان چیست؟ و این آیات چگونه با اختیار انسان سازگار است. این رساله که از بخشها و فصلهای زیر تشکیل شده است به بیان اسباب و موانع هدایت در قرآن و روایات پرداخته است. بخش اول با عنوان حقیقت هدایت، بیان کننده ی مفهوم هدایت، گستره ی هدایت و اقسام هدایت و منشأ هدایت و بعضی از ثمرات هدایت می باشد. بخش دوم: تحت عنوان اسباب هدایت از هدایت گران، خصوصیات هدایتگران، برخی عوامل زمینه ساز هدایت سخن به میان آورده است. بخش سوم: با نام موانع هدایت به تبیین مظاهر ضلالت و همچنین بررسی یک شبهه می پردازد. کلید واژگان این تحقیق عبارتند از: هدایت، اسباب هدایت، موانع هدایت، اقسام ثمرات هدایت، منشأ هدایت، هدایت گران، عوامل زمینه سازضلالت.
صله ی رحم و آثار آن با تکیه بر آسیب شناسی ارتباطات در جامعه فعلی
نویسنده:
عزت السادات سیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب این پژوهش ذیل عنوان صله رحم باتأکید برآسیب شناسی آن درجامعه جمع آوری شده است که باتوجه به تأکیداسلام و رهبران دینی به انجام صله رحم و دوری ازقطع رحم ونیزکمرنگ شدن این فریضه ی الهی دربین مردم شناخت و آسیب شناسی آن ضروری به نظرمی رسد تا با آشنایی وهوشیاری بیشتربتوانیم مانع قطع رحم شویم . صله رحم حکمی است واجب که حتی دوری مسیر و قطع رابطه کردن دیگری و... نمی تواند این وجوب را از بین ببرد. اسلام آنچنان به صله رحم اهمیّت داده که با وضع برخی احکام شرعی افراد را موظف به انجام صله رحم می نماید. ارحامی که صله آنها واجب است عبارتند از: اقوام نسبی وسببی، پیامبر وائمه(علیهم السلام) وسادات که همگی رحم معنوی افراد هستند؛ و دردرجه ی بعد علماء ربانی، دانشمندان، مؤمنان، دوست وهمنشین که این افراد چه زنده وچه مرده صله آنها واجب است. بطورکلی صله رحم با روش های گوناگون صورت می گیرد مانند:کمک مالی، جانی، آبرویی و رابطه عاطفی در بین مردم رایج هستند.امروزه ابزارهای جدید برای صله رحم ایجاد شده است مانند: تلفن، پیامک، وبلاگ و... که برخی از اینها هنوز فرصت نیاز دارد تا در بین مردم به عنوان وسیله ای برای صله رحم شناخته شود. لازم به ذکر است این ابزار های جدید دارای مشکلات و آسیب هایی از قبیل: دور شدن افراد از یکدیگر، کمرنگ شدن ارتباطات و عدم تأمین نیاز های فردی اشخاص است. زیرا اگر صله رحم مختص به این ابزارها شود دیگر جمع خانوادگی تشکیل نمی شود که افراد بتوانند احساسات خود را ابراز کنند و تخلیه ی روانی شوند. صله رحم با توجه به آیات و روایات دارای آثار دنیوی مانند: افزایش مال و ثروت، حفظ از پیش آمدهای بد، تأخیر مرگ و... و آثار اخروی مانند: ورود به بهشت، پاک شدن اعمال، حساب رسی آسان و... است. .و همین طور بر قطع رحم نیز آثاری مانند جلب گرفتاری ها، تعجیل در مرگ، مستوجب لعن خدا بودن و... مترتب می شود. عملکرد نادرست بعضی افراد در انجام صله رحم آفاتی بر این فریضه ی الهی وارد می کند؛ از جمله تکلف، تفاخر و مباهات، بخل و تجملگرایی که باعث می شود فردی که دچار این ویژگی هاست خود را جدای از دیگران بداند و با آنها قطع رابطه کند و همچنین آفاتی مانند غیبت از سایرین، عدم رعایت مساوات در بین مهمانان، منت گذاشتن و حفظ نکردن حریم مجالس باعث می شود که اطرافیان از شخصی که دارای این ویژگی هاست دوری گزینند و میل به معاشرت با او نداشته باشند و قطع رحم صورت می گیرد. مطالب فوق در قالب سه بخش با عناوین شناخت صله رحم، شیوه ها و آثار صله رحم و آسیب شناسی ارتباطات خویشاوندی تنظیم شده است. این تحقیق ازنوع پژوهش های دینی است که به روش توصیفی وتا حدودی تحلیلی انجام گرفته است. شیوه ی جمع آوری اطلاعات،کتابخانه ای است وعمده منابع مورد استفاده ی آن کتب تفسیری،جوامع حدیثی وبرخی آثاری که به طورخاص دراین موضوع تدوین شده اند، می باشد. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: شیوه های صله رحم، آفات صله رحم، روابط خویشاوندی، قطع رحم، خویشاوندی نسبی و خویشاوندی سببی.
رابطه دختر و پسر در اسلام
نویسنده:
وفا بحرانی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش « ارتباط دختر و پسر از دیدگاه اسلام» می باشد در شرایط کنونی کثرت جمعیت و تکثر نیازمندی های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موجب شده که حضور زنان همگام با مردان در صحنه های مختلف جامعه فزونی یابد، با توجه به ارتباطات اجتماعی فراوانی که به ضرورت در جامعه ایجاد شده و عدم رعایت بسیاری از شئونات اسلامی و اجتماعی، ضروری است حدود این روابط از دیدگاه اسلام مشخص شده و راه حل های مناسب و واقعی برای ارتباط صحیح و به دور از ابتلا به گناه و آلودگی ارائه گردد. این پژوهش به منظور دستیابی به چنین هدفی تدوین شده است. ارتباط دختر و پسر، از جمله ارتباط های میان فردی است که به حسب شرایط خاص ضرورت پیدا می کند. این ارتباط به دو صورت کلامی و غیر کلامی صورت می گیرد. براساس قواعد کلی حاکم بر ارتباط میان فردی، دوستی دختر و پسر به ارتباطی گفته می شود که بین دو جنس مخالف وجود دارد و در این ارتباط، محبت، صمیمیت، عشق و علاقه ی قلبی ویژه وجود دارد. در زمینه رابطه ی دختر و پسر سه نظریه ی ضرورت و اضطرار، اختلاط و عادی سازی روابط و نظریه معروف و حاکم بودن عرف پسندیده وجود دارد. نظریه صحیح و قابل قبول نظریه سوم است یعنی روش پسندیده ای که جامعه آن را می پسندد و موافق با عقل، شرع و طبع انسان است. اسلام در زمینه ی رابطه ی دختر و پسر معیارهایی از قبیل کنترل چشم از نگاه های حرام، پوشش مناسب و خصوصاً حفظ حجاب از سوی بانوان و حفظ حدود و شرایط درهنگام گفتگو با نامحرم و همچنین کنترل اندیشه و قلب از خطورات گناه آلود را قرار داده است. در قرآن و سیره معصومین نیز الگوهای فراوانی از قبیل رابطه ی حضرت موسی ( علیه السلام) و دختران شعیب و رابطه ی حضرت یوسف ( علیه السلام) و زلیخا و... به عنوان راهنما و سرمشق جوانان معرفی شده است. مسائل مختلفی از قبیل متعادل نبودن خانواده، بحران هویت، آموزش و پرورش نادرست، به تأخیر افتادن ازدواج جوانان و همچنین تبلیغات غرب و تهاجم فرهنگی را می توان گوشه ای از عوامل به وجود آورنده ی ارتباط ناسالم دختر و پسر دانست. ارتباط ناسالم و غلط دختر و پسر پیامدهای خطرناکی برای افراد و جامعه در پی دارد. از جمله ناامنی در فضای جامعه، تزلزل خانواده، فساد جنسی و آثار اقتصادی و بازداشتن از کار و تولید و فعالیت. تقویت باورهای دینی و تعلیم و تربیت، ازدواج مناسب و به هنگام و توجه به اصل کرامت انسان و کرامت زن از راهکارهای اسلام در ایجاد روابط صحیح و سالم دختر و پسر می باشد. این مجموعه در قالب سه بخش و 8 فصل به بیان مطالب فوق می پردازد. در این تحقیق از منابع روایی مانند بحارالانوار و اصول کافی و از کتب نویسندگان معاصر همچون روابط دختر و پسر اثر محمد علی رضایی اصفهانی و روابط پسر و دختر اثر محمد رضا احمدی استفاده گردیده است. در ضمن این تحقیق بر اساس نوع و هدف بنیادی و به اعتبار جمع آوری مطالب کتابخانه ای و به اعتبار ماهیت و روش تحلیلی کاربردی می باشد. واژگان کلیدی عبارتنداز: ارتباط، ارتباط دختر و پسر، دوستی دختر و پسر، حجاب، پوشش، نگاه و ازدواج .
  • تعداد رکورد ها : 70