جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 70
مفهوم انفاق در اسلام
نویسنده:
سمیه السادات جمال آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان مفهوم انفاق در اسلام در نظر دارد تا آن چه را که در قرآن و سخنان ارزشمند ائمه ( علیهم السلام) در مورد انفاق بیان شده، مورد بررسی قرار دهد تا از بسیاری کج فهمی ها و آثار مخرب آن در جامعه جلوگیری شود. انفاق در لغت از ریشه ی ( نَ فَ قَ) به معنای کم شدن و نابودشدن گرفته شده و در اصطلاح به صرف کردن دارایی های مادی انسان مؤمن در راه آرمان های اسلامی و هدفی مقدس گفته می شود. این رساله بر آن است که آیات قرآن و روایات وارده در مورد مسأله ی انفاق را بیان نموده و هم چنین در مورد برخی نگرش های غلط نسبت به موضوع انفاق تغییراتی ایجاد نماید و پاسخ گوی سؤالاتی از قبیل شرایط انفاق کدام است؟ اهمیت انفاق و صدقه در اسلام چگونه است؟ و ... می باشد. هم چنین این رساله در چهار فصل تدوین شده که فصل اول آن کلیات است و شامل چند قسمت می باشد، از جمله: تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف تحقیق، پیشینه ی موضوع ، کلید واژه ها و موانع و محدودیت هایی که در مسیر نوشتن این رساله وجود دارد، در این فصل مطرح شده است. فصل دوم معنا شناسی نام گرفته که شامل مفاهیم کلی است، که دارای یک زیرفصل می باشد و این زیر فصل خود شامل چند قسمت می شود: 1 معنای لغوی و اصطلاحی انفاق 2 ریشه ی انفاق 3 اهمیت انفاق و صدقه در اسلام 4 وسعت معنای انفاق 5 ارزش و فضیلت انفاق و راز آن. فصل سوم بایستگی های انفاق نامیده شده که دارای شش زیرفصل است، که شامل شرایط انفاق، موانع انفاق، عواقب ترک انفاق، شرایط انفاق کننده و انفاق شونده می باشد. فصل چهارم آثار انفاق نام گرفته و زیرفصل های آن آثار فردی انفاق و آثار اقتصادی اجتماعی و اخروی انفاق نام گرفته است. کلید واژه ها: انفاق، برّ، معروف، صدقه.
 حسد از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
تکتم ریحانی شورچه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق حسد از دیدگاه قرآن و سنت است که این تحقیق درصدد تبیین و بررسی آن می باشد ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کند، وجوب بسیاری از مسائل تأسف بار در جامعه می باشد که یکی از علل آن داشتن رذائل اخلاقی همچون حسد است که منجر به از هم پاشیدگی روابط انسانی به خصوص خانواده ها می شود. از طرفی وجود تعداد زیادی از آیات و روایات، اهمیت این موضوع را بیشتر نمایان می سازد. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع روایی، تفسیری و اخلاقی از جمله بحارالانوار، الکافی، تفسیر مجمع البیان، المیزان و معراج السعاده و جامع السعادات و.... گردآوری شده است. روش انجام کار به صورت کتابخانه ای و فیش برداری می باشد. حسد در واقع به معنی بدخواهی و خواستن زوال نعمت از دیگری است و از جمله موضوعاتی می باشدکه قرآن و روایات تأکید فراوانی بر ترک آن نموده اند. اسباب و انگیزه هایی که باعث ایجاد حسد می شود در هفت چیز خلاصه می گردد: عداوت و دشمنی، عزت خواهی، تکبر، تعجب، خوف، ریاست طلبی، خباثت نفس و بخل شدید. کسی که حسد می ورزد سه علامت دارد در پشت سر غیبت می کند، وقتی که باشد تملق و چاپلوسی می نماید و در وقت گرفتاری انسان، شماتت نموده و خوشحالی می کند. برای حسد نیز مراتبی وجود دارد از جمله بیزاری از حسادت، میل قلبی به حسادت، حسادت قلبی و عدم تظاهر به آن. حسد هم مانند دیگر رذائل و فضایل اخلاقی پیامدها و آثاری را به دنبال دارد که به صورت فردی و اجتماعی بروز می کند آثار فردی نیز به صورت دنیوی و اخروی است از جمله، ناراحتی همیشگی، ناکامی، بیماری و خارج شدن از رحمت حق، زوال ایمان و ... و آثار اجتماعی از جمله: اختلال امنیت، جلوگیری از ترقی و ... می باشد. دین مبین اسلام برای هر دردی درمانی قرار داده حسد نیز از این امر مستثنی نبوده و می توانیم آن را از دو راه علمی و عملی درمان کنیم تا بتوانیم به کمال نهایی که همان رسیدن به قرب الهی است دست یابیم. واژگان کلیدی: حسد، ریشه های حسد، درمان حسد، قرآن، سنت، غبطه
 جهنم و جهنمیان در قرآن و سنت
نویسنده:
الهام امیری دلوئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش با عنوان « جهنم و جهنمیان از دیدگاه قرآن و سنت» که با هدف آگاه کردن و توجه دادن مردم به مسئله مهمی به نام معاد و اینکه انسان ها در قبال هر عمل و رفتاری مؤاخذه و یا پاداش داده می شوند، تدوین شده است. این امر باعث می گردد انسان ها از ترس عذاب و کیفر اعمال زشت، آنها را ترک کنند و به کارهای خوب و نیکی کردن تشویق شوند و اوامر پروردگار را اطاعت نمایند. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع تفسیری و روایی و اعتقادی و اخلاقی گرد آوری شده است. ازجمله تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و بحارالانوار علامه مجلسی و ابعاد تربیتی معاد نوشته علی راجی و... . روش انجام کاربه صورت کتابخانه ای و فیش برداری صورت گرفته است. اما جهنم که کانون قهر و غضب الهی است، مکانی که در آن گنهکاران عذاب و کیفر اعمال ناشایست خود را می بینند. کلمه جهنم 77 بار در آیات قرآن تکرار شده و به اسماء و اوصاف دیگر نیز آمده است. دارای طبقات هفتگانه ای است که هر طبقه مخصوص گروهی از گنهکاران می باشد. حقیقت جهنم لقاء پروردگار است. رسیدن به لقاء پروردگار از طریق برخی اسماء خدا همچون شدید العقاب، جبار، قهار و... صورت می گیرد. جهنم آفریده شد تا انسان بداند که خداوند او را بی هدف نیافریده است. ?وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِیَعْبُدُونِ?؛ ( ذاریات(51)/56) همه انسان ها وارد جهنم خواهند شد، اما آتش جهنم بر نیکان سرد و سالم خواهد بود و بهشتیان به سرعت از آن عبور خواهند کرد تا قدر و لذت بهشت و نعمت های آن را بیابند، اما جهنمیان در آن خواهند ماند زیرا که جهنم مجرمان را می شناسد، می بیند و آنها را به کام خویش می کشد. حتی خطاب به پروردگار تقاضای افرد بیشتری می کند. در این کانون قهر و غضب الهی عذاب های گوناگونی وجود دارد که نه تنها جسم را بلکه روح انسان را می سوزاند، کفر و نفاق، فرار از جهاد، ترک نماز، ظلم و ستم و... عوامل ورود به این کانون عذاب می باشد. در مقابل ایمان و عمل صالح، اخلاص و ... نمونه هایی از عوامل نجات یافتن از عذاب های جهنم می باشد. می توان گفت جهنم بازتاب اعمال ناشایست است و وجود این عذاب برای تکامل بشر امری است ضروری و عین عدل پروردگار است. کلید واژه ها: جهنم، قرآن، سنت، عذاب، زقوم، کافر، معاد.
 توکل از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اعظم زنده دل بیلندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
توکّل در اصل از مادة وکالت و به معنای انتخاب کردن وکیل است. و توکّل به خدا به این معنا است که انسان کارهای خود را به او واگذارد و بر او اعتماد کند. اسباب توکّل دو چیز است ایمان به خدا و یقین که رتبة عالی ایمان است. فلسفة توکّل، آن است که سبب افزایش مقاومت انسان در برابر مشکلات و حوادث سخت زندگی است. از اهمیت توکّل در قرآن و حدیث همین بس که آیات فراوان و احادیث زیادی در این باره وارد شده است. مردم در برخورداری از مقام توکّل درجات مختلفی دارند. عامه موحدین خداوند را خالق امور می دانند. و تصرف او را محدود می دانند. این ها به حسب لقلقه زبان گاهی خود را متوکّل می دانند، ولی صاحب این مقام نیستند. دسته دوم که با برهان یا نقل معتقد شدند و تصدیق کردند که خداوند مقدر امور است و مسبب اسباب. مقام توکّل نزد این افراد عقلاً و نقلاً تمام است اما در مقام عمل توکّل ندارند. دسته سوم آن هایی هستند که تصرف حق را در موجودات به قلوب خود رسانیده اند. و با عقل خود ارکان توکّل را به قلب خود رسانده اند. این دسته صاحب مقام توکّل است. از آثار و پی آمد های توکّل می توان به چند مورد زیر اشاره نمود: اعتماد به نفس و پایداری در برابر مشکلات، قدرت تصمیم گیری، جلب محبت خداوند، نیرومندی و شکست ناپذیری، ترک گناه و عدم سلطه شیطان بر متوکّلان، توکّل عامل رشد و کمال، آرامش و اطمینان قلبی، شجاعت، توکّل و لزوم کار و فعالیت، احساس اطمینان قلبی. انسان متوکّل برای توکّلش باید به اسباب ظاهری توجه کند و این که یک جا بنشیند و کاری نکند و بر خدا توکّل کند، امری اشتباه است. انسان باید با استفاده از اسباب به خداوند هم توکّل کند. توکّل در نظام اعتقادی اسلام بر توحید افعالی مبتنی است. به این معنا که اگر توحید انسان کامل باشد و فقط خدا را در همة امور مقدر بداند هیچ وقت از فقر، تنگدستی، دشمن و ... نمی ترسد و امید و توکّلش فقط به خدا است. اعتماد به خدا و اعتماد به نفس در راستای هم هستند. به این معنا که باید به نیروها و توانایی های خود که خدا در اختیار ما قرار داده است متکی باشیم، و با بهره گیری از این نیروهای خداداد، در مسیر پر پیچ و خم زندگی و مشکلات و سختی ها، بار خود را خویش به دوش کشیم. مؤلفه های سازة توکّل معنایش چیزهایی که از توکّل ساخته می شود و این مؤلفه ها را می توان در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری دسته بندی کرد. توکّل با تفویض و ثقه و تسلیم تفاوت هایی دارد. فرق توکّل با تفویض در این است که تفویض لطیف تر و دقیق تر از توکّل است زیرا که تفویض امر به خدا این است که بنده حول وقوت را از خود نبیند و در تمام امورش خود را بی تصرف در امور داند و خداوند را متصرف. ولی در توکّل چنان نیست زیرا متوکّل خداوند را قائم مقام خود می کند در امور. اما ثقه یا اعتماد به خدا، پایه و اساس مقامات سه گانه توکّل، تسلیم و تفویض است. چه توکّل سپردن کار در مقطعی خاص به خداست، و تفویض سپردن همة امور به اوست و تسلیم واگذار کردن خویش به حق و ریشة همة این ها، اعتماد و وثوق به خدای متعال است.
 تکبر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مرضیه حکمتی سرخ آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله با عنوان تکبر در قرآن و سنت با هدف تبیین کبر گردآوری شده است و کبر حالت نفسانی است، که در انسان از خودبینی پدید می آید که خود را بالاتر و بزرگتر از دیگری ( یا دیگران) می داند. و هنگامی که این حالت نفسانی را در رفتار و کردارش ظاهر کند، آن را تکبر می نامند. و غرور آن است که انسان وقتی امتیازی هر چند کوچک و موفقیتی هر چند ناچیز به دست می آورد دستخوش غرور و نخوت شده، خویشتن را برتر از دیگران می پندارد. و فرق تکبر با عجب در این است که در حالت عجب آدمی خود را شخص ممتازی دانسته و خودپسند است اگر چه پای کسی در میان نباشد ولی در حالت کبر پای غیر در میان است و خود را از او برتر و بالاتر می بیند و ضد صفت تکبر، تواضع و فروتنی است که از اخلاق و صفات نیکوست. از آنجا که در آیات و روایات مورد نکوهش واقع شده است از گناهان کبیره محسوب می شود و باید مؤمنین از آن دوری کنند. و همچنین این پژوهش به بیان اقسام تکبر که شامل: تکبر در برابر خدا، پیامبران و امامان، مردم است و نیز به بیان عوامل تکبر که شامل: تکبر به علم، عبادت، اصل و نسب، جمال، قدرت و ثروت و یاران می پردازد. و آثار و پیامدهای دنیوی که باعث اختلال در توانایی فهم و درک انسان ، مقاومت در برابر دعوت پیامبران، تیره شدن عقل و آثار اخروی آن که شخص متکبر در قیامت به شکل مورچه محشور می شود و جایگاه او در جهنم می باشد. و به درمان آن به دو صورت علمی و عملی می پردازد. تحقیق بنیادی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و منابع مختلف بوده و به اعتبار موضوع جزء موضوعات دینی می باشد. در این رساله از منابع روایی مانند: بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، میزان الحکمه محمد محمدی ری شهری، اصول کافی، ابی جعفر محمد، کلینی رازی استفاده شده است و از کتابهای مختلفی مانند: تفسیر نمونه، ناصر، مکارم شیرازی و تفسیر المیزان، سید محمد حسین، طباطبائی و چهل حدیث روح الله، خمینی، گناهان کبیره، سید عبدالحسین دستغیب شیرازی و ... استفاده شده است. کلید واژه: کبر، تکبر، استکبار، غرور ?
 تقوا در قرآن و سنت
نویسنده:
مرضیه فضائلی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق بررسی تقوا از منظر قرآن و سنت می باشد که در آیات بسیار به آن تأکید شده است. این تحقیق در صدد بیان این نکته است که، تقوا پیشوای تمام خویهای نیک است و کسانی که خواهان خودسازی و تهذیب نفس هستند، جز از راه تقوی به این هدف والا نخواهند رسید. منابع مورد استفاده دز این تحقیق شامل کتب: اصول کافی، بحارلانوار، نهج البلاغه، مصباح الشریعه و غررالحکم و دررالکلم و کتب تفسیری چون: تفسیر نمونه، تفسیرالمیزان و تفسیر مجمع البیان و تفسیر روشن می باشد. لازم به ذکر است که تحقیق به شیوه کتابخه ای و فیش برداری جمع آوری شده است. آن چه در این تحقیق مورد بحث قرار گرفته عبارتند از: تعریف و مفهوم تقوا و پی بردن به ارزش و مقام والای تقوا و این که متقین دارای چه صفاتی هستند و راه های به دست آوردن تقوا و موانع تقوا و همچنین رابطه تقوا و ایمان و تقوا و آزادی و آثار و فوایدی که تقوا برای انسان به همراه دارد بیان گردیده است. می توان نتیجه گرفت که تقوا یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ می کند و آن گاه نسبت به مراتب معرفت انسان ها مختلف می گردد، تمام آیات و روایات اهل بیت - علیهم السلام – درباره تقوا و همچنین آثار و فواید بسیار مهم آن همه حاکی از ارزش و اهمیت عنصر تقوا است و تقوا ملکه ی باطنی است که در اثر تکرار زیاد در نفس انسان پیدا می شود. تقوا و ایمان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، تقوا هم مقدمه ایمان است و هم نتیجه آن و تقوا بالاتر از ایمان شمرده شده است زیرا تقوا به سختی به دست می آید. راهکارهای زیادی برای رسیدن به تقوا وجود دارد با توجه به آیات قرآن راه ها عبارتند از: راه اسلام، آیات قرآن و ... و همین طور موانع تقوا نیز متعدد می باشند از جمله جهل، دنیا طلبی و... و در آخر این که تقوا آثار و فواید فراوانی به همراه دارد و این انسان متقی است که جامع خیر دنیا و آخرت می گردد از جمله روشن بینی و درک حقایق، رهایی از مشکلات و روزی بی حساب، ایمنی از کید و مکر دشمنان و بسیاری موارد دیگر. واژگان کلیدی: تقوا، ایمان، قرآن، سنت.
محبت و مودت اهل بیت(ع)
نویسنده:
عذرا آتشین صدف
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع رساله « محبّت و موّدت اهلبیت :» می باشد. محبّت، دوست داشتن و عشق؛ به زندگی انسان جهت می دهد و اگر این علاقه و محبّت، به انسان های پاک و والا ( اهلبیت :) باشد، تا حد زیادی، بیمه کننده انسان از کشش های انحرافی است. هدف از انتخاب این موضوع اهمیت اصلاح ساختار روحی بشر است. که این ساختار روحی در پرتو ایمان به خدا و اطاعت از پیامبر(ص) و به تبع از اهل بیت پیامبر ( ص) رشد و تعالی لازم خویش را باز یافته است. از طرفی تأکید به دوست داشتن اهل بیت : به عنوان استفاده از اهرمی نیرومند در جهت سازندگی انسان و حرکت تربیتی و اجتماعی اوست. در این نوشتار که در چهار بخش تنظیم شده است؛ به بررسی مفهوم محبّت و مودّت اهلبیت : و ابعاد مختلف آن پرداخته شده است. در بخش اول مفهوم شناسی محبّت را مورد بررسی قرار داده و آن را از دیدگاه لغت و اصطلاح تبیین نموده و در ادامه اقسام محبّت مطرح شده است و در نهایت به بررسی مفهوم مودّت، اهل بیت : ، شیعه و نسبت محبّت و مودّت و شیعه پرداخته شده است. در بخش دوم به معرفی اهل بیت : و ارزش و جایگاه محبّت و مودّت به اهل بیت : پرداخته شده است. بخش سوم به راه های ایجاد محبّت و مودّت اهل بیت : و نشانه های محبّت و مودّت به آن بزرگواران اشاره می کند و بخش چهارم به ویژگی های محبان اهل بیت : ، انواع دوستان و محبان اهل بیت : و آثار و برکات محبّت و مودّت و مضرات مخالفت و بغض نسبت به ایشان پرداخته است. در تهیه و تدوین مطالب سعی شده است از کتب معتبر تفسیری: «تفسیرالمیزان: محمد حسین طباطبایی»، « تفسیرنمونه: ناصر مکارم شیرازی»، « تفسیرمجمع البیان: الفضل بن الحسن الطبرسی»، حدیثی: «وسائل الشیعه: حرعاملی»، « من لایحضره الفقیه: شیخ صدوق»، « شرح غررالحکم و دررالکلم: آمدی» و اخلاقی: «ادب فنای مقربان: عبدالله جوادی آملی»، « اخلاق حسنه: محسن فیض کاشانی»، « مباحث اخلاقی ره توشه: محمد تقی مصباح یزدی»، « معراج السعاده: احمد نراقی» استفاده گردد تا مطالب از جامعیّت و اتقان کافی برخوردار باشد. از نتایج تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. محبّت و مودّت به خاندان پاک پیامبر ( ص) عامل ثبات قدم و مایه سعادت و رشد و تعالی در راه دین داری و مصونیت افراد در برابر گناه و انحراف و مفاسد اخلاقی می باشد. 2. محبّت و مودّت به اهل بیت : نشانه ایمان و قبولی اعمال است و اعمال و عبادت بندگان الهی بدون آن قبول نیست. 3. ثبات قدم بر صراط روز رستاخیز و گذشتن از آن، به چگونگی طی کردن صراط مستقیم در دنیا بستگی دارد. کسانی که در دنیا، اهل بیت : را دوست داشته و با راهنمایی آنها در مسیر مستقیم گام نهاده اند، از پل صراط قیامت به سلامتی می گذرند و وارد بهشت می شوند. 4. بزرگترین اثر و فایده دوستی و محبّت اهل بیت : هدایت به سوی اسلام راستین و حرکت در صراط مستقیم است. 5. محبّت ورزی به اهل بیت : و عشق ورزی به آنها گواه بر دوستی خدا نسبت به انسان است و کسی را که خداوند دوست بدارد، توفیق محبّت ورزی نسبت به اهل بیت : را به او عطا می کند. واژگان کلیدی تحقیق: محبّت ، مودّت، اهل بیت: و شیعه.
 بررسی تفکر در آیات و روایات
نویسنده:
معصومه رودسرابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تفکر اساس تعالی و تکامل مادی و معنوی است و او را از بسیاری موجودات متمایز می سازد. تفکر انسان را از مرحله ی احساس به مرحله ی تعقل می رساند و از مرتبه ی حیوانی به مقام انسانی سوق می دهد. تفکر روح ماورایی انسان را بیدار می سازد و آن را به پرواز وا می دارد. این رساله بر آن است که تفکر را در آیات و روایات بررسی کند. با توجه به آیات و تعابیر بعضی روایات و با گذر بر آثار و نوشته هایی از دانشمندان در تعریف و توصیف تفکر می توان گفت: فکر کلید دانش است، فکر یعنی الهام ایده آل، فکر ریشه و مغز عقل است. تفکر و اندیشه تنها وجه امتیاز انسان از سایر مخلوقات است. در نتیجه زندگی بدون تفکّر و تدبّر نه می پاید و نه می ماند. وجود آن و ادامه ی آن مربوط به میزان کارکرد اندیشه و به حرکت این قدرت و توانایی، وابسته است. زندگی آن گاه گسترش می یابد که قدرت اندیشیدن گسترش یابد. هنگامی زندگی محدود خواهد شد که اندیشه محدود گردد. کلید واژه ها: تفکّر، تذکّر، تدبّر، تعقّل، تفرّد
تعلیم و تزکیه در اسلام
نویسنده:
سکینه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان تحقیق حاضر تعلیم و تزکیه در اسلام می باشد که در آن سعی شده است با ارائه مطالبی پیرامون تعلیم و تزکیه و شرایط آنها زمینه ای برای راهیابی به اهداف والا که همان انسان سازی و رسیدن به تقرب الهی است فراهم گردد وهمچنین ذخیره ای برای جهان آخرت باشد. در جمع آوری اطلاعات، از متون اسلامی ( قرآن و احادیث) و راهنمایی اساتید اهل فن و کتابهایی که در این مورد نوشته شده است استفاده شده است. روش تحقیق حاضر بر اساس نگرشها از نوع تحقیقات بنیادی است که به قصد کشف حقایق بیشتر صورت گرفته است . براساس راهبردها از نوع تحقیقات توصیفی است که فقط به گردآوری و توصیف موضوع پرداخته می شود. و براساس راهکارها از نوع تحقیقات کتابخانه ای است که از طریق بررسی مدارک و اسناد و منابع صورت می گیرد. این تحقیق شامل هفت فصل است که در فصول آن: به بررسی معنا و تعریف تعلیم، فضیلت علم و شرافت و وجوب علم، اهمیت علم از دیدگاه قرآن وسنت، انواع علم و گروههای دانایان و نیت و هدف از فراگیری دانش پرداخته شده است. فصل دوم به بررسی مقام علما و دانشمندان پرداخته شده است ونیز مصیبت از دست دادن علما و امتیازات ویژه علما، حوزه خلافت انسان کامل، تفاوت تعلیم و تدریس، شؤون و برکات وجودی خلیفة الله مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه تحقیق به بررسی تعریف لغوی و اصطلاحی تزکیه و مخالف واژه تزکیه، تعریف نفس و تسویل نفس و تعبیراتی که در مورد جنبه مادی و معنوی انسان در قرآن آمده است پرداخته شده است. و بعد از آن نیز به بررسی مفهوم ضرورت و اهمیت، جایگاه خودشناسی و خود سازی در قرآن و روایات پرداخته شده است. در ادامه به تکامل روح در دنیا مقدمات تزکیه نفس، مهمترین عوامل خودسازی و تکامل معنوی که برخی از این عوامل نقطه، تفکر وتعقل، ترک عادت بد و توبه، عزم مشارطه، مراقبه، محاسبه، رضا و تسلیم، صبر و شکیبایی، تذکر ، عبادت و پرستش، اخلاص، وفا و رفق و مدارا بخشی دیگر از این تحقیق می باشد. در ادامه موانع تزکیه که بعضی از آنها عبارتند از غضب و حسد، ظلم، سوء ظن، بخل، عجب، کبر، ریا، حب مال، جاه، گناه، عصیان، کفر و نفاق مورد بررسی قرار گرفته است و در پایان به بررسی تقدم تزکیه بر تعلیم پرداخته شده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از: تعلیم، تزکیه، تقدم، اسلام
تغذیه در اسلام
نویسنده:
مریم یونسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق تغذیه در اسلام می باشد. تغذیه در لغت به معنای تقویت کردن و نیرومند ساختن موجودات آلی به وسیله مواد لازم، خوراک دادن، غذا دادن می باشد. و در اصطلاح به معنی خوردن موادی که به نمو جسم کمک می کند و انرژی لازم را برای بدن به وجود می آورد. از اهداف این تحقیق، آگاهی دادن به مخاطبان جهت شناختن مواد غذایی مفید و مغذی از دیدگاه اسلام و علوم پزشکی. و استفاده صحیح از منابع غذایی مختلف می باشد تا بتوان به کمک ان از بسیاری از بیماری های جسمی و به دنبال آن بیماریهای روانی جلوگیری نموده چرا که دقت در نحوه تغذیه و انتخاب نوع آن بهتر و بسی آسانتر از درمان بیماری می باشد. علاوه بر این، تحقیق حاضر نگاهی کلی به موضوع از دیدگاه قرآن و روایات دارد در این تحقیق سعی شده که مطالب به صورت منسجم در اختیار خوانندگان قرار گیرد و روش تحقیق : کتابخانه ای است. و از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی و با استفاده از متون موجود در کتابخانه و بخش پژوهش مدرسه علمیه نرجس(س) ، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، آستان قدس، بخش نمایه مطبوعات بنیاد پژوهش های اسلامی و رجوع به تالار محققان آستان قدس جمع آوری شده است و در ضمن از نرم افزار رایانه ای نیز استفاده شده است. منابع تحقیق ، قرآن ، تفاسیر قرآن ، کتب روایی، کتابهای پیرامون تغذیه، نرم افزار ، تله تکس ، روزنامه ها و مجلات می باشد که جهت بدست آوردن اطلاعات به روز پیرامون موضوع بوده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : تغذیه ، اکل ، شرب ، رزق ، طعام.
  • تعداد رکورد ها : 70